اخبار محرمانه
تست‌های موشکی کره، پایان مذاکرات هسته‌ای را رقم می‌زند؟
شنبه 19 مرداد 1398 - 14:03:47
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
تست‌های موشکی کره، پایان مذاکرات هسته‌ای را رقم می‌زند؟
k ٣.٧
١


ایسنا / متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
"انجام چهار آزمایش تسلیحاتی توسط کره شمالی در کمتر از دو هفته، هنوز امکان از سرگیری مذاکرات با آمریکا را درخصوص برنامه موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ از بین نبرده است؛ با این حال این اقدامات نشانه نزدیک‌تر شدن پایان روابط دیپلماتیک دو کشور است."
نشریه تلگراف طی تحلیل زیر به بررسی موضوع از سرگیری روابط دیپلماتیک بین کره شمالی و آمریکا پرداخته است:
«روند تند آزمایش‌های موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد جدید و دیگر موشک‌ها توسط کره شمالی، در کنار رونمایی از یک زیردریایی که پتانسیل پرتاب تسلیحات هسته‌ای را دارد، مدت کوتاهی پس از اقدام ماه ژوئن ترامپ انجام گرفت که طی آن، ترامپ به خاک این "پادشاهی منزوی" قدم گذاشت. ترامپ اولین رئیس‌جمهور آمریکا است که طی دوران ریاست جمهوری‌اش به خاک کره شمالی وارد شده است.
این موضوع نشان‌دهنده این است که کیم جونگ اون، علی‌رغم بی‌طرفی نسبت به نمایش‌های گسترده، با بازیگری و عدم اعطای امتیازات ملموس [از سوی آمریکا]، مایل به آشتی نیست.
در حالیکه ترامپ شدیدا مایل است تا در شرف انتخابات ریاست جمهوری 2020، سیاست مهم خارجه‌اش را تثبیت کند، کیم نیز با بروز شک درخصوص تصمیم سال پیشش مبنی بر اتخاذ دیپلماسی هسته‌ای، با فشار داخلی مواجه است.
پس از پایان شرم‌آور نشست هانوی در ماه فوریه که طی آن، کیم نتوانست امتیازاتی درخصوص تحریم‌های تادیبی اقتصادی از آمریکا بگیرد و دست خالی از آن نشست خارج شد، "مستبد جوان" دیگر نمی‌تواند از دست رفتن جایگاه خود نزد ژنرال‌هایش را بربتابد.
خطابه‌های پیونگ‌یانگ که با آزمایشات موشکی‌اش همراه است، نشان از این موضوع دارد که کیم، نه تنها می‌خواهد اقدامات امنیتی هدفمند را علیه تهاجمات قطعی کند، بلکه خواستار این است که حرمتی یکسان، به اندازه دیگر رهبران کشورها داشته باشد.
بیانیه‌ روز پیش (سه‌شنبه) کره شمالی با همراهی آزمایشات موشکی، هم‌سو با پیام‌های پیشین این رژیم بوده است که تمرینات نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی را در کنار ایجاد زرادخانه کره جنوبی و خرید جنگنده‌های رادارگریز اف-35 توسط این کشور، تهدیدی غیر قابل قبول می‌شمارد.
کره شمالی مکررا تاکید کرده است که در صورت عدم تخصیص هیچ امتیازی به این کشور، آمادگی اعطای امتیاز به طرف مقابل را ندارد.
کره شمالی طی بیانیه‌ اخیرش که تازه‌ترین خطابه با همان موضوعات قبلی به شمار می‌رود، آورده است: "قانونی وجود ندارد که یک طرف می‌تواند از زیر تعهداتش در رود و طرف ما تنها پایبند به تعهدات باشد".
کارشناسان امور کره شمالی اظهار کرده‌اند که واشنگتن باید توجه بیشتری به لحن پیونگ‌یانگ داشته باشد. بعضی‌ نیز معتقدند که رویکرد مرحله‌ای و متقابل جهت خلع سلاح هسته‌ای، می‌تواند زمینه‌ساز نتایج معنادارتری شود.
افراد دیگری هم پای فراتر می‌گذارند و خواستار این هستند که آمریکا، درخواستش مبنی بر "خلع نهایی و کاملا مورد تایید سلاح هسته‌ای" را رها کند و به جای آن، بر پذیرش و مدیریت روابط با یک کشور هسته‌ای تمرکز کند.
در حالیکه رویکرد غیر مرسوم ترامپ، روابط بی‌سابقه‌ای را میان رهبران آمریکا و کره شمالی سبب شده است و می‌تواند به صلح هم منجر شود، تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که دولت ترامپ در رویکرد خود، مرتکب اشتباهات متعددی است.
اولین مورد، بی‌اهمیت شمردن موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد است –علی‌رغم اینکه کره شمالی، تعهد خود مبنی بر عدم آزمایش موشک‌های بالستیک هسته‌ای و قاره‌پیما را نقض نکرده است- که به کیم این نیرو را می‌دهد که زرادخانه‌ای نیرومند ایجاد کند که تهدیدی جدی علیه منطقه وضع کرده است.
"دویه‌اون کیم"، پژوهشگر "مرکز مطالعات جدید آمریکایی"، در پیام توئیتری خود در این باره عنوان کرده است: "ترامپ و پامپئو، موشک‌های کوتاه‌برد هفته‌ پیش را جدی نگرفتند، شاید این به خاطر لغو نبرد و تمرکز بر ادامه مذاکرات بوده است؛ اما آن‌ها پیونگ‌یانگ را قادر ساخته‌اند تا زرادخانه‌اش را تقویت کند و به کره جنوبی و آمریکایی‌های حاضر در آنجا، این پیام را دهند که مهم نیستند".
کارشناسان هم‌چنین به دولت ترامپ اخطار می‌دهند که از هشدارهای پیونگ‌یانگ مبنی بر گسترش فعالیت نظامی غافل نباشند.
اوایل این ماه، کره شمالی از احتمال پایان دادن به تعلیق 20 ماهه آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود سخن به میان آورد. این در حالی است که کیم، زمان واضحی –پایان سال جاری میلادی- را برای این تعلیق مقرر کرده است تا مذاکرات از سر گرفته شوند.
آمریکا با بی‌اعتنایی به این بیانیه‌ها و اظهارات، می‌تواند خطراتی را متوجه خود سازد؛ ویپین نارانگ و آنکیت پاندا، تحلیل‌گران امور کره شمالی در مقاله اخیری درباره سیاست خارجی عنوان کرده‌اند: "اگر ضرب‌الاجل کره شمالی با عدم تغییر موضع آمریکا در مذاکره تمام شود، سال جدید می‌تواند با صدایی مهیب از سوی کیم اعلام شود".»
*امیررضا مبینی بناب

http://www.SecretNews.ir/fa/News/145121/تست‌های-موشکی-کره،-پایان-مذاکرات-هسته‌ای-را-رقم-می‌زند؟
بستن   چاپ