اخبار محرمانه
لاستیک سواری چرا در بازار کم است؟
شنبه 25 فروردين 1403 - 12:25:10
اخبار محرمانه - تجارت نیوز / «مشکلاتی که در زمینه تولید و عرضه تایر‌های سواری در کشور وجود دارد مربوط به رینگ‌های 13 و 14 است که تقاضا نسبت به سایر رینگ‌ها برای آن‌ها بیشتر است.» 
به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر قیمت‌گذاری دستوری و پرداخت ارز به‌صورت قطره‌چکانی در نیمه اول سال گذشته از عوامل موثر بر کمبود تایر سواری است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر افزود: مشکلاتی که در زمینه تولید و عرضه تایر‌های سواری در کشور وجود دارد مربوط به رینگ‌های 13 و 14 است که تقاضا نسبت به سایر رینگ‌ها برای آن‌ها بیشتر است.وی به دو علت کمبود رینگ‌های 13 و 14 در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: اول اینکه در سال گذشته به کارخانجات تولیدی به صورت قطره چکانی ارز پرداخت شد و عدم تامین به موقع ارز کارخانجات تایر موجب افت شدید تولید شد
تنها افزود: دوم اینکه قیمت گذاری در مورد این تایر‌ها به گونه‌ای است که تولید تایر‌های سواری با سایز‌های 13 و 14 برای کارخانجات مقرون به صرفه نبوده و نیست و در نتیجه تولید کنندگان در سال گذشته عمدتا تایر‌هایی با سایز‌های دیگر که صرفه اقتصادی داشت تولید کردند.
وی بیان داشت: پیرو مشکلاتی که در خصوص تولید و توزیع لاستیک سواری در سال گذشته به وجود آمد دولت تعرفه واردات لاستیک سواری را کاهش داد و به واردات ارز تخصیص داد تا وارد کنندگان با واردات کمبود تولید داخل را جبران کنند. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر اظهار داشت:، اما تامین نیاز داخلی با واردات نیز محقق نشد، زیرا وارد کنندگان نیز به علت عدم صرفه اقتصادی واردات رینگ‌های 13 و 14 رغبتی به واردات این لاستیک‌ها با این سایز نداشتند و بیشتر تایر‌های وارد کردند که تولید کنندگان داخلی آن را تولید می‌کردند و نیازی به واردات آن نبود. تنها اظهار داشت: با توجه به اینکه کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروی سواری در راستای تامین نیاز داخلی صورت گرفت و از آنجا که کمبود بازار نیز مربوط به لاستیک‌های سواری سایز‌های 13 و 14 بود بنابراین وزارت صمت ابتدا باید تولید کنندگان را ملزم به واردات یک و نیم تا دو میلیون حلقه لاستیک سواری با رینگ‌های مذکور می‌کرد و سپس به وارد کنندگان اجازه می‌داد تا لاستیک با سایز‌های دیگر وارد کنند.
وی گفت: دولت تعرفه 36 درصدی واردات لاستیک را در سال گذشته به کمتر از 10 درصد کاهش داد و به وارد کنندگان ارز تخصیص داد.
سخنگوی انجمن صنعت تایر اظهار داشت: در بازار در خصوص لاستیک سواری با سایز‌هایی غیر از 13 و 14 رقابت شدیدی وجود دارد و عمده مشکلات در بخش تایر سواری مربوط به رینگ‌های 13 و 14 است.
وی بیان داشت: وزیر صمت قول داده است که تایر سواری را از شمول قیمت گذاری خارج کند که اگر این اتفاق محقق شود، مشکلی دیگر در زمینه تولید و عرضه وجود نخواهد داشت.
تنها افزود: نیاز کشور سالانه 24 میلیون حلقه تایر سواری است در حالی که سال گذشته 21 میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک سواری در کشور تولید شد.
وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای تولید، گفت: یکی از طرح‌های توسعه‌ای تولید لاستیک سواری در کشور که 100 درصد آماده بهره‌برداری است تولید 2 میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک سواری از 15 هزار تن ماده اولیه است که با این طرح دو میلیون و 500 هزار حلقه ه تولیدات کشور تا پایان سال اضافه می‌شود.
وی بیان داشت: طرح توسعه‌ای دیگری نیز وجود دارد که تا پایان سال محقق می‌شود البته پیش بینی ما تولید 25 میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک سواری در سال 1403 است که بر این اساس یک میلیون حلقه مازاد نیاز را صادرات خواهیم داشت.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/1220255/لاستیک-سواری-چرا-در-بازار-کم-است؟
بستن   چاپ