اخبار محرمانه

آخرين مطالب

همدان، پایتخت تمدن ایران خواندنی ها

همدان، پایتخت تمدن ایران
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - کجارو / پایتخت تاریخی ایران که روزگاری به هگمتانه معروف بود، امروزه جزو کلان‌شهرهای ایران به حساب می‌آید، تاریخ پر فراز و نشیب این منطقه، جاذبه‌های گردشگری زیادی را به یادگار گذاشته است.
استان همدان در منطقه غربی و کوهستانی ایران قرار گرفته و شهر همدان که از قدیمی‌ترین و از شهرهای سردسیر ایران است، در دامنه کوه الوند قرار دارد. در طول تاریخ این شهر زیبا، پایتخت دوران ماد و همخامنشی بوده است. ازاین‌رو، جاهای دیدنی همدان بسیار زیاد وبرای هر گردشگری جذاب است جالب است بدانید گنجنامه که یادگاری از دایوش هخامنشی و خشایار شاه بوده در این شهر قرار دارد. روستاها و شهرهای اطراف همدان باعث شده است که همدان مقصد گردشگران زیادی از سراسر جهان و ایران به شمار بیاید.
آرامگاه و موزه ابوعلی سینا
اغراق نیست اگر بگوییم که از بارزترین جاذبه‌های گردشگری همدان، آرامگاه پزشک، منجم و ریاضیدان ایرانی، ابوعلی سینا است که در میدان بوعلی سینا قرار دارد.اگر به داخل این مجموعه بروید موزه‌ی ابوعلی سینا را می‌بینید. این موزه اشیای گران‌بها، تابلوهای نقاشی و نسخ خطی کتاب‌های بوعلی سینا را مانند نسخه قدیمی کتاب قانون نوشته‌ی ابن سینا، نگهداری می‌کند. البته بین اینکه قدیمی‌ترین نسخه کتاب قانون در این موزه نگهداری می‌شود یا در موزه‌های دیگر داخل کشور یا خارج از کشور بحث‌هایی وجود دارد.
 در نزدیکی آرامگاه ابن سینا، آرامگاه عارف قزوینی، شاعر بزرگ ایرانی قرار دارد. توصیه می‌کنیم که حتما در نخستین روز سفر به همدان به این مجموعه زیبا سر بزنید. البته فراموش نکنید که ساعت بازدید همه روزه از 8 صبح تا 8 شب است.
غار علیصدر
بزرگ‌ترین غار آبی جهان تنها یک ساعت از همدان با شما فاصله دارد. غار علیصدر نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودرآهنگ قرار گرفته است. سنگ‌نوشته‌ای که ابتدای مسیر ورودی غار است، اطلاعاتی راجع به اینکه این غار را چه کسانی کشف کرده‌اند، به ما می‌دهد. طبق این سنگ‌نوشته، 14 نفر از کوهنوردان استان همدان در سال 1342 این غار را با وسایل ابتدایی طی کرده و در سال 1346 دهانه غار را عریض کردند؛ در نهایت در سال 1354 این غار شگفت‌انگیز برای بازدید عموم گشوده شد.
قندیل های آهکی در غار علیصدر
سنگ‌های این غار به نقل از زمین‌شناسان به دوره ژوراسیک دوم برمی‌گردد. در مجموعه تفریحی علیصدر می‌توانید که از سفال‌ها و خوراکی‌ها خرید کرده یا اینکه از رستوران‌های کنار غار استفاده کنید.
پیشنهاد می‌کنیم که اگر فصل تابستان را برای سفر به همدان انتخاب کردید، در روزهای تعطیل رسمی یا پنجشنبه‌ها در اوایل صبح برای بازدید بروید، چراکه علاوه بر جمعیت توریست‌ها، تعداد زیادی از هموطنان‌مان که ساکن همدان و شهرهای اطراف آن هستند، این روز را برای بازدید انتخاب می‌کنند. البته در سایر روزهای هفته شلوغی این مجموعه توریستی کمتر است، در نتیجه کمتر هم منتظر می‌مانید. پس برای اینکه در صف گرفتن بلیط زیاد منتظر نمانید، ساعت و زمان مناسبی را برای بازدید انتخاب کنید. مدت گردش در غار نهایتا به دو ساعت می‌رسد.
هوای غار مطبوع است و در طول سال بین 16 تا 20 درجه است. بهتر است مقداری آب و خوراکی همراه داشته باشید والبته به یاد داشته باشید که هرگز در آب زباله نریزید؛ در سراسر غار سطل زباله تعبیه شده است و می‌توانید زباله‌های خود را به درون سطل بیندازید.
کتیبه‌های گنج‌نامه
در فاصله 5 کیلومتری از شهر همدان و در دره عباس‌آباد، سنگ‌نوشته‌هایی روی یکی از صخره‌های کوه الوند از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی وجود دارد. این کتیبه‌ها سخنانی از قول داریوش کبیر و خشایارشاه هستند که روی این کوه حکاکی شده‌اند. در آن زمان این کوه در مسیر تردد پادشاهان بوده است. وجود این سنگ‌نوشته‌ها و آبشار گنج‌نامه موجب شده است که مجموع این دو به یکی از جاذبه‌های گردشگری همدان به نام کتیبه‌های گنج‌نامه و آبشار گنج‌نامه تبدیل شود.
آبشارها و طبیعت گنج نامه همدان
با وجود تله‌کابین، غار آکواریوم، رستوران‌ها، مراکز خرید و در کل محیط زیبا و مفرح مجموعه گردشگری گنج‌نامه، مطمئن باشید که می‌توانید چند ساعتی را با خانواده در اینجا بگذرانید. به‌خصوص که غار آکواریوم، تله‌کابین و فضای بازی که در برج گردشگری گنج‌نامه است، موردعلاقه کودکان است. همچنین می‌توانید بخشی از سوغات خود را در مراکز خرید این‌ مجموعه تهیه کنید
اگر به کوه‌نوردی علاقه دارید، می‌توانید از صخره‌های این کوه بالا رفته و به منظره‌ پشت آبشار برسید که دشتی پر از گل است و به دشت میشان شهرت دارد. مسیر تله‌کابین از دشت میشان می‌گذرد و ایستگاه دوم تله‌کابین واقع در همین دشت است. این مجموعه دارای پارکینگ است و می‌توانید از پارکینگ آن استفاده کنید.
آرامگاه باباطاهر عریان
مشهورترین دوبیتی سرای ایران در میدانی هم‌نام خودش آرام گرفته است. باباطاهر عریان که در اوایل قرن چهارم و اواخر قرن پنجم می‌زیست، از بزرگ‌ترین شعرا و عرفای زمان خودش است. آرامگاه این شاعر بزرگ در شهر همدان، در میدانی سرسبز و بالای تپه‌ای نچندان مرتفع قرار گرفته است. معماری این بنا در طول سالیان با بازسازی همراه بوده است. قدمت اصلی این مقبره به زمان سلجوقیان برمی‌گردد، به‌طوری که در قرن ششم هجری یک برج هشت ضلعی آجری بر بالای قبر باباطاهر بود؛ اما با گذشت زمان ویران شد و بعد از آن در زمان پهلوی اول بازسازی آن شروع شده است.
قدمت مقبره اصلی باباطاهر به دوران سلجوقیان باز می‌گردد
در طول بازسازی یک کاشی فیروزه‌ای‌رنگ که آیات قرآن مجید روی آن به خط کوفی و برجسته نوشته شده است، کشف شد که هم‌اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. بعد از این در سال 1344 شمسی بنای فعلی توسط مهندس محسن فروغی و مهندس هوشنگ سیحون طی 3 سال ساخته شد. ساعات بازدید از 8:30 صبح تا 8 شب است.
امام‌زاده هادی بن علی
در کنار آرامگاه باشکوه باباطاهر، امام‌زاده‌ای کوچک وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. تاریخ بنای این امام‌زاده به زمان ایلخانیان برمی‌گردد. این امام‌زاده در سال 1383 جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شهر باستانی هگمتانه
پایتخت مادها، پایتخت تابستانی هخامنشیان که روزگارانی مردمانی در آن می‌زیستند، حالا به دشتی بزرگ و خالی از سکنه تبدیل شده است. اکباتان، نامی است که یونانیان باستان هگمتانه را به با این نام می‌خوانند، همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا جزو کهن‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای دنیا است. برای بازدید از این شهر باید به بافت قدیمی شهر همدان بروید. وقتی که وارد این شهر بزرگ شدید، با 2 مسیر مجزا روبه‌رو می‌شوید؛ پیشنهاد ما این است که ابتدا به‌سمت موزه و کلیسا رفته و سپس از کارگاه‌های جنوبی و مرکزی دیدن کنید. علت این است که لازم نیست مسیر رفت و برگشت کارگاه‌ها را دوبار طی کنید و وقت بیشتری برای بازدید خواهید داشت.
موزه هگمتانه در محوطه باستانی همدان
طی حفاری‌هایی که در این تپه به عمل آمد، شهرهایی کشف شد که زندگی مردمان گذشته را نشان می‌دهد. همراه این حفاری‌ها آثاری چون تکوک طلایی بز کوهی هگمتانه و اسلحه‌های شکار و وسایلی چون کاسه و قاشق نقره پیدا شدند که به‌جز تکوک طلایی که در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود، باقی آثار در موزه‌ای که در همین مکان احداث شده، نگهداری می‌شوند. حتی نمونه‌ی ساخته‌شده از کتیبه‌های گنج‌نامه را نیز می‌توانید در این موزه پیدا کنید. در حیاط پشت موزه ستون‌های این شهر و اشیای بزرگ‌تر قرار دارد.
دو کلیسای تاریخی در شهر باستانی هگمتانه وجود دارند
بعد از این‌‌که از موزه بیرون آمدید، می‌توانید به‌سمت دو کلیسای زیبا و قدیمی بروید. کلیسا آنجلی و کلیسا گریگوری استفان در این شهر باستانی قرار دارند. این دو کلیسا در مکانی نزدیک به هم قرار دارند. ارامنه‌های اصفهان، تجار ارمنی روسی ساکن همدان و مهاجران در سال 1676 کلیسای گریگوری استفان را ساخته‌اند. بعد از اینکه از دو کلیسا بازدید کردید، به‌سمت کارگاه مرکزی و جنوبی بروید. این دو کارگاه نمایی از شهر باستانی هگمتانه را نشان می‌دهد و اشیای داخل موزه در این دو سایت باستان‌شناسی کشف شده‌اند. ساعات بازدید از این شهر تاریخی از ساعت 8 صبح تا 9 شب است.
گنبد علویان
در نزدیکی میدان امام‌زاده عبدالله و در چهار باغ علویان، یکی از شاهکارهای معماری و گچ‌بری بعد از اسلام قرار دارد. گنبد علویان یکی از بناهای متعلق به اواخر دوره سلجوقیان و قرن ششم هجری است. بالای سردر ورودی، گچ‌بری‌های برجسته‌ای درون کادری مستطیل شکل و به‌صورت لانه‌زنبوری وجود دارد که شامل گل و بوته‌های درهم پیچیده است و آیاتی از قرآن مجید به خط کوفی در حاشیه خارجی کادر قرار دارد. شبستان ورودی بنا به نسبت زمین‌های اطراف و دیواره‌های خارجی بالاتر است و 7 پله برای ارتباط بیرون و داخل تعبیه شده است. متاسفانه طی گذر زمان اثری از گنبد این بنا باقی نمانده است.
این مکان توسط خاندان علویان ابتدا به‌عنوان مسجد احداث شد و در دوره‌های بعدی با ایجاد سردابی در زیرزمین به مقبره این خاندان تبدیل شد. متاسفانه از اینکه چه کسانی در اینجا دفن شده‌اند، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. تنها اطلاعات در دسترس این است که دو تن از بزرگان علویان در اینجا مدفون شده‌اند. ساعات بازدید از ساعت 8 صبح تا 8 شب است.
شیر سنگی
شیر سنگی از جاذبه‌های عهد باستان است که در یکی از میدان‌های همدان قرار دارد. این مجسمه که بعد از گذشت سالیان دراز به شیر شباهت کمتری دارد، در زمان اسکندر مقدونی، برای یادبود یکی از سرداران محبوب اسکندر به نام هفایستیون و به دستور خود او ساخته شد. متاسفانه در طول سال‌ها این مجسمه مورد کم‌لطفی مردم و جنگاوران قرار گرفته است، تا جایی که در ابتدا دو مجسمه شیر سنگی وجود داشت که در دروازه شهر قرار داشتند که یکی از این شیرها تخریب شد و دیگری پنجه‌ی دستش شکسته شد. بعد از آن تا مدت زیادی این مجسمه روی زمین بود و مردم به آن آسیب می‌رساندند تا سال 1328 که مهندس هوشنگ سیحون آن را در محل فعلی نصب کرد. بازدید از این مجسمه رایگان است.
برج قربان
از آثار قرن هفتم یا هشتم هجری در محل زندی‌های شهر همدان مدفن شیخ‌السلام حسن بن عطار حافظ ابو العلای همدانی و بعضی از حکام سلجوقی است. در جریان بازسازی این برج در سرداب، قبور افراد ذکر شده کشف شدند. این برج در زمان حمله افغان‌ها، به‌نوعی سنگر برای دفع شورش بود و فردی به نام قربان این برج را محل سنگر خود قرار داد، ازاین‌رو به نام برج قربان معروف شده است. متاسفانه به خاطر وجود ساختمان‌های مسکونی که اطراف برج را محاصره کرده‌اند، این برج نمای خود را از دست داده است و از گنبد هرمی شکل آن در این سال‌ها تنها دو و نیم متر باقی مانده و بقیه آن منهدم شده است و بعدا در سال‌های 1328 و 1329 مرمت و بازسازی شد. امیدوارم که این مقاله را دوست داشته باشید. اگر شما نیز تاکنون از دیدنی های همدان بازدید کرده‌اید، تجربیات خود را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/412587/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهادت 2 تن در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

پشت صحنه سریال گناه فرشته

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی قالیباف

هدیه نفیس آمریکا به اوکراین

وقوع حادثه امنیتی در جنوب یمن

چهره ها/ مجیدواشقانی و امیرعلی نبویان در یک قاب

پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

زاخارووا: پلوسی به آمریکایی‌ها توهین می‌کند

شکستن خط قرمزها به سبک سحردولتشاهی

رقص محسن کیایی و محمد بحرانی با آهنگ خواننده لُس‌آنجلسی مقابل چشم مردم

حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه در میان اعتراضات حمایت از غزه

چهره ها/ عکسی از تغییر چهره باورنکردنی مجری «کلید اسرار»

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

دیپلمات سابق آمریکایی: کابینه اسرائیل روانی است

آمریکا: اسرائیل مرتکب نسل کشی در غزه نشده است!

سعید آقاخانی از «ساعت خوش» تا «تمساح خونی»

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌ خواستم هاشمی را ترور کنم

تاریخ‌سازی دختر دوومیدانی‌کار ایران با کسب طلای جوانان قهرمانی آسیا

تصاویری از اعتراضات دانشجویی برای حمایت از غزه در معروف‌ترین دانشگاه‌های آمریکا

قصه انتقام هدیه تهرانی از پرویز پرستویی

وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید

روایت شهین تسلیمی از ورودش به بازیگری با سریال مهران مدیری

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

وقتی امیرحسین قیاسی ادای بهمن هاشمی رو درمیاره

دیدار وزرای دفاع ایران و چین؛ محکومیت جنایات اسرائیل در غزه

کنایه سنگین همتی به رئیسی درباره منحل شدن بانک‌های متخلف

یک کاردستی جالب و آموزنده برای بچه ها

خاطره بامزه بهرام افشاری از قد بلندش!

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

تظاهرات میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه

دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضد اسرائیلی پیوستند

صحبت‌هایی رحیم پور ازغدی خطاب به آنهایی که می‌گویند «مقصر کشتار در غزه، حماس است»

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

حماس: هیچ پیشنهادی جز آتش‌بس در غزه را نمی پذیریم

آلزایمر ارزی دولتمردان

روند بازیابی پیکر شهدا از گورهای دسته جمعی در بیمارستان ناصر همچنان ادامه دارد

چهره ها/ تصویر نچرال آزاده صمدی در کنار ناخدا علی

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان

نکات مهم برای خرید لوازم آرایشی

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

حمله به 102 کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در 202 روز

«اشکان خطیبی» پس از مهاجرت: در ایران همه چیز داشتم و مدیر بودم!

مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی