اخبار محرمانه
مقاومت پنهان اروپا در برابر ترامپ
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 11:58:30
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
مقاومت پنهان اروپا در برابر ترامپ
k ١.٣
١
اروپا در برابر ترامپ" onclick="javascript:window.open(this.href, " ",="" "menubar="no,toolbar=no,resizable=yes,scrollbars=yes,height=600,width=600");return" false;"="" target="_blank">اروپا در برابر ترامپ&url=http://akharinkhabar.ir/analysis/5541145" onclick="javascript:window.open(this.href, " ",="" "menubar="no,toolbar=no,resizable=yes,scrollbars=yes,height=600,width=600");return" false;"="" target="_blank">

انتخاب / متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کارشناس ارشد مسائل بین الملل تاکید کرد: «توئیت ترامپ در مخالفت با نقش‌آفرینی فعال پاریس در مذاکرات با ایران دو علت اصلی دارد. یکی اینکه رئیس کاخ سفید قصد دارد به منظور جلب حمایت‌ها از خود در انتخابات 2020 هر گونه گشایش در مناسبات یا مذاکره با ایران را به نام آمریکا و به عنوان برگی برنده از کارنامه دولت خود در چهار سال اول ارزیابی کند و دیگری اینکه ترامپ نسبت به این مساله نگران است که ایفای نقش جدی فرانسه در مذاکرات با ایران، نقش و جایگاه اتحادیه اروپا در عرصه بین‌المللی را تقویت کند»
علی بیگدلی، کارشناس ارشد مسائل بین الملل و استاد دانشگاه شهید بهشتی، در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، درباره با توئیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در هشدار به امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود پیرامون عدم صلاحیت پاریس برای نمایندگی آمریکا در مذاکره با ایران معتقد است که مساله را می‌بایست در دو اختلاف اساسی و عمیق میان رهبران دو کشور پی‌گیری کرد. اختلاف اول در ارتباط با نزدیکی مواضع ترامپ به راست‌های افراطی است که اکنون به عنوان معضلی برای اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی به صورت خاص تبدیل شده است. حمایت‌های ترامپ از راست‌گرایان در اروپا، موجبات نگرانی امانوئل مکرون شده و او از یک سو نگران فروپاشی اتحادیه اروپا و از سوی دیگر نگران به قدرت رسیدن راست‌گرایان در کشور فرانسه است.
این کارشناس مسائل بین‌المللی در ادامه گفته‌های خود، دلیل دوم اختلاف‌نظر میان مکرون و ترامپ پیرامون نگاه آن‌ها به اتحادیه اروپا است. فرانسه در مقطع کنونی، به ویژه پس از خروج انگلستان از اتحادیه اورپا، خود را رهبر سیاسی این نهاد می‌داند و به عنوان یکی از بنیان‌گذران آن خود را موظف به تقویت و حفظ این اتحادیه کرده است. در مقابل، واشنگتن به صورت تاریخی رغبتی به حفظ انسجام اتحادیه اروپا ندارد و بر اساس همین منطق ترامپ، مذاکره و تعامل با یک کشور را به نهادی با 28 عضو ترجیح می‌دهد. نتیجه این برآینده موجب شده که حتی در تحولات جدید مکرون از ضرورت ایجاد ناتو اروپایی سخن به میان بیاورد.
وی افزود: «با توجه به دو سطح جدی اختلاف پاریس و واشنگتن در دوران ترامپ، کنش‌های فرانسه در تعامل با ایران را می‌توان مقاومت پنهان اروپا در برابر آمریکا ارزیابی کرد.»
بیگدلی همچنین تصریح کرد: «توئیت ترامپ در مخالفت با نقش‌آفرینی فعال پاریس در مذاکرات با ایران دو علت اصلی دارد. یکی اینکه رئیس کاخ سفید قصد دارد به منظور جلب حمایت‌ها از خود در انتخابات 2020 هر گونه گشایش در مناسبات یا مذاکره با ایران را به نام آمریکا و به عنوان برگی برنده از کارنامه دولت خود در چهار سال اول ارزیابی کند و دیگری اینکه ترامپ نسبت به این مساله نگران است که ایفای نقش جدی فرانسه در مذاکرات با ایران، نقش و جایگاه اتحادیه اروپا در عرصه بین‌المللی را تقویت کند، لذا او نباید چنین اجازه‌ای را به پاریس بدهد که در مذاکرات با تهران بازیگر اصلی باشد.»
این تحلیل‌گر مساله بین‌الملل در بخشی دیگر از گفته‌های خود تاکید کرد: «طرح‌های پیشنهادی مکرون برای اجرایی شدن اینستکس و حتی احتمالات مطرح شده پیرامون دعوت از حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به نشست جی 7 بدون هماهنگی با 6 کشور دیگر موجبات واکنش تند ترامپ، به نقش‌آفرینی همتای فرانسوی خود را به وجود آورد.»
استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: «مجموع کنش‌های فرانسه نشان‌گر آن است که پاریس خواهان تقویت استقلال اتحادیه اروپا و قمداد کردن خود به عنوان قدرتی تاثیرگذار در معادلات بین‌المللی است. مکرون بارها نشان داده به هیچ عنوان نمی‌خواهد در موضوع برجام و دیگر مسائل امنیتی جهان، دنباله‌رو ترامپ باشد.»
علی بیگدلی، در ارتباط با میزان موفقیت فرانسه در حفظ برجام و پیشبرد مذاکرات با ایران نیز تصریح کرد: «واقعیت این است که آمریکایی‌ها در مقطع کنونی 28 درصد صنایع بزرگ و سنگین اروپا را در اختیار دارند؛ بنابراین نقش آمریکا در اقتصاد اروپا را نمی توان نادیده گرفت. فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مکرون نسبت به فشارهای داخلی برای انتخابات آینده این کشور و فشارهای فزآینده آمریکا بر پاریس نگرانی‌های خاص خود را دارد. در نتیجه نمی‌توان تنش‌افروزی میان مکرون و ترامپ با موضوعیت ایران را محتمل ارزیابی کرد.»
این کارشناس مسائل بین‌المللی در پایان تاکید کرد: «در عرصه معادلات میدانی، پیشنهادهای مکرون برای تزریق 15 میلیارد یورو به اینستکس پیشنهادی سنگین به نظر می‌رسد که از امکان اجرایی شدن اندکی برخوردار است. با این وجود، دیدار میان مکرون و حسن روحانی خارج از نشست سران جی 7 محتمل به نظر می‌رسد.با توجه به تلاش‌های پاریس، ایران نیز باید کانال ارتباطی و میز مذاکرات از طریق فرانسه را حفظ کند.»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/145299/مقاومت-پنهان-اروپا-در-برابر-ترامپ
بستن   چاپ