اخبار محرمانه

آخرين مطالب

روایت فلاحت پیشه از سه چراغ سبز اروپا و آمریکا به ایران سیاسی

روایت فلاحت پیشه از سه چراغ سبز اروپا و آمریکا به ایران
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایرنا / رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تمدید زمان بررسی FATF به نوعی چراغ سبز ایران به دیپلماسی است، تاکید کرد: اگر اعضای مجمع تشخیص مصلحت به این نتیجه برسند که امکان پیوستن به FATF وجود دارد، عضو کنوانسیون‌های مرتبط با آن شده و این کار را به تعویق نیندازند.
«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به تمدید زمان بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موافقت رهبر انقلاب با درخواست رئیس‌جمهوری برای تمدید زمان بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به معنای تصویب لوایح و کنوانسیون‌های مرتبط با FATF نیست.
وی افزود: قبلا در پیوستن ایران به FATF نوعی تردید در کشور وجود داشت و عملاً شرایطی به وجود آمد که بررسی FATF در دستورکار مجمع خارج شد اما اکنون ایران شرایطی را در پیش‌روی خود دیده است که لوایح و کنوانسیون‌های مرتبط با FATF را - که بررسی آنها قبلا بسیار بحث‌برانگیز بوده است - مجددا بررسی کند.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه تمدید زمان بررسی FATF به نوعی چراغ سبز ایران به دیپلماسی است، تصریح کرد: بهتر بود که این کار زودتر انجام می‌شد. حتی اگر سال گذشته لوایح پیوستن ایران به دو معاهده CFT و پالرمو از دستورکار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج نمی‌شدند و بحث‌ها ادامه می‌یافت، امکان اینکه بهانه به دست مثلث اسرائیل، آمریکا و عربستان داده بشود و پرونده ایران در لیست سیاه FATF قرار بگیرد، فراهم نمی‌شد.
ماموریت اوفک به 400 نفر برای رصد اعمال تحریم‌ها علیه ایران
فلاحت‌پیشه با بیان اینکه در آن زمان، برخی از افراد به فرصت‌های سیاست خارجی ایران آسیب زدند، خاطرنشان کرد: همان زمان برخی از افراد برای انجام مصاحبه‌هایی که در آن اعلام کنند CFT و پالرمو از دستورکار مجمع خارج شده است، مسابقه می‌دادند. در این مسابقه، مثلث دشمنان ایران یعنی عربستان، اسرائیل و آمریکا پیروز شدند.
به گفته این نماینده ادوار مجلس، این مسئله موجب شد تا بلافاصله ایران در لیست سیاه FATF قرار بگیرد و تحریم‌ها مضاعف و اثر آنها دوچندان شود چون تحریم‌ها امکان مبادلات پولی و بانکی ایران را با دشواری روبه‌رو کرده بود ولی لیست سیاه FATF موجب شد بانک‌ها و کشورهایی که بنا به دلایل حاکمیتی با ایران کار می‌کردند، آنها هم همکاری‌ خود را با ایرانقطع کنند.
وی با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران ابراز داشت: پس از آنکه تحریم‌ها علیه ایران شکل گرفت، وزارت خزانه‌داری آمریکا بیش از 400 نیرو را در سراسر دنیا مامور کرد که بر اعمال تحریم‌ها علیه ایران نظارت کنند و هر کشوری که به همکاری اقتصادی با ایران ادامه و تحریم‌ها را اعمال نمی‌کرد، توسط اوفک تحریم و تنبیه می‌شد.
قرار گرفتن در لیست سیاه FATF کشور را با تحریم مضاعف روبه‌رو کرد
فلاحت‌پیشه ادامه داد: در چنین شرایطی، برخی از بانک‌های کشورها با حکم و دستور حکومتی دولت‌هایشان با ایران همکاری‌شان را ادامه می‌دادند. البته آنها پول بیشتری را هم از ایران به خاطر تبادلات مالی می‌گرفتند ولی برخی از آنها به دنبال بهانه‌ای برای عدم کار کردن با ایران بودند و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این بهانه را در اختیار آنها داد.
وی با تاکید بر اینکه دوستان ایران توصیه کرده بودند که همکاری‌مان را با FATF قطع نکنیم و هر جور شده، در لیست سیاه مجددا قرار نگیریم، بیان کرد: با مصاحبه‌هایی که برخی افراد با افتخار انجام می‌دادند که ایران بررسی لوایح FATF را متوقف و این موضوع از دستورکار مجمع خارج شده است، ایران مجددا در لیست سیاه قرار گرفت و عملا کشور را دچار تحریم مضاعف کردند وگرنه اگر اعلام می‌شد که این موضوع همچنان در دستورکار مجمع قرار دارد، ما دیگر در لیست سیاه نمی‌رفتیم و دشمنان بهانه‌ای پیدا نمی‌کردند.
رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بررسی مجدد لوایح FATF به معنای تصویب آنها نیست، یادآور شد: اگر فضا براساس رای‌گیری در شرایط کنونی باشد، این لوایح رای نخواهد آورد. قبلا سه نفر از اعضای مجلس دهم در مجمع شرکت می‌کردند و از این لوایح دفاع می‌کردند اما افرادی که اکنون از مجلس به مجمع می‌روند، علیه آن موضع‌گیری خواهند کرد ولی اگر تصمیم مصلحتی اتخاذ شود، لوایح FATF با تحفظات و حق‌شرط‌های قوی‌ای که دارد، رای خواهد آورد.
سه چراغ سبز اروپا و آمریکا به دیپلماسی
فلاحت‌پیشه با بیان اینکه در مجلس گذشته همه منافع ملی دیده شده بود و حق‌شرط‌ها و تحفظات قوی در نظر گرفته شده بود، عنوان کرد: وقتی این بحث از سوی منتقدان لوایح مرتبط با FATF مطرح شد که کنوانسیون‌های پالرمو و CFT شرط‌پذیر نیستند، در جلسه اجماعی کمیسیون امنیت ملی که جریان‌های مختلف مجلس در آن حضور داشتند و وزرای خارجه و اطلاعات، معاون حقوقی رئیس‌جمهور و... نیز بودند، تصمیم گرفته شد که حق‌شرطی اضافه شود مبنی بر اینکه اگر دولت امکان استفاده از حق‌شرط‌های ماده 6 را نداشته باشد، نمی‌تواند به عضویت FATF دربیاید. در واقع تاکید کردیم اگر ماده 6 مانع از شرط‌گذاری ایران شود، ما عضو FATF نخواهیم شد.
وی با بیان اینکه دنیا از یکجانبه‌گرایی خطرناک ترامپ و تیم او خسته و نگران شده است، گفت: اکنون هم شاهد هستیم پمپئو و آشوب‌سازان منطقه‌ای تلاش می‌کنند بحران میان ایران و آمریکا را به گونه‌ای گسترش دهند که امکان مدیریت بحران در دولت آینده آمریکا ممکن نباشد. با این حال، من فکر می‌کنم چراغ سبزهایی به دیپلماسی داده شده است.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: مواضع جک سالیوان دستیار امنیت ملی بایدن، بیانیه اتحادیه اروپایی به همراه نامه 150 نماینده عضو کنگره آمریکا پیام تقریبا یکسانی دارند که در آن، بازگشت بدون قید و شرط به برجام مورد تاکید قرار گرفته است. اینها نشان می‌دهد چراغ سبزهایی به دیپلماسی داده شده است.
مجمع پیوستن به FATF را به تعویق نیندازد
فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه باید دو مسئله برجام و FATF را نباید با همدیگر مرتبط دانست، اظهار داشت: پیوستن ایران به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF بهانه را از مخالفان ایران گرفته و طرفداران دیپلماسی را تقویت می‌کند ولی معقتدم حتی اگر آمریکا به برجام بازگردد ولی تحریم‌های FATF همچنان پابرجا باقی بماند، یعنی دشمنان ما در جای دیگر فعالیت می‌کنند و علیرغم برداشتن تحریم‌ها، سعی می‌کنند تا ایران نتواند از شرایط و فضای ایجاد شده استفاده کند.
وی با بیان اینکه آینده را نباید خوش‌بینانه یا بدبینانه دید، تصریح کرد: دو اتفاق در آینده منافع کشور را تامین خواهد کرد. یکی اینکه در قالب کمیسیون مشترک برجام زمان مشخصی اعلام شود که همگان به تعهدات خودشان در برجام بازگردند. هرچه زمان بیشتری گذشته و این مسئله رخ ندهد، به سود دولت آمریکا نیست.
این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: مسئله دوم آن است که باید FATF را موضوعی جدا از برجام بدانیم. مجمع بدون آنکه دچار حاشیه یا پوپولیسم شود، منافع کشور را در نظر بگیرد و بحث و بررسی کارشناسی انجام شود. اگر دوستان به این نتیجه برسند که امکان پیوستن به FATF وجود دارد، عضو کنوانسیون‌های مرتبط با آن شده و این کار را به تعویق نیندازند.
فلاحت‌پیشه با بیان اینکه ایران با پیوستن به FATF، فضای دیپلماسی را تقویت می‌کند که به سود منافع ملی است، خاطرنشان کرد: این مسئله به معنای آن نیست کشور همه اطلاعات خود را در سامانه‌ای قرار دهد که دشمنان از آن سواستفاده کنند ولی باید بپذیریم در زمانه‌ای که دنیا به دیپلماسی روی خوش نشان می‌دهد، ایران کشوری است که می‌تواند بیشترین بهره‌برداری را نسبت به این مسئله بکند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/451195/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهادت 2 تن در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

پشت صحنه سریال گناه فرشته

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی قالیباف

هدیه نفیس آمریکا به اوکراین

وقوع حادثه امنیتی در جنوب یمن

چهره ها/ مجیدواشقانی و امیرعلی نبویان در یک قاب

پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

زاخارووا: پلوسی به آمریکایی‌ها توهین می‌کند

شکستن خط قرمزها به سبک سحردولتشاهی

رقص محسن کیایی و محمد بحرانی با آهنگ خواننده لُس‌آنجلسی مقابل چشم مردم

حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه در میان اعتراضات حمایت از غزه

چهره ها/ عکسی از تغییر چهره باورنکردنی مجری «کلید اسرار»

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

دیپلمات سابق آمریکایی: کابینه اسرائیل روانی است

آمریکا: اسرائیل مرتکب نسل کشی در غزه نشده است!

سعید آقاخانی از «ساعت خوش» تا «تمساح خونی»

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌ خواستم هاشمی را ترور کنم

تاریخ‌سازی دختر دوومیدانی‌کار ایران با کسب طلای جوانان قهرمانی آسیا

تصاویری از اعتراضات دانشجویی برای حمایت از غزه در معروف‌ترین دانشگاه‌های آمریکا

قصه انتقام هدیه تهرانی از پرویز پرستویی

وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید

روایت شهین تسلیمی از ورودش به بازیگری با سریال مهران مدیری

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

وقتی امیرحسین قیاسی ادای بهمن هاشمی رو درمیاره

دیدار وزرای دفاع ایران و چین؛ محکومیت جنایات اسرائیل در غزه

کنایه سنگین همتی به رئیسی درباره منحل شدن بانک‌های متخلف

یک کاردستی جالب و آموزنده برای بچه ها

خاطره بامزه بهرام افشاری از قد بلندش!

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

تظاهرات میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه

دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضد اسرائیلی پیوستند

صحبت‌هایی رحیم پور ازغدی خطاب به آنهایی که می‌گویند «مقصر کشتار در غزه، حماس است»

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

حماس: هیچ پیشنهادی جز آتش‌بس در غزه را نمی پذیریم

آلزایمر ارزی دولتمردان

روند بازیابی پیکر شهدا از گورهای دسته جمعی در بیمارستان ناصر همچنان ادامه دارد

چهره ها/ تصویر نچرال آزاده صمدی در کنار ناخدا علی

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان

نکات مهم برای خرید لوازم آرایشی

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

حمله به 102 کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در 202 روز

«اشکان خطیبی» پس از مهاجرت: در ایران همه چیز داشتم و مدیر بودم!

مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی