اخبار محرمانه

آخرين مطالب

یادداشت «دخت اصلاحات» درباره اعظم طالقانی سیاسی

یادداشت «دخت اصلاحات» درباره اعظم طالقانی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: اعظم ظالقانی با درک اهمیت اقدامات بنیادی و زیرساختی و وقوف بر آن، یک تنه بار به چالش کشیدن اصل115 قانون اساسی را به دوش کشید و تفسیر شفاف واژه رجل سیاسی که 4دهه پیش به لطف واضعان قانون اساسی در عِداد شرایط داوطلبان ریاست‌جمهوری جاخوش کرده است را به دغدغه همیشگی‌اش مبدل کرد و‌ از این منظر الهام‌بخش بسیاری از زنان و دختران سرزمین‌مان شد.
شهیندخت مولاوردی در یادداشتی به مناسبت یکمین سال درگذشت اعظم طالقانی نوشت: در آستانه ا‌ولین سالگرد درگذشت بزرگ زن تاریخ معاصر ایران؛ اعظم علایی‌طالقانی، به‌رغم آنکه مدت‌هاست حس و‌ حال گفتن و نوشتن نیست و قلم چندان یاری نمی‌کند، اما از باب ادای دین، این‌ مناسبت را بهانه می‌کنم برای پرداختن به ‌ابعاد دیگری از شخصیت چندوجهی او. در این یک‌سال از این بانوی خستگی‌ناپذیر سخن‌ها بسیار رفته، هرچند هنوز حق مطلب آنچنان که باید و شاید ادا نشده است و صد البته تاریخ و آیندگان به عظمت نام و راه و مرام او شهادت خواهند داد، اما با تامل و مرور مجدد کارنامه و تجربه زیسته خانم طالقانی به نظرم دو ویژگی ایشان بارز و برجسته می‌شود: 
اول- مهارت فوق‌العاده در ایفای نقش‌های چندگانه و توانایی تمرکز بر چندین کار در آنِ واحد که یکی از ویژگی‌های مهم مدیریت به سبک‌ زنانه (و نه فقط مدیران زن) هم‌ به شمار می‌رود؛ به نوعی که در قامت یک ابرزن ظاهر می‌شود نه به معنایی که از آن به «یه پا مرد بودن» مستفاد می‌شود!
خانم‌ طالقانی همزمان و در کنار تمام مسوولیت‌های اجتماعی که همه نوعش را از حزب و رسانه و موسسه و شرکت تعاونی و امور خیریه، آموزش و شرکت در مجامع بین‌المللی و... تجربه کرد، لحظه‌ای از مسوولیت مادری و به ویژه مراقبت از فرزند بیمارش غفلت نکرد و بی‌جهت نبود که رتق و فتق امور و تماس‌های تلفنی‌اش را به پاسی از شب موکول می‌کرد.
به جرات می‌توان گفت تلاش در تلفیق و سازگاری بین ‌این‌ مسوولیت‌ها و جمع بین سطوح مختلف آن به او تاب و توان مادرانه و قدرت مضاعفی برای دفاع جانانه از حقوق اساسی و انسانی شهروندان تا واپسین روزهای عمر بخشیده بود، تا جایی که دیگر حتی جسم و پاهای او یارای همراهی‌اش را نداشت و از اراده و همت بلندش جا مانده بود.
دوم- «سیاست‌ورزی امیدوارانه» که از خودشان این عبارت را وام گرفته‌ام و در آخرین گفت‌وگوی رسانه‌ای‌اش بر آن تاکید کرده است، آنجا که می‌گوید: «نمی‌توان بدون امید در سیاست ماند... باید به مردم اعتماد کرد... نمی‌توانیم نشاط را از این نسل بگیریم...» تم و موضوع ویژه‌نامه یک‌سال پیش نشریه پیام ابراهیم به مناسبت چهلمین سالگرد رحلت آیت‌الله طالقانی همزمان با برگزاری همایش «طالقانی و زمانه ما» که برنامه‌ریزی‌های لازم آن‌ را در زمان حیات‌شان انجام داده بودند، همین عنوان را داشت؛ شیوه‌ای از سیاست‌ورزی که خود در عمل آن را معنا و ترجمه و یک عمر آن را زندگی کرده بود و بارها و‌ بارها دیگران را هم به آن شیوه فراخوانده بود. به واقع سرنوشت و سبک زندگی‌اش صبوری و مداومت را پیشه و مشی او‌ ساخته بود: در پیش گرفتن سیاست صبر و انتظار با راهبرد گفت‌وگو از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بانوی مبارز بود و از زمان آغاز همکاری مشترک‌مان که از اوایل تاسیس خانه احزاب شروع و به اصلاح اساسنامه و تشکیل کمیته زنان (که بنا بود کمیته امور زنان باشد) منجر شد تا روزهای پایانی حیات‌شان توفیق داشتم از این شیوه سیاست‌ورزی درس‌ها بیاموزم. در آخرین پیامکی که از ایشان دریافت کرده‌ام و به یادگار مانده است نیز توصیه به صبر شده‌ام: «...سحر نزدیک است. شرمنده که نتوانستم خدمت برسم! اینها همه نور است!!! قرآن پیوسته به (صبر) همراه با مشتقات گوناگون توصیه می‌کند! صبر حضرت زینب امروزه حداقل دویست میلیون پیرو دارد! درود بر زینب بانوی قهرمان کربلا.» اصرار اعظم طالقانی بر تعیین تکلیف واژه «رجل سیاسی» و شرکت مستمرش در انتخابات ریاست‌جمهوری چهار دوره اخیر حتی با کمک واکر و صندلی چرخدار! در همین چارچوب قابل ارزیابی و داوری است، بماند که چه ملامت‌ها کشید و چه شماتت‌ها شنید؟! او با درک اهمیت اقدامات بنیادی و زیرساختی و وقوف بر آن، یک تنه بار به چالش کشیدن اصل115 قانون اساسی را به دوش کشید و تفسیر شفاف واژه رجل سیاسی که 4دهه پیش به لطف واضعان قانون اساسی در عِداد شرایط داوطلبان ریاست‌جمهوری جاخوش کرده است را به دغدغه همیشگی‌اش مبدل کرد و‌ از این منظر الهام‌بخش بسیاری از زنان و دختران سرزمین‌مان شد، به نحوی که امروزه سرنوشت تفسیر این ‌واژه و مشارکت زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری (نه فقط در مقام ثبت‌نام‌کننده که در این چهار دهه نیز منعی نداشته، بلکه در مقام داوطلب تایید صلاحیت شده)، با نام او گره خورده است. در آخرین تماس تلفنی که برای دلجویی در برابر هجمه‌ها و هتاکی‌ها برقرار کرده بود به ذکر «ایاک نعبد و ایاک نستعین» سفارشم کرد که اینک به ورد روزانه‌ام تبدیل شده و با هر بار یادش را زنده می‌کنم و هر بار همصدا با مولانا زمزمه می‌کنم که «مرگ چنین خواجه نه کاری است خرد... و گنج زری بود در این خاکدان...»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/412510/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی