اخبار محرمانه
قهرمان پور: سرنگونی پهپاد آمریکایی در راستای استراتژی بازدارندگی بود
یکشنبه 2 تیر 1398 - 11:19:09 AM
آخرین خبر تحلیل


انتخاب / متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رحمان قهرمان پور، کارشناس مسائل استراتژیک می گوید: آمریکا ایران را به سمتی هل می دهد که گزینه هایش محدود شود. ایران برای خروج از این بن بستی که ترامپ ایجاد کرده بود، باید یک اقدامی را انجام می داد. نابودی پهباد آمریکایی تلاشی از سوی ایران برای شکستن این بن بست است.
قهرمان پور در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، درباره ماجرای سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی ایران و تاثیر آن در تنش ها میان ایران و آمریکا گفت: در بازی استراتژیک در مدیریت بحران می گویند که یک بحران زمانی شروع به کاهش خواهد کرد که به اوج خود رسیده باشد. بنابراین بسته به اینکه دو طرف این حادثه را اوج بحران ببینند و یا آغاز آن بحران، واکنش ها متفاوت خواهد بود.
او ادامه داد: اگر برداشت دو طرف مخصوصا برداشت دولت ترامپ این باشد که سرنگونی این پهباد اوج واکنش و تنشی است که می توان در این وضعیت به وجود آمده باشد، در آن صورت این احتمال قوی وجود دارد که دولت ترامپ به سمت کاهش تنش حرکت کند و این چیزی است که در علم ارتباطات به آن می گویند «نظریه آبشار». یعنی آبشار زمانی فرود می آید که به اوج خود رسیده باشد؛ و بحران زمانی رو به کاهش می رود که به اوج خود رسیده باشد.
قهرمان پور اضافه کرد: دستوری که سازمان هوانوردی فدرال امریکا داد، نشان می دهد که امریکا معتقد است که هنوز تنش ها ادامه دارد، این سازمان دستور داده است که تمامی پرواز های تجاری و نظامی و غیر نظامی روی خلیج فارس و در منطقه ای که مربوط به ایران است متوقف شود، این ها نشان میدهد که از نظر دولت امریکا تنش ادامه دارد لذا ممکن است در ادامه باز هم تنش هایی به وجود بیاید.
این تحلیلگر مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا برخی در دولت آمریکا قصد تحریک ایران را دارند؟، اظهار داشت: بله، در آمریکا افرادی هستند که دنبال تحریک ایران هستند. واقعیت این است که این داستان، داستانی است که از یک سال پیش شروع شده و مسئله امروز و دیروز نیست.
قهرمان پور افزود: آمریکا ایران را به سمتی هل می دهد که گزینه های ایران محدود شود و ایران برای خروج از این بن بستی که ترامپ ایجاد کرده بود، باید یک اقدامی را انجام می داد. نابودی این پهباد تلاشی از سوی ایران برای شکستن این بن بست است و ترامپ با خروج از برجام و اعمال تحریم های بیشتر و قرار دادن سپاه در فهرست گروه های تروریستی و تحریم کامل فروش نفت عملا به تعبیر استراتژیست ها ایران را به گوشه رینگ کشانده بود. در این شرایط ایران اگر اقدامی انجام نمی داد در این گوشه رینگ، شاید توان خود را از دست می داد.
او ادامه داد: ترامپ یک محاسبه اشتباه داشت و آن این بود که هرچه به ایران فشار بیشتری بیاورد، نرمش ایران بیشتر خواهد شد. این بازی اشتباه ترامپ چه در مورد کره شمالی و چه در مورد ونزوئلا و چه در مورد ایران جواب نداده. یعنی به گوشه رینگ بردن ایران باعث شد که واکنش های جدی نشان دهد. حالا باید ببنیم در ادامه ایا امریکا می خواهد به همان روش گذشته خود ادامه دهد یا راه دیگری را باز خواهند کرد که تنش ها کمتر شود.
قهرمان پور درباره تصمیم آمریکا در روزهای آینده نیز گفت: خیلی قابل پیش بینی نیست. با اقدامی که ایران انجام داد و واکنشی که امریکا نشان داد، اکنون دو طرف بایستی بر اساس این اتفاق، یک ارزیابی از اراده طرف مقابل داشته باشند. در بازدارندگی می گویند که باید «معتبر» باشد. اگر اعتبار نداشته باشد، بازدارندگی نیست. این اقدام ایران نقش بازدارنده را دارد، یعنی این پیام را به آمریکا فرستاد که واقعا در عمل جدی است و به این معناست که دیپلماسی ایران همراه با قدرت نظامی اش در حال حرکت است. زیرا پس از اقدامی که ایران انجام داد ، آقای ظریف و اقای تخت روانچی به صورت جدی حمایت کردند و می توان گفت اقدامات نظامی ایران، کاهش اقدامات خود در برجام را تکمیل می کند و این اتفاق مهمی است و قاعدتا یک اثر بازدارندگی جدی در رفتار امریکا و اروپا خواهد داشت. یعنی به هرحال امریکا و اروپا باید یک تصمیم جدی بگیرند که ایا تنش ها ادامه پیدا کند یا راهی برای خروح از این وضعیت پیدا کنند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/121893/قهرمان-پور--سرنگونی-پهپاد-آمریکایی-در-راستای-استراتژی-بازدارندگی-بود
بستن   چاپ