اخبار محرمانه

آخرين مطالب

کرونای بخت‌گشا؟ تحلیل ویژه

کرونای بخت‌گشا؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - روزنامه شهروند /متن پیش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بیش از 182هزار ازدواج طی چهارماه ابتدای سال ثبت‌شده‌، رقمی که نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر شده ‌است
آمارهای رسمی، افزایش نرخ ازدواج را در چهارماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. آیا کرونا ویروس با همه مشکلات و مصیبت‌هایی که داشته، بخت‌گشای جوانان بوده‌ یا برگزارنکردن مراسم‌های پر‌هزینه ازدواج در این روند صعودی اثرگذاشته ‌است؟
شهروندآنلاین- سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از ثبت بیش از 182هزار ازدواج و 51هزار طلاق تا پایان تیرماه خبر می‌دهد؛ درحالی که رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق پیش‌از این، با اعلام ثبت حدود 200هزار ازدواج در چهارماهه ابتدای 99، عنوان کرد در مدت مشابه سال قبل 167هزار ازدواج و 37هزار طلاق ثبت شده بود. این اختلاف چند 10هزار‌تایی در آمار ثبت‌شده ازدواج تأمل‌برانگیز است. آیا ویروس کرونا با همه مشکلات و مصیبت‌هایی که داشته، بخت‌گشای جوانان بوده ‌است؟
سیف‌الله ابوترابی در تشریح آخرین آمارهای ثبت‌شده ازدواج و طلاق در کشور عنوان می‌کند: «از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه سال‌جاری 182هزار و 82 مورد ازدواج و 51هزار و 371 مورد طلاق رخ داده که در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور ثبت شده است.»
با شیوع ویروس کرونا درکشور بسیاری از مناسبات و روابط اجتماعی کاهش شدید پیدا کرد و برخی هم به‌طور کامل حذف شدند؛ این درحالی است که برخلاف تصور عموم مبنی بر کاهش آمار ازدواج به ‌دلیل حذف مراسم عروسی، در چهارماهه نخست سال‌جاری با آماری افزایشی در این زمینه مواجه بوده‌ایم.
این آمار نشان می‌دهد با وجود اینکه ویروس کووید-19 همچنان در کشور وجود دارد و حتی وضعیت وخیم‌تر از ماه‌های ابتدایی شیوع است، دختران و پسرانی که در آستانه ثبت پیمان زناشویی خود بوده‌اند، منتظر پایان روزهای کرونایی نمانده و به قولی، با استقبال از حذف مراسم‌های پرهزینه و با یک عقد ساده زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند.
با شیوع ویروس کرونا درکشور بسیاری از مناسبات و روابط اجتماعی کاهش شدید پیدا کرد و برخی هم به‌طور کامل حذف شدند؛ این درحالی است که برخلاف تصور عموم مبنی بر کاهش آمار ازدواج به‌دلیل حذف مراسم عروسی، در چهارماهه نخست سال‌جاری با آمار افزایشی در این زمینه مواجه بوده‌ایم
انتظارها بیش از 250 هزار ازدواج بود
«با این حال، شرایط کرونا جلوی رشد مورد انتظار ازدواج را گرفته است؛ زیرا پیش‌بینی می‌شد که در مدت چهار ماه، 250هزار ازدواج ثبت شود.» این توضیحات را علس مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق عنوان می کند: «اما از سویی دیگر یکی از دلایل رشد ازدواج با وجود شرایط کرونا این است که تجملات و هزینه‌های اضافی زوج‌ها کاسته شده و کسی از عروس و داماد انتظار ندارد که برای آغاز زندگی مشترک هزینه مراسم آنچنانی پرداخت کنند.»
کرونا با اینکه آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی به همراه داشت، شاید بتوان گفت یکی از معدود اتفاقات مثبت با ظهور این ویروس، برگزاری ساده مراسم عروسی و به نوعی حذف جشن‌های پرهزینه برای خانواده عروس و داماد بود. بسیاری از زوج‌ها از زمستان سال گذشته در تدارک برنامه جشن عروسی بودند که با ماندگاری همه‌گیری، به عقد ساده در دفترخانه بسنده کردند.
شرایط بیماری شوخی‌بردار نیست
یکی از همین تازه‌عروس‌ها به «شهروند» می گوید: «دوبار مراسم را به تعویق انداختیم، دلم می‌خواست جشن عروسی بگیریم ولی شرایط بیماری شوخی‌بردار نیست؛ تصمیم گرفتیم بدون مراسم زندگی مشترک را شروع کنیم.»
جوانی که چندماهی می‌شود زندگی مشترکش را بدون مراسم شروع کرده نیز، از کاهش هزینه‌هایش خوشحال است و می‌گوید: «هزینه‌های یک عروسی هرچند ساده هم، بسیار بالاست. من و خانمم کارمند هستیم وحقیقتا از کم‌شدن هزینه مراسم خوشحال شدیم. کرونا هر چقدر بدی داشت، این خوبی را داشت که باعث شد به‌ خاطر مراسم عروسی زیر بار قرض نرویم و مبلغی که برای این کارها کنار گذاشته بودیم را در جای دیگر سرمایه‌گذاری کنیم.»
درمواردی احتمال دارد با وجود مشکلات اقتصادی روز‌افزون، رابطه‌‌ها قبل از رسیدن زیر یک سقف،‌ از بین برود و طرفین نتیجه بگیرند که دیگر سر زندگی مشترک نروند. بدون شک کرونا در تهدید این موضوع تأثیر خواهد گذاشت
کش‌دادن رابطه قبل از ازدواج آسیب‌زننده است
بنابراین از یک طرف ازدواج‌های ساده در حال شکل‌گیری و مراسم‌ تجملاتی درحال حذف‌شدن است و از طرف دیگر زوج‌‌هایی هستند که راضی به شروع زندگی مشترک‌بودن مراسم رایج نشده و هنوز بلاتکلیف هستند. درحالی که قطعا طولانی‌شدن بازه زمانی پیش از رفتن زیر یک سقف، آسیب‌های مخصوص به خود را دارد. تندگویان، معاون وزیر ورزش و جوانان معتقد است: طولانی‌شدن این دوره می‌تواند از لحاظ روانی و روابطی که به وجود می‌آید، آسیب‌زننده باشد. حتی در مواردی احتمال دارد با وجود مشکلات اقتصادی روز‌افزون، این رابطه‌ها از بین برود و طرفین نتیجه بگیرند که دیگر سراغ زندگی مشترک نروند. بدون شک کرونا در تهدید این موضوع تأثیر خواهد گذاشت.
مقایسه‌ها باید در بازه سالانه انجام شود
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور، ازدواج و طلاق را به‌عنوان مقوله‌های اجتماعی بخش عمده‌ای از آمارهای تولیدی ثبت احوال برمی‌شمرد و به ایسنا می‌گوید: «گام بزرگی در توسعه دولت الکترونیک در حوزه ثبت ازدواج و طلاق و تولید آمارهای آن در سال 95 صورت گرفته که اعلامیه های کاغذی از چرخه ثبت اعلام ازدواج و طلاق حذف شد و این دو رویداد به صورت برخط به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور منتقل می‌شود.»
با این‌همه مقایسه یک رویداد در بازه زمانی کوتاه در دوسال متوالی با شرایط بسیار متفاوت، شاید نتیجه چندان قابل اعتماد و صحیحی نداشته باشد. به گفته سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور، بر اساس توصیه‌های بین‌المللی و اصول علمی، مقایسه مقادیر وقایع حیاتی در دو بازه مختلف بدون توجه به تغییرات ساختار سنی و دیگر مولفه‌های جمعیتی و نیز بدون توجه به تحولات اجتماعی، فرهنگی از روایت کافی برخوردار نیست. بنابراین این قبیل مقایسه‌ها باید در بازه‌های سالانه یا چندساله انجام شود.
580هزار تولد و 240هزار مرگ طی 4ماه
گفتنی است، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال در دسترس عموم مردم است. بر پایه قانون و مصوبه شورای‌عالی آمار، سازمان ثبت‌احوال کشور مرجع رسمی آمارهای ازدواج و طلاق است و این آمارها به تفکیک سال، سن و سایر اقلام مورد نیاز در وب‌سایت دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال در دسترس عموم مردم است.
ابوترابی همچنین به آمار ولادت تا پایان تیرماه سال‌جاری اشاره می کند: «در این مدت 580هزار ولادت و 241هزار و 598 فوت نیز به ثبت رسیده است.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/412065/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

تظاهرات‌های دانشجویی ضداسرائیلی به دانشگاه‌های کانادا رسید

کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا به خاطر تظاهرات‌های ضداسرائیلی مجازی شد

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

عضو انجمن حمل‌ونقل ریلی: باید کفش آهنین بپوشیم و پولمان را از راه آهن بگیریم

دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد

تصاویری از بازداشت تظاهرات کنندگان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

اعتصاب بی‌سابقه کارکنان فرودگاه‌های فرانسه؛ صدها پرواز در روز سیاه لغو شد

اسپانیا موشک‌های پاتریوت به اوکراین می‌فرستد

نه دانشگاه‌های آمریکا به اسرائیل

کره شمالی چند پرتابه راکتی آزمایش کرد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

این کار را با مدیرتان نکنید!

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

علت گرانی شدید قیمت پیاز

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

حمله روزنامه زاکانی به آرایش سحر دولت‌شاهی

«پایتخت 7» مرداد 1403 کلید می‌خورد

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی