اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تحلیف در قفس تحلیل ویژه

تحلیف در قفس
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
* «سی‌ان‌ان» : حال و هوای واشنگتن نشان می‌دهد انتقال قدرت مسالمت‌آمیز نیست
گروه بین‌الملل: جو بایدن امروز در حالی به عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا تحلیف خواهد شد که برگزاری مراسم تحلیف تحت تاثیر روند متفاوت انتقال قدرت، ملاحظات امنیتی شدید و تنش‌های اجتماعی ناشی از تبعیض و خشونت اجتماعی افسارگسیخته در ماه‌های گذشته به متفاوت‌ترین مراسم در نوع خود مبدل شده است. به اذعان ناظران و رسانه‌های آمریکایی، واشنگتن‌دی‌سی در وضعیت جنگی قرار گرفته و ساختمان کنگره و کاخ سفید با چند لایه حفاظ و سنگر امنیتی پوشش داده شده است. تقسیم مناطق حاشیه کنگره و کاخ سفید به 2 منطقه امنیتی سبز و قرمز در روزهای گذشته بشدت مورد توجه قرار گرفته و این امر نشان سطح بالای نگرانی مقامات از تهدیدات امنیتی در روز تحلیف است. در کنار این موارد، نحوه مواجهه ترامپ با این مراسم و عدم دعوت از بایدن برای شرکت در مراسم خداحافظی خود و همینطور عدم شرکت ترامپ در مراسم تحلیف بایدن، همگی موضوعاتی است که اصل مراسم را تحت‌الشعاع قرار داده است. 
* تحلیف بایدن در وضعیت جنگی واشنگتن دی‌سی
به گزارش «وطن امروز»، مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در حالی امروز از ساعت11:30 به وقت محلی در واشنگتن دی‌سی (ساعت 19 به وقت ایران) در محل ساختمان کنگره برگزار خواهد شد که بدون شک متفاوت‌ترین مراسم تحلیف خواهد بود. پس از ادای سوگند از سوی جو بایدن و کاملا هریس، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا به کاخ سفید نقل مکان خواهد کرد. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با نشان دادن صحنه‌ای از واشنگتن دی‌سی به صراحت گزارش داد: حال و هوایی که بر پایتخت آمریکا حکم‌فرماست، آشکارا نشان‌دهنده آن است که شاهد انتقال قدرتی مسالمت‌آمیز در آمریکا نیستیم. در حال حاضر فضای سیاسی- امنیتی آمریکا بشدت متشنج شده و جامعه این کشور نیز بر اثر پاندمی کرونا و تحولات اجتماعی اخیر دچار بحران و گسست عمیق شده است. در عین حال بر خلاف عرف همیشگی، رئیس‌جمهور قبلی (دونالد ترامپ) برای انتقال قدرت حضور نخواهد داشت. نشریه هیل در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: یکی دیگر از نکات مهم در این مراسم حضور انبوه نیروهای امنیتی است که قرار است بخشی‌ از آنها به جای مردم شاهد تحلیف بایدن و کاملا هریس باشند. شرایط امنیتی آنچنان در آمریکا بویژه در پایتخت بحران‌زده این کشور در سطح بالایی قرار گرفته که عموم از حضور یافتن در این مراسم منع شده و افراد معدودی مجاز به حضور در این مراسم هستند. «سی‌ان‌ان» نیز در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: برخی اعضای کنگره اصرار دارند افرادی را به عنوان همراه و میهمان به این مراسم بیاورند اما باید سابقه این افراد پیش از کنترل بدنی از بابت خشونت‌طلبی بررسی و پس از آن آزمایش منفی بودن «کووید-19» انجام شود. هر چند مساله پاندمی و پیشگیری از شیوع کرونا به عنوان دلیل اصلی محدودیت برای حضور گسترده مردم در این مراسم اعلام شده اما واقعیت امر این است که نگرانی‌های امنیتی و ترس از تکرار حادثه کنگره و درگیری‌های مسلحانه حامیان ترامپ باعث شده 25 هزار نیروی گارد ملی جایگزین مردم عادی شوند. چه اینکه در روزهای گذشته در تمام ایالت‌های آمریکا وضعیت آماده‌باش اعلام شده بود و روز دوشنبه هم گروه‌های مسلح در 10 ایالت آمریکا تظاهرات و تجمعات مسلحانه برپا کرده ‌بودند. علاوه بر این نگرانی‌هایی جدی درباره اقدامات ضد امنیتی در بین نیروهای گارد ملی نیز وجود دارد. 
در حال حاضر خیابان‌های اطراف ساختمان کنگره که قرار است مراسم تحلیف در آن برگزار شود، بسته شده و سیم‌های خاردار بر بالای فنس‌های دور تا دور محل بر‌گزاری مراسم نصب شده است. همچنین حصار‌های فلزی در اطراف کنگره نصب شده و خیابان‌های منتهی به آن بسته شده است. 4 پل که «ویرجینیا» را به واشنگتن متصل می‌کند نیز بسته خواهند شد.
همه این موارد سبب شده تحلیف بایدن به واقع در وضعیتی بحرانی به لحاظ امنیتی و متفاوت به لحاظ تاریخی برگزار شود. 
* ظاهرسازی برای سرپوش گذاشتن بر وضعیت آشفته
شکل و شمایل مراسم تحلیف بایدن با همه این نگرانی‌ها و مشکلات در نوع خود شاید نخستین باشد. به عبارت دیگر دست‌اندرکاران مراسم تحلیف در صددند با پرداختن به حواشی و مانور بیشتر روی تجملات و مسائل شکلی، ماهیت بحرانی و معضلات پنهان حاکم بر روح این مراسم را تحت‌الشعاع قرار دهند. بر اساس اعلام کمیته تحلیف ریاست‌جمهوری، تدارکات زیادی برای چشم‌نواز کردن این رویداد دیده شده است. هزاران پرچم کشور آمریکا به نشانه آمریکایی‌هایی که نمی‌توانند در مراسم تحلیف شرکت کنند، در نشنال‌مال (پارک مرکزی آمریکا) روی زمین کاشته شده است. این نمایش که «میدان پرچم‌ها» نامیده می‌شود، از 191 هزار و 500 پرچم آمریکا و 56 ستون نور تشکیل شده است. ماه‌ها پیش از آن هم پرچم‌های مشابهی به یاد قربانیان پاندمی کرونا در نزدیکی بنای یادبود واشنگتن به نمایش درآمد. پاندمی کرونا تاکنون حدود 24 میلیون آمریکایی را مبتلا کرده و جان حدود 400 هزار نفر را گرفته است. ستون‌های نور هم نماینده 50 ایالت و اراضی آمریکاست که ساعت 6:30 عصر روز دوشنبه به وقت آمریکا در نشنال‌مال روشن می‌شود. این چراغانی و روشنایی به مدت 46 ثانیه تابانده می‌شود که نشانه روی کار آمدن بایدن به عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهوری آمریکاست. 
* نقش قابل توجه «اف‌بی‌آی» در مراسم تحلیف
در همین حال وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد تا صبح روز سه‌شنبه 21500 نیروی گارد ملی این کشور برای تأمین امنیت مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید در واشنگتن مستقر شدند. وزارت دفاع آمریکا روز جمعه مجوز استقرار 25000 نیروی گارد ملی آمریکا در واشنگتن دی‌سی را به منظور تأمین امنیت مراسم تحلیف جو بایدن صادر کرد. پنتاگون ابتدا مجوز استقرار 15 هزار نیروی گارد ملی در واشنگتن را صادر کرد و سپس آن را به 20 هزار افزایش داد و در نهایت تصمیم گرفت این تعداد را به 25 هزار نفر برساند. در همین حال روزنامه فرانسوی لوموند با اشاره به برپایی اردوگاه‌های نظامی با استقرار نیروهای گارد ملی در واشنگتن و افزایش شمار آنها به 25 هزار نفر در روز مراسم تحلیف برای محافظت از منطقه قرمز (مکان سوگند یاد کردن جو بایدن و کاملا هریس) از نظارت گسترده «اف‌بی‌آی» بر نیروهای گارد ملی آمریکا خبر داد. این روزنامه فرانسوی ادامه داد: به منظور اطمینان از اینکه نیروهای گارد ملی خطری برای امنیت مراسم تحلیف ندارند، «اف‌بی‌آی» بررسی پیشینه نیروهای امنیتی حاضر در مراسم و نیروهای گارد ملی را انجام می‌دهد؛ موضوعی که از سوی «کریستوفر میلر» سرپرست کنونی وزارت دفاع آمریکا نیز تایید شد.
***
خانم‌بزرگ‌های دموکرات مرزهای تئوری توطئه را جابه‌جا کردند
خاله جان کلینتون در نقش دایی جان ناپلئون
وزیر پیشین خارجه آمریکا و رقیب شکست‌خورده ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 4 سال پیش این کشور مرزهای تئوری توطئه را جابه‌جا کرد. هیلاری کلینتون بدون اشاره به نقش حکومت آمریکا در پرورش و گسترش خشونت در جامعه این کشور اخیرا ادعا کرده این روسیه بوده است که از ترامپ خواسته در حمله چهارشنبه 2 هفته پیش ساختمان کنگره را اشغال کند. نکته مهم اینجاست که این سیاستمدار بازنشسته اما برجسته اتاق پشتی دموکرات‌ها در مطرح کردن تئوری توطئه مزبور تنها نیست و نانسی پلوسی، رئیس خانه نمایندگان کنگره هم آن را تکرار کرده است.
هیلاری کلینتون 73 ساله و نانسی پلوسی 80 ساله که براستی می‌توان آنها را مادربزرگ‌های حزب دموکرات نامید، ضمن طرح اتهام مزبور خواستار تشکیل کمیسیون تحقیقاتی درباره تعیین نوع روابط ترامپ با پوتین شدند. 
این در حالی است که آخرین بار که «اف‌بی‌آی» پرونده‌ای مشابه در این رابطه را بررسی کرده بود، نتیجه نهایی تحقیقات حاکی از برائت رئیس‌جمهور فعلی از رابطه خارج از قاعده با دولت روسیه و همچنین رد دخالت سازمان‌یافته دولت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا بود. با این حال کلینتون این هفته با توئیتی دوباره بدون هیچ شواهدی ترامپ را دست در دست پوتین دانسته است. او نوشته است: «کنگره برای تعیین روابط ترامپ با پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه باید کمیته تحقیقاتی مانند کمیسیون 11 سپتامبر ایجاد کند... ما می‌توانیم آسیب‌های وارده به امنیت ملی خود را ترمیم کرده و از اشغال مجدد(دفتر) ریاست‌جمهوری توسط یک عروسک خیمه‌شب‌بازی جلوگیری کنیم».
خانم‌بزرگ‌های دموکرات در این باره با هم گفت‌و‌گویی هم داشته‌اند و نانسی پلوسی، رئیس خانه نمایندگان در تماس تلفنی با کلینتون از طرح راه‌اندازی تحقیقاتی مانند کمیسیون 11 سپتامبر علیه ترامپ و حامیانش حمایت کرده و گفته است: «من نمی‌دانم پوتین از نظر سیاسی، مالی یا شخصی چه تاثیری بر ترامپ دارد اما آنچه هفته گذشته (اشغال کنگره) رخ داد، هدیه‌ای به رئیس‌جمهوری روسیه بود». طرح چنین ادعاهایی که بر هیچ‌گونه شواهد و مدارک خاصی استوار نیست، مخاطب ایرانی را به یاد تئوری‌های متوهمانه توطئه توسط شخصیت دایی جان ناپلئون در یک سریال تلویزیونی قدیمی می‌اندازد که ترجیع‌بند حرف‌هایش این بود: «کار کار انگلیسی‌هاست!». امروز هم خانم‌بزرگ‌های دموکرات معتقدند «کار کار روس‌هاست»، در حالی که خود ترامپ هم با ذهن متوهمش معتقد بود «کار کار چین است». نکته اما اینجاست که کمیسیون 11 سپتامبر یا به عبارت رسمی‌تر «کمیسیون ملی درباره حملات تروریستی علیه ایالات متحده» همان ساز‌و‌کاری بود که به بهانه حملات 11 سپتامبر 2001 توسط دولت جنگ‌طلب بوش پسر و با حمایت بازهای شکاری واشنگتن برای چیدن ساز‌وکار حمله به کشورهای مسلمان خاورمیانه بویژه عراق و افغانستان و اشغال آنها چیده شد.
این کمیسیون که اواخر سال 2002 با تصویب کنگره و تأیید جرج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا تشکیل شد و آغاز به کار کرد گزارشی را تدوین کرد که دقیقا در راستای ایده جنگ صلیبی بوش و دیک چنی، معاون جنگ‌طلبش بود. جالب اینکه هیلاری کلینتون و جو بایدن سناتورهای وقت به همراه دیگر دموکرات‌های نومحافظه‌کار کنگره نیز از این گزارش دروغین که به پنتاگون اجازه اشغال افغانستان و عراق و حملات متناوب هوایی به سومالی، پاکستان و سودان را به بهانه «جنگ علیه ترور» می‌داد حمایت کرده بودند. این همان جنگ نامشروعی است که بسیاری از دموکرات‌ها و حتی جمهوری‌خواهان نظیر برنی سندرز، نامزد مقدماتی حزب دموکرات طی 2 انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آن را جنایتکارانه خوانده‌اند.
***
ترامپ، بایدن را به مراسم خداحافظی دعوت نکرد
در حالی که مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا قرار است ظهر امروز به ‌وقت آمریکا برگزار شود، دونالد ترامپ و همسرش ملانیا نیز قصد دارند صبح امروز 20 ژانویه کاخ سفید را ترک کنند ولی برای مراسم خداحافظی از بایدن و همسرش جیل دعوت به‌ عمل نیاورده‌اند. بر اساس این گزارش، یکی از سنت‌های دیرینه و قدیمی در تاریخ سیاسی آمریکا برای انتقال قدرت، استقبال رئیس‌جمهور قبلی از رئیس‌جمهور جدید در پله‌های نورث پورتیکو و سپس حرکت آنها به‌سوی ساختمان کنگره آمریکاست ولی ظاهرا ترامپ هیچ تمایلی برای انجام این رسوم و سنت‌ها برای انتقال قدرت به جو بایدن ندارد. بر اساس اعلام یک منبع آگاه قرار است بایدن‌ها در کاخ سفید از سوی تیموتی هارلت، رئیس تشریفات مورد استقبال قرار گیرند. مراسم خداحافظی ترامپ نیز قرار است در یک پایگاه شکاری نیروی هوایی آمریکا برگزار شود. این مراسم در پایگاه شکاری اندروز در ایالت مریلند برگزار می‌شود. هفته گذشته پنتاگون با درخواست دولت ترامپ برای برگزاری مراسم سنتی خداحافظی مخالفت کرد. ترامپ پیش از این گفته است در مراسم تحلیف جو بایدن شرکت نخواهد کرد. 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/466453/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

آمریکا هرگونه حمله هوایی در عراق را رد کرد

دفاع هوایی روسیه 50 پهپاد اوکراینی را ساقط کرد

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

دستورکار هفته جاری مجلس

افزایش سودآوری صنایع با اجرای واحد بازیافت گاز دی‌اکسید کربن ایرانی

7 متهم طلاق بعد از 20سال زندگی

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

اشک‌های نماینده مالت از سخنان نماینده فلسطین درباره رنج‌ها و سربلندی غزه

ده بلایی که نتانیاهو بر سر اسرائیل آورد!

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

اعتراض دانشجویان دانشگاه آمریکایی کلمبیا به اخراج حامیان فلسطین

دستگیری چند کارمند شرکت گوگل پس از اعتراض به همکاری این شرکت با اسرائیل

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

آمریکا اولین اورانیوم غنی شده 90 کیلویی را تولید کرد

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

هنیه برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کره برای ترغیب جوانان به ازدواج

تصاویری از خودسوزی یک نفر مقابل دادگاه ترامپ

شولتس: جنگ اوکراین احتمالا چندین سال طول می‌کشد

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی