اخبار محرمانه
چرا مردم ایران به تولید ملی بی‌توجهند؟
دوشنبه 28 مرداد 1398 - 14:49:07
اخبار محرمانه - تسنیم / تقویت تولید در ایران از مسیر افزایش اعتماد عمومی به تولید کننده و پیش بینی پذیر شدن اقتصاد می گذرد.
مسعود دانشمند، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرآنلاین افزود: اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی مهمترین دارایی های یک سیستم تلقی می شومد، اگر کالایی در ایران دارای سرمایه اجتماعی شود، در حقیقت تولید ایرانی چنین سرمایه ای را از آن خود کرده است و در نتیجه ضرورت دارد تولید کننذگان به دنبال ایجاد اطمینان عمومی بروند و از کم کاری یا کم فروشی در کالا و خدمات پرهیز نمایند.
وی به سابقه تاریخی تولید در ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه مشکلات اقتصادی سبب شده است، نگهداری کیفیت کاری دشوار شود، طبیعی است وقتی عمر برندها کوتاه است، خدمات پس از فروش نیز عمری کوتاه می‌شود و به هر روی کارخانه ای که دیگر وجود دارد، طبیعتا سرویسی به خریداران خود بابت نگهداری وسایل ارائه نمی دهد.از سوی دیگر به مرور زمان تولیدکنندگانی هستند که بدون توجه به اهمیت نگهداری بازار و حفظ رضایت مشتری ، در مواجهه با شوک های تورمی هم قیمت را بالا می‌برند و هم کیفیت را کاهش می‌دهند.
به گفته وی همین مساله خود عاملی برای بی اعتمادی به تولید ملی در افکار عمومی است.
وی تاکید کرد: پیش‌بینی ناپذیر بودن اقتصاد ایران به دلیل بروز شوک‌های تورمی و همچنین بحران محیط کسب و کار باید جدی گرفته شود، در این صورت اگر کالا یا خدمتی متناسب با استانداردهای مورد نظر جامعه، تولید شود، با استقبال مردم روبرو خواهد شد.
وی گفت: تولید ایرانی در این سال ها با مشکلات متعددی روبرو شده است، عمر کوتاه واحدهای تولیدی از یک سو و همچنین برخورد قهری با تولید کننده از سوی دیگر سبب شده است این مشکلات حل نشود در نتیجه کم کم این کالای ایرانی است که به اولویت خرید ایرانیان بدل نشده است.
وی با تاکید بر اینکه تبیین ضرورت حمایت از تولید برای مردم بسیار با اهمیت است، ادامه داد: مردم در صورتی این موضوع را می پذیرند که مطمئن باشند مواهب این حمایت به خودشان و فرزندانشان باز می گردد، به عنوان مثال بدانند ایجاد شغل از آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری پیشگیری می کند اما هنوز عزم لازم برای حمایت از تولید ایرانی دیده نمی شود.
مسعود دانشمند، گفت: در این مسیر اگر دولت نیز با ارائه آمار و ارقام دقیق و جلب اطمینان مردم، فعالیت کند، می تواند از سرمایه اجتماعی خویش برای مثبت تر شدن نگرش مردم به تولید ملی استفاده کند، در حقیقت ارزش و احترام تولید ملی باید همپایه ارزش و اعتبار پول ملی باشد و هر چه موقعیت تولید ملی ارتقا یابد، موقعیت پول ملی نیز ارتقا خواهد یافت؛ بی‌تردید بیان دقیق این ارتباط خود زمینه را برای تشدید حمایت مردم از تولید ایرانی فراهم خواهد کرد.
وی فرهنگ تولید را مورد اشاره قرار داد و گفت: البته فراموش نکنیم که تولیدکننده نیز باید در بزنگاه حساس، حمایت از مصرف کننده داخلی را مد نظر قرار دهد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/149305/چرا-مردم-ایران-به-تولید-ملی-بی‌توجهند؟
بستن   چاپ