اخبار محرمانه

آخرين مطالب

استانداردهای دوگانه در مورد کلاه گیس! تحلیل ویژه

استانداردهای دوگانه در مورد کلاه گیس!
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - آفتاب یزد / متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در شرایطی که جواد شمقدری مجاز است بازیگران زن را با کلاه گیس مقابل دوربین ببرد، سایر فیلم سازان چنین اجازه‌ای ندارند از جمله کیانوش عیاری.
این موضوع با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است
پوشش بازیگران زن ایرانی برای بازی در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی، تابع قوانینی است که ملزم به رعایت آن هستند. در واقع باید حجابشان به صورت کامل رعایت شود. البته این موضوع در سریال‌های تلویزیونی از اهمیت به سزایی برخوردار است. یعنی بازیگران زن خارجی هم که برای بازی در سریال‌های تلویزیونی ایران حاضر می‌شوند حتما باید از پوشش کامل برخوردار باشند حتی نمی‌توانند از کلاه گیس استفاده کنند. بعضا دیده شده است که برخی از کارگردانان ایرانی در فیلم هایشان، بازیگران زن خارجی را با کلاه گیس مقابل دوربین فرستاده‌اند که سبب توقیف فیلم شان شده است. اما گویا این قانون در مورد همه کارگردانان و فیلم سازان ایرانی صدق نمی‌کند. جالب اینجاست که این افراد فیلم شان بدون آنکه مورد اعتراض کسی قرار بگیرد از تلویزیون پخش می‌شود. ماجرا از این قرار است که این روزها سریال «روزهای ابدی» ساخته جواد شمقدری (رئیس سازمان سینمایی دوره محمود احمدی‌نژاد) از آنتن شبکه یک سیما در حال پخش است. اما نمایش تصویر برخی از زنان بدون حجاب که از کلاه‌گیس برای آنها استفاده شده جالب توجه و جنجالی شده است.
> واکنش پسر شمقدری
بعد از دیده شدن این ماجرا،حسین شمقدری پسر جواد شمقدری در توئیتی در این مورد نوشت:«بعد از انقلاب کارگردانان باید زنان رو با روسری نشون می‌دادن، حتی در خانه. همون موقع مسئله رو با امام مطرح می‌کنن، شنیده شده پیشنهادی میاد که از کلاه‌گیس استفاده کنین. حالا جواد شمقدری (پدرم) در سریال روزهای ابدی از این راهکار استفاده می‌کنن. نظرتون راجع به این کار چیه؟» اما بعد از این توئیت بود که بحث‌ها داغتر شد. مثلا در زیر همین توئیت امید رئیس دانا (آهنگساز) نوشت: «برای شما آزاده، ما همین کاررو توی فیلم کاناپه کردیم ولی فیلم‌مون توقیف شد» یا مهدی خرم دل (خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر) هم اضافه کرد: «‏دقیقاً همین اقدام را کیانوش عیاری در فیلم«کاناپه»انجام داده و فیلمش توقیف شده است. یا مثلاً ابراهیم حاتمی کیا در فیلم‌ چ تک خوانی زن گذاشت و از تلویزیون هم پخش شد؛ چیزی که نزدیک شدن به آن اساساً برای دیگران قابل تصور نیست. به اینها می‌گویند: رانت».
> بازیگران ارمنی بودند
از سوی دیگر تهیه‌کننده سریال «روز‌های ابدی» در واکنش به حاشیه‌های به‌وجود آمده درباره استفاده از کلاه‌گیس در برخی صحنه‌های این سریال توضیحاتی را ارائه کرد. به گزارش مهر، محسن علی اکبری تهیه‌کننده سریال «روز‌های ابدی» بیان کرد: «پرداختن به کلاه گیس در فیلم و سریال‌ها بحثی کلی است که بنا به داستان و اقتضای قصه باید در نظر گرفته شود. به طور مثال وقتی می‌خواهید یک دختر خارجی را نشان دهید نمی‌تواند حجاب داشته باشد و باید المان‌هایی از بی‌حجابی در او ببینید.» وی ادامه داد: «باید هدف از استفاده از کلاه گیس را هم در نظر گرفت که ممکن است نوعی استفاده ابزاری و یا زیبایی باشد و یا برعکس نیاز فیلمنامه آن را ایجاب کند که از آن استفاده کنید مخصوصاً که «روز‌های ابدی» کاری سیاسی است و قصه آن در برخی از سکانس‌ها که بازیگران کلاه گیس دارند، درباره موضوع تظاهرات ضدحجاب در یک مقطع تاریخی روایت می‌شود.»
علی اکبری درباره مقایسه‌هایی که بین این سریال و فیلم سینمایی «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری صورت گرفته است، عنوان کرد: «کیانوش عیاری برای ما کارگردانی محترم است و ما هم دوست داریم فیلم‌های او اکران شود. با این حال خود سریال ما هم در تلویزیون با سانسور‌های زیادی مواجه شد و دو سوم سکانس‌های ما که از کلاه‌گیس استفاده شده بود حذف شد و فقط یک سوم با خواهش و اصرار ما پخش شد، آن هم به این دلیل بود که برای کاراکتری که باید تصویر می‌شد نیاز بود کلاه گیس استفاده شود. به طور مثال یکی از این شخصیت‌ها کاراکتر «کیت میلت» یک فرد واقعی است که در مقطعی در ایران در تظاهرات ضد حجاب حضور داشته و ما هم در این سریال، حضور او را روایت کردیم. او از آمریکا آمده و در ایران در این تظاهرات شرکت می‌کند و ما نمی‌توانیم برسر چنین فردی حجاب یا چادر بگذاریم».
تهیه‌کننده سریال «روز‌های ابدی» اضافه کرد: «استفاده از کلاه گیس برای چنین کاراکتر و صحنه‌ای واقعاً نیاز بود؛ فردی که اصلاً آمده است تا حجاب را از زنان بگیرد، ضمن اینکه تلویزیون خیلی از این صحنه‌ها را سانسور کرد و‌لی کاش این کار را انجام نمی‌داد.» وی به دیگر تجربه‌های خود اشاره و عنوان کرد: «من فیلم‌هایی مثل «کتاب قانون» و «استرداد» را هم داشته‌ام که با بازیگران خارجی کار را ضبط و فیلمبرداری کرده‌ایم، اما در سریال «روز‌های ابدی» بازیگران ارمنی بودند و من و آقای شمقدری به شدت مخالف بودیم که بازیگران مسلمان کلاه گیس داشته باشند. این بازیگران در تهران و ارمنی هستند و بیشتر هم در چنین نقش‌هایی بازی می‌کنند.» تهیه‌کننده سرالا «مردان آنجلس» در پایان بیان کرد: «امیدواریم این مشکلات برای همه فیلمسازان حل شود و همه بتوانند بنا به نیاز درام و تراژدی فیلمنامه و برای اینکه می‌خواهند اتفاقی را رقم بزنند اثر خود را با کلاه گیس تولید کنند. شاید این کار همچنان جای بحث داشته باشد و لازم باشد علما و مراجع استفتای جدیدی داشته باشند.»
> واکنش کیانوش عیاری
همانطور که عنوان شد این اتفاق سبب شد بسیاری بحث فیلم سینمایی «کاناپه» کیانوش عیاری را پیش بکشند که به دلیل استفاده بازیگران زن از کلاه‌گیس سالهاست که توقیف است. اکنون کیانوش عیاری کارگردان فیلم «کاناپه» که به دلیل استفاده بازیگران زن از کلاه گیس توقیف است نسبت به پخش سریال «روزهای ابدی» و حضور زنان با کلاه گیس واکنش نشان داد. به گزارش ایلنا، کیانوش عیاری از پخش سریال «روزهای ابدی» با همین شرایط استقبال کرد و گفت: «این روزها صحبت‌هایی است درباره سریال «روزهای ابدی» آقای شمقدری و مقایسه با فیلم من که من از این فضا به اینجا رسیدم که خوشحالم که آقای شمقدری این کار را کرد و با هر تعریفی، کاری که آقای شمقدری کرد یک گام رو به جلوست.» عیاری درباره آخرین وضعیت فیلم «کاناپه» هم گفت: ««کاناپه» در یک خواب زمستانی است. به واسطه یک سوءتفاهم چهار پنج‌ساله که مسئله حجاب هست. در این فیلم ما موهای بازیگران زن را با نمره 4 زدیم و کلاه‌گیس گذاشتم که فقط در کنار محارم و خلوت خودشان در خانه کلاه گیس داشته باشند و وقتی به بیرون از خانه و خیابان و اداره می‌روند بر اساس عرف و قانون جمهوری اسلامی حجاب دارند. اتفاقاتی که برای این فیلم افتاد عجیب است»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/467211/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

اقدام دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

سانسور ابراز عشق شوهر به همسرش در تلویزیون!

دوست داری فنی باشی اما هیچی سردرنمیاری

چهره ها/ عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم رضوی

نشان عالی «سربداران» به سپاه اهدا شد

مراحل فر کردن موهای ظریف در خانه مانند یک حرفه ای

"حمید لولایی" به دنبال گنج

واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش

سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره

دوست آن است که گیرد دست دوست!

ساناز سماواتی و حضور در نقشی کوتاه اما متفاوت در «نون خ»

دست خودم نیست برف میبینم دیوانه میشم!

خوش چهره: جمعی از روحانیون برجسته به من گفتند: مگر مملکت ما کمونیستی است که اینقدر بر اقتصاد تکیه می‌شود؟!

جزئیات دومین جلسه بررسی مسائل ارزی با حضور قالیباف و وزیر اقتصاد

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

سارا و نیکا پایتخت چه زمانی به ایران باز می گردند؟/ عکس

سانسور ابراز عشق شوهر به همسرش در تلوزیون!

رئیسی در نشست خبری با رئیس‌جمهور سریلانکا: تحریم‌ها، ملت ایران را متوقف نکرده و پیشرفت ادامه داشته است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

وقتی کلی پول کلاس دف دادم!

5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید

رئیس‌جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی/ نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش رسید

آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است

این فقط اهل کثافت‌ کاری‌های جمع و جور و زود بازده است!

رایزنی دبیر شورای عالی امنیت ملی با همتای برزیلی‌اش در سن‌پترزبورگ

داستان ابوشجاع

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

اسیر اسرائیلی: نتانیاهو خجالت بکش!

اخلال در بازار ارز؟!

دفاع برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

ویدئو خنده‌دار از «نون خ» که هیچکس آن را ندیده است!

جمیله علم‌الهدی در پاکستان، «بانوی اول» شد

پنجره متفاوتی به دیدار کارگران با رهبر انقلاب

بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه محصولات نظامی روسیه

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

رأی الیوم: حاکمیت اردن استمرار جغرافیای راهبردی رژیم صهیونیستی است

هجوم هواداران محمدرضا گلزار برای سلفی گرفتن با او!

سکانسی خنده دار از سریال «سه در چهار»

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با دبیر کمیته سیاسی و حقوقی دفتر مرکزی حزب کمونیست چین

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی