اخبار محرمانه
ارائه واقعیت مجازی روی شبکیه چشم
دوشنبه 25 شهريور 1398 - 12:40:11
اخبار محرمانه - به گزارش گرداب ، مهندسان کمبریج نوع جدیدی از هدست واقعیت مجازی را تولید کرده‌اند که تجربه‌ای واقع‌گرایانه و 3 بعدی ارائه می‌دهد؛ اما هیچ‌یک از عوارض جانبی فعلی مانند احساس تحول و آسیب چشمی را به دنبال ندارد.
هدست یاد شده یک محفظه چشم بسیار بزرگ، مقیاس‌پذیر داشته و زاویه دید آن 36 درجه افزایش یافته است. این ویژگی تجربه کاربری را بسیار ساده‌تر می‌کند. در این وسیله تصاویر با اسکن کردن پرتو پیکسل مستقیماً روی شبکیه چشم نمایش داده می‌شوند و این اطمینان حاصل می‌شود که بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر از سوژه، فوکوس در حد مناسب باقی بماند.
هدست یاد شده با همکاری پژوهشگران مرکز فوتونیک و الکترونیک پیشرفته (CAPE) و مرکز تحقیقات اروپای هواوی در مونیخ توسعه پیدا کرده است. در وسیله با استفاده از تقسیم‌کننده پرتوهای بازتاب شده یک «مردمک خروجی» (Exit pupil) شکل می‌دهد. مردمک خروجی یک دیافراگم مجازی در سیستمی نوری است که فقط به پرتوهای عبوری از آن اجازه‌ی انتشار داده می‌شود. این ویژگی در کنار پرتوهای پیکسلی باریک که به موازات یکدیگر حرکت کرده و پراکنده نمی‌شوند، تصویری با کیفیت را ارائه می‌دهد که در تمرکز چشم تغییری ایجاد نمی‌کند.
نتایج یک مطالعه روی 50 داوطلب 16 تا60 ساله نشان داده، اثر 3 بعدی نمایش اشیا در فواصل 20 سانتیمتر تا 10 متری بسیار قانع‌کننده است. در این فاصله تصاویر و ویدئوها از رنگی واضح، کنتراست بالا و پیکسل‌های غیرقابل تشخیص برخوردار هستند. به علاوه هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان پس از پایان آزمایش دچار چشم‌درد یا حالت تهوع نشدند؛ حتی اگر چندین ساعت از شروع استفاده آن‌ها گذشته باشد.
هدست مذکور دارای سطح بالایی از روشنایی است؛ بنابراین امکان بهره‌مندی از آن در محیط‌های داخلی و خارجی مختلف وجود دارد. تحقیقات بیشتر نشان داد از این فناوری می‌توان به منظور آموزش مسائل مختلف مانند طراحی رایانه‌ای، توسعه دهندگی، دست‌کاری داده‌ها، مسابقات فضای باز، کاربردهای امنیتی و ساخت‌وساز و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.
پژوهشگران معتقدند با توجه به اینکه محصول آن‌ها هیچ‌یک از آسیب‌های جانبی نمونه‌های مشابه را نداشته و کیفیت بالاتری را نیز ارائه می‌دهد، می‌تواند در بازار به رقابت با محصولات دیگر بپردازد. این نوآوری می‌تواند محتوایی با شفافیت و کیفیت بسیار بالا را مستقیماً روی شبکیه چشم منتقل کند. حتی اگر کاربر عینک داشته باشد. این وسیله بدون در نظر گرفتن کیفیت و سلامت دید کاربر، دنیایی واقعی و اشیایی مجازی را با وضوحی عالی در محیطی فراگیر، در کنار یکدیگر نشان می‌دهد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/164928/ارائه-واقعیت-مجازی-روی-شبکیه-چشم
بستن   چاپ