اخبار محرمانه
سرمقاله آفرینش/ حرف های درست را غلط می زنیم
يکشنبه 10 شهريور 1398 - 11:39:51
اخبار محرمانه -
سرمقاله آفرینش/ حرف های درست را غلط می زنیم
٤٦
٠
آفرینش / « حرف های درست را غلط می زنیم » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم حمیدرضا عسگری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
طی چند روز گذشته و به دنبال سفر غیرمنتظره وزیرخارجه کشورمان به فرانسه که میزبان گروه هفت(G7) بود، موضوع دیپلماسی ایران به خبر یک رسانه های خارجی تبدیل شده است. اکثر شبکه های جهانی درحال تحلیل و تفسیر اقدامات ایران، بدون توجه به تحریم های آمریکا هستند.
اما با چرخش 180 درجه ای باید به واکنش های برخی رسانه ها و جریان های سیاسی به اقدامات دستگاه دیپلماسی کشور پرداخت. برخی این اقدامات را ناشی از ناپختگی دستگاه دیپلماسی کشور دانستند و عده ای آن را عدم تشخیص اولویت های کشور از سوی دولت معرفی کردند و برخی هم گامی بلندتر برداشتند و تیم مذاکره کننده ایران و وزارت خارجه را به خیانت در حق مردم متهم کردند.
به دنبال نیت خوانی و اهداف سیاسی برخی جریان های سیاسی نیستیم و این واکنش ها را به حساب دلسوزی برای منافع ملت و کشور قلمداد می کنیم. اما با چنین نگرشی نیز باید درمورد تحولات و وضعیتی که کشورمان درآن قرار دارد به درک منطقی برسیم. اینکه گفته می شود چاره حل مشکلات کشور تکیه بر توان داخلی و کار و تلاش در چارچوب رشد اقتصادی ملی است، امری درست و صدالبته ضروری است. اما در ادامه توصیه ها وقتی می گوییم نباید با این و آن مذاکره کرد و این دام و خیانت و ناپختگی است، حرفی نادرست است.
اگر درک درستی از وضعیت کشور داشته باشیم متوجه می شویم که اقتصاد داخلی ما برای تحرک و رشد نیاز به ارتباط با بازارهای جهانی دارد. تولید کننده ما برای تولید به مواد اولیه وارداتی دارد، صادرکننده ما برای فروش نیاز به ارتباط با بازارهای خارجی دارد، واردکننده ما برای واردات نیاز به ارتباط با فروشندگان خارجی دارد و تمام این چرخه اقتصادی برای ادامه حیات نیاز به اتصال به سیستم مالی جهانی دارد. کدام کشور را می توان نام برد که دیوار به دور اقتصاد خود کشیده و توانسته به رشد و توسعه برسد.
رفت وآمدهای دیپلماسی از سر تفریح و فراغت نیست، بلکه به دنبال بازکردن منفذها و از بین بردن تحریم های ناحقی است که از جانب آمریکا و متحدانش وضع شده است. دراین که آمریکا از هیچ دشمنی با ما دریغ نکرده شکی نیست، اما منفعل ماندن درمقابل اقدامات دشمنان دقیقاً همان چیزی است که آنها می خواهند تا تداعی کننده سال هایی باشد که ایران در انزوای جهانی قرار داشت و هر روز یک قطعنامه برعلیه کشورمان تصویب می شد.
حضور مقامات ایرانی در کشورهای مختلف اروپایی علیرغم اینکه تحریم شخصیت ها از سوی آمریکا پابرجاست، نوعی شکست سیاست های ضدایرانی از سوی غرب تلقی می شود. چرا وقتی مشاهده می کنیم اقدامات دیپلماسی ما موجب مخالفت شدید اسرائیل و عربستان می شود، بر درست بودن حرکت خود مهرتایید نمی زنیم؟! مگر آنها دشمنان ما نیستند، پس چرا برخی موضع گیری ها همراستا با نظرات دشمنان ما میگردد؟!
همانطور که گفته شد انتقادات در مورد عملکرد دولت در توسعه اقتصاد داخلی امری منطقی است، اما تحقق این امر نیازمند تحرک در جبهه دیپلماسی است تا بندها از پای اقتصاد کشور گشوده شود. نمی توان خود را بی نیاز به ارتباط در دنیا بدانیم و خود را محدود در چارچوب های داخلی کنیم و از سوی دیگر نمی توان تنها به امید ارتباط با خارج از مرزها بود و انتظارداشت که آنها مشکلات ما را حل کنند. لذا باید این دو بال در کنار هم قرار گیرند تا موجب تحرک اقتصاد کشور گردد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/154779/سرمقاله-آفرینش--حرف-های-درست-را-غلط-می-زنیم
بستن   چاپ