اخبار محرمانه
وقتی ایران برنامه غرب را به هم زد
پنجشنبه 18 مهر 1398 - 00:16:30
اخبار محرمانه - ایسنا / بهروز کمالوندی با اشاره به نگرانی اروپایی‌ها و آمریکا درباره کاهش تعهدات ایران گفت: غربی‌ها به خوبی می‌دانند ذخایر غنی سازی ایران و تعداد ماشین‌ها در حال افزایش است و این مسائل سبب بر هم خوردن برنامه ریزی‌های غربی‌ها برای توقف ایران شده است.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با برنامه «رو در رو»، درباره وضعیت مناسب حال حاضر صنعت هسته‌ای گفت: این صنعت همیشه برای ایران و همه کشورهایی که از آن استفاده می‌کنند، اقتدارزا بوده و به همین دلیل نیز مایه نگرانی غربی‌ها بوده است و تلاش کرده‌اند ایران را در این عرصه متوقف کنند.
وی ضمن برشمردن مزیت‌های فناوری هسته‌ای، فشارهای ابرقدرت‌ها را سبب ایجاد فرصت برای ایران در حوزه هسته‌ای دانست و عنوان کرد: در حال حاضر می‌توانیم بهترین سانتریفیوژها را به راحتی تولید کنیم و اگر پیشرفت‌های هسته‌ای در دهه‌های گذشته نبود، در حوزه‌های مخلتفی مانند دارو با مشکلات زیادی مواجه می‌شدیم.
معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی کشور در پاسخ به این سوال که آیا برجام مانع رشد موفقیت‌های هسته‌ای شد یا خیر، تصریح کرد: برجام قطعا خللی به برنامه هسته‌ای ایران وارد نکرده است. ایران یک برنامه بلند مدت برای غنی سازی داشته است و تنها محدودیتی که ایجاد شد مربوط به راکتور آب سنگین است که البته این محدودیت، فقط برای برهه‌ای کوتاه است و دائمی نیست. در میان مذاکرات هسته‌ای نیز تلاش زیادی صورت گرفت که این محدودیت‌ها خللی در برنامه هسته‌ای ایجاد نکند.
وی افزود: مقام معظم رهبری قبل از امضای برجام شروطی گذاشتند، از جمله اینکه در برنامه بلند مدت هسته‌ای، به کف 190 هزار سو برسیم و برنامه ریزی‌ها نیز بر همین اساس صورت گرفت. در حال حاضر نیز با برنامه‌ای که بر اساس برجام پیش می‌رود، می‌توانیم در بلند مدت و در انتهای برنامه 15 ساله به 172 هزار سو برسیم و حتی بر اساس اینکه ماشین‌ها و دستگاه‌ها به چه نحو تکامل پیدا کنند، می‌توانیم به یک میلیون سو نیز دست یابیم.
کمالوندی با بیان اینکه محدودیت‌های هسته‌ای فقط برای رفع سوء ظن طرف‌های مقابل در مذاکرات هسته‌ای اعمال شد، عنوان کرد: هیچ کدام از این محدودیت‌ها، به ساختارهای هسته‌ای کشور آسیب وارد نکرده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور درباره بتون‌ریزی راکتور اراک به عنوان یکی از محدودیتهایی که ایران در مذاکرات برجام پذیرفت، توضیح داد و گفت: نگرانی اروپایی‌ها و دیگر کشورهای غربی از این راکتور به دلیل توانایی تولید پلوتونیوم هشت کیلوگرم بود و تلقی آن‌ها این بود که این میزان پلوتونیوم می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد. در ابتدا هم اعلام کردند راکتور وجود داشته باشد اما آب سنگین از چرخه تولید خارج شود و تنها آب سبک وجود داشته باشد که اگر این مورد پذیرفته می‌شد، عملا کارخانه آب سنگین از بین می‌رفت اما ایران زیر بار این موضوع نرفت.
وی در ادامه درباره گام چهارم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای بیان کرد: اگر تعهدات ایران در برجام را روی میز قرار دهیم، فقط دو کار دیگر باقی مانده است تا تمام تعهدات ایران برداشته شود و مجددا به شرایط قبل از برجام بازگردیم. اقدام نخست فعال کردن فردو است تا انجام غنی سازی در این سایت ادامه یابد و اقدام دوم نیز افزایش ماشین‌ها است. وقتی این دو گام دیگر برداشته شود عملا فقط ابعاد نظارتی باقی می‌ماند و در حوزه عملیاتی ایران هیچ تعهد دیگری نخواهد داشت.
معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی کشور از نگرانی اروپایی‌ها و آمریکا در کاهش تعهدات ایران گفت و بیان کرد: غربی‌ها به خوبی می‌دانند ذخایر غنی سازی ایران و تعداد ماشین‌ها در حال افزایش است و همچنین ظرفیت تحقیق و توسعه نیز در حال گسترش است و این مسائل سبب بر هم خوردن برنامه‌ریزی‌های غربی‌ها برای توقف ایران شده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/180238/وقتی-ایران-برنامه-غرب-را-به-هم-زد
بستن   چاپ