اخبار محرمانه
اظهارات رمزآلود روحانی در مورد توافقات1+4
چهارشنبه 10 مهر 1398 - 20:36:51
اخبار محرمانه - فارس / رئیس جمهورقبل از سفر به ارمنستان در اظهاراتی مبهم در مورد توافقاتی در سفر نیویورک خبر داد.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور پیش از سفر به ارمنستان در فرودگاه در بخشی از اظهاراتش، به سفر قبلی خود به نیویورک اشاره کرد و گفت: سفر به نیویورک، عمدتاً سیاسی بود و در آن طرحی برای امنیت منطقه هرمز ارایه کردیم. در آن سفر در زمینه مسایل جهانی نیز گفت وگو داشتیم. وزرا در سطح گروه 1+4 مباحث و جلسه‌ای داشتند و آمادگی‌هایی هم برای نشست 1+5 بوجود آمده بود که چارچوب‌های آن جلسه مورد توافق همه طرف‌ها قرار گرفته بود.
روحانی اظهارداشت: چارچوب آن نشست مورد توافق 7 کشور بود و به اعتقاد من یک گام و قدم مهمی برداشته شد که البته در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت بیشتر توضیح خواهم داد و این گام می‌تواند به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند و بسیار مهم است که بتوانیم مسأله هسته‌ای را در روال قانونی و بین‌المللی خودش قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم و این زمینه‌اش آماده بود و می توان این را در شرایط بهتر آماده کرد.
وی در ادامه در مورد سفر به ارمنستان گفت :این سفر بنا به دعوت نخست وزیر ارمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.
وی ادامه داد: همانطور که مردم مستحضر هستند ما از آبان امسال اولین الحاق را به این اتحادیه پیدا می‌کنیم و در واقع روابط تجاری منطقه آزادمان با منطقه برقرار می‌شود.
روحانی گفت: اجلاس برای ما اهمیت داد در واقع این سفر عمدتاً اقتصادی است البته سفر قبلی که به نیویورک بود عمدتاً سیاسی بود. آنجا راجع به آن طرحی که برای امنیت هرمز ارائه کردیم و هم در زمینه مسائل جهانی بحث داشتیم.
وی بیان داشت: مسئله بسیار مهمی است که بتوانیم مسئله هسته‌ای را در روال قانونی و بین المللی خودش قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم زمینه آن آماده بود اما این اجلاس، اجلاس اقتصادی و تجاری است می‌خواهم این نکته را تاکید کنم که پیشرفت اقتصاد و قدرت اقتصادی یک کشور زمانی است که بتواند با اقتصاد جهانی رقابت کند؛ اگر ما قدرت رقابت نداشته باشیم بقیه دیگر حرف است. ما باید توان قدرت اقتصادی داشته باشیم و قابل رقابت باشد تمرین آن در منطقه است.
رئیس جمهور تصریح کرد: تمرین این مساله در منطقه است که تمرینی بسیار مهم است برای رقابت بسیار بالاتر و مهمتر در سطح اقتصاد جهانی. این اتحادیه پنج کشور عضو آن هستند یعنی قرقیزستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس و ارمنستان و چند کشور هستند که در مسیر الحاق هستند ایران، سنگاپور، ویتنام و مولداوی در مسیر الحاق هستند از 5 آبان امسال این توافق عملیاتی می‌شود و 502 قلم کالا با شرایط خاص ترجیحی می توانند استفاده کنند یعنی با تعرفه صفر، 502 قلم کالا می‌تواند به این کشور صادر می شود.
رئیس جمهور درباره برنامه‌های سفر خود، اظهار داشت: گفت وگوی دوجانبه‌ای را با رئیس جمهور ارمنستان خواهیم داشت که امشب انجام می‌شود. فردا نیز با نخست وزیر این کشور گفت وگو داریم همچنین با سران کشورهای قزاقستان، روسیه وسنگاپور نیز گفت وگو خواهی داشت البته کشورهای دیگر که عضو رسمی این اتحادیه هستند و نیز با سه کشوری دیگری که در پی حضور در این اتحادیه هستند گفت و گو و مذاکره خواهیم کرد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/176121/اظهارات-رمزآلود-روحانی-در-مورد-توافقات1-4
بستن   چاپ