اخبار محرمانه

آخرين مطالب

دلایل کاهش 10درصدی سفر ایرانیان در نوروز اقتصادی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - مهر / مدیرکل اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در نوروز 98 ایرانی‌ها نسبت به نوروز پارسال 10 درصد کمتر مسافرت رفتند که اگرچه هشدارهای وقوع سیل بی‌اثر نبود، اما عامل اصلی تورم بوده است.
محسن صادقی درباره میزان سفرهای نوروزی امسال اظهار داشت: به طور کلی در تعطیلات نوروز 98 نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد سفرهای ایرانی‌ها اعم از سفر با وسایل نقلیه عمومی و خصوصی و همچنین ترددهای جاده‌ای به طور کلی، 10 درصد کاهش یافته بود. با توجه به اینکه هزینه سفر را سه آیتم «حمل و نقل»، «اقامت» و «خوراک و گردش» تشکیل می‌دهد، در حوزه اقامت مسافران 50 درصد تورم نسبت به نوروز سال گذشته، در بخش خوراک و گردش تورم 100 درصدی و در بخش حمل و نقل اعم از عمومی و شخصی به طور میانگین 20 درصد تورم داشته ایم.
وی با بیان اینکه افزایش سفرها به معنی وجود رفاه عمومی است، افزود: بنابراین کاهش 10 درصدی سفرها، به معنی کاهش سطح رفاه مردم است. هرچند که بخشی از عوامل کاهش سفرها را باید سیل و وضعیت جوی نوروز امسال و هشدارهای سازمان هواشناسی دانست. اما قطعاً بخش مهم‌تر این اتفاق را مسائل اقتصادی باید برشمرد. چرا که اگر تعداد ترددهای روزهای بدون سیل را هم در سال جاری با روزهای مشابه سال قبل مقایسه کنیم، با کاهش تعداد سفرها مواجه می شویم.
کاهش 4 درصدی سفرهای نوروزی با اتوبوس
مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در نوروز امسال، در مقایسه میان سهم شقوق مختلف حمل و نقل عمومی از سفرهای نوروزی، سهم بخش جاده‌ای در مقایسه با ریلی و هوایی نسبت به سفرهای نوروزی سال گذشته کمتر شده بود، گفت: در مقابل، سهم ریلی افزایش یافته بود. در سال گذشته (نوروز 97) سهم حمل و نقل جاده‌ای از سفرهای نوروزی 70 درصد بود که امسال به 66 درصد کاهش یافت این 4 درصد به هوایی و ریلی منتقل شد به گونه‌ای که 1 درصد سهم حمل و نقل هوایی از سفرهای نوروزی افزایش یافت و از 14 درصد در سال 97 به 15 درصد در سال جاری رسید؛ 3 درصد نیز به سهم ریلی منتقل شد به این صورت که در سال گذشته 16 درصد سفرهای نوروزی با ریل بود که امسال به 19 درصد رسید. البته این افزایش سهم‌ها صرفاً در مقایسه میان مودهای حمل و نقلی است؛ وگرنه به طور کلی تعداد مسافرت‌ها کاهش 10 درصدی داشته است.
کاهش سفرهای نوروزی
صادقی تعداد کل مسافرت‌هایی که در نوروز امسال با استفاده از حمل و نقل عمومی (جاده‌ای، ریلی و هوایی) انجام شد را 10 میلیون و 500 هزار نفر سفر اعلام کرد و ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته 11 میلیون و 800 هزار نفر سفر انجام شد. بیش از 2 میلیون نفر سفر ریلی داشته ایم که از نظر تعداد، نسبت به سال گذشته تغییر نداشته اما از آنجایی که تعداد سفرهای نوروزی (به طور کلی) کاهش داشته، عملاً سهم ریلی افزایش را نشان می‌دهد. به این معنی که سال گذشته 2 میلیون نفر سفر از 11 میلیون و 800 هزار نفر سفر با قطار انجام شد ولی امسال همین تعداد از 10.5 میلیون نفر سفر انجام شد. مود حمل و نقل جاده‌ای عمومی (اتوبوس) هم انجام بیش از 6 میلیون و 650 هزار نفر سفر را بر عهده داشته و بیش از یک میلیون و 350 هزار نفر سفر نیز در بخش هوایی انجام شده است.
آیا در صنعت حمل و نقل مسافری، کمبود ناوگان احساس می‌شود؟
وی درباره اینکه آیا کمبود ناوگان در بخش حمل و نقل عمومی مسافری در همه شقوق این صنعت احساس می‌شود یا خیر؟ گفت: در بخش هوایی و حتی شاید در بخش ریلی در برخی روزهای پیک سفرهای سال -نه در تمام طول سال- تا حدودی تقاضای پنهان وجود دارد که مدت به این تقاضا پاسخ داده نشود؛ امسال ضریب اشغال صندلی‌های قطار و هواپیما نسبت به سال گذشته افزایش داشت. سال گذشته میانگین ضریب اشغال هر رام قطار در سفرهای نوروزی 410 بود که امسال به 437 نفر رسید. یعنی 27 نفر در هر رام قطار ضریب اشغال صندلی‌ها افزایش داشت که نشان می‌دهد در ریلی بهره ورتر شده ایم.
صادقی ادامه داد: در بخش هوایی هم ضریب اشغال صندلی‌ها «یک» نفر بوده است. با این حال افزایش قیمت بلیت هواپیما سبب کاهش تقاضای سفر با این مود حمل و نقلی شده بود در حالی که سال گذشته قیمت بلیت‌ها بسیار به صرفه تر و تقاضای سفر با هواپیما نسبت به تعداد صندلی‌های ناوگان، بسیار بالاتر بود. اما امسال از تعداد تقاضای مسافران هوایی کاسته شده بود ولی ممکن است دو سال آینده باز هم در صورت داشتن رشد مطلوب اقتصادی، تقاضای سفر با هواپیما افزایش یابد که درنتیجه تعداد ناوگان موجود پاسخگو نیست اما در بخش ریلی شاهد کاهش تعداد مسافران آن در طول هر سال (نه صرفاً تعطیلات نوروزی) هستیم و مشکلی از نظر کمبود ناوگان ریلی نداریم.
چرا مردم به مسافرت با قطار کمتر اقبال نشان می‌دهند؟
مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین علت افزایش تقاضای سفر با هواپیما و کاهش تقاضای سفر با قطار را مهم‌تر شدن زمان برای مردم دانست و تصریح کرد: وقتی مسیر تهران مشهد را که قطار تا 10 ساعت طی می‌کند و هواپیما بین یک تا دو ساعت به طول می‌انجامد، مردم دیگر رغبتی به مسافرت با قطار ندارند این موضوع در تمام دنیا هم جاری است و صنعت حمل و نقل هوایی به شدت در حال توسعه است. به همین دلیل است که دیگر توسعه حمل و نقل ریلی سنتی در دنیا متوقف شده و در بخش مسافری به سمت قطارهای تندرو و سریع السیر رو آورده اند. اما دیگر مسافرت با قطار در ایران که حداکثر سرعت قطار 100 کیلومتر بوده و در برخی موارد تا 50 کیلومتر کاهش می‌یابد، جوابگوی نیاز مردم نیست.
وی ادامه داد: اگر حداقل دستمزد یک کارگر را 2 میلیون تومان در نظر بگیریم که 176 ساعت موظفی این کارگر است، درنتیجه هر ساعت کار او 12 هزار تومان می‌ارزد؛ اگر این فرد بخواهد با قطار مسیر 12 ساعته را نسبت به مسیر 2 ساعته هوایی طی کند، 120 هزار تومان کمتر کار می‌کند اگر همین مقایسه را برای حقوق مدیرانی که 10 میلیون تومان در ماه دریافت می‌کنند، انجام دهیم، میزان ضرری که به این فرد می‌رسد، 5 برابر (600 هزار تومان) خواهد بود که این صرفاً برای ترددهای یک طرفه است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/85308/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی