اخبار محرمانه

آخرين مطالب

جوزف نای: بایدن تا چه حد قرار است در جهان دخالت کند؟ مقاله

جوزف نای: بایدن تا چه حد قرار است در جهان دخالت کند؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
جوزف نای-پروجکت سندیکیت/ تعریف گسترده مداخله عبارت است از اقداماتی که بر امور داخلی یک کشور مستقل دیگر تاثیر می‌گذارد و گستره آن از برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، کمک اقتصادی و حمایت از احزاب مخالف تا حصر اقتصادی، حملات سایبری، حملات پهپادی و حمله نظامی را شامل می‌شود. جو بایدن رییس‌جمهور منتخب امریکا کدام را انتخاب می‌کند؟ سیاست خارجی امریکا اغلب بین رویکرد درون‌نگر و برون‌نگر در رفت و آمد بوده است. جورج دابلیو بوش، رییس‌جمهور اسبق امریکا طرفدار مداخله خارجی بود؛ سلف او یعنی باراک اوباما کمتر اهل مداخله بود و دونالد ترامپ تقریبا به‌ طور کامل با مداخله مخالف بود. اما از جو بایدن چه انتظاری می‌رود؟
در سال 1821 جان کوئینسی آدامز در نقل قولی مشهور گفت امریکا «در خارج از خاک خود به دنبال نابود کردن هیولا نیست. امریکا می‌خواهد همه مردم جهان آزادی و استقلال داشته باشند.» اما امریکا از دیرباز به مداخله عادت داشته است. حتی کسی مثل تدی روزولت که خود را واقع‌گرا می‌نامید هم معتقد بود در موارد بسیار وخیم نقض حقوق بشر، مداخله می‌تواند «قابل توجیه و مناسب» باشد. جان اف.کندی از امریکایی‌ها می‌خواست این سوال را بپرسند که نه فقط برای کشور خود بلکه برای جهان چه کارهایی می‌توانند انجام دهند.
از زمان پایان جنگ سرد تاکنون امریکا در 7 جنگ و مداخله نظامی شرکت کرده و هیچ یک مستقیما با رقابت میان ابرقدرت‌ها ارتباطی نداشته است. راهبرد امنیت ملی سال 2006 جورج دابلیو بوش هدف خود را برقراری آزادی موجود در جامعه جهانی دموکراسی‌ها اعلام کرد. به علاوه مداخله آزادی‌خواهانه و بشردوستانه چیزی نیست که منحصر به امریکا باشد. مدت‌ها پیش از آنکه وودرو ویلسون امریکا را با هدف امن کردن جهان برای دموکراسی وارد جنگ جهانی اول کند، انگلیس در دوره ملکه ویکتوریا با بحث‌هایی درخصوص استفاده از زور به منظور پایان دادن به برده‌داری، جنایت‌های بلژیک در کنگو و سرکوب اقلیت بالکان به دست حکومت عثمانی روبه‌رو بود بنابراین مشکلی که بایدن با آن روبه‌روست، بی‌سابقه نیست.
امریکا در آن ‌سوی مرزهای خود چه کارهایی باید انجام دهد؟ از سال 1945 تاکنون منشور سازمان ملل استفاده مشروع از زور را به دفاع از خود یا اقداماتی که شورای امنیت مجوز آن را داده، محدود کرده است. البته شورای امنیت هم جایی است که امریکا و 4 عضو دیگر آن حق وتو دارند. واقع‌گرایان می‌گویند، مداخله تنها در صورتی قابل توجیه است که جلوی بر هم خوردن توازن قوا و نظم موجود را بگیرد. لیبرال‌ها و جهان‌وطن‌ها معتقدند مداخله با هدف مقابله با یک مداخله دیگر، جلوگیری از نسل‌کشی و برای اهداف بشردوستانه قابل توجیه است. در عمل این اصول اغلب به شکل‌های عجیبی با هم ترکیب می‌شوند. در ویتنام، کندی و لیندون جانسون این‌طور استدلال می‌کردند که ارتش امریکا در حال مقابله با مداخله ویتنام شمالی در ویتنام جنوبی است. اما ویتنامی‌ها خود را ملت واحدی می‌دانستند که برمبنای ملاحظات واقع‌گرایانه توازن قوا در دوران جنگ سرد به شکلی مصنوعی به دو قسمت تقسیم شده بودند. امروز امریکا روابط خوبی با ویتنام دارد.
در جنگ نخست خلیج‌فارس، جورج بوش پدر از زور برای بیرون راندن نیروهای عراقی از کویت استفاده کرد تا توازن قوای منطقه را حفظ کند. اما او این کار را با استفاده از سازوکار لیبرال قطعنامه امنیت جمعی سازمان ملل انجام داد. او خود را یک واقع‌گرا می‌دانست و حاضر نشد برای جلوگیری از حملات خمپاره‌ای به غیرنظامیان در سارایوو مداخله کند اما پس از آنکه تصاویر ناراحت‌کننده گرسنگان سومالی در دسامبر 1992 از تلویزیون امریکا پخش شد، او نیروهای نظامی امریکا را برای مداخله انسانی به موگادیشو فرستاد. این سیاست با مرگ 18 سرباز امریکا در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون در اکتبر 1993 کاملا شکست خورد. این تجربه باعث شد 6 ماه بعد امریکا برای جلوگیری از نسل‌کشی رواندا نیز تلاشی نکند. از آنجا که سیاست خارجی معمولا نسبت به مسائل داخلی در اولویت پایین‌تری قرار دارد، مردم امریکا اغلب به واقع‌گرایی بنیادی تمایل بیشتری دارند. تفکر نخبگان معمولا بیشتر از عامه مردم به مداخله گرایش دارد و این امر باعث می‌شود برخی منتقدان به این باور برسند که نخبگان نسبت به مردم لیبرال‌تر هستند.
با این وجود نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم از سازمان‌های بین‌المللی، اقدامات چندجانبه، حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه حمایت می‌کنند. البته که قرار نیست همه مثل هم فکر کنند. برای مثال در مورد جنگ دوم خلیج‌فارس در مورد انگیزه امریکا برای مداخله بیش از یک نظریه وجود دارد. متخصصان روابط بین‌الملل در مورد لیبرال یا واقع‌گرا بودن حمله امریکا به عراق در سال 2003 با هم اختلاف‌نظر دارند. برخی چهره‌های کلیدی دولت جورج دابلیو بوش از جمله ریچارد چنی و دونالد رامسفلد واقع‌گرایانی بودند که نگران دستیابی صدام به سلاح‌های کشتار جمعی بودند و می‌ترسیدند توازن قوا در منطقه به هم بخورد. اما «نئو محافظه‌کاران» در دولت(که بیشترشان سابقا لیبرال بودند) بر گسترش دموکراسی و نیاز به حفظ سلطه امریکا در جهان تاکید داشتند. خارج از دولت، برخی لیبرال‌ها به دلیل سوابق حقوق بشری صدام‌ طرفدار این جنگ بودند اما به دلیل خودداری بوش از جلب حمایت سازمان ملل(کاری که پدرش در مورد جنگ اول خلیج‌فارس انجام داد) با او مخالفت می‌کردند.تعریف گسترده مداخله عبارت است از اقداماتی که بر امور داخلی یک کشور مستقل دیگر تاثیر می‌گذارد و گستره آن از برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی،کمک اقتصادی و حمایت از احزاب مخالف تا حصر اقتصادی، حملات سایبری، حملات پهپادی و حمله نظامی را شامل می‌شود. از نقطه‌نظر اخلاقی، میزان استفاده از تهدید و زور مهم است چراکه بر گزینه‌ها و حقوق افراد در منطقه تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این از نقطه‌نظر عملی، مداخله نظامی ابزار بسیار پرریسکی است. استفاده از آن راحت به نظر می‌رسد اما اغلب این‌طور نیست.پیامدهای ناخواسته مداخله نظامی بسیار زیاد است و این امر ضرورت رهبری مدبرانه را نشان می‌دهد.
اوباما در لیبی از زور استفاده کرد اما در سوریه این کار را نکرد. هم ترامپ و هم هیلاری کلینتون در سال 2016 گفتند امریکا به دلیل عدم جلوگیری از مرگ غیرنظامیان در سوریه مسوول است اما هیچ یک از مداخله نظامی حمایت نکردند. در انتخابات 2020 نیز بحث خاصی در مورد سیاست خارجی انجام نشد. برخی لیبرال‌ها می‌گویند گسترش دموکراسی در جهان وظیفه امریکاست اما در گسترش دموکراسی فرق زیادی بین استفاده یا عدم استفاده از زور وجود دارد. شبکه «صدای امریکا» و موقوفه ملی دموکراسی هر دو مرزها را درمی‌نوردند اما روش کار آنها با روش کار تیپ 82 هوابرد ارتش امریکا بسیار متفاوت است. اگر عواقب کار را در نظر بگیریم، وسیله به اندازه هدف مهم است. بایدن برای توسعه امنیت، دموکراسی و حقوق بشر در جهان تا چه حد قرار است مداخله کند؟ شاید با نگاه به سوابق او بتوان نسبت به عملکردش خوشبین بود. اما این را هم باید به خاطر داشته باشیم که گاهی اتفاقاتی می‌افتد که غافلگیرمان می‌کند و کنترل امور را از دست‌مان می‌گیرد.
ترجمه گلی اصغری

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/458488/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام دیگر شاخه نظامی حماس به خانواده‌های اسرای صهیونیستی

دو گزینه کاخ سفید در مقابل اعتراضات دانشجویی

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

سوژه داغ هفته؛ از بیماری عجیب ترانه علیدوستی تا ضرر سنگین لژیونر استقلال پس از طلاق همسرش

‌هنرمند اگر رنج نکشیده باشد اثرش عمیق نیست

وقتی دختر شاهرخ استخری مامانش رو سر کار میزاره!

واقعا کی لوبیا پلو بدون برنج سفارش میده؟

گوگل کارمندان حامی فلسطین خود را نقره‌داغ کرد

لحظه واژگون شدن خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز

طعنه سنگین آقای بازیگر به مهران رجبی

‌ مصطفی مستور: در هنرهای روایی مثل داستان و سینما، به ابتذال رسیدیم

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

المسیره: عربستان مناطق مرزی یمن را هدف حمله موشکی و توپخانه‌ای قرار داد

چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است

هنرمندان ما غالبا جهان‌بینی و تفکر نظام‌مند منسجم ندارند

خبری از سلامتی زهره حمیدی

جوانه دلشاد از حواشی مهاجرتش می گوید

اردوغان: رادار ناتو در ترکیه نقشی در رهگیری موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل نداشت

امیر آشتیانی در دیدار با وزیر دفاع قزاقستان: ایران آماده گسترش همکاری‌های دو جانبه دفاعی است

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

برخورد خشونت‌آمیز پلیس آلمان با دانشجویان حامی فلسطین

لایو سارا و نیکا در مورد سریال پایتخت

واکنش جمیله علم‌الهدی درباره اخبار مربوط به برخورد بد با زنان در ایران

وزیر خارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است

اینجوری چتری مدل کره ای ها بزن

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای وزیر تندروی رژیم صهیونیستی؛ «بن گویر» راهی بیمارستان شد

حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس

لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد آمریکایی MQ-9

هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم

تسلط صهبا شرافتی بازیگر نون خ به زبان کره ای

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

ریمارامین فر در بیست و شش سالگی

آقای مجری من کی ازدواج میکنم؟

چهره ها/ چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال "نون خ" بدون گریم

واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی

دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی: کسی اعتراضی ندارد

شهادت 2 تن در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

پشت صحنه سریال گناه فرشته

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی قالیباف

هدیه نفیس آمریکا به اوکراین

وقوع حادثه امنیتی در جنوب یمن

چهره ها/ مجیدواشقانی و امیرعلی نبویان در یک قاب

پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی