اخبار محرمانه
نایب رییس کمیسیون اجتماعی: نمی‌گذاریم مانع تظلم‌خواهی کارگران شوند
سه شنبه 16 مهر 1398 - 16:04:32
اخبار محرمانه - نایب رییس کمیسیون اجتماعی: نمی‌گذاریم مانع تظلم‌خواهی کارگران شوند
٢٦٢
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
علیرضا کیانپور| «بنابر شیوه عجیب و غریبی که متاسفانه درحال باب شدن است، شهروندان را در میانه راه بازداشت کرده و می‌گویند شما حق رفتن به خانه خود را ندارید؛ مجلس «خانه ملت» است.» این واکنش علی ساری، نایب‌رییس اصلاح‌طلب کمیسیون اجتماعی مجلس است به بازداشت تعدادی از کارگران نیشکر هفت‌تپه که بعدازظهر یکشنبه به‌دعوت این کمیسیون راهی تهران شدند اما هرگز به «منزل» نرسیدند. اتفاقی نامتعارف که در ادامه بیشتر از آن خواهیم گفت.
آقای ساری! احتمالا خبر بازداشت نامتعارف کارگران را شنیده‌اید؛ مشکل این کارگران چیست؟!
واقعیت این است که از همان زمان که بحث واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه مطرح شد، مشکلات نیز آغاز شد. مشکلاتی که البته بیش از همه گریبانگیر کارگران زحمتکش و فهیم این شرکت شده است. با این همه اما علاوه بر مشکلات در بحث واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه، در ادامه و در جریان اعطای تسهیلات به این شرکت نیز مشکلاتی ایجاد شد. همه بنگاه‌های اقتصادی تسهیلات و امکاناتی دریافت می‌کنند اما درمورد شرکت نیشکر هفت‌تپه سوالات بسیاری مطرح است؛ ازجمله اینکه این تسهیلات چطور دریافت شده و چه میزان بوده و بر چه اساس به این شرکت تعلق گرفته است. همچنین در بحث پرداخت حقوق کارگران شرکت، مشکلاتی ایجاد شده و بحث عدم پرداخت یا پرداخت نامنظم حقوق کارگران نیز مورد سوال است.
با این همه شاید مهم‌ترین مساله این است که کارگران این شرکت همواره سعی کرده‌اند از طریق روش‌های قانونی برای احقاق حق خود اقدام کنند اما وقتی پاسخی نمی‌گیرند و متاسفانه دولت هم پاسخ مناسبی نمی‌دهد، چه باید بکنند؟! فراموش نکنیم وقتی مشکلاتی درباره نحوه اداره این شرکت مطرح شد، دولت پای کار آمد و وعده‌هایی را مطرح کرد. چنان‌که در جریان موارد مشابه همچون مشکلات کارگران گروه ملی فولاد اهواز، کارگران مظلوم هپکوی اراک، کارگران شرکت لوله‌سازی و کارگران بعضی دیگر از شرکت‌ها و کارخانه‌ها اتفاق افتاد و وعده‌هایی از جانب دولت مطرح شد. اما متاسفانه وقتی تجمعات تمام می‌شود و اوضاع ظاهراً به‌حال اول بازمی‌گردند، این شرکت‌ها بار دیگر همان روش‌های قبلی را پیش می‌گیرند و سعی می‌کنند اوضاع را به همان سبک و سیاق گذشته جلو ببرند.
واکنش شما به عنوان نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس چیست؟!
چنان که عرض کردم، مجلس سوالاتی اساسی در خصوص این مسائل دارد. ازجمله در این راستا، ما در رابطه با نحوه واگذاری این شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت نیشکر هفت‌تپه سوالاتی داریم؛ چراکه متاسفانه هیچ گزارش شفاف و دقیقی درباره اینکه چطور به این شرکت تسهیلات اعطا شده، چه میزان تسهیلات به آنها داده‌اند و این تسهیلات بر چه اساس در اختیار این شرکت قرار گرفته است، وجود ندارد. فراموش نکنیم کشور با مشکلات عدیده ارزی مواجه است و انتظار می‌رود وقتی دولت برخی شرکت‌ها را دست‌چین می‌کند و به آنها تسهیلات می‌دهد، به‌نحوی عمل شود که به تولید و اشتغال بینجامد. اما متاسفانه چنین نشده و در این شرایط، وقتی کارگران می‌بینند دولت به وعده‌های خود عمل نکرده و پای کار نیامده، اتفاقا به‌جای ادامه تجمع و اعتراض، سعی می‌کنند از دیگر روش‌ها ازجمله روش قانونی مراجعه به وکلای‌شان در مجلس اقدام کنند.
بحث اصلی لااقل در مقطع کنونی همین است. ماجرای سفر این کارگران نیشکر هفت‌تپه به تهران و بازداشت آنها در مسیر چه بوده؟
ماجرا از این قرار است که درپی بالا گرفتن این مشکلات، قرار شد این عزیزان به دعوت فراکسیون کارگری مجلس، دبیرکل خانه کارگر یعنی آقای علیرضا محجوب که نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی نیز است و همچنین به‌دعوت کمیسیون اجتماعی مجلس به تهران بیایند تا با حضور در «خانه ملت» مشکلات خود را ازطریق قانونی دنبال کنند و ما نیز بتوانیم از نزدیک صحبت‌های آنها را بشنویم که متاسفانه به مقصد نرسیدند.
بنابر شیوه عجیب و غریبی که متاسفانه در حال باب شدن است، شهروندان را در میانه راه بازداشت کرده و می‌گویند شما حق رفتن به خانه خود را ندارید؛ مجلس «خانه ملت» است. اما این جدیدترین شیوه ممانعت از مراجعه شهروندان به «خانه ملت» است که حقیقتا شیوه عجیب و غیرقابل قبولی است. کسانی که مانع از حضور این کارگران در مجلس شدند باید بدانند که اقدام‌شان به هیچ عنوان قانونی نبوده است؛ چراکه این عزیزان حق داشتند طبق اصل 26 قانون اساسی از مسیر قانونی احقاق حق کنند.
آیا خبر بازداشت کارگران صحت دارد یا صرفا مانع از حضورشان در مجلس شده‌اند؟
البته با وجود پیگیری‌های جدی که بلافاصله پس از اطلاع از موضوع انجام شد، هنوز آمار دقیقی از جزییات این برخورد نامتعارف نداریم اما صرفا می‌توانم بگویم که بعضی از این کارگران بازداشت شده‌اند و عده‌ای نیز صرفا از ادامه مسیر خود به‌سمت تهران منع شدند. فراموش نکنیم که طبق ماده 178 قانون کار و همچنین اصل 26 قانون اساسی، این عزیزان حق دارند جهت تظلم‌خواهی ازطریق مجلس شورای اسلامی اقدام کنند. ما در مجلس نیز بر همین اساس، از آنها دعوت کرده بودیم که در جلسه کمیسیون اجتماعی حاضر شوند. کسی حق ندارد جلوی آنها را بگیرد اما متاسفانه این‌طور شده است.
شما این اقدام را روشی «عجیب و غریب» و مغایر با قانون توصیف کردید؛ آیا این نخستین‌بار است که شاهد این نحوه برخورد با مدعوین مجلس هستید؟!
این شیوه جدیدی است که متاسفانه در حال باب شدن است که در مورد مدعوین کمیسیون اجتماعی، نخستین‌بار است اما درباره دیگر مدعوین اطلاع دقیقی از تکرار این مساله ندارم. به هر تفسیر مساله اصلی این است که کسی حق ندارد دست به چنین اقدامی بزند.
اما به هر حال این اتفاق رخ داده است؛ ادامه مسیر آنچه حق تظلم‌خواهی کارگران نیشکر هفت‌تپه خواندید، چگونه خواهد بود؟!
اولا کسانی که جلوی کارگران را گرفته تا مانع از ورودشان به «خانه ملت» شوند، باید بدانند که ما در خانه این کارگران حاضر شده و از نزدیک پای صحبت‌های‌شان خواهیم نشست. از همین جا به این کارگران اعلام می‌کنم که اگر این مصاحبه را می‌خوانند، ازطریق شماره تلفن شخصی بنده با من تماس بگیرند و مطمئن باشند که ما در مجلس پیگیر مشکلات‌شان خواهیم بود؛ ما پای صحبت‌های این این عزیزان، چه در اهواز باشند، چه در تهران و چه هر جای دیگر کشور، خواهیم نشست و دغدغه‌های‌شان را ازطریق کمیسیون اجتماعی، فراکسیون کارگری و خانه کارگر و البته صحن علنی مجلس پیگیری خواهیم کرد.
آخرین وضعیت کارگردان بازداشت‌شده چیست؟!
از صبح دیروز پیگیر این مساله بودیم اما متاسفانه هنوز پاسخ دقیقی نگرفتیم اما این پیگیری‌ها را ازطریق مراجع امنیتی و قضایی دنبال خواهیم کرد تا به نتیجه برسیم.
آیا مشخص است که این بازداشت‌های به‌زعم شما «عجیب و غریب» توسط کدام نهاد امنیتی انجام شده است؟!
آنچه مشخص است، این است که کارگران در پاسگاهی در خرم‌آباد با این مشکل مواجه می‌شوند اما اینکه آیا خود این پاسگاه چنین کرده یا ماموران یک نهاد امنیتی دیگر دست به این بازداشت زده، هنوز مشخص نیست اما به هر حال این اتفاق در پاسگاهی در خرم‌آباد در مسیر تهران به سمت اهواز ایجاد شده و متولیان این پاسگاه یا مقامات بالاتر باید پاسخگو باشند که چطور این اتفاق افتاده است. درواقع باید مشخص شود که ماموران این پاسگاه دست به این بازداشت زده‌اند یا ماموران دیگر نهادهای امنیتی پیشاپیش در محل پاسگاه حاضر شده و از این طریق اقدام به بازداشت کارگران کرده‌اند.
و اما اصل مشکل این کارگران. رییس‌جمهوری اخیراً دستوری درمورد بازنگری در برخی از این واگذاری‌ها صادر کرده بود. به نظر شما، مشکل خاص کارگران نیشگر هفت‌تپه چگونه حل می‌شود؟ا
چنان‌که عرض کردم این مشکلات از زمانی آغاز شد که این واگذاری‌ها صورت گرفت. البته ما همیشه اعتراضات کارگری داشتیم اما به هر حال بخش خصوصی واقعی آنقدر شرافتمندانه کار می‌کرد که با وجود مشکلات عدیده اقتصادی، اجازه ندهد حقوق کارگران این‌طور تضییع شود. اما از زمانی که این واگذاری صورت گرفت و این بخش خصوصی که اکنون مسوولیت دارد، نخستین بخشی را که تحت‌فشار قرار می‌دهد، همین کارگران و نیروی انسانی زحمتکش شرکت است. اگر نگاهی آسیب‌شناسانه داشته باشیم، می‌بینیم که معمولا مدیران عامل یا کسانی که این شرکت‌ها به آنها واگذار می‌شود، فاقد اهلیت اداره چنین مجموعه‌هایی هستند. به عنوان مثال در همین بحث خاص مربوط به شرکت نیشکر هفت‌تپه، حتی یک نمونه هم به عنوان سابقه مدیریتی مدیران فعلی این شرکت پیدا نمی‌کنید. شما جست‌وجو کنید ببینید مجموعه‌ای که در حال حاضر مسوولیت شرکت نیشکر هفت‌تپه را در اختیار گرفته است، آیا پیش از آن، مثلا یک کارگاه تولیدی کوچک داشته است؟! آیا این افراد پیش از این حتی یک بنگاه کوچک را اداره کرده‌اند که حالا مدیر این شرکت شده‌اند. وقتی نمایندگان و کارشناسان بر لزوم اهلیت افرادی که شرکت‌ها به آنها واگذار می‌شود، حساسیت دارند، به همین دلیل است. درحال حاضر بنده به عنوان یک نماینده مجلس هم نمی‌دانم این عزیزان پیش از این آیا حتی یک درصد از سهام شرکتی در صنعت نیشکر را در اختیار داشته‌اند؟! ببینید این افراد پیش از این چه دارایی‌ها داشته‌اند و اکنون چه دارند.
اتفاقا بحث تحقیق و تفحص واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌ها نیز مطرح است و شما هم در این هیات تفحص عضویت دارید؛ آخرین وضعیت کار هیات تحفص چگونه است؟! آیا فکر می‌کنید ارایه گزارش آن به این مجلس برسد؟!
این طرح تحقیق و تفحص رای آورده و به تصویب مجلس رسیده است. همچنین هیات تفحص نیز تشکیل شده و هم‌اکنون در سازمان خصوصی‌سازی مستقر شده و نخستین جلسه خود را نیز در این سازمان در نیمه نخست مهرماه برگزار کرده و این روند با تمام توان ادامه خواهد یافت.
کسانی که جلوی کارگران را گرفته تا مانع از ورودشان به «خانه ملت» شوند، باید بدانند که ما در خانه این کارگران حاضر شده و از نزدیک پای صحبت‌های‌شان خواهیم نشست.
آیا مدیران شرکت نیشکر هفت‌تپه پیش از این، یک کارگاه تولیدی کوچک داشته ‌اند؟! آیا این افراد پیش از این حتی یک بنگاه کوچک را اداره کرده‌اندکه حالا مدیر این شرکت شده‌اند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/179327/نایب-رییس-کمیسیون-اجتماعی--نمی‌گذاریم-مانع-تظلم‌خواهی-کارگران-شوند
بستن   چاپ