اخبار محرمانه
جان بولتون و پرونده های ایران، ونزوئلا و کره شمالی
شنبه 23 شهريور 1398 - 03:26:09
اخبار محرمانه -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

k ٥.٥
٩
آخرین خبر / به اشتیاقش برای برافروختن جنگ و براندازی نظام ها با زور شناخته می شد، سیاست گفت وگو از گزینه های مورد علاقه اش نبود و پرونده های خارجی آمریکا در کره شمالی، ونزوئلا و ایران را اداره می کرد. جان رابرت بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا که به تازگی از سمتش برکنار شد یک جمهوری خواه تندروست که در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان و جرج بوش پدر در دولت آمریکا خدمت کرد اما نفوذ حقیقی اش در دولت بوش پسر و پس از آن بود که به عنوان معاون وزارت خارجه در امور کنترل جنگ افزار و امور امنیت بین المللی منصوب شد. او متهم است که نقش اصلی در ساختن قضیه وجود تسلیحات کشتار دستجمعی در عراق را داشته است که به سرنگونی رژیم صدام حسین در سال 2003 منتهی شد.
بولتون پس از استعفای ژنرال هربرت مک مستر و برکناری رکس تیلرسون وزیر خارجه، در 9 آوریل 2018 از سوی ترامپ به سمت مشاور امنیت ملی ترامپ منصوب شد. به این ترتیب تعیین بولتون نشان دهنده آغاز دوره ای خصمانه تر از سوی دولت ترامپ بود. بولتون متهم است که مسئول تحمیل سیاست گزینه های غیر قابل مذاکره در طول گفت وگوها با کره شمالی است، امری که باعث پس روی در مذاکرات کره شمالی پس از یک سال پیشرفت در مذاکرات شد. در ونزوئلا بولتون از تلاش برای کودتا علیه مادورو حمایت کرد و به صورت آشکار از ارتش ونزوئلا خواست از گوایدو رییس پارلمان برای رسیدن به قدرت حمایت کرده و علیه مادورو کودتا کند. او 3 مارس 2019 در مصاحبه ای گفت به دنبال تشکیل یک ائتلاف گسترده برای جایگزینی مادورو یا حتی نظام ونزوئلا به طور کامل است.
اما درباره ایران بولتون از سال 2002 خواستار گزینه نظامی علیه این کشور بود. او متهم است که طراح افزایش تنش ها علیه ایران در مدت اخیر بوده است. او یک جولای 2017 در یک همایش ضد ایرانی در پاریس گفت: "من بیش از 10 سال است که می گویم سیاست آشکار ایالات متحده باید براندازی نظام در تهران باشد".
برخی مسئولان آمریکایی از این بیم داشتند که بولتون عادتش در بزرگنمایی داده های اطلاعاتی برای برانگیختن جنگ را پی بگیرد. او به دنبال این بود که تصمیم گیران آمریکایی را قانع سازد که ایران برای جنگ با ایالات متحده آماده می شود. ترامپ 9 می 2019 در پاریس درباره نظرات بولتون گفت: "جان دارای نظرات تندروانه ای درباره مسائل است اما این خوب است، من جان را آرام می کنم و این امر شگفت انگیزی است". در نهایت 19 شهریور ترامپ با یک توییت خبر از برکناری جان بولتون داد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/163233/جان-بولتون-و-پرونده-های-ایران،-ونزوئلا-و-کره-شمالی
بستن   چاپ