اخبار محرمانه
ترکه ترامپ بر سر مکرون
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 11:55:56
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
ترکه ترامپ بر سر مکرون
k ٣.٩
٢
ترامپ بر سر مکرون" onclick="javascript:window.open(this.href, " ",="" "menubar="no,toolbar=no,resizable=yes,scrollbars=yes,height=600,width=600");return" false;"="" target="_blank">ترامپ بر سر مکرون&url=http://akharinkhabar.ir/analysis/5540061" onclick="javascript:window.open(this.href, " ",="" "menubar="no,toolbar=no,resizable=yes,scrollbars=yes,height=600,width=600");return" false;"="" target="_blank">

صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
فرانسه با افزایش تلاش‌های دیپلماتیک خود، تلاش می‌کند خود را به‌عنوان میانجی در رابطه پرتنش تهران-واشنگتن جا بزند؛ هرچند بیشتر این کوشش‌ها به‌منظور پیداکردن راه‌هایی برای «حفظ برجام» است. همه این‌ها در حالی است که رییس‌جمهوری آمریکا نگرش مثبتی به اصل کنشگری‌های الیزه ندارد. این را می‌توان از توییت اخیر ترامپ در مذمت ضمنی مکرون متوجه شد.
ترامپ به مکرون: تو نماینده آمریکا نیستی
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا اخیرا در توییتی به تلاش‌های مکرون، همتای فرانسوی خود، برای آنچه میانجیگری میان تهران-واشنگتن عنوان کرد، حمله کرد و مدعی شد: «ایران به‌شدت به‌دنبال گفت‌وگو با آمریکاست؛ اما پیام‌های متناقض دریافت می‌کند». ترامپ در نوشته خود با ادعای اینکه ایرانی‌ها ناامیدانه خواستار گفت‌وگو با آمریکا هستند، گفت: «همه کسانی که ادعای نمایندگی ما را دارند، سیگنال‌های متناقضی به آن‌ها (ایران) می‌فرستند؛ ازجمله رییس‌جمهوری فرانسه، مکرون». رییس‌جمهوری آمریکا در بخش پایانی نوشته خود آب پاکی را روی دست مکرون ریخت و تصریح کرد: «می‌دانم نیت امانوئل خیر است؛ همان‌طورکه دیگران نیز چنین هستند؛ ولی هیچ‌کسی نمی‌تواند به نمایندگی از ایالات ‌متحده حرف بزند؛ مگر خود ایالات ‌متحده».درهمین باره، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای در واکنش به سخنان رئیس جمهوری آمریکا درباره ایران اعلام کرد که پاریس کاملا به صورت مستقل به ابراز مواضع خود می‌پردازد و به امنیت و صلح در منطقه غرب آسیا کاملا پایبند است.
جنگ لفظی ترامپ علیه مکرون
حمله توییتری اخیر ترامپ علیه مکرون اتفاق تازه‌ای در ماه‌های گذشته نبوده است. رییس‌جمهوری آمریکا فقط چند ساعت پس از سفر آقای سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، به پاریس و تقدیم پیام مکتوب دکترروحانی به رییس‌جمهوری فرانسه، در پیامی توییتری، به‌شدت از اقدام فرانسه در وضع مالیات بر شرکت‌های فناوری اطلاعات آمریکایی انتقاد و رییس‌جمهوری این کشور را احمق توصیف کرد. ترامپ تصریح کرد «حماقت مکرون» به‌زودی با اقدامات متقابل ما علیه این کشور پاسخ داده خواهد شد. در اواخر سال گذشته میلادی نیز ترامپ در توییتی، به طرح مکرون برای تشکیل نیروی دفاعی واحد اروپا، این‌طور واکنش نشان داد: «امانوئل مکرون پیشنهاد می‌کند برای دفاع از اروپا دربرابر ایالات متحده، روسیه و چین، ارتش خودش را بسازد؛ اما وقتی آلمان در جنگ جهانی اول و دوم بود، چه اتفاقی برای فرانسه افتاد؟ قبل از اینکه آمریکایی‌ها برسند، آن‌ها در پاریس شروع به یادگرفتن زبان آلمانی کرده بودند».
رایزنی‌های فشرده میان ایران و فرانسه
به‌نظر می‌رسد آنچه ترامپ را به نوشتن این توییت‌ها علیه مکرون واداشت، چند گفت‌وگوی تلفنی منتشرشده میان رؤسای جمهوری فرانسه و ایران بوده است؛ گفت‌وگوهایی که آخرینش به‌زعم آقای محمود واعظی، رییس‌دفتر رییس‌جمهوری، حدودا 100 دقیقه به‌طول انجامید. محور اصلی این گفت‌وگوها نوعا یافتن مسیرهای حفظ برجام و رایزنی برای منتفع‌شدن ایران از منافع این معاهده بوده است. در یکی از این گفت‌وگوها، مکرون پیشنهاد حضور مجدد آمریکا در گفت‌وگوهای نشست 1+4 را به دکترروحانی ارائه می‌دهد که رییس‌جمهوری کشورمان بنابه اظهارات عراقچی، معاون وزیر خارجه، حضور مجدد آمریکا در مذاکرات را منوط به برداشته‌شدن کامل تحریم‌ها دانست. در‌این‌باره، عراقچی یک روز پس از رایزنی تلفنی رؤسای جمهوری ایران و فرانسه و در روز آغاز گام دوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود (16‌تیر1398) گفت: «در‌صورتی‌که آمریکا بخواهد در گفت‌وگوهای ایران و 1+4 حضور داشته باشد، ازنظر ما مانعی ندارد؛ به‌شرط اینکه تحریم‌ها را بردارد و ما به شرایط قبل از تحریم‌ها برگردیم. البته، این به‌معنای تشکیل 1+5 نیست؛ چون آمریکا از برجام خارج شده است و ما دیگر واحدی به‌نام 1+5 نداریم».
توقف دربرابر توقف
فرانسه در طول رایزنی‌های اخیر خود با ایران، پیشنهادهایی نیز برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن ارائه کرد. یکی از این پیشنهادها، طرح «توقف ‌دربرابر توقف» بود. این پیشنهاد در قالب دو سفر امانوئل ‌بن، مشاور رییس‌جمهوری فرانسه، به مقام‌های تهران ارائه شد. انگیزه اصلی الیزه برای ارائه این پیشنهاد، جلوگیری از پیشروی ایران در عمل به کاهش تعهدات برجامی خود بود. براساس این طرح، ایران فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را در حد فعلی نگه می‌داشت و آمریکا به‌ازای این کار، تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال نمی‌کرد تا آنکه فرصت گفت‌وگو فراهم می‌شد. ناگفته نماند این طرح با دست رد ایران مواجه شد.
ترس آمریکا از بی‌نتیجه‌ماندن فشارها علیه ایران
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اخیرا در روزنامه «یواس‌ای تودی» درباره اهداف این کشور برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران مدعی شد: «آمریکا دو هدف را از فشار علیه ایران دنبال می‌کند: 1. محروم‌کردن حکومت ایران از پولی که برای حمایت از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش نیاز دارد؛ 2. مجبورکردن آیت‌الله علی خامنه‌ای به آمدن بر سر میز مذاکره برای رسیدن به توافقی پایدار و همه‌جانبه. با‌توجه‌به تصریحات وزیر خارجه آمریکا، به‌نظر می‌رسد تنها دلیل ترامپ از آغاز دوره جدید حملات لفظی‌اش علیه رییس‌جمهوری فرانسه، به خیال خودش ترس از نزدیکی اروپا به ایران و به‌محاق‌رفتن تلاش‌های آمریکا برای واداشتن ایران به آمدن پای میز مذاکره باشد. افزون‌براین، ترامپ تصور می‌کند استمرار رایزنی‌ها میان ایران و اروپا، خواهد توانست تهران را بالقوه در وضعیت کسب امتیازات راهبردی از اروپا ازجمله در حوزه ارتباطات بانکی و سهولت در فروش نفت قرار بدهد. از نگاه مقام‌های کاخ‌سفید، کسب این امتیازات خواهد توانست کوشش‌های واشنگتن در اعمال فشارهای حداکثری با غایت مستأصل‌ساختن جمهوری‌اسلامی در تن‌دادن به مذاکره را به ورطه نابودی و بی‌اثری بکشاند.
خواست ایران
شایان ذکر است مقام‌های کشورمان بارها اعلام کرده‌اند ایران در ازای اجرای موبه‌موی تعهدات خود، این حق را برای خود قائل است که از برخورداری‌های اقتصادی مندرج در برجام بهره‌مند شود. این بهره‌مندی البته مستلزم آن است که اروپایی‌ها به تمامی 11 تعهد خود در برجام درقبال ایران جامه عمل بپوشانند که تاکنون حداقل آن تعهدات اجرا شده است. کانال مالی اینستکس نیز که پس از ماه‌ها تعلل و انفعال، ظاهرا ماه پیش آغاز به‌کار کرد، اخیرا شاهد استعفای مدیر آلمانی خود بوده است؛ استعفایی که وزارت خارجه آلمان «دلایل شخصی» را عامل آن عنوان کرده؛ اما برخی منابع خبری ازجمله روزنامه آلمانی «بیلد» در گزارشی دلیل استعفای برند اربل را محتوای یهودستیزانه و حمایت او از نظام جمهوری اسلامی عنوان کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد اقدامات اروپایی‌ها در ماه‌های اخیر، از انرژی لازم برای پیشبرد اهداف برجام برخوردار نیست.
اروپا باید تصمیم بگیرد
اروپایی‌ها برای توجیه کاهلی و انفعال خود درقبال عمل به وظایف و تعهدات برجامی خود، همواره به ترس از تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های خود اشاره کرده‌اند. البته اخیرا دکترظریف، وزیر خارجه کشورمان، به این بهانه همیشگی واکنش نشان داده است. وزیر خارجه کشورمان هفته گذشته در نشست خبری، با اشاره به ترس اروپایی‌ها از آمریکا و بهانه قراردادن همین ترس برای توجیه کم‌کاری‌های خود درقبال برجام، اظهار کرد: «قدرت آمریکا براساس ترس کشورها از این کشور است. اروپا باید تصمیم بگیرد تا چه زمانی می‌خواهد گروگان آمریکا باشد و شرکت‌هایش از آمریکا بترسند».

http://www.SecretNews.ir/fa/News/145282/ترکه-ترامپ-بر-سر-مکرون
بستن   چاپ