اخبار محرمانه
سودای دوباره اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای کنار زدن لاریجانی
سه شنبه 31 ارديبهشت 1398 - 22:41:17
اخبار محرمانه - ایران / فراکسیون‌های سه‌گانه سیاسی مجلس می‌گویند هنوز برای انتخابات هیئت رئیسه سال آخر به جمع‌‌بندی نهایی نرسیده‌اند اما تا همین جا هم فعلاً می‌شود قدری دریافت که احتمالاً تاکتیک این سه فراکسیون برای این انتخابات چیست؟
در آخرین خبرها سخنگوی فراکسیون مستقلین گفته بر سر ریاست لاریجانی با هر طرفی حاضر به ائتلاف هستند. فراکسیون ولایی اعلام کرده که تا اینجا مذاکره‌ای برای ائتلاف نداشته و معلوم نیست چنین مذاکره‌ای را هم انجام دهد و در نهایت امیدی‌ها هم قدم به قدم به سمت ارائه لیست مستقل نزدیک می‌شوند. با این وضعیت کاملاً واضح است که هر طرفی از این بازی دغدغه خاص خود را دارد.
مستقلین؛ خلاصه در ریاست لاریجانی
در این میدان ساده‌ترین کار شاید دریافتن تاکتیک مستقلین در این بازی است؛ برای آنها تنها مسأله مهم حفظ جایگاه علی لاریجانی خواهد بود. مهرداد لاهوتی سخنگوی این فراکسیون امروز به ایرنا پلاس گفته که در جلسه اخیر این فراکسیون اعضا بر سر ریاست لاریجانی به توافق رسیده‌اند و معرفی بقیه گزینه‌ها را به روز شنبه موکول کرده‌اند. اما این فراکسیون تا روز شنبه صبر نکرده و سخنگوی آنها گفته است «با هر فراکسیونی که مواضعش درباره آقای لاریجانی مشابه ما باشد، ائتلاف خواهیم کرد.» این یعنی بازی انتخابات پیش رو برای آنها تقریباً در سرنوشت کرسی ریاست خلاصه می‌شود. کرسی‌ای که در انتخابات سال گذشته زیر پای علی لاریجانی متزلزل شد و او به لطف رأی‌گیری در دور دوم توانست آن را حفظ کند. کاملاً هم طبیعی است که مستقلین دغدغه چندانی روی کرسی‌های دیگر خصوصاً نواب رئیس نداشته باشند که مواضعی تقریباً منطبق با آنها دارند و فاصله چندانی بین آنها و این فراکسیون دیده نمی‌شود.
امید در پی عرض اندام دوباره
در فراکسیون امید اما به نظر می‌رسد کارها با هدف نشان دادن یک ضرب‌شست دیگر به دو فراکسیون سیاسی مجلس پیش می‌رود؛ آنها سال قبل دو کرسی به کرسی های خود افزودند و علی لاریجانی را برای حفظ جایگاه به زحمت انداختند. حالا هم فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون گفته که تصمیم نهایی امیدی‌ها روز شنبه اعلام خواهد شد اما برخی نمایندگان به «ایران» گفته‌اند که نامزدی عارف مقابل لاریجانی تقریباً قطعی شده. در همین حال محمد فیضی، عضو هیئت رئیسه این فراکسیون هم به «تسنیم» گفته که در جلسه صبح سه‌شنبه ارائه لیست مستقل برای انتخابات هیئت رئیسه قطعی شده و به احتمال زیاد عارف هم نامزد ریاست خواهد بود. برخی نمایندگان فراکسیون امید به «ایران» گفته‌اند که به جز زورآزمایی دوباره با لاریجانی، وارد کردن یک اهل سنت و یک نماینده زن به هیئت رئیسه هم از برنامه‌هایی است که این فراکسیون مایل به انجام آن است، به شرطی که انجام آن زمینه‌ساز کاهش تعداد کرسی‌های فعلی این فراکسیون در هیئت رئیسه نشود.
تلاش ولایی‌ها برای کرسی‌های دبیری و ناظران
در نهایت از فراکسیون ولایی هم هنوز سیگنال ائتلاف صادر نشده و تا اینجا تمام نشانه‌ها دال بر ارائه یک فهرست مستقل توسط آنهاست. نقوی حسینی به ایلنا گفت که در روزهای آینده هم خبری از ائتلاف نخواهد بود و این فراکسیون با فهرست کامل وارد انتخابات می‌شود. این یعنی به احتمال زیاد رویارویی دوباره لاریجانی، عارف و حاجی‌بابایی برای کرسی ریاست. رویارویی که احتمال اینکه باز هم خروجی آن نام علی لاریجانی باشد زیاد است اما می‌تواند باعث کاهش رأی او در بهارستان شود. اینکه گزینه‌های ولایی‌ها برای نواب رئیس چه کسانی هستند هنوز مشخص نشده و آنها گفته‌اند لیستشان را روز شنبه اعلام می‌کنند اما به نظر می‌رسد با توجه به تجربه سه سال قبل، تلاش آنها برای کسب کرسی بیشتر در جمع دبیران و نظار هیئت رئیسه جدی‌تر از قبل باشد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/102041/سودای-دوباره-اصولگرایان-و-اصلاح‌طلبان-برای-کنار-زدن-لاریجانی
بستن   چاپ