اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مقامات روس: با عهدشکنی آمریکا، دفاع از منافع ملی حق ایران است سیاسی

مقامات روس: با عهدشکنی آمریکا، دفاع از منافع ملی حق ایران است
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایرنا / مقام های روسیه در واکنش به آغاز غنی سازی 20 درصد در ایران اعلام کردند که تهران این اقدام را در پاسخ به عهدشکنی آمریکا و غرب در برجام و نیز بی عملی طرف های غربی در این توافق بین المللی و دفاع از منافع ملی خود انجام می دهد.
آغاز غنی سازی 20 درصد در سایت هسته ای فردو که در چارچوب اجرای قانون جدید مجلس شورای اسلامی انجام گرفت، با واکنش مقام های روسیه مواجه شد و این اقدام ایران را مورد ارزیابی قرار دادند.
آغاز غنی سازی 20 درصد در سایت هسته ای فردو از این نظر برای روسها بسیار مهم بود که مطابق برجام، روسیه تغییر کاربری این سایت هسته ای برای تولید ایزوتوپ های پایدار (برای مصارف پزشکی) را برعهده گرفته است.
ایران 2 سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.
برنامه هسته ای ایران شفاف و قابل راستی آزمایی
میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی نخستین مقام روس بود که پس از آغاز غنی سازی 20 درصد در مورد آن اظهار کرده و در حالی که برخی مقام ها و رسانه های غربی بویژه رسانه های آمریکایی سعی در ایجاد شبهه در ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران داشتند تصریح کرد که برنامه هسته‌ای ایران کاملا شفاف و قابل راستی آزمایی است.
این مقام روس در توئیت جدیدی خاطرنشان کرد که هیچ دلیلی برای بزرگنمایی کردن موضوع آغاز غنی سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد در ایران وجود ندارد.

اخبار محرمانه

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین با اشاره به اینکه اقدامات باید بر احیای اجرای کامل و جامع معامله هسته‌ای تمرکز شود افزود: آغاز فرآیند غنی سازی اورانیوم با غنای 20 درصد در پی مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران قابل پیش بینی بود و تحول تازه‌ای نیست و این اقدام با عادی سازی برجام، برگشت‌پذیر است.
کارشکنی های آمریکا در اجرای برجام
آمریکا در دو سال اخیر تمام تلاش ها را برای ایجاد مانع در اجرای برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت بکار گرفته است و از این منظر بزرگترین نقض کننده برجام همانند چند توافق بین المللی دیگر بوده است.
واشنگتن در نقض برجام تحریم های یکجانبه را در مورد ایران دوباره اعمال کرده و به کشورهایی نیز که علاقه مند همکاری با تهران در حوزه های اقتصادی و مالی و صنعتی و غیره هستند هشدار داده است که در صورت چنین همکاری از سوی امریکا مورد تحریم قرار می گیرند.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مورد این رویکرد غیرقانونی آمریکا اعلام کرد: در سالهای اخیر جامعه جهانی بطور کامل به این واقعیت پی برد که دلیل اولیه این گونه موارد انحراف از توافق ها، نقض مکرر و منظم تعهدات بین المللی ازسوی آمریکا است که به رغم ماده 25 منشور سازمان ملل قطعنامه 2231 را اجرا نمی کند و بطور هدفمندانه موانع برای اجرای آن از سوی سایر کشورها ایجاد می کند.

اخبار محرمانه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای تصریح کرد که این مساله هیچ ارتباطی با رعایت تعهدات ایران در برجام و پیمان عدم انتشار سلاح هسته ای (ان. پی. تی) ندارد. از این نظر هیچ ایرادی به طرف ایرانی وجود ندارد.
به گفته زاخارووا، همه مواد غنی شده تا سطح 20 درصد تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد. آژانس هیچ شواهدی از تبدیل آن برای بکارگیری برای اهداف اعلام نشده که متناقض پیمان ان. پی باشد، ثبت و گزارش نکرده است.
این مقام روس از تحریم طرح تغییر کاربری سایت فردو توسط آمریکا انتقاد کرده و اظهار داشت: طرح پیش بینی شده در برجام برای تغییر کاربری سایت هسته ای فردو برای تولید ایزوتوپ های ثابت (پزشکی) از مدتها پیش در زیر تحریم های آمریکا قرار دارد که اقدامی کاملا غیرقابل قبول است.
پیمانکار طرح تغییر کاربری سایت فردو برای تولید ایزوتوپ های پایدار شرکت دولتی روس اتم روسیه است و اجرای ان از مدتی پیش متوقف شده است.
زاخارووا در ادامه خاطرنشان کرد: در بیانیه مشترک نشست وزیران برجام مراحل برای حرکت رو به جلو ترسیم شده بود. همه کشورهای شرکت کننده در برجام، ازجمله جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت اقدامات فشرده در مورد چالش های موجود فرا روی برجام و درخواست از آمریکا برای انصراف فوری از سیاست های مخرب و اجرای تعهدات خود در قطعنامه 2231 بدون هر گونه پیش شرط تاکید کردند.
عهدشکنی غرب ایران را وادار به اقدام برای دفاع از منافع ملی کرد
رئیس انجمن دوستی روسیه و کشورهای عربی و از دیپلمات های پیشین روسیه معتقد است که جمهوری اسلامی ایران با غنی سازی 20 درصد اورانیوم هیچ یک از تعهدات بین المللی خود را نقض نمی کند و این اقدام به معنی نقض تعهدات نیست و تهران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) برای حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته ای ایران اقدام می کند.
«ویاچسلاو ماتوزوف» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مورد آغاز غنی سازی 20 درصد اورانیوم در ایران اظهار داشت: این اقدام در برجام پیش بینی شده است و زمانی که ایران شاهد عدم عمل به تعهدات بین المللی آمریکا و طرف های غربی می شود، مجبور به اقدام در چارچوب ملاحظات و مطابق منافع ملی خود می شود.
به گفته این مقام روس، برای اینکه از ایران انتظار داشت که به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت عمل کند، باید طرف های دیگر نیز به همین گونه رفتار کنند.
وی معتقد است که آمریکا دو سال است از برجام خارج شده و کشورهای اروپایی نیز بیشتر شعار می دهند تا عمل کنند و در این شرایط روسیه تلاش های گسترده ای را برای حفظ برجام بکار می گیرد و پکن نیز در این مسیر در عرصه بین المللی با مسکو همراه می شود.
ماتوزوف پیشنهاد کرد که آمریکا برای ترمیم وجهه تخریب شده این کشور در دوره ترامپ که واشنگتن را تا سطح یک بازیگر و مذاکره کننده غیرقابل اطمینان کاهش داده است باید اقدامات فوری بکار گیرد و بازگشت به برجام نخستین اقدام از این دست است که جو بایدن پس از تحلیف ریاست جمهوری در 20 ماه ژانویه باید در این مورد اقدام و همت کند.
غرب حق ابراز نگرانی درباره برجام را ندارد
«یلنا دونایوا» کارشناس ارشد امور ایران انستیتو شرق شناسی وابسته به آکادمی علوم روسیه معتقد است که طرف های غربی در اجرای تعهدات خود کوتاهی کرده اند حق ندارند درباره برجام ابراز نگرانی کنند و بهتر است بپذیرند که خود آنها مسوول شرایط به و جود آمده هستند.
دونایوا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آغاز غنی سازی 20 درصد در ایران گامی بود که این کشور برای پاسخ به عدم پایبندی طرف های غربی به تعهدات بین المللی خود در چارچوب برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت، برداشته است.
به گفته این کارشناس آشنا به امور ایران، دلیل اولیه آغاز غنی سازی 20 درصد ایران خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات سه کشور اروپایی بود که گام قابل توجهی در اجرای برجام برنداشتند و بیشتر از عمل و اقدامات واقعی، سخن گفته که بیشتر به شعار شبیه بود.

