اخبار محرمانه

آخرين مطالب

بار سنگین بازارگاه بر دوش مرغداران اقتصادی

بار سنگین بازارگاه بر دوش مرغداران
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - گسترش نیوز /بسیاری از مرغداران خرد، نهاده موردنیاز خود را از طریق بخش خصوصی و انبارهای نهاده آن تامین می‌کردند اما بعد از حذف انبارها، بسیاری از این تولیدکنندگان حذف شدند.
سامانه بازارگاه طراحی شد تا دامداران و مرغداران بتوانند نهاده موردنیاز خود را با فراغ بال، تامین کنند اما این اتفاق هرگز نیفتاد. گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با اهالی مختلف این صنعت نشان می‌دهد که مرغداران می‌توانند حداکثر 30 درصد از نیاز خود را از این طریق تامین کنند. در آشفته‌بازا نهاده، پرورش‌دهندگان راهی جز مراجعه به بازار سیاه ندارند. بخش‌های مختلف زنجیره تولید محصولات پروتئنی به خصوص واحدهای کوچک، در آستانه نابودی قرار گرفته‌اند. دود این بی‌تدبیری در نهایت به چشم مردم می‌رود زیرا قیمت هر کیلو مرغ به 40 هزار تومان رسیده است. چگونه می‌توان به این وضعیت پایان داد؟ کارهای بسیاری باید انجام داد. بدون شک یکی از مهم‌ترین و عاجل‌ترین اقدامات آن است که قبل از هر چیز، سامانه بازارگاه اصلاح و باگ‌های بزرگ آن برطرف شود. در گفت‌وگویی که با یکی از فعالان این حوزه داشتیم نواقص و ضعف‌های مختلف بازارگاه را بررسی کردیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.
چند گروه از تولیدکنندگان فراموش شده‌اند
یک منبع آگاه در حوزه نهاده دام و طیور اظهارکرد: «برای تحلیل دلایل گرانی افسارگسیخته و بی‌سابقه قیمت نهاده‌های دامی و رفع وضعیت پیش آمده باید ابتدا ضعف‌های سامانه بازارگاه را بررسی کرد. در این باره، ذکر چند نکته حیاتی را لازم می‌دانم. اولا در جریان تحقیقات به عمل آمده در بخش دام و طیور مشخص شد که چند دسته از تولیدکنندگان در سیستم دیده نشده‌اند. علاوه بر این در طراحی بازارگاه، چند دسته از خریداران نهاده دامی هم کاملا فراموش شده‌اند. در واقع بازارگاه با دیدی خارج از سیستم مصرف، طراحی شده و فقط مصرف‌کننده نهایی را مدنظر قرار داده است. این موضوع باعث ایجاد مشکلات فعلی شده است. مسئولان اگر واقعا به دنبال اصلاح وضعیت کنونی هستند قبل از هر چیز باید در نگاه خود به بازارگاه و وظیفه اصلی آن تجدیدنظر کنند. به عبارت دیگر آنها باید به این نتیجه برسند که بازرگاه سیستمی برای کنترل بازار است نه محل و فضایی برای معاملات».
قابلیت‌های جدیدی که باید اضافه کرد
این منبع آگاه در تشریح بیشتر موضوع گفت: «به این منظور ایجاد تنوع در نوع ثبت معاملات مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود. برای رسیدن به این هدف باید قابلیت جدیدی اضافه شود تا امکان ثبت معاملات بدون انتقال وجه در سیستم و ثبت معاملات توسط فروشنده و نیز قابلیت رد یا تایید توسط خریدار اضافه شود. علاوه بر این باید امکان تغیر در شرایط معاملات فراهم شود تا امکان تغییر و خریدار وجود داشته باشد. وجود این محدودیت‌ها باعث شده که این مسائل، پشت سیستم بازارگاه انجام شود و کنترل روی آنها وجود نداشته باشد. البته اعضای تعاونی‌ها می‌توانند ثبت سفارش دهند. این انحصار باید پایان یابد و در اختیار تمام توزیع‌کنندگان قرار گیرد. تولیدکننده بتواند با چانه‌زنی، بهترین قیمت و شرایط را انتخاب کند. پس از معامله، اطلاعات معامله توسط فروشنده در سیستم ثبت شود. نکته دوم به حجم ذخایر تولیدکنندگان مربوط می‌شود. اکنون وضعیت سهمیه‌بندی، حاکم شده است اما این شرایط به هیچ عنوان، قابل‌قبول نیست. پرورش‌‌دهندگان مرغ تخمگذار و مادر و همه گاوداران باید برای مصرف 3 تا 4 ماه خود، ذخیره داشته باشند. همچنین باید سهمیه داشته باشند تا در فاصله زمانی بین خرید و تحویل سفارس، بدون ذخیره نمانند. ارائه سهمیه کمتر از 5 ماه برای این واحدها موجب ایجاد استرس و در نهایت، تامین نهاده از بازار آزاد دیگر می‌شود. مرغداران گوشتی نیز باید بتوانند همواره برای 2 دوره سهمیه داشته باشند تا بتوانند برای دوره بعدی، برنامه‌ریزی کرده و چرخه خود را کنترل کنند. مهم‌ترین اصل، اعتماد به تولیدکنندگان است اما متاسفانه دیده نمی‌شود».
وی در ادامه افزود: «سومین اولویت، احیاء و ساماندهی انبارهای خصوصی است. بسیاری از مرغداران خرد، نهاده لازم را از طریق این انبارها تامین می‌کردند اما بعد از حذف انبارها، بسیاری از این تولیدکنندگان حذف شدند. نکته چهارم، سیستم انتقال بخشی از بار به توزیع‌کننده است که فقط یکبار توسط صاحب کالا انجام می‌شود. به این ترتیب توزیع‌کننده بار نمی‌تواند بار خود را به توزیع‌کننده دیگری بفروشد. این در حالی است که توزیع‌کننده به واسطه مسائلی مثل اعتباری بودن فروش‌ها، ممکن است مجبور شود که بخشی از بار خود را به دیگر توزیع‌کنندگان بفروشد تا زنجیره توزیع به طور کامل شکل بگیرد. تا روزی که واقعیات و نکات مهم در سیستم لحاظ نشود نمی‌توان انتظار داشت که شرایط تولیدکنندگان بهبود یابد و مشکلات آنها حل شود زیرا تمام موارد گفته‌شده درحال‌حاضر انجام می‌شود. اگر این فرآیند به صورت قانونی و کنترل شده انجام شود در مقایسه با شکل مخفیانه و به اصطلاح قاچاق، بسیار ارزان‌تر تمام خواهد شد. این نکات بارها مطرح شده و بعید می‌دانم که طرح دوباره آنها فایده‌ای داشته باشد اما امیدواریم که مدیران دلسوز جهاد آن را بشنوند و گشایشی رخ دهد تا در نهایت قیمت نهاده‌ها واقعی شده و دوباره تولید به ظرفیت قبل برگردد».

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/434081/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی