اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مبلغ بیشتر وام ازدواج با شرایط جدید در سال 1400 اقتصادی

مبلغ بیشتر وام ازدواج با  شرایط جدید در سال 1400
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایمنا /در حالی که دولت وام ازدواج جوانان در بودجه سال آینده را 100 میلیون تومان پیش‌بینی کرده بود، اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر از مبلغ پیشنهادی و شرایط دریافت جدید برای وام ازدواج در سال آینده یعنی 200 میلیون تومان خبر داده‌اند.
در حالی‌که بر اساس لایحه بودجه 1400 بانک مرکزی به عنوان سر شبکه بانک‌های کشور مکلف شده از محل پس‌انداز جاری و قرض‌الحسنه نظام بانکی تسهیلات قرض‌الحسنه 50 میلیون تومانی ازدواج را به زوج‌های جوان (در مجموع 100 میلیون تومان) پرداخت کند، در روزهای گذشته یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی که این روزها بررسی و اصلاح اساسی لایحه بودجه 1400 را در دستور کار دارد و به همین جهت بسیار خبرساز شده از افزایش وام ازدواج زوج‌های جوان به 70 تا 100 میلیون تومان خبر داد.
بر این اساس طبق اطلاعات ارائه شده در لایحه بودجه سال آینده این وام، به زوج‌هایی تعلق خواهد گرفت که تاریخ عقد ازدواج آنها پس از یکم فروردین ماه سال 1397 باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند.
قابل ذکر است تا پیش از اعلام کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش میزان وام ازدواج در سال 1400 در لایحه بودجه 1400 مقرر شده بود تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین در این سال برابر با 50 میلیون تومان با بازپرداخت هفت‌ساله باشد و اخذ یک ضامن معتبر و سفته برای پرداخت تسهیلات 100 میلیون تومانی ازدواج به زوجین کافی بود؛ اما در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی نیز مبنی بر احتمال تغییر شرایط دریافت وام ازدواج از سوی زوج‌های جوان مطرح شده که هنوز به تأیید مجلس شورای اسلامی نرسیده است.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 پیش‌تر گفته بود: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، وام ازدواج در سال 1400، 70 میلیون تومان و بازپرداخت آن 10 ساله شده و اعضای کمیسیون تلفیق مجلس یازدهم مصوبه‌ای مبنی بر عدم نیاز به ضامن در سال آینده برای دریافت وام ازدواج نیز در نظر گرفته‌اند و اعتبارسنجی لازم در این زمینه انجام خواهد شد.
اما در حالی بسیاری از جوان‌ها روی مبلغ ناچیز اعلام شده برای وام ازدواج در سال آینده حساب باز کرده‌اند که مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه پس از تصویب در جلسه علنی و تأیید شورای نگهبان تبدیل به قانون شده و برای اجرا از سوی دولت ابلاغ می‌شود.
بر این اساس بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به حجم ناچیز نقدینگی در شبکه بانکی کشور و کاهش شدید درآمدهای دولتی حاصل از فروش نفت خام به کشورهای دیگر، امکان افزایش مبلغ وام ازدواج در سال آینده برای دولت نیست و این تنها یک پیشنهاد مناسب اما غیرعملیاتی در شرایط فعلی نظام اقتصادی از سوی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی است.
حداقل وام ازدواج باید 400 میلیون تومان باشد
حسین عماره، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فشار اقتصادی که در حال حاضر بر نظام اجتماعی وارد شده به حدی است که بسیاری از جوان‌ها به ازدواج فکر هم نمی‌کنند و تجملاتی شدن ابزارهای آغاز زندگی مشترک نیز مزید بر علت شده تا امروز بیش از هر بازه زمانی دیگری، شاهد کاهش ازدواج و تشکیل خانواده در میان اعضای نظام اجتماعی باشیم.
او می‌افزاید: در حقیقت ازدواج به یکی از پدیده‌های لوکس و غیرطبیعی در جامعه تبدیل شده و بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور باعث شده تا بسیاری از خانواده در تأمین معیشت روزانه خود نیز دچار مشکلات جدی و اساسی شوند.
این اقتصاددان با تاکید بر لزوم افزایش مبلغ وام ازدواج در سال آینده، تصریح می‌کند: 200 میلیون تومان هزینه خرید یک خودروی سطح پایین و معمولی در ابتدای زندگی دو زوج جوان است و به نظر می‌رسد حداقل وام ازدواج مناسب برای جوانان در سال آینده باید بیش از 400 میلیون تومان باشد تا بتوانیم شاهد یک رشد و رونق جدی در ازدواج و تشکیل خانواده باشیم.
پیگیر اجرایی شدن مبلغ جدید وام ازدواج هستیم
مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار می‌کند: مبلغی که برای وام ازدواج در بودجه 1400 از سوی مجلس یازدهم پیش بینی شده لزوماً مبلغ مورد نیاز برای تأمین هزینه‌های شروع یک زندگی مشترک در شرایط فعلی نیست و شاید هزینه آغاز زندگی مشترک برای جوان‌ها در حال حاضر، بسیار بیشتر از مبلغ در نظر گرفته شده برای وام ازدواج در بودجه 1400 باشد.
او ادامه می‌دهد: این وام قرض‌الحسنه که بین 140 تا 200 میلیون تومان برای دو زوج جوان در نظر گرفته شده، کفایت هزینه‌های ابتدایی شروع یک زندگی مشترک و اجاره یک واحد مسکونی در شهرهای بزرگ را هم نمی‌کند و دیدگاه مجلس در موضوع افزایش میزان وام ازدواج، تطابق میزان این وام با نرخ تورم در کشور بوده است.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: پیگیر هستیم که همین مبلغ نیز برای وام ازدواج اجرایی شود زیرا اغلب در اوقات، مجلس این موارد را در لایحه بودجه پیش‌بینی می‌کند اما اجرای آن از سوی دولت با مشکلاتی روبرو می‌شود و به همین دلیل برای تأمین منابع مالی و برطرف کردن موانع پرداخت این وام به زوج‌های جوان تلاش می‌کنیم.
طغیانی تصریح می‌کند: مجلس شورای اسلامی در مجموع بین 140 تا 200 میلیون تومان وام ازدواج برای زوجین در لایحه بودجه 1400 پیش‌بینی کرده است؛ البته این پیشنهاد هنوز در صحن مجلس مطرح نشده و پس از تأیید در صحن، نهایی خواهد شد.
او اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد با توجه به منابع نظام بانکی و شرایط کنونی کشور، پیش‌بینی 70 تا 100 میلیون تومان وام ازدواج برای هر نفر از زوجین در بودجه 1400، پیش بینی قابل قبولی باشد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تسهیل شرایط ازدواج جوانان، لزوماً وابسته به برطرف سازی موانع اقتصادی نیست، یادآور می‌شود: بخشی از مشکلات موجود در مسئله ازدواج به معضلات فرهنگی و اجتماعی فعلی کشور باز می‌گردد. در بسیاری از موارد نظام اجتماعی موانع فرهنگی را برای ازدواج در پیش روی جوانان تعریف می‌کند که برداشته شدن آنها جز با تحول فرهنگی میسر نیست.
طغیانی خاطرنشان می‌کند: مجلس یازدهم در مسیر مأموریت خود برای تسهیل شرایط ازدواج، تاکید بر افزایش میزان وام ازدواج و اشتغالزایی در کشور را در بودجه 1400 مورد توجه قرار داده است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/469559/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

ویدیوی اکران مردمی «بی بدن» با حضور بازیگران معروف

منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

امیرعلی نبویان در «پدرخوانده 3» حضور دارد؟

خط و نشان عضو کمیسیون امنیت ملی برای کشورهای عربی منطقه

رئیسی: گذشت زمانی که می‌خواستند با برجام 2 و 3 روی موشک‌های ما معامله کنند

بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی

پورمختار: تلقی احمدی نژاد از «کشور» بودن اسرائیل درست نیست

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی