اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ کارنامه مرد دیوانه تحلیل ویژه

سرمقاله وطن امروز/ کارنامه مرد دیوانه
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - وطن امروز / « کارنامه مرد دیوانه » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز به قلم ثمانه اکوان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
دوران پساترامپ در سیاست آمریکا آغاز شد؟
رسانه‌ها دیروز [20 ژانویه] سعی داشتند با توجه به مسائل پیش‌آمده برای فضای سیاسی آمریکا، تنها به پوشش خبری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری جو بایدن در واشنگتن که تبدیل به پادگان نظامی شده بود بپردازند. این روز اما فرصت مناسبی برای بررسی کارنامه دونالد ترامپ، میراث او برای آینده آمریکا و برنامه‌هایش برای آینده بود. 
* میراث ترامپ
روزنامه واشنگتن‌پست به بعد جالبی از رفتار ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش اشاره کرد؛ رفتاری که باعث شد تنها عده‌ای از آمریکایی‌ها، به ‌واقع شهروند این کشور و دارای حق در برابر دولت‌شان به ‌حساب آیند. تحلیلگر این روزنامه با اشاره به سخنرانی وداع ترامپ از ریاست‌جمهوری آمریکا به جمله‌ای اشاره کرده که بشدت دموکرات‌ها را عصبانی کرده است. آنها از اینکه او به دروغ خود را یکی از موفق‌ترین رؤسای‌جمهور ایالات‌متحده نامیده ناراحت نیستند، بلکه از این مساله ناراحتند که بیان کرده است: «ما دوباره روی این ایده مقدس تأکید کردیم که دولت آمریکا پاسخگوی مردمش است». روزنامه واشنگتن‌پست مطرح کرده که همین جمله با توجه به عملکرد ترامپ در توجه نشان دادن به قشر متوسط سفیدپوست در آمریکا نشان می‌دهد او «مردم آمریکا» را چه کسانی می‌داند و تنها در قبال چه کسانی پاسخگو بوده است. ترامپ خودش نیز در ادامه به همین مساله اشاره کرده و گفته است همیشه دغدغه‌اش، در نظر گرفتن منافع خانواده‌های آمریکایی و کارگران آمریکایی بوده است. او بدین ترتیب به و‌ضوح بیان کرده است منظور از مردم آمریکا، سفیدپوستان قشر متوسطی هستند که در رویدادهای انتخاباتی او شرکت کرده و فریاد شادی برایش سر می‌دادند. دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به این مردم گوش می‌داده و خود را تنها در برابر آنها پاسخگو می‌دانسته است. 
مهم‌ترین میراث ترامپ برای جامعه آمریکا همین ایجاد دودستگی، شکاف اجتماعی و نفرت است که تا سال‌ها در این کشور باقی خواهد ماند. تاریخدانان آمریکایی نیز هر کدام به مواردی اشاره کرده‌اند که قرار است از این ‌پس به ‌عنوان میراث ترامپ در جامعه آمریکا به آنها پرداخته شود. روزنامه یو‌اس‌ای تودی در گزارشی به نقل از تعدادی از تاریخدانان آمریکا به فهرستی از مسائلی که احتمالا در آینده، ترامپ با آنها در جامعه آمریکا شناخته خواهد شد، پرداخته است: عدم توانایی در مدیریت یک پاندمی جهانی، ایجاد آشوب و اغتشاش در داخل آمریکا، پایین آوردن سطح نزاع‌های سیاسی در این کشور، افول آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی، تنها رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا که 2 بار استیضاح شد، تنها رئیس‌جمهوری که بدون مدرک مطرح کرد در انتخابات تقلب شده و از حامیان خود خواست برای اعتراض به واشنگتن بروند و رئیس‌جمهوری که باید بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش، به فکر دفاع از خود در برابر دادگاه‌های ایالتی و فدرال باشد. تمام این ویژگی‌ها به این دلیل بیشتر در خاطر مردم آمریکا می‌ماند که روزهای آخر ترامپ، روزهای پرآشوبی در تاریخ آمریکا بود. اگر اعتراضات به نتیجه انتخابات شکل نمی‌گرفت و او از حامیانش نمی‌خواست برای اعتراض به واشنگتن و مقابل کنگره بروند و کنگره توسط این افراد تسخیر نمی‌شد، احتمالا چند ویژگی جالب‌ توجه او نیز در خاطر مردم آمریکا باقی می‌ماند. تقویت برنامه فضایی آمریکا، حفظ اکثریت جمهوری‌خواه در دیوان عالی آمریکا و ارتقا دادن وضعیت اقتصادی مردم آمریکا تا قبل از وارد شدن ویروس کرونا به این کشور و در نهایت به راه نینداختن هیچ جنگی در دنیا در طول دوره 4 ساله ریاست‌جمهوری‌اش، از جمله این موارد است. 
* برنامه‌های ترامپ برای آینده‌اش
برنامه اصلی ترامپ برای آینده سیاسی‌اش، حضور در رقابت‌های انتخاباتی سال 2024 است. او دقیقا به همین منظور نتایج انتخابات فعلی را نپذیرفت و با تمام قوا سعی کرد نشان دهد در این انتخابات تقلب شده است. شاید دموکرات‌ها به دنبال این باشند با استیضاح و بعد از آن، محاکمه ترامپ راهی برای ایجاد مانع در برابر این مسیر پیدا کنند اما هنوز هم برای نتیجه‌گیری درباره رأی سنا به تبرئه ترامپ از اتهامات یا گناهکار دانستن او زود است. با آنکه دموکرات‌ها سعی دارند محاکمه ترامپ در مجلس سنا را به تعویق بیندازند تا بلکه بتوانند از این تهدید برای ساکت نگه داشتن او در 100 روز ابتدایی فعالیت بایدن بهره بگیرند اما ترامپ نیز برنامه‌های خاص خود را در این باره دارد. آنطور که روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده، دونالد ترامپ در روزهای پایانی حضورش در کاخ سفید با برخی کارشناسان و همراهان مورد اعتمادش درباره امکان به راه انداختن حزبی سیاسی با عنوان «میهن‌پرست» مشورت کرده است؛ حزبی که شامل تمام گروه‌های دست راستی افراطی مسلح در سراسر آمریکاست و می‌تواند همان قشر سفیدپوستان طبقه متوسط را با همان شعارها و سخنرانی‌های قبلی ترامپ به سمت او بکشاند. او در این جلسه اظهار امیدواری کرده است با به راه انداختن این حزب قدرتمند بتواند با وجود خروج از واشنگتن و کاخ سفید، همچنان تأثیرگذاری خود را بر فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا حفظ کند. این خبر بعد از آن منتشر شد که رسانه‌های آمریکایی خبر دادند ترامپ، حزب جمهوری‌خواه و اعضای آن را به دلیل حمایت عده‌ای از اعضای این حزب از طرح استیضاحش و همچنین خرده‌گیری به او به دلیل حوادث ششم ژانویه در ساختمان کنگره سرزنش کرده است. او همچنین پیکان حملات خود را به سمت «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان کنگره هدایت کرده که گفته بود ترامپ باعث ایجاد این آشوب در کنگره شد. به نظر می‌رسد ترامپ می‌خواهد با راه انداختن حزبی که هم پول دارد و هم اسلحه، 2 حزب اصلی آمریکا را در انتخابات بعدی و در طول 4 سال ریاست‌جمهوری بایدن بشدت به چالش بکشد. او برای این کار به یار قدیمی خود «استیو بنن» که مشاور استراتژیکش در 2 سال ابتدایی فعالیتش در کاخ سفید بود نیز نیاز دارد. به همین دلیل بود که ترامپ در روز آخر فعالیت خود در کاخ سفید فرمان عفو بنن را صادر کرد. رابطه این 2 فرد پس از برخی اختلاف‌نظرها تیره‌وتار شده بود. بعد از 2 سال فعالیت در کاخ سفید، در نهایت بنن که حالا دیگر سرش به آموزش دادن گروه‌های دست راستی اروپایی گرم شده بود، راهش را از ترامپ یکدنده و لجباز که به مشاوره‌های او اهمیتی نمی‌داد جدا کرد. بعد از مدتی بنن به دلیل فساد اقتصادی بازداشت و محاکمه شد. ترامپ در روزهای آخر کمپین انتخاباتی خود به این نتیجه رسیده بود در رقابت‌های انتخاباتی‌اش در سال 2016 نیز به لطف برنامه‌های بنن، توانسته بود انتخابات را ببرد و حالا نیاز دارد دوباره با او کار کند. 
بنن اما در آن دوران به‌یکباره سر از بازداشتگاه و زندان درآورد. حالا با عفو او، زمینه همکاری 2 یار قدیمی برای انتخابات بعدی یا تأثیرگذاری بر فضای سیاسی واشنگتن هموار شده است. مجوز ترامپ به دخترش ایوانکا برای حضور در مراسم تحلیف بایدن نیز نشان می‌دهد ترامپ حتی اگر خودش هم در میدان سیاست باقی نماند، اجازه نمی‌دهد جمهوری‌خواهان اعضای خانواده‌اش را به این آسانی‌ها از عالم سیاست دور کنند. با همه این اوصاف، نگاهی به تاریخ فعالیت 2 حزب دموکرات و جمهوری‌خواه و نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در دوره‌های مختلف آمریکا نشان می‌دهد معمولا احزاب مستقل که خود را نه دموکرات می‌دانند، نه جمهوری‌خواه، شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات‌های مختلف ندارند و باید دید آیا حزب میهن‌پرست به رهبری ترامپ می‌تواند ساختار سیاسی مبتنی بر 2 حزب را تغییر دهد یا خیر. 
* پایان ریاست‌جمهوری؛ آغاز محاکمه‌ها
با تمام مسائل مطرح‌شده اما به نظر نمی‌رسد دموکرات‌ها اجازه دهند ترامپ همچنان به ‌عنوان یک فعال سیاسی در جامعه آمریکا حضور داشته و برنامه‌ ای برای حضور دوباره در عرصه انتخابات داشته باشد. اعضای گروه پروژه لینکلن که جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ هستند، در گفت‌وگو با نشریه نیوزویک پیش‌بینی کرده‌اند ترامپ به ‌احتمال ‌زیاد بعد از خارج شدن از کاخ سفید باید در دادگاه‌های زیادی در ایالت‌های مختلف حضور یابد و از حالا به بعد باید به فکر هزینه‌های دفاع از خود در این محاکم قضایی باشد. دادگاهی که از هم‌اینک پرونده علیه چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا را به جریان انداخته، دادگاهی در نیویورک است که دادستان آن به دنبال اقدامات غیرقانونی ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری است و امیدوار است اتهامات خوبی علیه او در این تحقیقات به دست بیاورد. این دادگاه منطقه جنوب نیویورک در حال تحقیق درباره مراسم تحلیف ترامپ در سال 2017 میلادی است که گفته می‌شود 107 میلیون دلار از منابع مالی این مراسم به ‌صورت غیرقانونی هزینه شده است. علاوه بر این، دادگاه‌های نیویورک و منطقه منهتن در حال تحقیقاتی مشترک روی پرونده مالیاتی ترامپ هستند؛ مالیات‌هایی که قرار بود لیست پرداخت آنها را در جریان رقابت‌های انتخاباتی در اختیار رسانه‌ها قرار دهد و نداد. علاوه بر این، دادستان‌ها در واشنگتن و مریلند نیز پرونده مشترکی را در دست بررسی دارند که قرار است بر اساس آن درباره اقدامات غیرقانونی ترامپ در کاخ سفید و استفاده از امکانات دولتی برای رسیدن به مقاصد و منافع شخصی تحقیق شود. دادگاه‌های دیگری در ایالت‌های مختلف نیز اعلام کرده‌اند حالا بعد از پایان یافتن دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، می‌خواهند به موضوع سوء‌رفتار جنسی او در برابر تعدادی از زنانی که با آنها در ارتباط بوده ورود کرده و علیه او پرونده تشکیل دهند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/467073/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی