اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ارزهای بازنگشته به کجا رفت؟ تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
ارزهای بازنگشته به کجا رفت؟
k ١.٢
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمد ملانوری | داستان ارزهای صادراتی بازنگشته به کشور از صحبت‌های محمود بهمنی‌، نماینده مجلس شروع شد. بهمنی در مصاحبه‌ای بیان کرد که از 42 میلیارد دلار ارز صادرات غیرنفتی در سال 97 تنها 14 میلیارد آن به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است. اما فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در خصوص عدم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور، آمار دیگری داد که نشان از ارزهای بیشتری دارد که به کشور بازنگشته است. وزیر اقتصاد در اوایل اردیبهشت در جلسه مشترکی که با کارآفرینان داشت، عنوان کرد که از
40 میلیارد دلار ارز صادرات غیرنفتی تنها 10 میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است.بازار ارز هم مثل هر بازار دیگری، دو طرف عرضه‌کننده و خریدار دارد اما وقتی دخالت‌هایی در بازار رخ می‌دهد، یکی از دو سمت بازار به شکلی دیگر رفتار می‌کند. افزایش قیمت دلار در سال 96 و 97 موجب دخالت دولت در بازار ارز و قیمت‌گذاری آن شد.
در ابتدا قیمت دلار برای تمام گروه‌های تقاضا‌کننده و عرضه‌کننده 4200 تومان اعلام شد؛ موضوعی که شاید برای واردکنندگان و خریداران ارز جذابیت داشت و از این قیمت‌گذاری دولتی و فروش ارزان ارز استقبال می‌کردند اما برای صادرکنندگان و دارندگان ارز جذابیتی نداشت و دستمایه اعتراض‌های فراوانی نیز بود. دولت در نیمه سال 97 از تصمیم خود بازگشت و بازار نیما را برای عرضه و تقاضای دلار حواله‌ای راه انداخت تا قیمت‌گذاری در این بازار شکل بگیرد. اما با وجود اختلاف قیمتی ارز در بازار نیما و بازار غیررسمی نیما نیز نتوانست عرصه معاملات ارزی را سامان دهد، چرا که بسیاری از صادر‌کنندگان حاضر به ارایه ارز خود به کشور نشدند.
بانک مرکزی چه می‌کند؟
در آبان سال گذشته بانک مرکزی بخشنامه‌ای صادر و بیان کرد که صادرکنندگان با ارز کمتر از یک میلیون یورو از معافیت عرضه ارزهای‌شان در سامانه نیما برخوردارند و می‌توانند برای واردات خود یا غیر آن را به صرف برسانند اما هر چه میزان صادرات دلاری افزایش می‌یابد آنها باید سهم بیشتری را به سامانه نیما واگذار کنند.
در ابتدا بسیاری مخالف این بخشنامه بودند. اسدالله عسگراولادی، در اعتراض به این شیوه از بازگرداندن ارزهای صادراتی گفته بود که نظر ما نسبت به این بخشنامه منفی است و به عقیده من این کار به صورت عملی امکان ندارد، زیرا این بخشنامه بین صادرکنندگان تبعیض قائل شده؛ یعنی کسی که بیشتر صادر می‌کند جریمه می‌شود و باید ارز بیشتری وارد نیما کند اما کسی که صادرات با مقدار کم انجام می‌دهد از عرضه ارز خود به نیما معاف شده است. هر چند سخنان عسگراولادی بی‌پاسخ نماند و بانک مرکزی اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی از نحوه مصرف ارز و صادرات او ندارد.هر چند این بخشنامه هم باعث نشد تا بسیاری از صادرکنندگان ارزهای خود را به بازار وارد کنند. به گفته برخی مسوولان در صورتی که ارزهای حاصل از صادرات به کشور بازگردد، ارزش پول ملی کم نخواهد شد.
عدم بازگشت دلارها و کاهش ارزش پول ملی
فرهاد دژپسند کاهش ارزش پول ملی را به دلیل عدم بازگشت دلارهای حاصل از صادرات غیرنفتی می‌داند. وزیر اقتصاد در مورد بازگشت دلارهای صادراتی گفت: هشت میلیارد دلار از ارز صادراتی به کشور بازگشته است که از این میان، 6.5 میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی‌ها و عرصه‌های فولادی می‌شود. بنا بر این ارقام، عمده بازگشت ارز حاصل از صادرات از محل محصولات پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها بوده است و سایر حوزه‌ها مانند صادرات مواد غذایی کمترین ارزآوری را داشته‌اند.
عدم بازگشت ارزها به کشور به دلیل آن است که صادرکننده می‌داند در صورت بازگرداندن دلارهایش به کشور باید آن را به ریال تبدیل کند و در شرایط تورمی، این اتفاق به معنای کاهش ارزش دارایی‌اش خواهد بود. این موضوع در مورد صادرکنندگانی که از دولت فاصله داشته باشند، بیشتر صادق است و هر چه صادرکننده، به دولت نزدیک‌تر باشد یا تعاملات بیشتری با دولت داشته باشد، ارز بیشتری به کشور بازگردانده‌ است. از سوی دیگر بازرگانی که برای واردات کالاهایی نیاز به دلار دارد و می‌داند دسترسی به دلار برایش ساده نخواهد بود، سعی در نگه داشتن دلار و عدم عرضه آن در بازارها می‌کند.
واردات داشته‌ایم
برخی صادرکنندگان نسبت به سخنان وزیر اقتصاد واکنش نشان داده و بیان کردند بخش زیادی از ارزهای صادراتی را در قالب واردات مواد اولیه هزینه کرده‌ و به کشور بازگردانده‌اند. ادعایی که معاون اقتصادی سابق وزارت اقتصاد آن را رد می‌کند. حسین میرشجاعیان در پاسخ به ادعای برخی صادرکنندگان که مدعی بازگشت ارزهای صادراتی خود در قالب کالا و مواد اولیه هستند، گفت: 30 میلیارد دلار از مجموع 40 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، نه به صورت کالا و نه به هیچ صورت دیگری وارد کشور نشده است. او با بیان اینکه آمار عدم بازگشت ارز‌های صادراتی از سامانه نیما به دست می‌آید، اظهار کرد: بعد از بررسی‌ها مشخص می‌شود که صادرکنندگان چقدر ارز صادر کرده و چقدر از آن را به سامانه نیما برگردانده‌اند. برخی ادعا می‌کنند که از طریق ارزهای صادراتی، خودشان واردات مواد اولیه را انجام داده‌اند که همه اینها از طریق کارت‌های بازرگانی همچنین سامانه نیما قابل بررسی است. میرشجاعیان با انتقاد از بخش خصوصی می‌گوید در شرایطی که دولت به خاطر فشارها برای صادرات نفت دچار مشکل است، بخش خصوصی است که باید کمک کند تا چرخه تجارت خارجی بچرخد و این زمانی است که ما بتوانیم ارز را به صورت کالا یا به صورت ارز به کشور وارد کنیم. معاون وزیر اقتصاد عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات در قالب کالا یا پول را مصداق فرار سرمایه ارزیابی می‌کند و می‌گوید برای این معضل پیشنهاد شده صادرکنندگانی که در این شرایط ارز خود را باز نمی‌گردانند از برخی معافیت‌های مالیاتی محروم شوند. وزارت اقتصاد قصد دارد معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی ارایه کند. میرشجاعیان معتقد است؛ کسانی می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند که ارز خود را برگردانده باشند و به میزانی که ارزشان را برنگردانده‌اند، مشمول این معافیت‌ها نخواهند شد.
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی نیز در آخرین یادداشت خود در فضای مجازی نوشت که تاکنون نزدیک 60 درصد ارز ناشی از صادرات در سال 97، به چرخه اقتصاد برگشته است. همتی در ابتدای یادداشت خود خاطرنشان کرد که صادرات غیرنفتی، نقش مهمی در رونق تولید، اشتغال و خصوصا ثبات بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی دارد، لازم دیدم، در مورد میزان برگشت ارز ناشی از آن توضیح بدهم. سال 97، ارز برگشتی بر اساس روش‌های ابلاغی بانک مرکزی یعنی، فروش در سامانه نیما، عرضه در صرافی‌ها، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز پروانه صادراتی و نیز واگذاری به بانک مرکزی، به رقمی معادل 18.7 میلیارد دلار رسید.
با توجه به برآوردی که از خالص ارز صادراتی، با لحاظ هزینه‌های مبادلاتی ناشی از تحریم و متداول بودن تسویه ریالی صادرات در نیمه اول سال قبل داشتیم، تاکنون نزدیک 60 درصد ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد برگشته است.
رییس کل بانک مرکزی برای جلوگیری از هر‌گونه هجمه و شفاف‌سازی در خصوص صادرکنندگانی که ارزهای‌شان را به کشور برنگرداندند، از ارسال اسامی صادرکنندگان بدقول به مراجع قضایی خبر داد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/99919/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مجروح شدن نوزاد 20 روزه فلسطینی بر اثر بمباران ارتش اسرائیل

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی