اخبار محرمانه
اعتماد نوشت: زنان به «آزادی» می‌روند
سه شنبه 26 شهريور 1398 - 18:24:34
اخبار محرمانه - اعتماد نوشت: زنان به «آزادی» می‌روند
٥٣٢
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
سخنگوی دولت صبح روز دوشنبه در حالی اهداف سفر رییس‌جمهوری به ترکیه را در نشست خبری و در جمع خبرنگاران تبیین کرد که حسن روحانی یکشنبه شب عازم آنکارا شد و در فرودگاه مهرآباد یکی از مهم‌ترین اهداف حضور در پنجمین اجلاس سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه را ادامه مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه توصیف کرد. علی ربیعی نیز در آغاز نشست خبری سفر روحانی به ترکیه را در راستای ایجاد صلح و ثبات در سوریه و برای برقراری نظم و ثبات سیاسی در این کشور و همچنین تعمیق ارتباطات سیاسی این 3 کشور دانست و البته تاکید کرد: «شاید هیچ‌گاه ارزش و جدی ‌بودن کار با همسایه‌ها به برکت تحریم‌ها آنقدر حساس نشده ‌بود و خوشبختانه روابط ما با ترکیه و روسیه در بهترین دوران تاریخی خودش به سر می‌برد و استراتژی اصلی ما هم در سیاست خارجی تعمیق روابط گسترده با همسایگان‌مان است. امروز معتقدیم که از برکات تحریم است که رویکردمان در کار با همسایگان متعدد امکان بسیار خوبی برای ما فراهم کرده است و رییس‌جمهوری هم روز گذشته پیش از عزیمت به آنکارا اعلام کرد که آمادگی کامل داریم روابط حسنه‌‌ای را با همه همسایگان مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل داشته باشیم.» البته در جریان این سفر قرار است نشست دوجانبه‌ای نیز با روسیه برگزار شود و درباره روابط مبتنی بر صادرات و واردات صحبت شود.اما فارغ از بحث‌های دیپلماتیک، خبر مهم داخلی این هفته نشست سخنگوی دولت احتمال باز شدن درهای آزادی روی زنان بود. ربیعی خبر داد که زنان برای بازی ایران-کامبوج به «آزادی» خواهند رفت.
روحانی عازم نیویورک
احتمال سفر رییس‌جمهوری به نیویورک برای حضور در سازمان ملل سوال متداول خبرنگاران در چند هفته اخیر بود. شرایط رابطه ایران و امریکا پس از خروج این کشور از توافق بین‌المللی برجام و البته تحریم‌هایی که حتی وزیر امور خارجه ایران را شامل می‌شود این پرسش را ایجاد کرده‌ بود که آیا اساسا روحانی قصد سفر و استفاده از این تریبون جهانی را دارد یا نه؟ سخنگوی دولت روز گذشته خبر داد که روحانی به نیویورک خواهد رفت. علی ربیعی البته در پاسخ به پرسشی مبنی بر امکان ملاقات یا گفت‌وگو میان روسای جمهوری ایران و امریکا صرفا تاکید کرد که «این سفر می‌تواند فضای مناسبی را برای گفت‌وگوی با رهبران کشورهای مختلف ایجاد کند و امیدواریم رییس‌جمهوری و تیم همراه در این سفر نیز بار دیگر بتوانند حقانیت ایران را در مورد مسائل مختلف به گوش جهانیان برسانند.»
بار دیگر؛ تعهد در برابر تعهد
البته علی ربیعی در پاسخ به این پرسش بر استراتژی یک سال اخیر جمهوری اسلامی یعنی «تعهد در برابر تعهد» نیز تاکید کرد و گفت: «از نگاه ایران توقف کلیه تحریم‌هایی که پس از خروج امریکا از برجام صورت گرفت، امکان مذاکره را فراهم می‌کند. ما توقف تحریم‌ها و برگشتن به شرایط قبل از تحریم‌ها را خواستار هستیم و امریکا برای نشان دادن صداقتش در این مسیر باید شرایط را برای تامین منافع مردم ایران تامین کند و در حال حاضر هیچ نشانه‌ای در این زمینه نمی‌بینیم.» ربیعی همچنین در تشریح سخنانش افزود: «اینکه مدام از آمادگی برای مذاکره صحبت کنیم، دردی را دوا نمی‌کند و برای افکار عمومی هم نیاز این است که مشخص شود در زمان مذاکره چه دستاوردهایی برای ایران متصور است. ما یک بار در شرایط تحریم مذاکره کردیم و دیگر چنین چیزی را تکرار نمی‌کنیم.»از آنجا که مجتبی ذوالنوری، رییس اصولگرای کمیسیون امنیت ملی مجلس روز یکشنبه اعلام کرده ‌بود که فرانسه پذیرفته در قالب اینستکس، 15 میلیارد دلار برای تضمین خرید نفت ایران سرمایه‌گذاری کند، سخنگوی دولت دیروز در این مورد بیشتر توضیح داد و گفت: «قرار بود نفت ایران خریداری شود و پولش هم به ما برسد. ما گفته‌ایم که تعهد در برابر تعهد، اروپایی‌ها می‌خواهند برخی تعهدات خود را عملی کنند ما هم به بخشی از تعهدات خود معتقد خواهیم بود، نه بیشتر. اگر تعهدات افزایش یابد ما هم این تعهدات خود را افزایش می‌دهیم.»
علیه دولت بدون توقف
گلایه دولت از صداوسیما تمامی ندارد، درست به همان اندازه که اقدامات صداوسیما علیه دولت. 21 شهریورماه بود که در برنامه پرحاشیه «بدون توقف» علی بهادری‌جهرمی رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ‌قضاییه مدعی شد؛ شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با پیشنهاد رییس‌جمهوری برای دور زدن برخی روند‌ها و فرآیند‌ها در اقتصاد تشکیل شده آن هم در حالی که رهبری چندان موافق این امر نبوده‌اند و تن به این کار داده‌اند. این پروژه که بی‌شباهت با پروژه تخریب برجام از سوی صداوسیما نیست منجر به صدور اطلاعیه‌ای از سوی دولت و توضیح این مساله شد که اساسا این شورا با پیشنهاد شخص رهبری تشکیل شده است.علی ربیعی روز گذشته در واکنش به حاشیه‌های ایجاد شده در این زمینه توضیح داد: «آن مطالبی که درباره جلسه سران سه قوه گفته شده بود، غلط بود و ما هم همان را پاسخ دادیم.» پاسخ ربیعی به سوال یکی از خبرنگاران در اعتراض به عملکرد جریانی صداوسیما بود که با واکنش اعتراضی یکی از خبرنگاران این سازمان در نشست خبری مواجه شد. از همین‌رو ربیعی گرچه از عملکرد رسانه ملی علیه دولت گفت اما در راستای تلطیف فضا ادامه داد: «ما امیدواریم هیچ نگاهی به سمت رسانه‌های بیگانه نرود. ما به مصلحت کشور می‌دانیم که چشم‌ها و گوش‌های‌ ما به رسانه‌های داخل کشور باشد. ما هیچ‌وقت خیر و برکتی از شایعاتی که از رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود، ندیده‌ایم و آنچه در اطلاعیه روابط عمومی دولت دیده شد به برخی برنامه‌سازی‌های ناظر بود که برخی شبکه‌ها به صورت بسیار جهت‌دار برنامه خود را درباره دولت پیش می‌برند، نه کلیت سازمان. البته این روند از سال 92 آغاز شده و ما عادت داریم.»سخنگوی دولت البته تاکید کرد: «ما نباید مردم را ناامید کنیم. نباید دولت منتخب مردم را در چشم آنان بی اعتبار کنیم. اگر می‌خواهیم انتقاد کنیم، انتقاد کنیم نه اینکه غیر از این عمل کنیم و با برنامه سازی‌ها روند دیگری را طی‌ کنیم.»
تناقض‌های دنباله‌دار
جلسه هیات دولت چهارشنبه هفته گذشته با اظهارات ضد و نقیض اعضای دولت در مورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها تحت تاثیر قرار گرفت. از همین‌رو دیروز از ربیعی در مورد موضع صریح و شفاف دولت در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها و فراهم آوردن زیرساخت‌ها سوال شد و او بار دیگر تاکید کرد که صحبت واعظی در تضاد با حرف‌های هفته گذشته او نبوده، بلکه یک نگرانی در مورد فراهم آوردن زیرساخت‌ها بود. ربیعی بار دیگر تاکید کرد که «دولت با حضور زنان در استادیوم‌ها موافق است و مجدد تاکید می‌کنم که آقای سلطانی‌فر تمهیدی اندیشیده‌اند که زنان در بازی ایران با کامبوج حضور داشته باشند و این حضور به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت.»ربیعی همچنین خبر داد که بلیت‌فروشی برای بازی کامبوج همچون روال معمول گزینشی نخواهد بود. اما بخش عجیب ماجرا اطلاع‌رسانی اشتباه عمدی یا سهوی یا به تعبیری تداوم تناقض‌گویی دولت بود. سخنگوی دولت به بازی والیبال ایران-سریلانکا که اخیرا برگزار شد، اشاره کرد و گفت که در این بازی زنان متقاضی دیدن این مسابقه نبوده‌اند وگرنه بلیت‌فروشی آزاد بوده است. با این حال یکی، دو نفر از خبرنگاران حاضر در جلسه یادآور شدند که اساسا امکان خرید بلیت برای زنان فراهم نبوده و در صورت انتخاب گزینه جنسیت زن «ظرفیت سالن تکمیل است» به نمایش درمی‌آمده است. البته ربیعی تاکید کرد که «امروز به سیاست‌های مربوط به جنسیت نیازمندیم و نمی‌توان این نوع سیاست‌ها را نادیده بگیریم.»
اتهام‌زنی از نوع امریکایی
«اتهام‌زنی به ایران در موضوع آرامکو، عجولانه بود» این پاسخ ربیعی به متهم دانستن ایران در ماجرای حمله به آرامکو از سوی امریکایی‌ها بود. ربیعی تاکید کرد که این نوع اتهام‌زنی‌ها سبک و سنت امریکایی‌ها است، چرا که آنها تلاش می‌کنند با عملیات روانی اراده‌شان را تحمیل کنند. او همچنین در پاسخ به خبرنگاری که از ربیعی خواست صراحتا بیان کند برجام تصمیم دولت بوده یا نظام نیز پاسخ داد: «برجام مطمئنا در شورای عالی امنیت ملی روند خود را طی کرده و چیزی که در آنجا تصویب شود باید امضای رهبری را هم داشته باشد. دولت نمی‌تواند بدون امکان و اجازه شورای عالی امنیت ملی کاری بکند.» سخنگوی دولت در واکنش به دوقطبی‌سازی‌ها درجامعه از تریبون نماز جمعه نیز گفت: «ما که یادمان نرفته است دوقطبی‌سازی‌ها بعد از سال 96 شروع شد؛ آنجا که گفتند کسی که رای آورده مقابل ارزش‌ها خواهد ایستاد و دوقطبی ارزشی و ضدارزشی شکل گرفت. دوقطبی‌سازی از دید دولت به ضرر جامعه است و ما از نخستین مخالفان دوقطبی‌سازی در جامعه بوده‌ایم.»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/165963/اعتماد-نوشت--زنان-به-«آزادی»-می‌روند
بستن   چاپ