اخبار محرمانه

آخرين مطالب

برخی «تقسیم رفاهِ» رفسنجانی را رواج اشرافی‌گری تعبیرکردند تحلیل ویژه

برخی «تقسیم رفاهِ» رفسنجانی را رواج اشرافی‌گری تعبیرکردند
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - مردم سالاری /متن پیش رو در مردم سالاری منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
برادر مرحوم‌هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه برخی تقسیم رفاه آیت‌الله‌هاشمی‌ را رواج اشرافی‌گری تعبیر کردند، گفت: وقتی او در نماز جمعه گفت که چرا باید یک کارگزار مسلمان ژولیده باشد؟ دین پاکیزگی را توصیه می‌کند بنابراین لباس خوب و تمیز بپوشید، گفتند که‌هاشمی اشرافی‌گری را تببین می‌کند.
محمد‌هاشمی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به تکنوکرات (فن سالار) توصیف کردن مرحوم آیت الله اکبر‌هاشمی رفسنجانی از سوی برخی افراد، یادآور شد: متاسفانه این افراد شناختی از تکنوکراسی ندارند و‌هاشمی و نظام را نمی شناسند.‌هاشمی عالم مجاهدی بود که قبل از پیروزی انقلاب و قبل از اینکه رئیس جمهوری شود مفسر قرآن بود و 53 کتاب درباره فرهنگ و تفسیر قرآن نوشت. چنین شخصی را می‌گویند تکنوکرات است! پس معلوم است معنی این اصطلاح را نمی‌دانند.
عضو هیات موسس حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت:‌هاشمی به عنوان یکی از پیشکسوتان انقلاب قبل از ورود به حوزه سیاست از علمای صاحب تالیف در مسایل اجتماعی، سیاسی، فقهی و اصولی و صاحب نظر و دارای تالیف بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر در حوزه سیاست و اجرا مسوولیت داشت.‌هاشمی رفسنجانی طبق نظر امام (ره) به همراه شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت‌الله موسوی اردبیلی و رهبر انقلاب حزب جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کردند که همه از متفکران و علمای دین بودند.‌هاشمی رفسنجانی در زندان تفسیر قرآن را نوشت و کتاب فلسطین را زمانی می‌نویسد که هیچکس در خاورمیانه این موضوعات را مطرح نکرده بود.
ارزش گذاری در اسلام بر مبنای اخلاق است نه تحصیلات
هاشمی اضافه کرد: بیشتر فعالان سیاسی قبل و بعد پیروزی انقلاب با اینکه چند کلاس سواد داشتند مسوولیت‌های مهمی را برعهده گرفتند. مدرک تحصیلی و این نوع ارزش‌گذاری‌ها در نظام اسلامی جایگاهی ندارد بلکه ارزش گذاری اسلام بر مبنای اخلاق است. ما طرفدار دینی هستیم که پیامبرش بر محوریت اخلاق تاکید داشتند پیامبر (ص) سواد نداشت، اما محمد امین بود و قرآن بر او نازل شد.
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وصیت‌نامه بنیانگذار جمهوری اسلامی سند بالادستی کشور است و باید مطابق وصیت‌نامه امام (ره) عمل کنیم. موضوع دیگر اینکه در قانون اساسی شرطی با عنوان مدرک تحصیلی برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری قائل نشده است. بنابراین شروط طرح انتخاباتی اخیر مجلس یازدهم عده ای را از حقوق خود محروم می‌کند.
هاشمی یادآور شد: اخلاق را رها کردیم و به مدرک تحصیلی چسبیده‌ایم یعنی اینکه برخلاف آیین اسلام و سنت رسول‌الله (ص) عمل می‌کنیم. متاسفانه این کارها حاکمیت را از ارزش‌ها تهی می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی تکنوکراسی (فن سالاری) را مذموم می‌دانند و همه تقصیرها کشور را گردن تکنوکرات‌ها می‌اندازند اما شرط مدرک تحصیلی که ریشه در تکنوکراسی دارد را ملاک نامزدهای ریاست جمهوری قرار می‌دهند! ارزش‌های اخلاقی و دینی را کنار گذاشته‌اند و ارزش‌هایی را چسبیده‌اند که در ظاهر و باطن یا نیت و عمل تناقض دارد.
تعیین شرط سنی، حق نامزدها و مردم را ضایع می‌کند
هاشمی درباره طرح اصلاح‌ قانون انتخابات و تعیین شروط جدید برای نامزدهای سمت ریاست جمهوری از سوی مجلس یازدهم، عنوان کرد: 2 اصل مهم اسلامیت و جمهوریت در قانون اساسی تفکیک ناپذیرند. جمهوری اسلامی، نظامی مبتنی بر مردم سالاری است و آحاد مردم براساس اصل جمهوریت از حقوقی برخوردارند. بنابراین طرحی که بخواهد حقوق مردم را سلب یا نقض کند با روح و اصول قانون اساسی مغایرت دارد.
نامزد هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: محدودیت‌ها برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در همه ادوار بوده است. به طوری که از میان انبوه ثبت نام کنندگان همیشه بین 4 تا 6 نفر احراز صلاحیت می‌شدند. شرایطی که مجلس یازدهم برای نامزدهای ریاست جمهوری به‌ویژه در مورد سن ثبت‌نام کنندگان مصوب کرده، تضییع حق انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان است.
وی خاطرنشان کرد: مثلا یک جوان 40 ساله با 39 ساله چه فرقی دارد؟ چرا 40 ساله می تواند ثبت‌نام کند اما 39 ساله نمی‌تواند؟ معلوم نیست مبنا قرار دادن 40 سال برای نامزدها چیست. از آن طرف افراد با تجربه 70 سال به بالا، هنوز کارایی دارند و برخی از آنها می‌توانند از تجربه خود برای حل مشکلات کشور استفاده کنند. بنابراین تعیین این شروط مقداری سوال برانگیز است و ارتباط و سنخیتی با قانون اساسی ندارد.
هاشمی درباره مباحث مطرح شده درباره حضور نامزد نظامی در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: می‌گویند از ابتدا هم داوطلب نظامی‌ منعی برای ثبت نام انتخابات نداشته است و آنها هم شهروند هستند و حق دارند مشارکت کنند. اما این نظر مغایر با رهنمودهای امام (ره) در وصیت نامه سیاسی الهی ایشان است.
رئیس پیشین صدا و سیمای جمهوری اسلامی افزود: برخی از نمایندگان می‌گویند پیش از این و حتی در اول انقلاب داوطلب نظامی داشته‌ایم و اشاره آنها به نامزدی دریادار سید احمد مدنی است. در حالی که وصیت‌نامه امام (ره) در سال 68 نوشته شده و دریادار مدنی در نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 58 نامزد شده است.
سفرهای استانی نمایندگان هزینه‌زا است
هاشمی درباره عملکرد مجلس یازدهم و ادعای نظارت میدانی برخی نمایندگان با سفر به استان‌ها، گفت: به‌رغم انتظارات رهبر انقلاب، مجلس یازدهم با رویکرد خاصی تشکیل شد. رهبری در این مدت که از مجلس گذشت چندبار به نمایندگان تذکر دادند و از عملکرد مجلس و رفتار نمایندگان راضی نبودند چون از مجلس توقع می‌رفت دست کم قوانین راهگشا و حلال مشکلات تصویب کند.
عضو هیات موسس حزب کارگزاران سازندگی ایران با نامناسب توصیف کردن سفرهای نظارتی و میدانی برخی نمایندگان مجلس، این موضوع را تبلیغاتی عنوان کرد و گفت: وقتی هیاتی از مجلس به استانی می‌رود امکانات زیادی را به کار می‌گیرند که هزینه بسیار بالا و سنگینی دارد. اگر هزینه سفر نمایندگان در همان منطقه خرج شود برخی از مشکلات استان به ویژه در بخش مسکن و اشتغال حل می‌شود، اما چون این اقدامات جنبه تبلیغاتی دارد هزینه سنگین و بازدهی بسیار کم است.
وی افزود: باید هزینه و فایده هر اقدامی را در نظر گرفت. رسانه‌ها و مردم این شیوه‌ای که مجلسی‌ها به کار می‌گیرند را نه نظارت و حل مشکل مردم بلکه تبلیغاتی و برای مقاصد خاصی می‌دانند. در حالیکه نمایندگان می‌توانند پس از سه هفته برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود بروند و بر امور اجرایی منطقه خود نظارت کنند.
زمان انتخابات را بیشتر کنیم
هاشمی درباره فضای رقابت انتخابات 28 خرداد 1400 و نرخ مشارکت مردم، عنوان کرد: اگر تا خرداد 1400 وضعیت شیوع ویروس کرونا همین باشد نباید انتظار مشارکت بالا داشت. در این شرایط باید زمان انتخابات را بیشتر کرد. معتقدم زمان اخذ رای را از یک روز به 2 یا سه روز افزایش یابد تا مردم بتوانند بدون تجمع و تراکم سر فرصت رای خود را بدهند چون آنها میان سلامت و رای دادن، سلامت را انتخاب می‌کنند.
این فعال سیاسی افزایش زمان رای گیری و فضای رقابتی انتخابات را دو عامل مهم افزایش نرخ مشارکت ارزیابی کرد و افزود: ما هم می‌توانیم مانند دیگر کشورها مدت رای‌گیری را افزایش دهیم. همچنین اگر رقابت متعادل وجود داشته باشد انتخابات می‌تواند پرشور برگزار شود. اما اگر آدم‌های گمنامی را تایید صلاحیت کنند و به جای سرداران عرصه سیاسی، افسران متوسط فرصت حضور پیدا کنند نباید توقع مشارکت زیادی داشت.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/464150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

نجات روسیه با اقتصاد موازی

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

«هفت» از فردا به آنتن بازمی گردد

شاهکار ایرانی در سریلانکا

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شیائومی نیامده رکورد زد!

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی