اخبار محرمانه
رکورد بورس؛ موقت یاواقعی؟
پنجشنبه 21 شهريور 1398 - 19:26:55
اخبار محرمانه -
رکورد بورس؛ موقت یاواقعی؟
٠
٠
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دو شب پیش رئیس‌‌‌جمهوری آمریکا در توئیتر خود اخراج جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی آمریکا را اعلام کرد تا امیدواری‌های جدیدی در بازارهای جهانی ایجاد شود و به تبع آن بازارهای ایران هم به استقبال این تغییر بروند. بلافاصله پس از اعلام این خبر بود که قیمت جهانی نفت با سقوط مواجه شد؛ با اینکه در میانه روز گذشته تحت تاثیر خبر کاهش ذخایر نفتی ایالات متحده بار دیگر طلای سیاه در مسیر صعود قرار گرفت، اما بسیاری از کارشناسان رسیدن به کف 60 دلار را برای این بازار پیش‌بینی می‌کنند. همزمان‌شدن این اتفاق با پایان عزاداری‌های تاسوعا و عاشورای حسینی و عادی‌شدن معاملات بازارهای سرمایه، ارز، طلا و سکه بسیاری را نسبت به بهبود شرایط این بازارها با شروع هفته جدید امیدوار کرده است.
اخراج جان بولتون از کاخ سفید باعث ارائه تحلیل‌های مختلفی از سوی کارشناسان در ساعات گذشته شد. در این بین برخی از خبرنگاران آمریکایی این اتفاق را به معنای چراغ سبز ترامپ به مقامات ایرانی تعبیر می‌کنند و اخراج بولتونِ جنگ‌طلب و ضدبرجام را از پیش‌شرط‌های ایران برای آغاز مذاکرات جدید می‌دانند، چراکه نبود سدی به‌ نام بولتون کانال‌های جدیدی را برای مذاکرات ایالات متحده با ایران، چین و کره شمالی می‌گشاید و می‌تواند منجر به امضای برجامی جدید شود. با این حال فضای بین‌المللی اقتصاد بلافاصله استقبال خود را نسبت به این اتفاق نشان داد؛ چنان‌که بلافاصله قیمت جهانی نفت با سقوط مواجه شد و ارزش دلار در برابر ارزهای امن بالا رفت. قیمت طلا نیز برای چهارمین روز پیاپی روند نزولی را در پیش گرفت تا فشارهای اقتصادی علیه ایران از این ناحیه کاهش یابد.
هفته تاریخی اقتصاد فرامی‌رسد؟
کارشناسان اقتصادی در ایران نیز اخراج مشاور امنیت ملی آمریکا را به فال نیک گرفتند و معتقدند از روز شنبه تاثیر کامل این اتفاق بر بازار نمایان می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد روز گذشته همچنان شور و عزای حسینی بر بازار ایران حاکم بود و تعداد زیادی از فعالان اقتصادی بازگشت به فضای کسب و کار را تا روز شنبه به تاخیر انداخته‌اند تا انتظارات برای رکوردشکنی‌های بازار در ابتدای هفته آینده افزایش یابد. با این حال روز گذشته در بازار سرمایه کانال‌شکنی پی در پی در شاخص کل اتفاق افتاد و نماگر اصلی بورس در آستانه کانال 300 هزار واحد قرار گرفت. بسیاری از کارشناسان عبور این شاخص از کانال 300 هزار واحد را در روز شنبه حتمی می‌دانند و معتقدند هفته آینده به هفته‌ای تاریخی برای سهامداران تبدیل خواهد شد. همچنین نرخ هر گرم طلای 18 عیار روز گذشته با اندکی کاهش به 413 هزار تومان رسید، اما برخی فعالان بازار در ایران بر این اعتقادند که تطبیق‌پذیری بازار ایران با تحولات رخ‌داده از روز شنبه آغاز می‌شود. سکه تمام بهار آزادی نیز به کف چهار میلیون و 100 هزار تومان رسید که طبق گفته محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، اکنون حباب سکه تمام بهار آزادی کاملا تخلیه شده و اگر نرخ‌های سود بانکی کاهش نیابد، حباب نیم‌سکه و ربع‌سکه هم به‌زودی از بین می‌رود. در این بین اما دلار با اندکی افزایش به 11 هزار و 600 تومان رسید، اما بالبطع تاثیر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی با خروج یکی از موانع، یعنی جان بولتون، پس از این سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/162537/رکورد-بورس؛-موقت-یاواقعی؟
بستن   چاپ