اخبار محرمانه
انتظار از فدراسیون؛ شفاف‌سازی مالی به روش فیفا
چهارشنبه 30 مرداد 1398 - 17:45:33
اخبار محرمانه -
انتظار از فدراسیون؛ شفاف‌سازی مالی به روش فیفا
k ١.٢
٠
ایران ورزشی / متن پیش رو در ایران ورزشی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حدود یک ماه پیش بود که مهدی تاج از بانک مرکزی درخواست کرد مبلغ 9 میلیون دلار (معادل طلب وصول نشده از فیفا) به فدراسیون فوتبال کمک کنند تا از طریق آن بخشی از قرارداد ویلموتس را پرداخت کنند. فدراسیون حتی در آن مقطع تهدید کرده بود که اگر این پول به ویلموتس پرداخت نشود، او قهر می‌کند و می‌رود. همان زمان منابع خبری مختلفی براساس شواهد موجود به این نتیجه مبهم ‌رسیدند که طلب فدراسیون فوتبال از فیفا نمی‌تواند 9 میلیون دلار باشد! اما این سؤال بزرگ که چرا باید تاج در رقم طلب فدراسیون اغراق کند، خواه ناخواه ابهام در رقم طلب را به حاشیه می‌برد.
پیگیری از مدیران فدراسیون فوتبال، هیچ پاسخ روشن و شفافی در بر نداشت. هیچ‌یک از مسئولان مربوطه حاضر نبودند با عدد و رقم درباره مطالبات فدراسیون فوتبال از فیفا با رسانه‌ها صحبت کنند. سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون فوتبال در همان مقطع زمانی از بیان هر رقم و عددی خودداری می‌کرد. این اما در حالی است که فیفا با اعلام رقم دقیق پول‌هایی که باید به فدراسیون فوتبال ایران پرداخت شود، هر ابهامی را برطرف می‌کند و دقیقاً مشخص می‌کند که هر یک از این مبالغ، دقیقاً باید صرف چه کارهایی شود.
پاسخ شفاف و صریح سخنگوی فیفا به خبرنگار تسنیم، به ابهام‌هایی که مدیران فدراسیون فوتبال ماه‌هاست به آن پاسخ روشنی نداده‌اند، پایان داده و ثابت کرده که طلب فدراسیون فوتبال بدون شک رقمی کمتر از 9 میلیون دلار است. شاید تاج با اصرار به بزرگ کردن این رقم، صرفاً می‌خواهد کاستی‌های فدراسیون فوتبال را به گردن تحریم‌ها بیندازد و پولی که به دست فدراسیون فوتبال نرسیده است. ضمن اینکه از زیر بار پاسخگویی به این موضوع فرار کند که مبالغ دیگری که از سوی فیفا به فدراسیون فوتبال تعلق گرفته را صرف چه هزینه‌هایی کرده است؟ بر همین اساس کل طلب فدراسیون فوتبال ایران از فیفا 5 میلیون و 735 هزار و 33 دلار است و 2 میلیون و 254 هزار و 95 دلار سهم باشگاه‌هاست و ارتباطی به فدراسیون ندارد.
نکات جالبی که از این ایمیل می‌توان متوجه شد، این است که براساس این توضیحات فیفا مشخص می‌شود که فدراسیون فوتبال برخلاف ادعایی که داشته، بابت جام‌های جهانی 2014 و 2018، هیچ طلبی از فیفا ندارد! فیفا کمک‌های خود بابت هزینه‌های عملیاتی و پروژه‌های عمرانی را بابت دو دوره جام جهانی قبل را به فدراسیون فوتبال پرداخت کرده است؛ همچنین مبلغ 3/1 میلیون دلار هم بابت آماده‌سازی تیم ملی که از سوی فیفا به تیم‌های حاضر در جام‌ جهانی را. مبالغی که در مجموع حدود 20 میلیون دلار می‌شود و معلوم نیست که این رقم در فدراسیون فوتبال ایران چگونه خرج شده است؟ کدام پروژه عمرانی مشخصی با کمک‌های فیفا احداث شده است و بالاخره اینکه آیا واقعاً فدراسیون فوتبال این کمک‌ها را صرف توسعه کرده است؟
چرا فدراسیون فوتبال یک بار برای همیشه به همه این ابهام‌های مالی، به طور شفاف پاسخ نمی‌دهد؟ توقع زیادی هم نیست. شفاف و صریح، مثل پاسخی که خبرنگار تسنیم از فیفا دریافت کرده است.
هرچند به‌نظر می‌رسد مبلغ 413 هزار و 800 دلار برای تعویض چمن و تجهیز زمین شماره یک آکادمی ملی فوتبال است. مبلغ یک میلیون و 273 هزار و 263 دلار نیز احتمالاً کمکی است که فیفا برای ساختمان جدید فدراسیون فوتبال اختصاص داده و کلنگ آن را اینفانتینو به زمین زد. طبق آنچه فیفا اعلام کرده، مبلغ یک میلیون و 47 هزار و 970 دلار نیز مربوط به کمک‌های سابق است که به‌نظر می‌رسد کمک‌های سالیانه بوده که بخشی از این مبلغ دریافت شده و بخش دیگری هنوز باقی مانده است. فیفا همچنین 2 مبلغ یک و 2 میلیون دلاری نیز مربوط به سال‌های 2019 (یک میلیون دلار) و 2022-2019 (دو میلیون دلار) به فدراسیون فوتبال ایران اختصاص داده است. به‌نظر می‌رسد مبلغ یک میلیون دلار مربوط به سال 2019، به‌جا مانده از سال‌های قبلی است که به سال مالی جدید منتقل شده اما باز هم لزوم شفاف‌سازی این مسأله از سوی فدراسیون فوتبال ایران وجود دارد. مبلغ 2 میلیون دلار نیز جزو همان کمک‌های دوره چهارساله است که از سوی فیفا به فدراسیون‌ها پرداخت می‌شود.
سخنگوی فیفا در توضیحی درباره این مبالغ به طور شفاف اعلام کرده که این مبالغ مربوط به چه مواردی است و بر چه اساس به فدراسیون فوتبال تعلق می‌گیرد:
«مبلغ 2/2 میلیون دلار پاداش مربوط به جام جهانی، مزایای باشگاه‌ها در جام جهانی 2018 است.
در مورد کمک‌های FAP/FIFA Forward نیز جزئیات به‌شرح زیر است:
- برنامه کمک‌های مالی سابق (FAP): یک میلیون و 47 هزار و 970 دلار
- هزینه‌های عملیاتی (0/1Forward): چهارصد و سیزده هزار و هشتصد دلار
- بودجه پروژه‌های (0/1Forward): یک میلیون و 273 هزار و 263 دلار
- هزینه‌های عملیاتی (0/2Forward): برای سال 2019: یک میلیون دلار
- بودجه پروژه‌های (0/2Forward): برای چرخه بین سال‌های 2022-2019 پس از تصویب پروژه‌های مطروحه: 2 میلیون دلار
- مجموع بودجه عمرانی: 5 میلیون و 735 هزار و 33 دلار.»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/149591/انتظار-از-فدراسیون؛-شفاف‌سازی-مالی-به-روش-فیفا
بستن   چاپ