اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تصرف غلط در زبان تحلیل ویژه

تصرف غلط در زبان
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
از تیتر دو کلمه‌ای «شاه رفت» به «ظریف ترامپید» رسیدیم
به ‌نظر می‌رسد قانون مطبوعات کشور علاوه بر نقص‌هایی که در آزادی بیان دارد از نقص دیگری نیز رنج می‌برد. این نقص بی‌توجهی این قانون و به تبع آن مطبوعات به زبان و ادبیات فارسی و حفاظت از آن است‌ تا جایی که هیچ ‌اشاره‌ای در قانون مطبوعات به تخریب زبان فارسی نشده است. این موضوع وقتی ملموس‌تر می‌شود که ببینیم تحت عنوان ظرافت در استخراج تیتر جذاب و حرکت به سوی تیترهایی با تعداد کلمه کمتر واژه‌های فاقد معنا در صفحه اول و با فونت درشت جای می‌گیرد. زمانی روزنامه‌نگاران در اوج روزهای انقلاب 1357 چنان ظرافت به خرج دادند تیترهای «شاه رفت» و «امام آمد» به عنوان ماندگارترین تیترها به تاریخ مطبوعات ایران راه پیدا کردند. اهمیت استخراج تیتر مبحثی شد که مرحوم حسین قندی را به مرد تیترهای ایران یا سلطان تیتر مطبوعات ایران لقب داد و او به همین دلیل صاحب سبک‌ خاصی در مطبوعات شد. اینک دو کلمه‌هایی با فونت درشت در صفحه اول روزنامه‌ای جای می‌گیرند که نگرانی درباره آینده تیترزنی در مطبوعات و چشم‌انداز زبان و ادبیات فارسی را عمیق‌تر کرده است. 
یکی از روزنامه‌های منتسب به نواصولگرایان مدتی است سعی در به‌ کاربردن تیترهای دوکلمه‌ای با مفاهیم خاص دارد اما پیش‌تر وقتی به این شیوه استخراج تیتر خرده گرفته شد، سردبیر و مسوولان این کار، آن را هنر خود در ساخت تیتر عنوان کردند. جالب ‌اینجاست که سردبیر پیشین یکی از روزنامه‌های قدیمی اصولگرایان که علاقه‌ای به اظهارنظر درباره عملکرد روزنامه وطن‌امروز نداشت،گفت: «مگر انتظار دیگری از این روزنامه داشته‌اید؟» فارغ از آنکه این شیوه تیترزنی به خدمت چه هدفی قرار گرفته است، نکته قابل تامل اثر آن در حرفه روزنامه‌نگاری و نقشش در آسیب به زبان و ادبیات فارسی است. شاید وقتی این روزنامه از تیتر «خبر مرگش» استفاده کرد،تاثیر این کار بر مقوله «منافع ملی» بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفت. اینک و با انتشار تیتر «ظریف ترامپید» علاوه بر موضوع نقش این تیترها بر مقوله «منافع ملی» این پرسش مطرح است که آیا رسانه در قبال زبان و ادبیات فارسی که زبان رسمی کشور است، مسوولیتی ندارد؟ با این حال همچنان اساتید روزنامه‌نگاری ترجیح داده‌اند که در قبال این شیوه رفتاری در سردبیری و مدیریت روزنامه وطن‌امروز ابراز نظر نکنند. عباس عبدی، روزنامه‌نگار و رییس ‌هیات ‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیز اظهارنظر درباره اثر این تیتر بر زبان و ادبیات فارسی را به متخصصان این حوزه سپرد و در عین حال در تحلیل این رفتار روزنامه وطن‌امروز گفت: تیتر «ظریف ترامپید» و تیترهای مشابه آن را می‌توان از منظر زبان فارسی و اصول حرفه‌ای ژورنالیستی بررسی کرد و بد نیست که کارشناسان و صاحب‌نظران در این موضوع ابراز نظر کنند اما آنچه اکنون در ارتباط با این تیتر حائز اهمیت است، بحث زبان‌شناختی نیست. این تیتر تنها حاکی از یک امر است: خشم از رای نیاوردن ترامپ. این تیتر نشان می‌دهد که آرزوی عده‌ای برای رای‌آوردن ترامپ بر باد رفته است و آنها حالا نعل وارونه می‌زنند و به این شکل خواسته نامشروع و قبیح خود را وارونه جلوه می‌دهند. اینها همان‌هایی هستند که شب و روز دعا می‌کردند تا ترامپ رای بیاورد تا نان‌شان در روغن باشد اما چنین نشد.
عبدی همچنین درباره واکنش به این رفتار روزنامه یاد شده، افزود: اما آنچه این تیتر را تاسف‌بار می‌کند، تبعیض ساختاری پنهان در پشت آن است. این تیتر نشان می‌دهد افرادی هستند که می‌توانند علیه هر کسی، هر چیزی را که می‌خواهند بگویند و بنویسند، اما نه می‌توان از آنها سوال و نه شکایت موثری کرد. در مقابل، اگر ماجرا برعکس باشد و علیه عده معدودی در جناح مقابل نکته‌ای گفته شود، مثلا گفته شود که اسب‌شان یابوست، شکایت‌ها به صف و صلابه‌کشی آغاز می‌شود. این تبعیض مهم‌ترین نکته این تیتر است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز که از ایسنا بازدید می‌کرده در پاسخ به پرسش این خبرگزاری درباره تیتر «ظریف ترامپید» تحلیل این رفتار را به اهالی رسانه سپرده و گفته است: باید از اهالی رسانه پرسید و آنها بهترین افرادی هستند که بگویند این چه سبک روزنامه‌نگاری است که از چنین ادبیات سخیف و مهملی در آن استفاده شده ‌ و آیا حتی پایین‌ترین استاندارهای رسانه‌ای در این تیتر هتاکانه رعایت شده است؟ او این شیوه رفتاری را سوءاستفاده از رسانه در راستای لمپنیسم توصیف کرد و افزوده است: قلم جایگاه سوگند پروردگار است که متاسفانه برخی این‌چنین در خدمت مقاصد دون سیاسی خود استفاده می‌کنند. این اقدامات تفرقه‌افکنانه و وحدت‌شکنانه است.
در عین حال انتقاد از رفتار روزنامه وطن‌امروز در استخراج تیترش در فضای توییتر واکنش‌هایی هم در پی داشت. از جمله محمد آقازاده، روزنامه‌نگار پیشکسوت در توییترش نوشت:«روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب به‌ جای مبارزه با سانسور و بسط آزادی نقد از دستگاه قضایی می‌خواهند چون یک روزنامه از ظریف انتقاد کرده با آن برخورد کنند و اگر این مساله انجام شود فردا انتقاد هرکس ممنوع می‌شود. با این روزنامه‌نگاران خواهان سانسور، چرا رسانه‌ها نمیرند؟» او البته در جایی دیگر در واکنش به این تیتر در توییتر نوشت:«تیتر علیه ظریف بیش از آنکه توهین باشد، بی‌معناست و تصرف غلط در زبان است، ظریف ترامپید، این ید اضافه با هر معنایش در دهخدا معنا نمی‌دهد و بیشتر خود افشاگری روزنامه است.» شاید همین موضوع یک رسانه واژه‌ای بی‌معنا را وارد ادبیات رسمی می‌کند،پرسش اصلی است که باید از اهالی رسانه پرسید.کسانی که برای گرفتن امتیاز روزنامه هیچ ‌الزامی به زبان و ادبیات فارسی ندارند.گرچه گرفتن مجوز روزنامه حتی نیازمند دانستن قانون مطبوعات نیست، اما این قانون نیز هیچ اشاره‌ای به اهمیت توجه رسانه به زبان و ادبیات فارسی نکرده است. 
اگر قانون مطبوعات را مرور کنید، در ماده 2 آن وقتی به توصیف رسالت مطبوعات اشاره شده هیچ تاکید بر اهمیت دادن به زبان فارسی نشده است. بنابراین وطن‌امروز عملا کاری خلاف قانون نکرده است! گویی مطبوعات اجازه دارند واژه‌های بی‌معنا و نامربوط بسازند و آن را با رسم‌الخط رسمی کشور وارد ادبیات رسمی کنند. اینجا این پرسش مطرح می‌شود که پس آن بودجه قابل‌توجهی که فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برای 3 وظیفه خود می‌گیرد چه کاربردی دارد؟ براساس آنچه در وظایف این فرهنگستان قید شده «برنامه‌ریزی و مدیریت واژه‌های بیگانه وارد شده به زبان فارسی و همسنگ‌یابی برای آنها»، «کمک به استانداردسازی مفهوم‌ها و اصطلاحات» و «سازمان‌دهی وضعیت واژگان بیگانه در گستره زبان فارسی و مصوب کردن فارسی آنها» از جمله کارکردهایی است که برای آن بودجه دریافت می‌کنند. اینجا نیز وظیفه‌ای در مراقبت از زبان فارسی دیده نمی‌شود. جالب‌تر آنکه در قانون اساسی نیز هیچ اشاره‌ای به آنچه می‌تواند موجب تخریب زبان و ادبیات فارسی شود نشده است. در اصل پانزدهم قانونی اساسی آمده است: «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است‌. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان وخط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس‌ در کنار زبان ‌فارسی آزاد است‌.»
حال اگر به رسالتی که مطبوعات در نظام جمهوری اسلامی بر‌عهده دارد و در ماده دوم قانون مطبوعات به آن اشاره شده توجه کنیم، می‌بینیم هیچ نقشی برای مطبوعات در توجه‌ دادن به زبان رسمی کشور نشده است. بندهای این ماده از قانون مطبوعات این موارد را برشمرده است:«الف - روشن کردن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در یک یا چند زمینه مورد اشاره در ماده 1. ب - پیشبرد اهدافی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان شده است. ج - تلاش برای نفی مرزبندی‌های کاذب و تفرقه‌انگیز و قرار ندادن اقشار مختلف جامعه در مقابل یکدیگر مانند دسته‌بندی مردم بر‌اساس نژاد، ‌زبان، رسوم، سنن محلی و... د - مبارزه با مظاهر فرهنگ استعماری(‌اسراف، تبذیر، لغو، تجمل‌پرستی، اشاعه فحشاء و...) و ترویج و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و گسترش‌فضایل اخلاقی. هـ- حفظ و تحکیم سیاست نه شرقی و نه غربی.»
این پرسش که چرا یک رسانه‌ رسمی با رسم‌الخط رسمی کشور اقدام به ساخت واژگان بی‌معنا می‌کند در‌حالی مطرح است که برخی کاربران توییتر-که به نظر می‌رسد همسو با سازندگان تیتر روزنامه وطن‌امروز بوده‌اند- سعی در عادی‌سازی آن در توییتر با هشتگ‌سازی آن کردند و به وزیر امور خارجه کشور و مقوله مذاکره را مورد هجو و توهین قرار دادند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/467787/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

جت شخصی چند؟

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

پیدایش ابرقدرت اسلامی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

سختی‌های کار «سلطان و شبان» که کمتر شنیدید

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

تصاویر متفاوتی از شاهزاده سریال «جومونگ 3»

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی