اخبار محرمانه

آخرين مطالب

دل نگرانی‌های اروپا از دوره بایدن تحلیل ویژه

دل نگرانی‌های اروپا از دوره بایدن
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رهبران اروپایی و تحلیلگران می‌گویند که اروپا مشتاق تغییر آب و هوای سیاسی آمریکا پس از مراسم سوگند جو بایدن است، اما اگر رئیس‌جمهور آمریکا مشغول مشکلات داخلی ایالات‌متحده باشد، آنها آماده‌اند به تنهایی در مناطق مهم پیش بروند.
به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، کشورهای اروپایی، با وجود مشکلات عدیده و شیوع پاندمی، نیاز جو بایدن را در تمرکز اولیه‌اش در باب مسائل داخلی از جمله واکسیناسیون، اشتغال، مبارزه با افراطیون راستگرا و جامعه دو قطبی شده آمریکا به ویژه پس از حمله به کاپیتول هیل را درک می‌کنند.
مشکلات جهانی در دوره ترامپ سریع‌تر شده است و اروپا نمی‌تواند منافع و برنامه کاری خود را حتی به‌رغم میل دوباره به اتحاد جدید کنار بگذارد. برونو لومیر، وزیر دارایی و اقتصاد فرانسه در این باره می‌گوید: «این فقط دیدگاه فرانسه نیست، بلکه یک اجماع فزاینده در اروپا است.» لومیر تصریح کرد: به‌رغم علاقه بایدن به یک رابطه سالم بین دو سوی اقیانوس آتلانتیک، آینده آمریکا اما اکنون کمتر قابل‌پیش‌بینی و قابل اعتماد است.
این نگرانی عمیق‌تر وجود دارد که بایدن با مجموعه‌ای از بحران‌ها روبه‌رو باشد که حل آنها زمان‌بر است و در مورد برخی از آنها هیچ راه‌حلی وجود ندارد. لومیر می‌گوید: «رهبران اروپایی نسبت به وقایع کاپیتول‌هیل بسیار مبهوت ماندند و با تماشای آن و مشاهده شورش‌ها در بسیاری از شهرهای ایالات‌متحده، حالا ترس از خطر تجزیه آمریکا دارند و دولت آمریکا هم در موقعیتی نیست که بتواند مسوولیت‌های جهانی‌اش را از سر بگیرد.» لومیر تصریح می‌کند: «اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی یک انتخاب استراتژیک دارند؛ یا منتظر ایالات‌متحده بمانند و دولت بایدن تصمیم بگیرد، یا اینکه راسا ادامه دهند.» وزیر دارایی فرانسه این‌گونه ادامه می‌دهد: «ما باید به مبارزه با تغییرات آب و هوایی، ایجاد صنایع جدید، نوآوری و زمینه‌سازی برای قاره اروپای جدید که قوی‌تر و مستقل‌تر است ادامه دهیم و قادر به افزایش فناوری‌های نوآورانه خود است.»
چارلز کوپچان، یکی از مقامات سابق دولت اوباما و عضو ارشد شورای روابط خارجی می‌گوید: «نگرانی اروپا در مورد مشکلات داخلی ایالات‌متحده قابل درک است و آنها این استدلال را دارند که مشکلات داخلی آمریکا به شدت بر سیاست خارجی آمریکا تاثیرگذار است.»
این مقام سابق دولت اوباما تصریح می‌کند: «بایدن سیاست خارجی خود را به محاصره مداخله‌گرایان معروف لیبرال در آورده است اما اروپایی‌ها این را می‌فهمند که رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده با یک تهدید اصلی برای امنیت ملی آمریکا روبه‌رو است و آن نیز خود آمریکایی‌ها هستند. کوپچان می‌افزاید: «این تهدید وجود دارد که حداقل نیمی از مردم به فرد مقابل رای داده‌اند و این خود یک انقلاب است.»
کوپچان تاکید می‌کند: «بایدن به‌عنوان یک سیاستمدار با توجه به انتخابات میاندوره‌ای کنگره، سال اول خود را به حل مشکلاتی مانند بیماری پاندمی، بازگشایی اقتصاد، بیکاری، زیرساخت‌ها، مراقبت‌های درمانی و محرک‌های اقتصادی اختصاص خواهد داد.» او می‌افزاید: «برای همین زمان و انرژی کمی را به سیاست خارجی معطوف خواهد کرد.»
سوفیا بش و لوئیجی اسکازیری از مرکز اصلاحات اروپا در مقاله جدیدی اذعان کرده‌اند که بسیاری از اروپایی‌ها می‌خواهند اصلا فراموش کنند که ریاست‌جمهوری ترامپ رخ داده است اما این را هم تصریح کرده‌اند که اروپا دیگر نمی‌تواند آمریکا را به‌عنوان حل مسائل پرسش‌های خود در راستای منافعش در نظر بگیرد.
این امر در حوزه دفاعی نیز صادق است و رهبران اروپایی توافق دارند که باید هزینه بیشتری انجام دهند. آنهگرت کرامپ کرانبائر، وزیر دفاع آلمان تاکید می‌کند که اروپایی‌ها نمی‌توانند مانند رهبران اروپای مرکزی و شرقی جایگزینی به جز آمریکا برای تامین امنیت خود در نظر بگیرند. در مقابل امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گویند اروپایی‌ها نمی‌توانند دیگر روی آمریکا حساب باز کنند. به گفته آنها حتی با وجود ناتو، پیروزی بایدن نباید اروپاییان را از هدف خود که همان دفاع مستقل و خودمختاری بیشتر در حوزه مسائل استراتژیک است، دور کند. برای آنها موضوعات منحصر به فردی همچون تروریسم، بی‌ثباتی در آفریقای شمالی و مهاجرت وجود دارد که باید بتوانند بدون اتکا به آمریکا و به تنهایی عمل کنند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/466817/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی