اخبار محرمانه
پرونده تانک‌های چیفتن: رد درخواست تجدیدنظر ایران در لندن؛ اعتراض بعیدی‌نژاد
سه شنبه 16 مهر 1398 - 1:44:58 PM
اخبار محرمانه-دادگاهی در لندن درخواست ایران برای تجدید نظر در خصوص سود حدودا 20 میلیون پوندی قرارداد تانک‌های چیفتن را رد کرد. سفیر ایران در لندن هم روز دوشنبه مقام‌های بریتانیایی را متهم کرده است که می‌کوشند، در پرداخت بدهی ایران «تاخیر ایجاد» کنند.

به گزارش گاردین، یک دادگاه عالی در لندن اعتراض ایران به حکم دادگاه در مردادماه سال جاری مبنی بر عدم ضرورت پرداخت سود پول قرارداد خرید تانک‌های چیفتن را رد کرد.

ماجرای بدهی لندن به تهران به حدود 40 سال قبل بازمی‌گردد که دولت وقت ایران برای خرید 1750 دستگاه تانک چیفتن، مبلغ 600 میلیون پوند به بریتانیا پرداخت.

بریتانیا تا سال 1979 تعداد 185 تانک به ایران تحویل داد اما پس از انقلاب از فروش اسلحه به ایران خودداری کرد.

به گزارش گاردین، دادگاه هم اینک کنترل 500 میلیون پوند از پول یک شرکت دولتی بریتانیایی را در اختیار دارد اما به دلیل تحریم ها، انتقال این پول به ایران دچار مشکل شده است.

طبق این گزارش، بریتانیا و ایران در خصوص مبلغ نهایی پرداختی اختلاف نظر دارند و دادگاه عالی بریتانیا روز دوشنبه حکم داد که جلسه بعدی در ماه مارس سال آینده برگزار خواهد شد.

اعتراض بعیدی نژاد

حمید بعیدی نژاد در واکنش به گزارش ها در خصوص رد درخواست تجدید نظر ایران در توییتر خود نوشته است:«نه تنها درخواست تجدیدنظر ایران در خصوص رأی دادگاه نسبت به بخش کوچکی از بدهی انگلیس به ایران رد نشده بلکه قرار است توسط دادگاه تجدیدنظر یا Court of Appeal مورد بررسی قرار گیرد.»

سفیر ایران در لندن در خصوص رای دادگاه روز دوشنبه هم در توییت دیگری گفته است: «در حالیکه مقامات انگلیسی بر ضرورت پرداخت بدهی ایران ناشی از عدم تحویل تانک‌های چیفتن تاکید می‌کنند، تیم حقوقی آنها تمامی روش‌های مختلف را بکار می‌گیرد تا با هدف تاخیر در پرداخت بدهی، فرآیند دادگاه طولانی گردد. امروز هم دادگاه اعلام کرد که جلسه محتوایی بعدی در 6 ماه بعد برگزار می گردد.»

پیش از این گفته شده بود پرونده نازنین زاغری رتکلیف، شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران، با اختلاف ایران با بریتانیا بر سر بهره قرارداد چیفتن ها مرتبط است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/179242/پرونده-تانک‌های-چیفتن--رد-درخواست-تجدیدنظر-ایران-در-لندن؛-اعتراض-بعیدی‌نژاد
بستن   چاپ