اخبار محرمانه
هرگز یک ایرانی را تهدید نکن
سه شنبه 31 ارديبهشت 1398 - 13:40:53
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
هرگز یک ایرانی را تهدید نکن
k ١.٦
٠
ایران / متن پیش رو در ایران منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«هرگز یک ایرانی را تهدید نکن.» این جمله محمدجواد ظریف اگرچه تیرماه سال 94 و چند روز قبل از نهایی شدن توافق برجام در پاسخ به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسانه‌ای و با استقبال ایرانی‌ها روبه‌رو شد، اما دیروز یک بار دیگر در توئیتی علیه رئیس‌جمهوری امریکا خودنمایی کرد.
«هرگز یک ایرانی را تهدید نکن.» این جمله محمدجواد ظریف اگرچه تیرماه سال 94 و چند روز قبل از نهایی شدن توافق برجام علیه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسانه‌ای و با استقبال ایرانی‌ها روبه‌رو شد، اما دیروز یک بار دیگر در توئیتی علیه رئیس جمهوری امریکا خودنمایی کرد. آنجا که وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به توئیت دونالد ترامپ نوشت: «دونالد ترامپ به تحریک تیم بی، امید دارد به چیزی دست یابد که اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزین در آن ناکام بوده‌اند. ایرانیان هزاران سال سربلند ایستاده‌اند و متجاوزین همه رفته‌اند. تروریسم اقتصادی و رجزخوانی‌ها برای نسل‌کشی، ایران را پایان نخواهد داد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکن. احترام را آزمایش کن، جواب خواهد داد.» دونالد ترامپ در ادامه جنگ روانی علیه ایران یکشنبه شب در پیامی توئیتری نوشت: «اگر ایران می‌خواهد بجنگد، این به طور رسمی پایانش خواهد بود. هرگز امریکا را دوباره تهدید نکنید.» برخی رسانه‌ها این توئیت را واکنش ترامپ به یک حمله راکتی در بغداد و نزدیک سفارت امریکا دانستند. وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای با اعلام اینکه سفارت این کشور از این حمله آسیبی ندیده، تأکید کرده که «با مقامات ارشد عراقی در این زمینه در ارتباط نزدیک هستند و تحقیقات لازم انجام خواهد شد.» این بیانیه با اعلام اینکه فعلاً کسی مسئولیت این حمله را قبول نکرده است، گفته : «اگر هر حمله‌ای از سوی نیروها یا عناصر مورد حمایت ایران صورت بگیرد، ما این کشور را مسئول آن تلقی خواهیم کرد و متقابلاً پاسخ خواهیم داد.»
اما تحلیلگران رسانه در امریکا بیش از اینکه توئیت او را ناشی از نتیجه آن حمله بدانند، با استناد به سوابق رابطه توئیت‌های ترامپ با گزارش‌ها و تحلیل‌های شبکه فاکس نیوز که گویا تنها منبع خوراک اطلاعاتی رئیس جمهوری امریکا قرار دارد، این توئیت را تحت تأثیر گزارشی دانستند که تنها 9 دقیقه پیش از توئیت او از فاکس نیوز پخش شده بود.
«متیو گرتز»، عضو ارشد یک گروه غیردولتی رصد رسانه‌های امریکا با اشاره به همزمانی چند توئیت یکشنبه شب ترامپ با گزارش‌هایی که از شبکه «فاکس نیوز» در حال پخش بود و اینکه به نظر می‌رسد توئیت او درباره ایران هم حاصل تماشای یکی از این گزارش‌ها بوده است، نوشت: «فاکس نیوز ساعت 4:16 عصر (به وقت واشنگتن) گزارشی با موضوع تنش‌های اخیر میان امریکا و ایران پخش کرده و در آن مدعی شده است که ایران در حال تهدید امریکاست و ممکن است متحدان ایران در منطقه نظامیان امریکایی را در عراق هدف قرار دهند.»
واکنش امریکایی ها به توئیت ترامپ
توئیت ترامپ فارغ از دلایلش با واکنش‌های متعدد مقامات امریکایی همراه بود از جمله کریس مورفی، سناتور امریکایی در واکنش به آن گفت: «اگر بچه‌ چهارم دبستانی من، فرمانده کل قوا بود، همین {توئیت} را می‌نوشت.» وندی شرمن، معاون سیاسی پیشین وزارت خارجه امریکا نیز خطاب به ترامپ نوشت: «شاید فکر می‌کنی رویکرد آتش و خشم در مقابل کره شمالی، روی ایران جواب می‌دهد تا با تو دیدار کنند. جواب نخواهد داد؛ البته قمار کره شمالی هم خیلی خوب از آب درنیامد، درآمد؟» مایکل مک فال، سفیر سابق امریکا در روسیه هم اینگونه واکنش نشان داد که «ایران رسماً هزاران سال است که وجود داشته و قطعاً از دوره‌ ریاست جمهوری ترامپ نیز جان سالم به در می‌برد.» «آدام شف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا هم با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال کشورمان گفت که این رویکرد دولت موجب افزایش تنش با ایران شده است. او نتیجه رویکرد دولت ترامپ درباره ایران را اینگونه تحلیل کرد که «متحدان‌مان در حال دور شدن از ما هستند. به همین دلیل است که متحدان‌مان روز به روز در حال منزوی کردن ما هستند، نه ایران. من نمی‌فهمم که این سیاست‌ها چطور کشورمان را به جایی امن‌تر تبدیل کرده است. چنین نبوده و من معتقدم که با تمرکز روی اینکه این اطلاعات غلط یا درست بوده‌اند، تصویر بزرگ‌تری را از دست خواهیم داد.»
ظریف پیش از این و در جریان مذاکرات هسته‌ای منتج به توافق برجام برای اولین بار جمله «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن» را خطاب به موگرینی به کار برده بود. در نشست وزیران خارجه که تمامی معاونان و کارشناسان هیأت‌ها در آن حضور داشتند و به گفته برخی منابع روسی، اروپایی و ایرانی موضوع بحث تحریم‌های تسلیحاتی بوده است، ظریف از موضع این کشورها در مقابله با رفع تحریم‌های تسلیحاتی بشدت عصبانی شده و با فریادهای بلند با آنها صحبت کرده است. وزیران خارجه اروپایی و امریکا مخالفت خود را با برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی در جلسه مطرح می‌کنند در حالی که یکی از اصول مهم توافق ژنو و بیانیه لوزان لغو کلیه تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای است و کشورهای غربی به ناحق فروش تسلیحات نظامی را در چارچوب قطعنامه‌های 1747 و 1929 تحریم و خرید را به تعدادی از اقلام دفاعی محدود کردند. آنها برای نگه داشتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران را متهم به برهم زدن امنیت منطقه می‌کنند و وزیر خارجه کشورمان با ترسیم تحولات گذشته و حمایت این کشورها از صدام در جنگ تحمیلی و حمایت و فروش تجهیزات نظامی به گروه‌های افراطی و برخی کشورهای تندرو در منطقه، این کشورها را تهدید منطقه می‌خواند. ظریف در واکنش به تهدید فدریکا موگرینی در نشست که در مقابل مخالفت ایران با برداشته نشدن تحریم‌های تسلیحاتی گفت: «پس برویم خانه‌هایمان.» می‌گوید: «هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید!» که در این لحظه سرگئی لاوروف نیز با اشاره دست می‌گوید، «و یک روس را!»
ترامپ: کسی نیستم که با ایران وارد جنگ شوم
رئیس جمهوری امریکا در فاصله‌ای کوتاه در فضای رسانه هم ایران را تهدید کرد و هم اذعان کرد که کسی نیست که با ایران وارد جنگ شود. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در گفت و گویی که روز یکشنبه از شبکه فاکس نیوز منتشر شد اگرچه با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس دولتش مبنی بر اینکه ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است، اظهار کرد که اجازه رخ دادن چنین چیزی را به ایران نخواهد داد، تأکید کرد: «علیرغم تمام چیزهایی که در حال رخ دادن هستند، من وارد جنگ نخواهم شد چراکه جنگ به اقتصاد و مهم‌تر از همه به مردم آسیب می‌رساند.» ترامپ در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: «من کسی نیستم که با ایران وارد جنگ شوم، اگر بخواهم وارد جنگی شوم، آن جنگ اقتصادی خواهد بود.»ترامپ همچنین در پاسخ به سؤالی درباره احتمال بروز جنگ با ایران به نقش مافیای تسلیحات یا اصطلاحاً «مجتمع نظامی-صنعتی» در سیاست‌های جنگ‌افروزانه امریکا اشاره کرد وگفت: «بسیار خوب، من آدمی هستم که درباره این جنگ‌هایی که 19 سال پیش اتفاق افتاد صحبت کرده‌ام و نیروهای ما هنوز در آنجا هستند. خودتان را گول نزنید، شما یک مجتمع نظامی-صنعتی دارید. آنها جنگ را دوست دارند. همان‌طور که می‌دانید در سوریه وقتی من خلافت [داعش] را از بین بردم گفتم که می‌خواهم نیروهایمان را برگردانم، اینها گُر گرفتند. اینجا در واشنگتن آدم‌هایی هستند که هیچ‌وقت نمی‌خواهند [نیروها] خارج شوند.»«مجتمع نظامی-صنعتی» نوعی ائتلاف غیررسمی بین ارتش یک کشور و صنایع دفاعی تأمین‌کننده تسلیحات و تجهیزات نظامی برای نیروهای مسلح است.
توصیه ظریف به ترامپ
ظریف عصر دیروز هم در صفحه توئیتر خود و در واکنش به این مواضع ترامپ نوشت: «دونالد ترامپ به درستی از «مجتمع نظامی - صنعتی» که ایالات متحده را به سوی جنگ‌های همیشگی می‌راند، اعلام انزجار می‌کند. ولی این‌که به «تیم بی» اجازه داد شود دیپلماسی را از بین ببرند و همدستی در جنایات جنگی - با دوشیدن قصابان مستبد از طریق فروش عظیم تسلیحات - هیچ نتیجه‌ای جز تقویت همین مجتمع ندارد. وقت آن نرسیده که لجنزار را تخلیه کنید؟» منظور وزیر خارجه ایران از تیم B، گروهی از سیاستمداران جنگ‌طلب در دنیا است که نام یا نام خانوادگی آنها با حرف B شروع می‌شود. این گروه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی را شامل می‌شوند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/101715/هرگز-یک-ایرانی-را-تهدید-نکن
بستن   چاپ