اخبار محرمانه
مخالفت بازرگانان فلسطینی با معامله قرن
چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 18:40:38
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
مخالفت بازرگانان فلسطینی با معامله قرن
٨٧١
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پس از انتشار بخش‌هایی از اقدامات امریکا در خصوص اجرای طرح معامله قرن، واکنش‌ها به این طرح نشان داد که معامله قرن بنا نیست،گرهی از مشکلات فلسطینی‌ها باز کند، بلکه بناست به مشکلات آنها اضافه کند. دولت ترامپ که به عنوان بخشی از معامله قرن نشستی را در بحرین طی ماه آینده ترتیب داده است، بنا دارد میلیون‌ها دلار برای اقدامات تجاری و اقتصادی در فلسطین گردآوری کند، اما به نظر می‌رسد واکنش‌های منفی نسبت به این نشست یک به یک از راه می‌رسد. رهبران تجار فلسطینی که تعدادی از آنها به این نشست دعوت شده بودند، واکنش تندی نسبت به نشست منامه نشان دادند. به نوشته نیویورک‌تایمز بازرگانان فلسطینی که برخی از آنها نیز اعلام کرده‌اند؛ دعوتنامه به دست آنها رسیده و حتی افرادی که به نظر می‌رسد بناست به این نشست دعوت شوند، این نشست را بسیار توهین‌آمیز خواندند و آن را غیرقانونی دانستند.
ابراهیم برهم، مدیرعامل شرکت مهندسی الکترونیک صفاد که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری در کرانه باختری محسوب می‌شود، گفت: هرگونه سرمایه‌گذاری یک اشتباه است، فلسطینی‌ها اکنون در رنج هستند، چرا‌که هیچ راه‌حلی برای پایان بحران وجود ندارد. او در پاسخ به دعوت گفت: از شما بابت این دعوت بسیار سپاسگزاریم، اما ما نخواهیم رفت. مقام‌های دولتی فلسطین نیز هر چند به نشست منامه دعوت نشدند اما آن را رد کردند. محمد اشتیه نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطینی در واکنش به برگزاری نشست بحرین گفت: هیچ کس در مورد این کنفرانس اقتصادی با ما مشورت نکرده است و پایان دادن به این درگیری‌ها تنها باید از طریق سیاسی صورت گیرد که این راه‌حل پایان دادن به اشغال و تحقق حقوق مردم ما خواهد بود. او در نشست کابینه فلسطین گفت: حقوق ملت‌مان را به خاطر پول معامله نمی‌کنیم.
دولت ترامپ از ابتدای حضور در کاخ سفید امید زیادی به اجرای معامله قرن بسته است، اما بارها و بارها اعلام آن را به تعویق انداخته است. با این حال مقام‌های رسمی دولت نشست بحرین را اولین قدم در بخش اقتصادی این طرح توصیف کردند که هدف آن احیای اقتصاد فلسطین است که پس از آن پیشنهاداتی برای موضوعاتی همچون تعیین مرزها، وضعیت بیت‌المقدس و پناهجویان فلسطینی ارایه می‌شود. اما امریکایی‌ها قصد دارند سرمایه‌گذاری اقتصادی را پیش از اعلام راهکارهای سیاسی انجام دهند. زاهی خوری کارآفرین فلسطینی- امریکایی نیز گفت: سرمایه‌گذاری اقتصادی در فلسطین پیش از پرداختن به آرمان‌های فلسطینی هیچ سرانجامی نخواهد داشت. خوری در ادامه گفت: این اقدام کاملا بیهوده است، چراکه شما می‌خواهید زمانی در مورد کیفیت زندگی مردم صحبت کنید که آنها تحت اشغال اسراییل قرار دارند. چنین اقدامی به مانند این می‌ماند که شما در تلاشید یک زن را خفه کنید در حالی که برای او همزمان می‌خواهید مانیکور انجام دهید. خوری تاکید کرد: این اقدامات ابتدا باید از ایجاد قلمرو و آزادی شروع شود و شما نمی‌توانید با رشوه دادن و خرید مردم کارتان را شروع کنید. اما جیسون گرینبلات نماینده ویژه دولت ترامپ در مذاکرات صلح در یک پست توییتری برای توضیح اقدامات خود گفت: برای ما روشن است که نگاه اقتصادی ما در حال حاضر نمی‌تواند بدون مولفه‌های سیاسی باشد و مولفه‌های سیاسی بدون بحث اقتصاد موفق نمی‌شود.
اما با این وجود بازرگانان فلسطینی اعلام کرده‌اند که به دولت ترامپ نمی‌توانند اعتماد کنند، چراکه خط‌مشی رفتار آنها در خاورمیانه توسط دست راستی‌های اسراییل تعیین می‌شود. ایالات متحده، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت شناخت، سفارت خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل و کمک به دولت خودگردان و پناهندگان فلسطینی را متوقف کرد. تارک عقاد یک تاجر سعودی که رییس یک شرکت سرمایه‌گذاری عرب فلسطینی است که در حدود 1900 نفر در آن مشغول به‌کار هستند نیز به نیویورک‌تایمز گفت: ما در خلأ زندگی نمی‌کنیم. هیچ چیز بدی در مورد اینکه برویم و گوش بدهیم وجود ندارد، مگر اینکه همان چیزی باشد که در بیانیه کاخ سفید در مورد نشست صادر شد، ارایه شود که عملا هیچ محتوایی در مورد صلح ندارد. این شرایط به مانند آن است که من تمام حقوق شما را بگیرم اما بگویم بیایید در مورد اقتصاد صحبت کنیم.
البته سایت پولیتیکو نگاهی متفاوت از بحث معامله قرن ارایه می‌دهد و معتقد است؛ معامله قرنی که امریکایی‌ها پیش می‌برند شاید به صورت ناخواسته فضا را به سمتی ببرد که به همان آرمان فلسطینی‌ها یعنی تشکیل یک دولت واحد سوق دهد و دقیقا نقطه مقابل خواسته اسراییل و امریکا شکل بگیرد. گفته می‌شود برخی فعالان و سیاستمداران برجسته فلسطینی آرام آرام در کنار جرد کوشنر مشاور و داماد ترامپ در حال ریشه دواندن هستند. این بدان معنا نیست که آنها فکر می‌کنند این طرح منجر به حل مناقشه ده‌ها ساله با اسراییل خواهد شد، بلکه آنها امیدوارند فضا به نحوی در راستای تشکیل یک دولت فراهم شود. پولیتیکو در مطلب خود به این موضوع اشاره می‌کند که سال‌ها بود ایالات متحده و سایر کشورها به‌دنبال ایجاد راهکاری دوجانبه بودند، اما حالا دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور و جرد کوشنر به عنوان مشاور و داماد او در حال خاک کردن طرح دو کشوری هستند. طرحی که بسیاری بر این عقیده هستند که فلسطین از آن عبور کرده و دیگر کارایی خود را با شرایط موجود از دست داده است و حتی اکنون نمایندگانی در کنگره امریکا از جمله رشیده طالب مسلمان و فلسطینی‌الاصل حضور دارد که معتقد به آرمان فلسطین یکپارچه است. در چنین شرایطی اگر امریکا و اسراییل بخواهند تنها یک دولت یکپارچه اسراییلی را اعلام کنند و اعراب تنها بخشی از کشوری شوند که در آن زندگی می‌کنند، حق رای و آزادی ندارند و اکثریت جامعه را نیز در اختیار دارند، عملا وضعیت فلسطین و اسراییل را در موقعیتی مانند شرایط آپارتاید در آفریقای جنوبی قرار می‌دهد. برخی معتقدند شاید شرایط کنونی یک درد کوتاه‌مدت برای فلسطینی‌ها باشد، چرا که آن زمان توجه جهانیان به پیامد یک دولت اسراییلی که در آن فلسطینیان از حق رای دادن برخوردار نیستند، می‌تواند خواسته‌های آنها برای حقوق برابر برای همه شهروندان در نظر گرفته شود و آن زمان است که شرایط سخت‌تر از گذشته برای اسراییلی‌ها پیش می‌رود و اگر فشارها برای احقاق حق فلسطینی‌ها افزایش یابد، می‌تواند فرآیند انتخابات به نفع فلسطینی‌ها رقم بخورد، چرا که به لحاظ جمعیتی فلسطینی‌ها بیشتر خواهند بود. حمد جابر از موسسه حمایت از یک ملت با استدلال اینکه تنها باید یک دولت در فلسطین شکل بگیرد، گفت: من فکر نمی‌کنم هدف آقای ترامپ در راستای کمک به فلسطینی‌ها باشد، اما من فکر می‌کنم او به‌طور غیرمستقیم در حال کمک به مردم فلسطین است، چرا که در واقع فلسطینی‌ها از راه‌حل دو دولتی ناامید شدند و فلسطینی‌ها نیز به دنبال یک جایگزین هستند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/102638/مخالفت-بازرگانان-فلسطینی-با-معامله-قرن
بستن   چاپ