اخبار محرمانه

آخرين مطالب

حمایت از بهداشت باروری زنان، کلید سلامت جامعه معاونت امور زنان و خانواده

حمایت از بهداشت باروری زنان، کلید سلامت جامعه
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -

حمایت از بهداشت باروری زنان در تامین سلامت جامعه و خانواده بسیار مهم است و به عنوان حقوق اجتماعی باید مدنظر قرار گیرد تا شاهد جامعه‌ای پویا و سالم باشیم.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت 99 درصد از مرگ و میر مادران در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد و احتمال زنده ماندن یک زن در دوران زایمان با وضعیت اقتصادی اجتماعی وی، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، جایی که او از لحاظ جغرافیایی و هنجارهای فرهنگی زندگی می‌کند، ارتباط نزدیکی دارد.
بر اساس استانداردهای سلامت، سن بارداری مناسب برای دختران 20 سن 40 سالگی است البته در مورد بارداری های بعد از 35 سالگی نیاز به مراقبت ویژه تری است و یکسری بررسی ها، غربالگری ها و مراقبت های ویژه قبل از بارداری و در زمان آن برای بارداری های بالای 35 سال باید انجام شود.
به باور برخی پزشکان، بهداشت باروری یعنی سلامت کامل جسمی، روانی و اجتماعی و حق برخورداری از خدمات مراقبتی بهداشتی مناسب که زنان را قادر به داشتن حاملگی و زایمان ایمن می سازد، است، زایمان ایمن، برنامه تنظیم خانواده، روشهای پیشگیری از بارداری، تغذیه با شیر مادر، نازایی و تنظیم خانواده یک رکن اساسی جهت دستیابی به سلامت باروری، حفظ و ارتقاء سلامت مادر و کودک است.
فاطمه نیکخواه متخصص زنان روز سه شنبه و در ششمن روز از هفته سلامت که به عنوان «نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط در باره پیشگیری و درمان کووید19» نامگذاری شده، به خبرنگار ایرنا گفت: بارداری در سنین پایین به دلیل عدم تکامل فیزیولوژیک مادر از یک طرف و آماده نبودن وی برای پذیرش یک بارداری و فشارهای ناشی از آن، مادر و نوزاد را با خطرات زیادی روبرو می کند، احتمال مسمومیت حاملگی، سقط، زایمان زودرس و سخت، کم خونی و دیابت حاملگی در این مادران افزایش یافته و خطر مرگ مادران 15 تا 18 سال دو برابر مادران 20 تا 24 سال است.
وی افزود: کودکانی که از مادران کمتر از 18 سال متولد می شوند در بسیاری از مواقع زودتر از موقع مقرر به دنیا آمده وزن تولدشان کم بوده و نارس بودن و وزن کم زمینه ابتلا به عفونت ها و بیماری های مختلف در این کودکان زیاد است.
این پزشک تصریح کرد: در عین حال بارداری در سنین بالای 35 سال نیز خطر سقط جنین، مشکلات جنینی و کروموزومی و بیماری های مربوط به بارداری را افزایش می دهد، مرگ ناشی از بارداری و زایمان در زنانی که در دوره سنی 40 تا 44 سال باردار می شوند پنج برابر زنانی است که در دوره سنی 20 تا 30 سال باردار می شوند و این مساله از دلایل افزایش بروز بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون بالا بوده که با افزایش سن اتفاق می افتد و می تواند سلامت مادر و جنین را با خطر مواجه کند.
نیکخواه گفت: فشار خون بالا به علت اختلال در خون رسانی به جنین منجر به جدا شدن زودرس جفت شده، موجب سقط و مرگ جنین می شود و با افزایش سن مادر بروز ناهنجاری های کروموزومی مانند «سندروم داون» به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
وی افزود: فاصله گذاری مناسب بین دو زایمان حداقل سه سال است زیرا بعد از هر زایمان سه سال طول می کشد تا بدن مادر بهبودی کامل یافته و از نظر جسمی و روحی آمادگی حاملگی بعدی را پیدا کند و مادرانی که بین زایمان ها یشان فاصله حداقل سه سال را رعایت نکنند خطر بیشتری سلامت آنان را تهدید می کند.
این متخصص زنان گفت: کمبود ذخیره آهن و سایر ریز مغذی ها موجب بروز کم خونی و سایر بیماریهای ناشی از کمبود این مواد می شود، خطر سقط و چسبندگی جفت افزایش یافته احتمال بروز عوارض مرگ و میر ناشی از بارداری و زایمان افزایش می یابد.
نیکخواه افزود: تولد نوزاد جدید یکی از بزرگترین خطراتی است که سلامت کودک زیر سه سال را تهدید می کند زیرا تغذیه شیر مادر که برای رشد کودک بسیار مهم است بطور ناگهانی قطع شده و مادر فرصت تهیه غذای کمکی برای فرزند کوچک خود را ندارد و احتمال ابتلای کودک به سو تغذیه و عدم رشد کافی افزایش می یابد، بنابر این رعایت فاصله مناسب بین بارداری ها مهم است.
خدمات مراقبتی وزارت بهداشت به مادران باردار
حامد برکاتی مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: یکی از وظایف این وزارتخانه را مراقبت از بارداری و باروری سالم مادران است و بر اساس محاسبه میزان باروری، زنانی که در دو محدوه سنی 10 تا 54 و 15 تا 49 سن باردار شوند از خدمات مراقبتی وزارت بهداشت برخوردار خواهند شد.
وی افزود: وزارت بهداشت توصیه ای در مورد بارداری در سنین خیلی پایین یا خیلی بالا ندارد اما هر زنی که در این سنین باردار شود، وزارت بهداشت وظیفه دارد از سلامت او حفاظت و حراست کند صرف نظر از اینکه سن او برای بارداری خیلی کم یا خیلی زیاد باشد از سوی دیگر برای اینکه نرخ باروری در کشور صحیح تر برآورد شود، نرخ باروری بر مبنای بانوان سنین 10 تا 54 هم محاسبه می شود.
برکاتی تاکید کرد: برای محاسبه نرخ باروری در کشور با توجه به اینکه در عمل بارداری های بعد از 49 سال و قبل از 15 سال هم در کشور داریم که گر چه تعداد زیادی نیستند، اما این بارداری ها نیازمند مراقبت ویژه تری است، به همین علت محاسبه میزان باروری کل، در بازه سنی 10 تا 54 سال هم محاسبه می شود و این به این معنا نیست که وزارت بهداشت بارداری های زیر 15 یا بالای 45 سال را تشویق کند.
وی افزود: وظیفه وزارت بهداشت مراقبت از بارداری و باروری سالم است و بازه 10 تا 54 سال برای محاسبه میزان باروری کل در کشور و به ویژه برای خدمات رسانی مناسب به زنان بارداری است که در این بازه سنی قرار دارند محاسبه نرخ باروری در بازه 10 تا 54 سال به لحاظ عددی مختصری و در حد صدم درصد از نرخ باروری در بازه سنی 15 تا 49 سال بیشتر است، زیرا عمده باروری زنان ایران بین 15 تا 45 سال است. با توجه به این محاسبه نرخ باروری کل برای سال 1398 اندکی بیش از 1.7 است.
در تقویم رسمی کشور، از 24 تا 30 مهرماه هفته ملی سلامت بانوان برگزار می شود که روزهای آن به ترتیب پنجشنبه 24 مهرماه به «زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید19»، جمعه25 مهر روز «پاسداشت و تکریم بانوان فداکار کادر بهداشت و درمان به عنوان پیشتازان پیشگیری و درمان کووید 19»، شنبه26 مهر به نام «شیوه زندگی سالم زنان و کووید 19 با تاکید بر چاقی به عنوان عامل وخامت کووید19» نامگذاری شده است.
همچنین یکشنبه 27مهر نیز روز «سلامت باروری زنان (روابط زناشویی، بارداری و زایمان ایمن و سالم) در همه گیری کووید19»، دوشنبه 28مهر روز «زنان و سلامت روانی در همه گیری کووید19»، سه شنبه 29مهر روز «نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط در باره پیشگیری و درمان کووید19» و چهارشنبه 30مهر روز «پیشگیری از آسیبهای شغلی و اجتماعی زنان در اپیدمی کووید19» نامگذاری شده است.
منبع: ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/409204/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

چالش‌های پیش روی سوناک برای اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا

من افسار زدم به خواستگارت!

ایران: در صورت تهدید مراکز هسته‌ای، تغییر در سیاست‌های هسته‌ای محتمل است

انتقاد عباس عبدی از گشت ارشاد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

توضیحات امیرعلی نبویان در اتباط با ادامه دادن ارتش سری

روایت جدید معاریو از عملیات ایران: درصد رهگیری 84 درصد بود نه 99 درصد

آلمان سفیر روسیه را احضار کرد

برگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن

شمار شهدای غزه به مرز 34 هزار تن رسید

بازی دیدنی امیر آقایی در "بدون تاریخ بدون امضا"

سردار حق‌طلب: تهدید مراکز هسته‌ای تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران را محتمل می‌کند

روایت مجری صدا وسیما بعد از دیدار با سردار حاجی زاده

چرا صدام پیشرفته‌ترین جنگنده‌های عراق را در خاک دفن کرده بود؟

دختره و نشونیاشو تو زندگیم میبینم

شده از اعتمادت به آدما ضربه بخوری؟

نحوه استفاده از ویتامین C برای پوست‌های حساس

گوگل کارمندان مخالف همکاری با رژیم اسرائیل را اخراج کرد

بیش از 7000 هزار نظامی صهیونیست به اختلالات روانی مبتلا شدند

عشق رو باید ثابت کرد

وقتی مادرها تصمیم می‌گیرند کاری کنند!

روایت تاجگردون از برخورد متفاوت مردم بعد از رد اعتبارنامه‌اش

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علی شادمان با «بلیت یک طرفه» می‌آید

شما اصلا قرار نیست حال کسی رو خوب کنی!

پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون می‌برد

تصمیم تارانتینو برگشت؛ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست

مطهری: میدان دادن به هنرمندان به جهش تولید فرهنگی کمک می‌کند

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

چین: آمریکا نباید خود را بالاتر از همه بداند

گاهی آمدن ها دیر میشوند

اعتراف جالب و شنیدنی نرگس سریال خانه‌ به دوش

ای یار من ای دلبر و دلدار من

واکنش واعظی به ادعای مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف

سردار حاجی زاده: با تسلیحات حداقلی به مصاف صهیونیست‌ها رفتیم

رسانه عبری: حزب‌الله لبنان استفاده از موشک‌های ضد استحکامات را آغاز کرده است

حمله حزب الله به پایگاه صهیونیستی«المالکیه»

روش عجیب کسب درآمد حسین رفیعی در هنرستان!

برملا شدن هویت واقعی داماد جوان

انتقاد آذری جهرمی به رئیسی درباره مسئله حجاب

توصیه آخوندی برای روزهای بعد از حمله ایران به اسرائیل

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

بمب‌افکن آمریکایی B-52 آمریکا در پرواز کم‌ارتفاع

تو که میدونی من تا آخرش باهاتم‌

پس لرزه‌های بازگشت گشت ارشاد؛ محبی: راهی جز خون دل خوردن نمانده...

محمودزاده: وزرای راه، صمت، رفاه و کشور باید تغییر کنند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی