اخبار محرمانه
میانجی گری عبدالمهدی بین تهران- واشنگتن؟
دوشنبه 30 ارديبهشت 1398 - 16:07:51
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
میانجی گری عبدالمهدی بین تهران- واشنگتن؟
k ٢
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
این روزها سفارت ایران در عراق کانون رایزنی‌های دیپلماتیک است؛ سفیر فرانسه روز گذشته میهمان سفیر ایران در عراق بود و چند روز پیش نیز ایرج مسجدی در سفارت میزبان سفیر انگلیس در عراق بوده است. ملاقات‌هایی که خبرشان با یک محور کلی تنظیم می‌شود؛ رایزنی‌ درباره آخرین تحولات منطقه.
اما این ملاقات‌ها از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر کشور همسایه، در تعامل نزدیک با سفیر ایران در عراق است؛ همان‌گونه که با تهران نیز چنین تعاملی دارد. در‌عین‌حال، گفته می‌شود مدتی است عبدالمهدی رایزنی درباره ایران و واشنگتن را آغاز کرده و می‌توان به سفر ماه اخیر او به واشنگتن در همین زمینه اشاره کرد. با بالاگرفتن تنش‌ها در هفته‌های گذشته بین دو کشور بی‌اعتماد به یکدیگر، عراق و ژاپن اعلام آمادگی کردند میانجیگری بین تهران- واشنگتن را پیش ببرند. درحالی‌که تهران پاسخ مشخصی به این بحث نداد، اما رایزنی با هر دو کشور را دنبال کرد. تماس تلفنی ظریف با نخست‌وزیر عراق، همچنین سفر او به دعوت همتای ژاپنی به توکیو، شاهد مثال این ادعاست. عراق پیش‌تر و در جریان حمله آمریکا به این کشور نیز محل رایزنی دو کشور ایران و آمریکا شد. در‌حالی‌که سه دهه از قطع رابطه دو کشور می‌گذشت، در آن دوران نیز سفیر ایران در عراق به نمایندگی از حاکمیت جمهوری اسلامی به مذاکره با طرفین آمریکایی پرداخت. در شرایط فعلی، نخست‌وزیر عراق در حالی در تلاش است نقش میانجی بین تهران واشنگتن را دنبال کند که به‌طور سنتی عمان این نقش را بر عهده داشته و سلطان قابوس چنین موضعی را دنبال می‌کرد. عمان به دلیل ارتباط خوبی که با مقامات آمریکا و ایران به‌طور هم‌زمان داشته، در دوره زمانی اواخر دولت نهم در ایران توانست این نقش را ایفا کند و دو کشور را به‌طور محرمانه به میز مذاکره بازگرداند. اگرچه میز مذاکره به‌طور جدی در دولت روحانی باز ماند و به توافق هسته‌ای نیز منجر شد، اما تغییر دولت در آمریکا و خروج ترامپ از این توافق، همه چیز را برهم زد. با افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه در یک‌سالگی خروج آمریکا از برجام، حالا بار دیگر تلاش‌ها برای بازگرداندن دو دولت به میز مذاکره اوج گرفته است. هفته گذشته مایک پمپئو در سفری کوتاه به بغداد رفت و در این سفر اعلام کرد عراق می‌تواند با ایران همکاری اقتصادی خود را ادامه دهد؛ به گویشی دیگر، عراق از تحریم‌های ایران مستثنا شده است.
عبدالمهدی میان ایران و آمریکا میانجیگری می‌کند
به گزارش ایرنا،‌ یک نماینده پارلمان عراق گفت نخست‌وزیر این کشور تلاش برای میانجیگری میان ایران و آمریکا را مدتی است آغاز کرده و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. «حسن فدعم»، نماینده پارلمان عراق از جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم، گفت عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، مدتی است رایزنی‌ها و میانجیگری میان ایران و آمریکا را برای جلوگیری از بروز جنگ در منطقه آغاز کرده است. او روز یکشنبه به خبرگزاری بغداد‌الیوم گفته عبدالمهدی قرار است در همین چارچوب به‌زودی به قطر و کویت سفر کند. به گزارش ایرنا، برخی نمایندگان و همچنین رسانه‌های عربی، در روزهای اخیر از وجود نقش میانجی از سوی بغداد میان تهران و واشنگتن برای عبور از بحران ناشی از تهدیدات و ایران‌هراسی‌های دولت آمریکا سخن گفته‌اند، اما این امر هنوز از سوی منابع رسمی ایران و آمریکا تأیید نشده است. نخست‌وزیر عراق پیش‌تر بدون اشاره به ایفای نقش وساطت، اعلام کرده بود بغداد برای کاهش تنش میان تهران و بغداد تلاش می‌کند و با هر دو کشور در تماس است. در‌عین‌حال این نماینده پارلمان عراق از وجود نقش میانجی از سوی بغداد میان تهران و واشنگتن سخن گفته و افزوده است: نخست‌وزیر همچنان با طرف‌های آمریکایی و ایرانی در تماس است تا دیدگاه‌های دو کشور را به هم نزدیک کند و در همین راستا نیز ارتباط برقرارکردن با سایر همسایگان ضروری است. او گفت: عراق می‌تواند روی تصمیمات آمریکا و ایران تأثیر بگذارد و باعث کاهش تنش و همچنین میزبانی از هرگونه نشست احتمالی برای جلوگیری از بروز جنگ شود. پیش‌تر یک منبع عراقی از سفر روز دوشنبه و چهارشنبه عبدالمهدی به ترتیب به کشورهای قطر و کویت برای بررسی مسائل دوجانبه و منطقه‌ای خبر داده بود.
ملاقات با سفرای فرانسه و انگلیس
همچنین روز شنبه سفیر ایران و رئیس‌جمهوری عراق درباره تحولات منطقه و راه کاهش تنش در آن رایزنی کردند. به نوشته ایرنا، تحولات منطقه و تأکید بر ضرورت تکیه بر گفت‌وگوی سازنده برای کاهش تنش در منطقه و تقویت ثبات آن، از مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این دیدار بود. روز یکشنبه نیز سفیر فرانسه در عراق، با حضور در محل سفارت تهران در بغداد، با ایرج مسجدی، سفیر ایران در این کشور همسایه، دیدار و رایزنی کرد. به گزارش ایسنا، در این دیدار، این دو دیپلمات ارشد ایرانی و فرانسوی درباره آخرین تحولات منطقه، جمهوری اسلامی ایران و همچنین عراق رایزنی و گفت‌وگو کردند. بر اساس این گزارش، «جانویلکس»، سفیر انگلیس در عراق، نیز پنجشنبه هفته گذشته با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق با ایرج مسجدی دیدار و رایزنی کرده بود. محور رایزنی این دو دیپلمات ارشد ایرانی و انگلیسی، بررسی روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه اعلام شده بود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/101172/میانجی-گری-عبدالمهدی-بین-تهران--واشنگتن؟
بستن   چاپ