اخبار محرمانه
ولی‌عهد سعودی در پی جبران هزینه‌ها از جیب حجاج
شنبه 29 تير 1398 - 16:39:37
اخبار محرمانه - فارس / هزینه‌های حج امسال در بسیاری از کشورها در مقایسه با سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته که به افزایش مالیات و هزینه‌های خدماتی در داخل عربستان مرتبط است.
یک وبگاه قطری با بررسی افزایش هزینه‌های مراسم حج امسال در بسیاری از کشورها، این مسأله را به افزایش مالیات‌ها و قیمت‌ها در عربستان سعودی مرتبط دانست.
پایگاه خبری الخلیج اونلاین، نوشت: «ولی‌عهد سعودی، «محمد بن سلمان» به علت بحران مالی حاصل از جنگ یمن، مالیات‌ها را بر تمامی منابع در آمدی خود افزایش داده و سیاست مزبور این بار مراسم حج را نشانه گرفته است. این سیاست صدها هزار مسلمان را تحت تأثیر قرار داده و هزینه سفر حج در بسیاری از کشورها به بهانه افزایش قیمت حمل و نقل و اسکان به میزان مختلفی افزایش یافته است».
طبق این گزارش، افزایش هزینه‌های حج، اعتراض برخی کشورهای عربی و اسلامی را موجب شده است.
در پارلمان مغرب دهها نفر از نمایندگان وقتی به افزایش هزینه‌های حج در مراسم امسال اعتراض کردند، «احمد التوفیق» وزیر اوقاف اسلامی مغرب روز دوشنبه هفته گذشته در مقابل نمایندگان حاضر شد و گفت که افزایش هزینه‌ها مربوط به طرف سعودی است.
التوفیق در پاسخ به سؤال نمایندگان گفت که هزینه‌های حج به میزان 3665 درهم افزایش یافته است و این میزان افزایش به علت بالا رفتن قیمت حمل و نقل و هزینه خدمات شرکت‌های داخلی سعودی است.
در کنار مغرب در تونس نیز هزینه‌های حج امسال با افزایش 2399 دیناری در مقایسه با سال گذشته، مواجه شده است تا هزینه تمام شده برای یک فرد به 13896 دینار برسد.
وزارت اوقاف تونس نیز در توضیح این افزایش قیمت، اعلام کرده است که دلیل آن مالیات‌های جدید وضع شده در فرودگاههای عربستان و افزایش هزینه حمل و نقل در داخل خاک این کشور است.
انجمن «تفکر اسلامی و امور دینی» با انتقاد از افزایش هزینه‌های حج از سوی مقامات سعودی در بیانیه‌ای تأکید کرد: «حج یک عبادت است؛ تجارت و یا بهانه‌ای برای سودآوری نیست.»
این انجمن در بیانیه خود از دولت تونس خواست تا وارد عمل شده و هزینه‌ها را تا جایی که به شهروندان این کشور سنگین نباشد پایین آورد. در حال حاضر عربستان سعودی هزینه حمل و نقل در داخل خاک خود را برای حجاج تونسی به میزان 70 درصد افزایش داده است.
الجزایری‌ها نیز از این مقوله مستثنی نبوده‌اند و هزینه‌ها برای حجاج الجزایری از 525 هزار دینار به 565 هزار دینار افزایش یافته است. وزارت اوقاف الجزایر نیز اعلام کرده که هیأتی را به عربستان اعزام کرده تا در خصوص افزایش هزینه‌های اقامت و حمل و نقل با مقامات سعودی رایزنی کند.
در این میان حتی حجاج فلسطینی و حجاج اهل غزه نیز با افزایش قیمت‌ها از سوی دولت سعودی مواجه شده‌اند به طوری که امسال باید هر فرد 501 دلار بیش از سال گذشته برای حج هزینه کند.
الخلیج اونلاین در بخش پایانی گزارش خود این افزایش هزینه‌ها را به بحرانی شدن اقتصاد عربستان و کاهش ذخیره ارزی این کشور مرتبط دانسته و نوشته است که ذخیره ارزی عربستان از 737 میلیارد دلار در سال 2014 و پیش از آغاز جنگ یمن به 487 میلیارد دلار در ژوئیه 2017 رسیده بود.
صندوق بین‌المللی پول نیز در دوم خرداد گذشته در گزارشی کسری بودجه امسال عربستان را معادل 7.2 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور دانست و اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در مقایسه با سال گذشته 0/3 درصد کاهش خواهد یافت.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/136990/ولی‌عهد-سعودی-در-پی-جبران-هزینه‌ها-از-جیب-حجاج
بستن   چاپ