اخبار محرمانه
خرده‌ائتلاف آمریکایی
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 11:55:25
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
خرده‌ائتلاف آمریکایی
k ٩.١
٥


صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
آمریکا اسب خود را برای به جریان انداختن ائتلاف بین‌المللی، به‌منظور به‌اصطلاح تأمین امنیت در منطقه خلیج فارس زین کرده است؛ هرچند با توجه به دست رد متحدان استراتژیک واشنگتن در اروپا، به نظر می‌رسد کمیت کاخ سفید برای اجرایی کردن ائتلاف مزبور لنگ بزند.
دست رد متحدان
آمریکا پس از سقوط پهپادش توسط سپاه پاسداران و به‌ویژه بعد از سایش میان لندن و تهران بر سر نفتکش‌های توقیفی، در فکر ایجاد ائتلافی با هدف تأمین امنیت کشتی‌های تجاری در منطقه خلیج‌فارس افتاد. طرح آمریکایی‌ها خیلی زود با سردی متحدان این کشور مواجه شد. انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا و ژاپن از جمله کشورهای تاثیرگذاری بودند که حاضر به تقبل هزینه پیوستن به طرح ائتلاف دریایی واشنگتن نشدند. با این حال طی روزهای اخیر، برخی کشورها از جمله انگلیس در نظر ابتدایی خود نسبت به ائتلاف آمریکا تجدیدنظر کردند. کابینه دولت انگلیس که طی روزهای گذشته شاهد حضور بوریس جانسون به‌عنوان فردی نزدیک به سیاست‌های ترامپ، در رأس خود بوده است، در اطلاعیه‌ای آمادگی خود را برای حضور در ائتلاف دریایی واشنگتن اعلام کرد.
کاسه گدایی آمریکا در شرق آسیا
کشورهای شرق‌آسیا مشخصاً ژاپن، چین و کره‌جنوبی برای تأمین انرژی خود که بخش عمده آن از نفت خام است، خواستار تأمین امنیت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به‌عنوان گلوگاه اصلی عبور و مرور انرژی در جهان هستند. آمریکا از این نیاز کشورهای آسیای شرقی به انرژی، به خوبی آگاهی دارد و مدتی است برای پیشبرد طرح ائتلاف ضد ایرانی خود، مشغول رایزنی و چانه‌زنی با آن‌هاست. ژاپن در زمره کشورهایی بود که در ابتدا، پیشنهاد ائتلاف ضدایرانی آمریکا را رد کرد. تاکشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن، در این‌باره گفته بود که «ما هیچ برنامه‌ای برای ارسال نیروهای خود به خاورمیانه برای پیوستن به ائتلاف نظامی آمریکا نداریم». با این حال، طی سفر اخیر «مارک اسپر» وزیر دفاع‌ جدید آمریکا به ژاپن، مقامات توکیو بار دیگر تحت فشار واشنگتن برای الحاق به طرح ائتلاف دریایی این کشور قرار گرفتند. اسپر پیش از آغاز تور خود به شرق آسیا، صراحتاً اعلام کرده بود که «هریک و همه کشورهایی که منافعی در آزادی ناوبری و آزادی تجارت دارند، لازم است به‌طور واقعی ملحق شدن به این نوع از پایش تنگه را در نظر بگیرند». هفته پیش بود که اسپر با سفر به ژاپن و دیدار با مقامات ارشد این کشور، بار دیگر خواستار پیوستن توکیو به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز شد.
دورزدن آمریکا از باب‌المندب
توکیو در واکنش به پیشنهاد آمریکایی‌ها، حضور در ائتلاف مزبور را در گرو «اطمینان از حفظ روابط دوستانه با ایران» دانست. علاوه بر این، خبرگزاری ژاپنی «کیودو» به نقل از یک مقام دولت این کشور، تصریح کرد که «دولت ژاپن قصد دارد با هدف حفظ رابطه با تهران و واشنگتن به جای تنگه هرمز به آب‌های یمن، کشتی اعزام کند». این خبرگزاری تاکید کرد: «توکیو با توجه به رابطه دوستانه‌ای که با تهران دارد، تمایلی به اعزام نیرو به تنگه هرمز ندارد اما از آنجایی‌که نمی‌خواهد درخواست آمریکا را هم بی پاسخ بگذارد، احتمال دارد چند کشتیِ گشتی به آب‌های یمن و تنگه باب‌المندب اعزام کند».
گاوشیرده جدید آمریکا در آسیا
یک هفته پس از سفر «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به کره‌جنوبی، سئول در روزهای ابتدایی مردادماه تصمیم گرفت تا یک ناو جنگی را به منطقه خلیج‌فارس اعزام کند. بنا بر اخبار منتشره، کره اعلام کرد که ناو جنگی خود موسوم به «چئونگ‌هائه» را که از سال 2009 میلادی تاکنون عملیات علیه دزدان دریایی و محافظت از کشتی‌های کره‌جنوبی در خلیج عدن و آب‌های بین‌المللی را بر عهده داشت، از سومالی به خلیج فارس اعزام کند. مارک‌اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز هفته گذشته ضمن سفر به ژاپن، به کره‌جنوبی هم عزیمت کرد. کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که تلاش برای اقناع مقامات سئول برای حضور در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس، از اهداف عمده سفر اسپر به کُره بوده است. سفر اسپر به کره پس از آن انجام شد که ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در توییتی، از آمادگی سئول برای تأمین هزینه نظامیان آمریکایی مستقر در کُره خبر داد. ترامپ در این‌باره نوشت: «کره‌جنوبی موافقت کرده است که به منظور دفاع از خودش در برابر کره‌شمالی، مقدار قابل‌توجهی پول بیشتری به ایالات متحده بپردازد. کره‌جنوبی طی دهه‌های طولانی پول کمی به آمریکا می‌داد اما پارسال 990 میلیون دلار پرداخت کرد».
ته‌مانده‌های ائتلاف
آمریکا برای پُرکردن خلأ کشورهای اروپایی در ائتلاف خودخوانده، روی دیگر متحدین خود از جمله اذنابش در منطقه خلیج‌فارس مانند عربستان‌سعودی و بحرین حساب ویژه باز کرده است. عربستان و بحرین که جزء معدود کشورهای باقیمانده برای منافع آمریکا در منطقه هستند، آمادگی کامل خود را برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا اعلام کرده‌اند. بنا بر اطلاع رسانه‌ها، حتی قرار است نشست آغاز به کار رسمی این ائتلاف در بحرین برگزار شود. بحرین پس از میزبانی نشست «معامله‌قرن» که بی‌هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید، بار دیگر قرار است برگزاری نشست دیگری را با حمایت آمریکا، عربستان و رژیم اسرائیل به عهده بگیرد. عربستان که خود در باتلاق خودساخته یمن قرار دارد، یقیناً فرصت و مجالی برای برگزاری نشست مزبور در خود ندیده و بنابراین، بهترین گزینه‌ای که توانسته بار برگزاری نشست ائتلاف را روی دوش آن بگذارد، کشور حاشیه‌ای و کوچک بحرین بوده است.
همراهی قطر، کویت و عمان با ایران
با وجود خوش‌رقصی برخی کشورهای منطقه برای منافع آمریکا، کشورهایی مانند کویت، عمان و قطر از ایران به عنوان اصلی‌ترین بازیگر تأمین‌کننده امنیت در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز یاد کرده‌اند. امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی که اخیراً با وزرای دفاع کویت، قطرو عمان انجام داد، با تأکید بر اینکه امنیت منطقه فقط توسط کشورهای منطقه قابل تأمین است و حضور نیروهای بیگانه نتیجه‌ای جز ناامنی و بی‌ثباتی به دنبال نخواهد داشت، گفت: ائتلاف نظامی که آمریکا به بهانه تأمین امنیت کشتیرانی که به‌دنبال تشکیل آن است فقط موجب افزایش بیشتر ناامنی در منطقه خواهد شد. در ادامه این مذاکرات، «شیخ ناصر صباح‌الاحمد الصباح» معاون اول نخست‌وزیر و وزیر دفاع دولت کویت نیز با اظهار تمایل به تقویت روابط دو کشور ایران و کویت تاکید کرد: ما به جایگاه تعیین‌کننده و مؤثر ایران در حفظ صلح و ثبات منطقه احترام می‌گذاریم و ملت و دولت ایران نیز در دوران حمله صدام به کویت حسن همسایگی خود را به اثبات رساندند. «خالد بن محمد بن عبدالله العطیه» معاون نخست‌وزیر و وزیر مشاور در امور دفاعی دولت قطر نیز در گفت‌وگو با وزیر دفاع کشورمان اظهار کرد: هیچ تردیدی نداریم که امنیت منطقه باید توسط کشورهای دو سوی خلیج‌فارس تأمین شود و جمهوری اسلامی ایران یک کشور بسیار مهم برای حفظ و تأمین امنیت خلیج‌فارس است. «بدر بن سعود البسیدی» وزیر دفاع سلطنت عمان نیز در این گفت‌وگو بر لزوم مشارکت کشورهای منطقه در حفظ امنیت آب‌های منطقه و تداوم هماهنگی و همکاری نزدیک جمهوری اسلامی ایران و عمان به‌ویژه نیروهای دریایی دو کشور برای حفظ امنیت تنگه هرمز تأکید کرد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/145273/خرده‌ائتلاف-آمریکایی
بستن   چاپ