اخبار محرمانه

آخرين مطالب

زیر پوست یک فیلم جنجالی ورشو تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرارو / یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: «واقعیت این است که عربستان و امارات و باقی کشور‌هایی که روابط خصمانه با ایران دارند، به خوبی می‌دانند که ایران هیچگاه به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و الان هم این سلاح را در اختیار ندارد، اما موضوع این است که آن‌ها می‌دانند که مسئله سلاح هسته‌ای بسیار مورد توجه جامعه جهانی است و با توجه به اینکه کشمکش‌های بسیاری بر سر مسئله هسته‌ای ایران وجود داشته و دارد، سعی می‌کنند اینگونه القا کنند که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کرده تا افکار عمومی جهانی را با خود همراه کنند.»
به گزارش فرارو نشست ورشو برگزار شد و کارشناسان در دونکته تقریبا به یکدیگر اتفاق نظر داشتند. یکی این بود که نشست ورشو آن‌طور ایالات متحده انتظار داشت، نتوانست خواسته‌ها و اهداف آن‌ها را در خصوص ایران برآورده کند و دوم اینکه با اینحال آنچه به عنوان یک دستاورد می‌توانند به آن اشاره کنند نزدیکی اسرائیل و برخی کشور‌های عربی است که در نتیجه این نشست رخ داد.
در همین راستا بعد از نشست ورشو رسانه‌های اسرائیلی روز جمعه با انتشار گزارشی در این خصوص به ویدیویی استناد کردند که در جریان یکی از نشست‌های حاشیه‌ای کنفرانس ورشو توسط دوربین تلفن همراه گرفته شده و ظاهرا قرار نبوده است که علنی و رسانه‌ای شود. این ویدیو که کیفیت چندان مناسبی نیز ندارد و نشست نمایندگان برخی کشور‌های عربی را به تصویر کشیده است که در خصوص ایران ادعا‌های را مطرح می‌کردند.
به عنوان مثال عادل الجبیر، وزیر خارجه سابق و وزیر مشاور کنونی دولت عربستان در امور خارجه به عنوان یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نشست ضمن تاکید بر تهدید ناشی از یک «ایران مسلح به بمب اتم» فعالیت‌های موشکی ایران را محکوم و این کشور را به حمایت و انجام عملیات تروریستی متهم می‌کند. یا مثلا خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین در بخشی از این ویدیو می‌گوید: «ما با شنیدن این جمله بزرگ شدیم که مناقشه فلسطین و اسرائیل بزرگترین و مهمترین مشکل است، اما سپس متوجه شدیم که مشکلی بزرگتر و خطرناک‌تر از آن که حتی در عصر مدرن خطرناکترین معضل به شمار می‌رود از ناحیه جمهوری اسلامی ایران ناشی می‌شود.».
اما وضعیت فیلمبرداری و کیفیت ان موجب شد این شائبه ایجاد شود که این مقامات از فیلمبرداری نشست خود بی اطلاع هستند و قرار نبوده این فیلم منتشر شود و نتانیاهو برای اینکه دستاورد خود را به نمایش بگذارد، آن را بر خروجی برخی شبکه‌های اجتماعی قرار داده است.
در همین خصوص عماد آبشناس تحلیلگر مسائل خاورمیانه طی گفتگو با فرارو عنوان کرد: «به عقیده من یکی از اهدافی که نشست ورشو به دنبال آن بود شکستن تابو میان اعراب و اسرائیل بود. یعنی قاعدتا پیش از این هرچند روابط میان برخی کشور‌های عربی از جمله عربستان، امارات و... با رژیم صهیونیستی وجود داشت، اما هیچ وقت به صورت علنی تا این حد پیش نرفته بودند که از اسرائیل حمایت کنند؛ لذا به نظر من یکی از اهدافی که این نشست و اسرائیل دنبال می‌کرد، شکستن همین تابو بود که کاملا هم در این باره موفق عمل کردند و فیلم منتشر شده نشان می‌داد که آن‌ها به خواست خود رسیده اند.»
وی ادامه داد: «البته حالا سوال مهم این است که واکنش مردم کشور‌های عربی نسبت به این دیدار چه خواهد بود؟ زیرا تا اینجای کار با توجه به فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی جهان عرب، واضح است که مردم حداقل تا این لحظه با چنین مسئله‌ای موافق نیستند. اصلا به همین دلیل هم بود که در این فیلم دیدیم که مقامات کشور‌های عربی سعی می‌کنند اظهاراتی را مطرح کنند که افکار عمومی به این سمت و سو برود که دشمن اصلی آن‌ها نه اسرائیل بلکه ایران است. این‌ها دقیقا مطلوب نتانیاهو بود و اصلا هدفش از حضور در این نشست تخریب چهره ایران بود که حتی تا جایی پیش رفت که مقامات لهستانی هم واکنش منفی نشان دادند.»
این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اینکه آیا واقعا فیلم منتشر شده به صورت مخفیانه و بدون اطلاع مقامات عربی گرفته و منتشر شده گفت: «به نظر من خیلی بعید است که این اتفاق بدون اطلاع این افراد رخ داده باشد. زیرا همانطور که عرض کردم به صورت واضح مشخص است که آن‌ها سعی دارند توجه افکار عمومی را از روی رژیم صهیونیستی منحرف و به نوعی عمل کنند که همه توجه‌ها به سمت ایران باشد تا اینگونه فشاری از سوی مردم کشورهایشان متوجه آن‌ها نباشد؛ لذا شواهد و حاکی از ان است که این اتفاق از پیش تعیین شده بود و برای اهداف خاصی انجام شده بود و مقامات سه کشور عربی و اسرائیل و ایالات متحده از آن مطلع بودند.»
او در خصوص ادعا‌های مطرح شده در این فیلم مانند صحبت‌های عادل الجبیر که عنوان کرده بود ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کرده، گفت: «واقعیت این است که عربستان و امارات و باقی کشور‌هایی که روابط خصمانه با ایران دارند، به خوبی می‌دانند که ایران هیچگاه به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و الان هم این سلاح را در اختیار ندارد، اما موضوع این است که آن‌ها می‌دانند که مسئله سلاح هسته‌ای بسیار مورد توجه جامعه جهانی است و با توجه به اینکه کشمکش‌های بسیاری بر سر مسئله هسته‌ای ایران وجود داشته و دارد، سعی می‌کنند اینگونه القا کنند که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کرده تا افکار عمومی جهانی را با خود همراه کنند.»
وی ادامه داد: «اگر یک نگاه ساده به سوابق افراد حاضر در این فیلم بی‌اندازید به وضوح متوجه می‌شوید که ان‌ها همیشه جزو عوامل ایالات متحده بودند و همیشه در راستای اهداف و سیاسیت‌های این کشور پیش رفته اند. ضمن اینکه آن‌ها همیشه رویکرد ضد ایرانی داشتند. به عنوان مثال عادل الجبیر به نوعی علیه ایران اظهار نظر می‌کند که الان حتی به عقیده برخی از کارشناسان عربی، وی نوعی مشکل شخصی با جمهوری اسلامی دارد. از طرف دیگر این سه کشور عربی رابطه بسیار خوبی با اسرائیل دارند.»
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: «به عنوان مثال وزیر امور خارجه بحرین که در این دیدار حضور داشت از جمله مقامات بحرینی است که علنا بر تحکیم رابطه با رژیم صهیونیستی اشاره کرده است. یا امارات هم مشخص شده که مراودات زیادی با اسرائیل دارند. درباره عربستان هم که اخیرا روزنامه هاآرتص افشا کرده است که این کشور با اسرائیل مراودات محرمانه اطلاعاتی و امنیتی دارند و چند ماه پیش رئیس دستگاه اطلاعاتی اسرائیل به عربستان سفر کرده است؛ بنابراین آنچه در فیلم مورد نظر گفته می‌شود هم بر گرفته از اهداف اسرائیل و ایالات متحده است و طبق گزارش آژانس بین المللی هسته‌ای، ایران نه تنها سلاح هسته‌ای ندارد بلکه کاملا به توافق برجام پایبند است.»
آبشناس در خصوص اینکه آیا بعد از این نشست اخیر، رابطه میان ایران و کشور‌های عربی به ویژه بحرین، امارات و عربستان وارد فاز جدیدی می‌شود گفت: «قاعدتا به همان اندازه که این کشور‌ها به اسرائیل و ایالات متحده نزدیک می‌شوند، بر سطح تنش با ایران افزوده می‌شود. مادامی که این روند ادامه داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که رابطه ایران با امثال عربستان و امارات بهبود پیدا کند؛ لذا به نظر من از این به بعد بر میزان تنش و درگیری میان ایران و سه کشوری که در این نشست نماینده داشتند، افزوده خواهد شد و باید منتظر اتفاقات جدید باشیم.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/65386/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رییس کل سازمان امور مالیاتی: مالیات تولید 5 درصد کاهش یافت

بلد نیستی خیاطی کنی الکی ژورنال به مردم نشون نده

حرص خوردن پری خانم از دست گوهر خیراندیش

الجزیره: شرایط برای اسرائیل به قبل از حمله ایران باز نخواهد گشت

واکنش جالب کاربران فضای مجازی به ماجرای اصفهان

زرآباد زیرِ آب؛ مدیریت بحران کجاست؟

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

دعوای نقی و هما بر سر شورا

امیرعبداللهیان در نیویورک چه کرد؟

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

رایگان، بیت‌کوین استخراج کنید+جایزه (فرصت محدود)

شبکه بیت کوین چهارمین هاوینگ را تکمیل کرد

جزییات پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن کارگران

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نورشمس

روسیه از انهدام 50 پهپاد مهاجم اوکراین خبر داد

سکانس جنجالی افعی تهران درباره مهرجویی

سکانس دیدنی اعلام نتایج کنکور در سریال سه در چهار

بیانات رهبر انقلاب درباره سعدی

دلیل تاکید فراوان رهبری به وحدت چیست؟

مهاجری: وزیر کشور شرایط 1401 را تشدید کرد

تو رفاقت آدم فروش نباشیم

می تونی با خانواده ای که باهاشون اختلاف داری راحت کنار بیای؟

محبعلی: بازدارندگی تهران، اعراب را نگران کرده است

فضائلی: توئیتی که امروز از بنده در برخی رسانه‌ها بازنشر شده برای یک‌ سال و نیم قبل است

نمایش دلقک

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

واکنش رحیمی جهان‌آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

روسیه: یک فروند سوخو-25 اوکراین سرنگون شد

ضرر سنگین ستاره لژیونر پس از طلاق از همسرش!

این عروس و دامادم که همیشه خدا باهم قهرن!

فرید مدرسی خطاب به مهدی فضائلی: فرمان حمله به شما را شاخه ایدئولوژیک جبهه پایداری صادر کرده است

تعمیر تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه با روش‌های نو

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

هنیه در استانبول با اردوغان دیدار کرد

درس بزرگ معادی به پسرش در «افعی تهران»

یک نماینده مجلس سِمت گرفت

محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری کاندیدای انتخابات 1404 می‌شوند؟

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد

تصاویری از لاریجانی، سعید جلیلی و محسن رضایی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد

خانم گلی در 4 دقیقه!

سیستان و بلوچستان فراموش شده

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

مخالفت غیرانسانی آمریکا درخصوص فلسطین

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پرویز داوودی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی