اخبار محرمانه
رودست خوردن کردهای سوریه از آمریکا/ بی اعتمادی به آمریکا به روایت بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال، اندیشکده‌های آمریکایی و تحلیل‌گران کُرد + فیلم
پنجشنبه 18 مهر 1398 - 00:46:31
اخبار محرمانه - دبیرکل حزب الله لبنان قبلا پیش بینی کرده بود که به زودی آمریکا به کردها پشت خواهد کرد و به عهدهای خود وفادار نخواهد بود. این رخداد حالا خود را در عرصه میدانی شامات نشان می‌دهد.
گروه بین الملل-رجانیوز: زمان زیادی از اعلام خروج آمریکا از شرق فرات نگذشته است که ترکیه اعلام کرد خود را برای حمله به مناطق کردنشین شمال سوریه آماده می‌کند.
این رخداد باعث نگرانی شدید کردها و همچنین واکنش کشورهای مختلف شد. دولت روحانی اعلام کرد که حمله نظامی ترکیه را نمی پذیرد. روسیه نیز خواستار احترام ترکیه به تمامیت ارضی سوریه شد. کردهای سوریه نیز اعلام امادگی کردند تا در نبرد با ترکیه در کنار ارتش سوریه بایستند. اما آنچه به شدت مورد توجه تحلیل‌گران قرار گرفت خالی کردن این مناطق توسط آمریکا و تنها گذاشتن کردها در مقابل تهاجم ترکیه بود.
دو سال قبل بود که سید حسن نصرالله هشدار داده بود که امریکا برای پیاده کردن برنامه های خود علیه جمهوری اسلامی و محور مقاومت از کردهای سوریه استفاده ابزاری می‌کند. دبیرکل حزب الله لبنان پیش بینی کرده بود که به زودی آمریکا به آنها پشت خواهد کرد و به قول ها و عهدهای خود وفادار نخواهد بود. این رخداد حالا خود را در عرصه میدانی شامات نشان می‌دهد.


دانلود فیلم
تحلیل‌گر کردزبان بی بی سی نیز ‌اقدام آمریکا را شوکه کننده و باعث سرخوردگی متحدان این کشور دانست. وی در گفت و گو با بی بی سی فارسی گفت: متحدان امریکا و حتی فرماندهان نظامی امریکایی مستقر در منطقه از تصمیم ناگهانی و شبانه ترامپ برای خارج کردن ارتش امریکا از شمال سوریه، شوکه و متحیر شده‌اند.
«عمار گلی» پس از این سخنان نتیجه گرفت که سعودی ها نیز باید از این اقدام و بدعهدی رژیم آمریکا عبرت بگیرند: «اکنون این نگاه تقویت می‌شود که امریکا هم‌پیمان قابل اعتمادی نیست و نمی‌توان رویش حساب کرد. این اقدام برای عربستان و عراق هم حاوی پیام است.»
دانلود فیلم
مدیر اندیشکده امریکایی FDD نیز به تنها گذاشتن کردها از سوی آمریکا واکنش نشان داد با ذکر این نکته که کردها به خاطر امریکا جنگیده اند و کشته داده اند گفت: ترامپ آن‌ها را به اردوغان فروخت! مارک دوبوویتز در این خصوص به سخنان سردار سلیمانی اشاره کرد و نوشت: یکبار [قبلا قاسم] سلیمانی گفته بود که امریکا همیشه دوستان خود را رها می‌کند؛ نباید اجازه بدهیم درستی سخن او به اثبات برسد!

آرکان اردمیر، کارشناس ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی از واشنگتن در گفتگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد: اعلام ناگهانی تصمیم ترامپ [برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه] به اعتبار و قابلیت تکیه به آمریکا لطمه زد و باعث بی‌اعتمادی به ایالات متحده شد. وی این رخداد را باعث نزدیک شدن بازیگران منطقه ای به ایران و سوریه دانست.
دانلود فیلم
شبکه وابسته به رژیم سعودی نیز نتوانست در خصوص بی اعتمادی به امرکیا ساکت باشد. کارشناس شبکه ایران اینترنشنال گفت: مردم دیگر نمی‌دانند که میشود به آمریکا اعتماد کرد یا نه؟ و آیا اصلا رئیس جمهور آمریکا وقوف کاملی نسبت به مسائلی که بیان میکند دارد یا نه و آیا به آنچه میگوید پایند هست یا نه؟
شایان سمیعی در گفت و گو با این شبکه ضدایرانی بدعهدی های آمریکا با متحدانش را باعث نزدیکی آنها به ایران دانست و خاطرنشان کرد: پشت کردن ناگهانی آمریکا به کُردها، آنها را وادار می‌کند به دنبال هم‌پیمانان دیگر باشند و به نیروهای ایران و روسیه قدرت بیشتری در منطقه میدهد.
دانلود فیلم
مقامات کرد نیز این اقدام آمریکایی ها را «خیانت» و «خنجر از پشت» خواندند. مصطفی بالی سخنگوی ارتش دموکراتیک سوریه در حاسب شخصی خود در توئیتر نوشت: «علی رغم توافق مکانیسم امنیتی و متعاقب آن تخریب استحکامات ، نیروهای آمریکایی به مسئولیت خود عمل نکردند و منطقۀ مرزی را تخلیه کردند تا به صحنۀ نبرد تبدیل شود.» وی در پیامی دیگر افزود: « ما انتظار نداریم ایالات متحده از شمال سوریه محافظت کند اما مردم اینجا یک توضیح دربارۀ توافق مکانیسم امنیتی، تخریب استحکامات و عدم عمل نیروهای آمریکایی به تعهداتشان طلبکارند.»
موارد فوق در حالی است که رئیس جمهور امریکا سال گذشته کردها را به عنوان ملتی شجاع معرفی کرده بود و اعلام داشت که از آنها حمایت می‌کند اما حالا که ترکیه خواستار وارد کردن نیروهای نظامی خود به سوریه و جنگ علیه کردهای این کشور شده راه را برای اردوعان باز کرده است.
گفتنی است مرز شمال شرقی سوریه با ترکیه 480 کیلومتر است و از رودخانه فرات در غرب تا مرز با عراق در شرق امتداد دارد. این منطقه اکنون تحت کنترل نیروهای کردی موسوم به دموکراتیک سوریه است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/180248/رودست-خوردن-کردهای-سوریه-از-آمریکا--بی-اعتمادی-به-آمریکا-به-روایت-بی‌بی‌سی،-ایران-اینترنشنال،-اندیشکده‌های-آمریکایی-و-تحلیل‌گران-کُرد---فیلم
بستن   چاپ