اخبار محرمانه

آخرين مطالب

العرب، نزدیک به عربستان سعودی: هیچ نشانه ای از نقشه آمریکا برای حمله به ایران وجود ندارد / در شرایط کنونی، تصمیم به باقی ماندن ناو آمریکایی نیمیتز در خلیج فارس نشانه هرج و مرج در واشنگتن است نه نشانه قدرت مقاله

العرب، نزدیک به عربستان سعودی: هیچ نشانه ای از نقشه آمریکا برای حمله به ایران وجود ندارد / در شرایط کنونی، تصمیم به باقی ماندن ناو آمریکایی نیمیتز در خلیج فارس نشانه هرج و مرج در واشنگتن است نه نشانه قدرت
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فیبین نارانگ، استاد علوم سیاسی در اندیشکده تکنولوژی ماساچوست معتقد است که ماندن نیمیتز در خلیج فارس به جای آنکه نشان دهنده قدرت باشد، نشان دهنده اشاره اشتباهی است مبنی بر هرج و مرجی که در حال حاضر در واشنگتن حاکم است، تا حدی که زمان فعلی بهترین زمان برای اقدام دشمنان علیه ایالات متحده است. به عقیده نارانگ احتمال اینکه ایالات متحده عملیات نظامی انجام دهد، ضعیف است، اما نمی‌توان رفتار‌های ترامپ را پیش بینی کرد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
العرب نزدیک به عربستان سعودینوشت: رابطه بین ایران و ایالات متحده در طول چهار سال گذشته رنگ آرامش به خود ندید، همانطور که آمادگی جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران هم نمی‌تواند مفید باشد.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ، در ادامه این مطلب آمده است: با اینکه تهران برای کاهش تنش با ایالات متحده روی بایدن حساب کرده است، اما شرایط خطرناک بوده و می‌تواند منجر به درگیری بین این دو کشور تا قبل از پایان دوره ریاست ترامپ شود.
قبل از شروع سال میلادی جدید، پنتاگون بمب افکن‌های بی 25 خود را به منطقه خلیج فارس اعزام کرد و در مقابل، ایران نه تنها دوشنبه گذشته اعلام کرد که غنی سازی اورانیوم را از سر گرفته، بلکه نفت کش کره جنوبی را نیز توقیف کرد.
این شرایط در حالی است که تنها دو هفته به روی کار آمدن بایدن باقی مانده و آرزوی او در مورد بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران، در معرض تهدید قرار گرفته است.
مسیر هسته‌ای ایران
در طول چند هفته، نگرانی‌هایی همزمان با اولین سالگرد ترور سردار سلیمانی، وجود داشت و واشنگتن برای مقابله با این تهدید، در حالت آماده باش قرار گرفته بود. با اینکه به نظر نمی‌رسد افزایش غنی سازی اورانیوم از سوی ایران یا توقیف نفت کش کره جنوبی ارتباطی با ترور سردار سلیمانی داشته باشد، اما این دو اقدام باعث بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه شد، به نحوی که هر حرکت اشتباه یا تحریک امیزی می‌تواند باعث شعله ور شدن جنگ شود.
اما تحلیلگرانی نظیر متیو لی، رابرت بیرنز و لولیتا سی بالدور، در گزارشی برای آسوشیتد پرس تاکید کردند که هیچ نشانی از نقشه ایالات متحده برای حمله به ایران وجود ندارد. به نظر می‌رسد سناریویی که باعث نگرانی مسئولان نظامی امریکا شده، شروع حمله از سوی ایران باشد، چه در داخل عراق و چه در هر مکان دیگری در منطقه خلیج فارس، که قطعا ترامپ را به پاسخ دادن وا می‌دارد و این مساله احتمالا موجب وقوع جنگ شود.
متیو لی معتقد است که این بخشی از دلایل باقی ماندن ناو آمریکایی در منطقه از تاریخ می 2019 است، یعنی زمانی که کاخ سفید تاکید کرد ایران در حال برنامه ریزی برای حمله به نیرو‌های آمریکایی است.
در این میان، موضوع خروج ناو آمریکایی نیمیتز از خلیج فارس، هفته‌ها روی میز بود و قرار بود که با پایان سال گذشته این ناو به ایالات متحده بازگردد، اما این خروج برای پوشش دادن و حمایت از عملیات عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، عراق و سومالی، تمدید شد.
همزمان با افزایش تنش‌ها با ایران، در نیمه دسامبر گذشته، فرماندهی مرکزی تصمیم به باقی ماندن نیمیتز در مکانی نزدیک گرفت و به جای آن، میلر در روز‌های آخر سال 2020 اعلام کرد که ناو به ایالات متحده باز گردانده می‌شود، اما سه روز بعد، تصمیم بر آن شد که نیمیتز در خلیج فارس بماند.
تصمیم مجدد برای باقی ماندن نیمیتز در خلیج فارس و غافلگیر شدن برخی مسئولان دفاعی، نشان دهنده آن است که احتمالا این تصمیم در کاخ سفید اتخاذ شده و نتیجه بررسی افسران ارتش نبوده است.
فیبین نارانگ، استاد علوم سیاسی در اندیشکده تکنولوژی ماساچوست تردید مقامات در این باره را نشان دهنده شکل جدیدی از اشکال بازدارندگی یعنی بازدارندگی افسار گسیخته دانست.
این پژوهشگر آمریکایی معتقد است که ماندن نیمیتز در خلیج فارس به جای آنکه نشان دهنده قدرت باشد، نشان دهنده اشاره اشتباهی است مبنی بر هرج و مرجی که در حال حاضر در واشنگتن حاکم است، تا حدی که زمان فعلی بهترین زمان برای اقدام دشمنان علیه ایالات متحده است. به عقیده نارانگ احتمال اینکه ایالات متحده عملیات نظامی انجام دهد، ضعیف است، اما نمی‌توان رفتار‌های ترامپ را پیش بینی کرد.
بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان اطمینان دارند که دولت بایدن باید بین تعدادی از درگیریها، اختلافات و تنش‌ها هماهنگی ایجاد کند، بویژه در صورتی که بخواهد سیاست آمریکا در قبال ایران را تغییر دهد.
در مقدمه، بایدن باید بداند که اسرائیل، عربستان و امارات می‌خواهند از تحرکات ایالات متحده در قبال ایران اطمینان حاصل کنند، تا رفتار این سه دولت باعث پیچیده شدن استراتژی آمریکا نشود.
در آینده دولت جدید آمریکا نیاز مبرمی به اعمال محدودیت‌های بیشتر در برنامه‌های هسته‌ای ایران احساس می‌کند، اما نمی‌خواهد توافق‌ها در مورد برنامه‌های هسته‌ای را در گرو موضوع موشک‌های بالستیک ایران قرار دهد.
این دولت‌ها نگرانند که منافع دولت بایدن در عملیات مذاکره با ایران باعث چشم پوشی وی از تهدیداتی شود که ایران برای همسایگان خود دارد، همانطور که دولت‌های اروپایی هم به دنبال بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای هستند، که احتمالا اغلب جمهوری خواهان کنگره با این بازگشت مخالفت می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/459629/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی