اخبار محرمانه
ترس از جنگ در کشمیر
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 11:55:31
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
ترس از جنگ در کشمیر
k ٣.٨
٠


اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میثم سلیمانی| یکی از مناطق حساس جهان در بحران بسیار شدید به‌سر می‌برد و شرایط به نحوی است که این منطقه می‌تواند تا آستانه یک درگیری تمام‌عیار پیش برود. شاید بسیاری از جهان ندانند که کشمیر کجای نقشه قرار دارد و چه اهمیتی برای امنیت جنوب آسیا دارد، اما واقعیت آن است که کشمیر مرز حیاتی امنیت جنوب آسیاست، زیرا بزرگ‌ترین چالش جنوب آسیا مربوط به هند و پاکستان بر سر منطقه کشمیر است. هفته گذشته دولت هند طی فرمانی وضعیت ویژه خودمختاری کشمیر را لغو کرد تا این منطقه به‌طور کامل تحت کنترل هند قرار گیرد. در حال حاضر ارتباطات در کشمیر به‌طور کامل قطع شده تا ارتش و نیروهای امنیتی هند کنترل منطقه را دراختیار بگیرند و این موضوع پاکستان را به‌شدت عصبانی کرده است. چهارشنبه شب خبر از درگیری‌ نیروهای مرزی پاکستان و هند نیز مخابره شد و پاکستان نیز اعلام کرد که سفیر هند از اسلام‌آباد را اخراج می‌کند و روابط دو کشور به حالت تعلیق در خواهد آمد. نارندرا مودی نخست‌وزیر هند روز پنجشنبه رسما لغو بند 370 قانون اساسی هند را ابلاغ و اجرایی کرد تا خودمختاری جامو و کشمیر به پایان برسد. او در سخنانی عنوان کرد، من به این سیستم جدید که همه ما در آن قادر خواهیم بود جامو و کشمیر را از تروریسم و جدایی‌طلبی آزاد کنیم، ایمان دارم.» او گفت: «ملاحظات پیشین به جامو و کشمیر، جز تروریسم، جدایی‌طلبی، سلسله‌گرایی و فساد گسترده، هیچ چیز دیگری تحویل نداد.» مودی همچنین مدعی شد، جریان غالب مردم کشمیر و مردم سایر نقاط هند، توسعه و ایجاد مشاغل را از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های عمومی و خصوصی تسریع خواهند کرد. او همچنین پاکستان را به استفاده از توافقنامه قبلی
«به عنوان سلاحی برای تحریک مردم منطقه علیه هند» متهم کرد.
گفتنی است هند و پاکستان تقریبا 70 سال است که به شکل دوره‌ای با یکدیگر درگیر شدند که عمده‌ترین مساله آنها نیز بحث کشمیر بوده است. در حال حاضر هزاران سرباز به منطقه جامو و کشمیر اعزام شدند تا کنترل اوضاع را به دست گیرند. طبق گزارش سی‌ان‌ان، خدمات اینترنت و تلفن قطع شده است. تلفن‌های همراه، پیام‌کوتاه و هرگونه خطوط ارتباطی از کشمیر به بیرون از منطقه به‌طور کامل قطع شده و ساکنان همگی به‌دنبال پیدا کردن رادیو‌های دو موج قدیمی خود در صندوقچه‌های‌شان هستند تا اخبار را از بیرون کشمیر دنبال کنند. در حال حاضر شاید هیچ یک از ساکنان منطقه اطلاعی از اینکه چه اتفاقی خارج از محدوده در حال رخ دادن است، ندارد. اکنون بسیاری از سیاستمداران پیشین منطقه بازداشت شده‌اند و گزارش‌های روزنامه‌نگاران محلی نیز به‌شدت محدود شده است. گروه‌های حقوق بشری از محدود شدن ارتباطات در این منطقه به‌شدت نگران شده و نسبت به سوءاستفاده احتمالی از این شرایط هشدار داده‌اند.
عالیا افتخار از محققان ارشد کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای گفت: ایجاد اختلال در ارتباطات در چنین مقطع زمانی مهمی برای کشمیر نقض گسترده‌ حقوق شهروندان از دسترسی آزاد به اطلاعات شده است. در ادامه این بیانیه آمده است که ما از نخست‌وزیر نارندرا مودی و دولت او می‌خواهیم تا تضمین کنند که تمام موانع ارتباطی در کشمیر برداشته شود و روزنامه‌نگاران قادر به نگارش گزارش آزادانه باشند. موانع ارتباطی جایی در دموکراسی ندارند.
هنوز هیچ‌یک از نهادهای مربوطه به این درخواست واکنش نشان ندادند و هیچ‌یک از مقامات نیز تاکنون حاضر به پاسخگویی در این زمینه نبودند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اظهار داشت که نگران گزارش‌های مربوط به محدودیت در کشمیر است و این موضوع می‌تواند وضعیت حقوق بشر در منطقه را وخیم کند.
با این حال در واکنش به این اقدام هند، پاکستان قصد ندارد منفعلانه عمل کند. به گزارش فارس، دولت اسلام‌آباد طی بیانیه‌ای اعلام کرد، «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان، به کمیته امنیت ملی این کشور گفت دولت او از تمامی کانال‌های دیپلماتیک، برای «رسوا کردن رژیم نژادپرست و بی‌رحم هند» و نقض حقوق بشر در کشمیر استفاده خواهد کرد.
اما درگیری و دعوا تنها مساله کشمیر نیست، بلکه در یک سوی این ماجرا عده‌ای هستند که با خوشحالی از این اتفاق استقبال می‌کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، اگرچه مردم در کشمیر
تحت فشار نظامیان قرار دارند اما در سایر نقاط هند افراد زیادی وجود دارند که از ابطال ماده 370 قانون اساسی حمایت کردند، چراکه بخشی از ناسیونالیست‌های هندی منطقه کشمیر را به عنوان بخش اساسی و هویت و غرور ملی خود می‌دانند که این یک مساله بسیار حساس و مهم است. اکنون حتی تعدادی از احزاب خارج دولت نیز از این تصمیم حمایت کردند. حتی احزاب لیبرال و ضدفساد نیز اعلام کردند که از ابطال ماده 370 حمایت می‌کنند. به نوشته بی‌بی‌سی، هنگامی که چنین احزاب لیبرالی از این تصمیم دولت حمایت می‌کنند، نشان می‌دهد که موضوع کشمیر بیش از یک موضوع منطقی، یک موضوع احساسی در میان مردم هند است.
اما یک گروه کشمیری نیز در هند حضور دارند که از این اتفاق خوشحال هستند و آن پاندیت‌های کشمیری هستند. آنها که پیش‌تر در کشمیر و در کنار مسلمانان زندگی می‌کردند، در دهه 90 میلادی با افزایش جمعیت مسلمانان و بالا گرفتن خشونت‌ در منطقه کشمیر مجبور به کوچ از این منطقه شدند، چراکه این تصمیم اتخاذ شد تا آنها خاک منطقه کشمیر را ترک کنند و حالا طبق قانون جدید می‌توانند بار دیگر به کشمیر بازگردند. جمعیت آنها در هند بین 3 تا 5 هزار نفر است، اما اینکه کشمیر چه زمانی بخواهد به شرایط عادی زندگی بازگردند در ابهام جدی قرار دارد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/145275/ترس-از-جنگ-در-کشمیر
بستن   چاپ