اخبار محرمانه

کارشناس روس تصریح کرد: اکنون که طرف های غربی این همه در اجرای تعهدات خود کوتاهی کرده اند حق ندارند در مورد اقدام اخیر ایران ابراز نگرانی کنند و بهتر است به اقدامات خود توجه کنند که با ارزیابی بیطرفانه، بپذیرند که خود آنها مسوول شرایط به و جود آمده در زمینه برجام هستند.
وی ادامه داد: هرچند که شکی ندارم انگلیس، فرانسه و آلمان بخوبی می دانند که تا چه اندازه در مورد تامین حقوق ایران در برجام عملکرد ضعیفی داشته اند و ساز وکار اینستکس که این همه درباره آن تبلیغ شد که می بایست تجارت ایران و اروپا را تسهیل کند و کشورهای دیگر به آن می پیوستند به شکل نیمه فعال مانده است که عملا هیچ منفعتی از آن نمی توان برد.
در نهایت می توان گفت که مقام های روسیه از یک طرف ایران را تشویق به خویشتن داری و انتظار تا فراهم آمدن شرایط برای بازگشت آمریکا به برجام می کنند و چنین احتمالی را پس از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا بعید نمی دانند و از سوی دیگر از عهدشکنی طرف های غربی برجام که مسبب بروز وضعیت کنونی پیرامون اجرای برجام هستند، انتقاد می کنند.
روس ها خواستار برداشتن گام های واقعی در این مسیر از طرف غربی ها و اقدامات متقابل ایران در پاسخ به این گام های غرب در برجام می شوند و انتظار می رود این سیاست دست کم تا مدتی پس از ورود بایدن به کاخ سفید که وضعیت پیرامون پیوستن دوباره آمریکا به این توافق بین المللی روشن شود، ادامه بیابد.
پاسخ تهران به عهدشکنی های مکرر
رئیس دانشکده سیاست جهانی دانشگاه دولتی مسکو (ام. گ. او) اعلام کرد: افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران به سطح 20 درصد پاسخ تهران به عهدشکنی های مکرر طرف های غربی برجام است.
آندره سیدوروف در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره آغاز غنی سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد در ایران گفت: ایران دو سال صبور بود و این درحالی بود که طرف های غربی به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نکردند اما همان طور که می دانیم هر صبر و شکیبایی حدی دارد و ایران نیز اکنون به عهدشکنی غربی ها پاسح داد.

اخبار محرمانه

مقام دانشگاهی روس با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام بزرگترین ضربه را به این توافق بین المللی وارد کرد، اظهار داشت: واشنگتن نباید انتظار داشت که این اقدام غیرقانونی و مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت بدون پاسخ است و تهران به این مساله بی تفاوت نمی ماند.
وی افزود: چنین انتظاری از سوی مقام های آمریکایی بویژه ترامپ نشانگر این واقعیت است که سیاستمداران آمریکا هنوز در حال و هوای امپریالیستی و برتری جویی بر کل جهان بسر می برند.
سیدروف خاطرنشان کرد: اما وضع جهان تغییر کرده است و هیچکس نباید اقدامات یکجانبه آمریکا را بپذیرد و ایران نیز با داشتن سیاست خارجی مستقل استثنا نیست.
رئیس دانشکده سیاست جهانی دانشگاه دولتی مسکو تصریح کرد که طرف های اروپایی برجام شامل انگلیس، فرانسه و آلمان نیز به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نکردند.
وی گفت: در دو سال اخیر که ساز وکار اینستکس برای کمک به تجارت با ایران آغاز بکار کرده تنها یک معامله از طریق آن صورت گرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/457296/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی