اخبار محرمانه
نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 24 شهریور
يکشنبه 24 شهريور 1398 - 11:29:16
اخبار محرمانه - امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): برخی مکرر می‌گویند بعضی اصول قانون اساسی معطل مانده، اما گویا آنها اصل هشتم قانون اساسی که مربوط به امر به معروف است جزء اصول قانون اساسی نمی‌دانند. حمایت از آمران به معروف وظیفه‌ قوه‌ قضائیه است. (1396/4/12)
پایگاه بصیرت
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز
راهبردهای درست
اگر کلان تحولات روزهای اخیر و نسبت آنها با جمهوری اسلامی ایران را در سطوح داخلی، منطقه‌ای و جهانی مرور کنیم، دستاوردها و پیروزی‌های زیادی از مبدأ محور مقاومت که ایران اسلامی است تا مرزهای مدیترانه شاهد هستیم که باید به دلیل هدایت‌های ولایی رهبر معظم انقلاب و همراهی جانانه مردم مقاوم با سیر سیاست‌های درست، جبهه سپاس به آستان الهی بگذاریم.
1ـ آمریکایی‌ها بسته‌ای پر از طرح‌های پیچیده برای ضربه به جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته بودند تا عزت و استقلال آن را نابود یا اقلاً دچار چالش کنند. از اعمال راهبرد فشار حداکثری، تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی تا طراحی هجمه نظامی و خرابکاری امنیتی و هجوم نرم فرهنگی که با پیوست‌های دقیق رسانه‌ای و عملیات روانی برای فریب افکار عمومی، جبران شکست‌ها و امیدوار نگه داشتن عاملان خود و ایجاد ناامیدی در رقیب بزرگنمایی شده بود، اما هیچ یک موفق نبود و با شکست مواجه شد. آوار این شکست را می‌توان با جابه‌جایی مقامات تندرو و سیاست‌های افراطی ضد ایرانی و ضد مقاومت در آمریکا مشاهده کرد.
2ـ اروپایی‌ها با تاکتیک یکی به میخ یکی به نعل، نتوانستند نقش پلیس خوب خود را برای همراه‌سازی ایران با سیاست‌های آمریکا به خوبی ایفا کنند. البته به نظر می‌رسد هنوز هم با کدهایی که شاید از داخل دریافت می‌کنند، در حوزه هسته‌ای ناامید نشده و همچنان تلاش می‌کنند ایران را در برجام نگه دارند؛ اما ایران مصمم و قاطع بر مسیر تعدیل سیاست‌های هسته‌ای خود در نبرد اراده‌ها ادامه خواهد داد.
3ـ مقاومت منطقه‌ای که با هدایت‌های مستشاری ایران و تأسی مردم مظلوم منطقه از انقلاب اسلامی به پیروزی‌های چشم‌نواز نائل شده، هیچ‌گاه از حیث برتری موقعیتی در جایگاه امروز نبوده است؛ مردم قهرمان سوریه پس از هفت سال دفاع و مقاومت در برابر ائتلاف عربی، غربی و عبری امروز تعیین‌کننده معادلات سیاسی خود هستند؛ یمنی‌ها با تحمیل دومینوی شکست‌ها به ائتلاف عربی، اهداف آنها را به ضد خود تبدیل کرده‌اند؛ تهدید سیدحسن نصرالله ده‌ها کیلومتر مرز اشغالی را به عقب می‌برد و اقتدای صدر به مقتدای مقاومت بافته‌های عملیات روانی دشمن را پنبه می‌کند و ....
4ـ اما در داخل، اقدامات قاطع قضایی برای مبارزه با فساد اقتصادی و اداری و عزم‌های جزم برخی مسئولان اجرایی و تقنینی برای اتکا به داشته‌های درونی، امیدها را احیا و اعتمادها را بیشتر کرده است. باید این راهبردهای درست ادامه یابند.
▼ گزارش روز
ترامپ بازنده اصلی!
شبکه سعودی «العربیه» از وقوع «آتش‌سوزی» در مجتمع آرامکو در «بقیق» خبر داد. سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان سعودی نیز با تأیید این خبر، اعلام کرد: در ساعت چهار صبح تیم‌های امنیت صنعتی شرکت آرامکو (برای خاموش کردن) دو آتش‌سوزی در دو کارخانه شرکت در استان «بقیق» و «هجره خریص» وارد عمل شدند که به گفته وی، این دو آتش‌سوزی در نتیجه هدف قرار دادن (این شرکت) با پهپاد بوده است.
در همین راستا، خبرگزاری «رویترز» از بروز مشکل در تولید نفت خام در عربستان سعودی در پی دو حمله پهپادی به تأسیسات نفتی این کشور خبر داد و در ادامه گزارش خود اعلام کرد: حملات به تأسیسات آرامکو صادرات نفت عربستان را به نصف کاهش داده است. ترامپ با نگرانی در تماس تلفنی با محمدبن‌سلمان اعلام کرد، حمله به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان بر اقتصاد جهانی تأثیرگذار است. در واقع با علنی شدن شکننده بودن امنیت اقتصادی عربستان به ویژه در حوزه نفتی، این کشور دیگر نخواهد توانست سرمایه‌گذار در حوزه انرژی جذب کند. اخلال در تولید نفت عربستان دو پیامد اصلی خواهد داشت؛ اول اینکه، هژمونی دلار نفتی عربستان از بین خواهد رفت و دیگر این کشور به اندازه کافی نخواهد توانست از تروریسم و سیاست‌های خشن آمریکا حمایت مالی کند و دوم اینکه آمریکا به خوبی درک کرد با اتکا به عربستان نمی‌تواند امنیت انرژی جهان را تأمین کند؛ از این رو به نظر می‌رسد ترامپ بازنده اصلی تحولات منطقه خواهد بود.
▼ اخبار ویژه
بازی با کلمات برای پیاده‌سازی سیاست خیابانی
«سعید حجاریان» ‌از نظریه‌پردازان اصلاحات و دستگیرشدگان فتنه 88 به تازگی در بخشی یادداشتی با عنوان «امکان و امتناع سیاست‌ورزی در ایران» با اشاره به این جمله مهدی بازرگان در دادگاه نظامی در دوران پهلوی که گفته بود «ما آخرین گروهی هستیم که با زبان قانون با شما صحبت می‌کنیم» نوشت: «این عبارت او در واقع، ناظر به پیدایش شرایط امتناع سیاست در ایران بود. چنانکه شاهد بودیم از آن مقطع به بعد، زبان گلوله و انقلاب جایگزین زبان سیاست شد. مع‌الوصف، ‌با توجه به تجربه تاریخی و شرایط اکنون لازم است هر کنشگر سیاسی سه پرسش اساسی را پاسخ گوید؛ الف‌ـ آیا انتخابات در ایران ممکن است؟ ب‌ـ آیا اصلاح‌طلبی در ایران ممکن است؟ ج‌ـ آیا سیاست‌ورزی در ایران ممکن است؟ فی‌الواقع باید پرسش‌ها را از انتها به ابتدا پاسخ گفت.» البته این اولین بار نیست که چنین اظهاراتی مطرح می‌شود. فتنه 88 و ماجرای کوی دانشگاه نیز بر اساس بازی با چنین کلماتی طراحی شدند و اکنون نیز حجاریان و هم‌قطارانش در پی «سیاست خیابانی» هستند و تلاش می‌کنند مردم را علیه نظام اسلامی به خیابان بیاورند.
◄ «یورونیوز» به نقل از یک فرد نزدیک به «جان بولتون» مدعی شد، خروج وی از دولت آمریکا پس از جدال لفظی با رئیس‌جمهور آمریکا بر سر موضوع تحریم‌های ایران صورت گرفته است. گویا خروج ناگهانی مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید، پس از آن حادث شد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ابراز داشت، ممکن است به ‌عنوان مشوقی برای تهران با هدف آمدن بر سر میز مذاکره، برخی تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.
◄ وبگاه «Avia.Pro» روسیه فاش کرد: «با اینکه بیش از یک سال از تحویل اس 300 به سوریه می‌گذرد، اما این سامانه پدافند هوایی کارایی و راندمان پایینی از خود نشان داده است و به همین دلیل سوریه در نظر دارد سامانه باور 373 ایران را بخرد.» این خبر به نقل از خبرنگاران سوری منتشر شده است؛ خبرنگارانی که منبع اصلی خبرشان را «یک منبع ارتش سوریه» اعلام کرده‌اند.
▼ اخبار
1ـ ایران از قدرت‌های اصلی منطقه است
«القدس العربی» نوشت: «کشورهای عربی یا بهتر بگوییم دولت‌های خلیج[فارس]، طرف‌هایی هستند که دوشیده می‌شوند و در عین حال خوشحالند؛ در شرایطی که ایران، پیشنهاد کمک‌های مالی هنگفت را دریافت می‌کند... دول خلیج[‌فارس] به دنبال جلب رضایت ترامپ هستند و با این حال، وی آنها را تحقیر می‌کند؛ اما این ایران است که با ترساندن آمریکا و اروپا به خواسته‌های خود می‌رسد. اعراب خلیج‌فارس به سمت عادی‌سازی با اسرائیل[رژیم صهیونیستی] حرکت می‌کنند؛ در حالی که ایران تهدید می‌کند و برای دیدار روحانی با ترامپ، شرط می‌گذارد. ایران دوستان تازه‌ای را به دست می‌آورد و اعراب دوستان سابق خود را هم از دست می‌دهند. دولت‌های عربی در جنگ‌های‌شان شکست می‌خورند و ایران پیروز می‌شود. ما بخواهیم یا نخواهیم، خشنود باشیم یا نه، ایران از قدرت‌های اصلی منطقه است و در شرایطی که از دولت‌های عربی برای حل مشکلات منطقه نظرخواهی نمی‌شود، ایران در این زمینه نقش اصلی را ایفا می‌کند.»
2ـ باج‌خواهی خودروسازان خصوصی از دولت
به دنبال اعلام شرکت «کرمان‌موتور» مبنی بر تعطیل شدن تا آبان ماه در صورت کمک نکردن دولت، «امیرحسن کاکایی» عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: خودروسازان بخش خصوصی از یک سو همراه با افزایش نرخ ارز قیمت محصولات‌شان را افزایش داده و از سوی دیگر اعلام می‌کنند بدون کمک دولت تعطیل می‌شوند. این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه چنین اظهاراتی نوعی باج‌خواهی از دولت است، تصریح کرد: نمی‌شود از یک سو خودروسازان قیمت محصولات‌شان را به صورت دلخواه تعیین کنند و از سوی دیگر نیز به بهانه حمایت از تولید و ترساندن دولت از تعطیلی خط مونتاژ خودرو و بیکاری کارگران، خواهان دریافت کمک‌های دولتی شوند. وی تصریح کرد: هم‌اکنون برخی خودروها با قیمت‌گذاری آزاد به جایی رسیده‌اند که قیمت کارخانه بالاتر از قیمت بازار است، مدیران صنعتی باید بتوانند با بهره‌گیری از روش‌های مدیریتی، کارخانه‌های خود را مدیریت کنند.
3ـ آمریکا گزینه حمله را روی میز قرار دهد!
«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در پیامی در توئیتر به حملات پهپادی ارتش یمن به پالایشگاه‌های نفت عربستان سعودی واکنش نشان داد و مدعی شد: حمله انصارالله به پالایشگاه‌های نفت سعودی نمونه دیگری از چگونگی ویران کردن خاورمیانه از سوی ایران است! این سناتور تندروی آمریکایی در ادامه ادعاهای خود نوشت، ایران هیچ تمایلی به صلح نداشته و آنها به دنبال تسلیحات اتمی و سیطره منطقه‌ای هستند. گراهام در ادامه پیام‌های توئیتری خود در پیامی گستاخانه نوشت: «هم اکنون زمان آن است که اگر ایران اقدامات تحریک‌آمیز خود را ادامه دهد یا غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، آمریکا حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران را بر روی میز قرار دهد.» گراهام در حالی از حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران دم می‌زند که هنوز مدت زمان زیادی از سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی و ناتوانی واشنگتن از نشان دادن هرگونه واکنش نظامی به آن نگذشته است.
4ـ نقش ترامپ در درز اطلاعات به آیپک و موساد
نشریه «پولیتیکو» در گزارشی فاش کرده است در جریان تحقیقات بازرس «رابرت مولر» درباره پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، نمونه‌های آشکار متعددی از نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی خارجی به ویژه رژیم صهیونیستی در جریان انتخاب «دونالد ترامپ» مشاهده شده است. نمونه‌هایی که اگرچه در جمع‌بندی بازرس مولر درباره این پرونده، به صراحت به آنها اشاره‌ای نشد؛ اما هیچ‌گاه هم مختومه نشد. اطلاعاتی که نشان می‌دهد، رئیس‌جمهور آمریکا نقش بسزایی در فرایند درز اطلاعات کاخ سفید و سنا به لابی آیپک و سازمان جاسوسی موساد بر عهده داشته و دارد.
▼ اخبار کوتاه
◄ سخنگوهای وزارت انرژی ایالات متحده و کاخ سفید در بیانیه‌هایی جداگانه از آمادگی این کشور برای جبران کسری تولید نفت عربستان سعودی در پی عملیات پهپادی علیه پالایشگاه‌های آرامکو خبر دادند. «عبدالعزیزبن‌سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی ضمن اعلام قطع تولید روزانه 5/7 میلیون بشکه نفت، گفت: حمله به پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» سبب توقف موقت تولید نفت شد. از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا بدون سند و مدرکی، ایران را مسئول حملات پهپادی روز گذشته به تأسیسات نفتی عربستان سعودی خوانده و مدعی شده است نشانی از اینکه این حملات از خاک یمن روی داده باشند، در دست نیست!
◄ «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه تبادل نظر با کارآفرینان جوان گفت: درصددیم با تحقق اهداف برنامه تعمیق ساخت داخل و داخلی‌سازی نیازهای صنعتی کشور به‌ میزان 10 میلیارد دلار واردات انواع کالاهای صنعتی به کشور را تا پایان سال 1400 محدود کنیم و کاهش دهیم. وی افزود: سال گذشته شاهد بازگشت بیش از 1850 واحد صنعتی به عرصه تولید در سطح کشور بودیم که برای سال 1398، راه‌اندازی حدود 2000 واحد صنعتی راکد دیگر در دستور کار قرار گرفته است.
◄ رئیس سازمان دامپزشکی کشور از موافقت ایران با 36 کشور عضو منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام برای صادرات محصولات دامی خبر داد و گفت: به توافق رسیدیم محصولاتی مانند لبنیات، مواد اولیه معدنی، آلی و اعضای حلال مانند روده، پوست و پای مرغ را به آنها صادر کنیم. رفیعی‌پور افزود: این کشورها به صورت ویژه خواستار واردات خرچنگ از ایران هستند.
◄ «هادی قوامی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تصمیم جدید دولت مبنی بر حذف چند دهک از یارانه‌بگیران، گفت: مطالعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حذف یک میلیون و 400 هزار خانوار از دریافت یارانه بسیار ضعیف است؛ چرا که در پی این تصمیم 50 هزار خانواده که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند هم حذف خواهند شد.
شماره 913 صبح صادق
همراه با پرونده ویژه هفته دفاع مقدس (علت‌کاوی آغاز جنگ تحمیلی) منتشر شد.
در این شماره می‌خوانید؛
امام خامنه‌ای حسین زمان است/ اقتدای صدر به مقتدی/ سرابی به نام دختر آبی/ تردید در سیاست ترامپ بی ‌جان!/ عدالت‌جویان بی‌عدالت مسئولیت خود را بپذیرند!/ دستان نیمه خالی صداوسیما در محرم 98/ گفت‌وگو با سردار نائینی، رئیس مرکز اسناد و محمد درودیان نویسنده دفاع مقدس

http://www.SecretNews.ir/fa/News/164136/نشریه-اخبار-و-تحلیل‌ها-یک‌شنبه-24-شهریور
بستن   چاپ