ساماندهی بازار خودرو و فولاد
تحلیل ویژه
بزرگنمايي:
اخبار محرمانه - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پس از گرانی افسارگسیخته قیمت خودرو در یکی دو ماه گذشته، مسئولان وزارت صمت و نمایندگان مجلس با برگزاری جلساتی سعی در تدوین طرحهایی برای بهبود قیمتها دارند. لازم به ذکر است طی دو سه روز اخیر و با توجه به افت قیمت دلار، نرخ برخی از خودروهای داخلی و خارجی روند کاهشی در پیش گرفت و امید است تا با اتخاذ راهکارهای هوشمندانه از سوی مسئولان شرایط بازار خودرو تعدیل شود.
حدود دو ماه است که قیمتها در بازار خودروهای داخلی، متاثر از برخی دلایل همچون نوسانات نرخ ارز، گرانشدن قطعات و مساله عرضه، به شکل محسوسی افزایش یافت و برخی از آنها از 50 میلیون تا 400 میلیون تومان گران شدند. این عامل، تقاضا در بازار را به شدت کاهش داد و بسیاری از مردم با مشاهده قیمتها قید خرید را زدند. از همین روی، طی روزهای اخیر برخی مسئولان خودرو و وزارت صمت در جلسات خود با نمایندگان در پی اتخاذ راهکارهایی برای کنترل قیمتها هستند.
کاهش 10 تا 40 میلیونی قیمت خودرو
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، در مورد تاثیر کاهش نرخ دلار بر بازار خودرو، اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز ارتباط نزدیکی با قیمت خودرو دارد، وقتی اتفاقی در بازار ارز رخ میدهد، به سرعت تاثیر خود را در بازار خودرو نشان میدهد. بر اساس گزارش مهر، او افزود: قیمت خودرو در بازار صرفا از روی کاغذ اعلام و بالا و پایین میشود و معاملهای روی نرخهای بالا انجام نمیشود؛ اما طی دو روز گذشته با توجه به اینکه نرخ دلار به سمت کاهشیشدن حرکت میکند، قیمتهای کاغذی خودرو نیز در حال ریزش است. به گفته او، طی امروز نرخ خودرو چه در بازار خودروهای نو و چه کارکرده داخلی و خارجی 10 تا 40 میلیون تومان کاهش یافته است. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران همچنین اضافه کرد: اگر نرخ دلار به همین صورت ریزش کند، قیمتها در بازار خودرو کاهش مییابد.
همکاری وزارت صمت و مجلس برای سامانبخشی
گفتنی است، علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت، در جلسه با نمایندگان مجلس اعلام کرد: کارگروه مشترکی میان وزارت صمت و کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای بررسی موضوعات مهمی همچون خودرو تشکیل شده و بهزودی طرح مشترکی برای ساماندهی بازار خودرو ارائه خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، او با گلایه از قیمتگذاری دستوری خودرو اظهار کرد: قیمتهای دستوری، صنعت خودرو کشور را با زیان هنگفت روبهرو کرده است و با توجه نوع قیمتگذاری، شاهد سه نوع قیمت مصوب، تمام شده و قیمت بازار هستیم. در شرایط فعلی باید نقدینگی موجود به سوی بخشهای مولد کشور هدایت و عطش بازار خودرو به شکل موثری کنترل شود. او با بیان اینکه با توجه به علاقهمندی مردم برای سرمایهگذاری در خودرو بهعنوان یک کالای مصرفی بادوام، ضروری است که این محصول مهم با استراتژی مشخصی در میزان تولیدات و کیفیت، عرضه شود، تصریح کرد: در رابطه با هر یک از این موضوعات به صورت مشترک با کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی و برنامهریزی لازم هستیم و خوشبختانه کمیسیون همکاری بسیار خوبی در این حوزه با وزارت صمت داشته است. وزیر صمت اولویت نخست وزارتخانه را حمایت ویژه از واحدهای توانمند و افزایش تولیدات رقابتی در حوزه خودرو کشور دانست و افزود: تقویت شرکتهایی که توانمندی لازم را در این عرصه دارند، در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم انحصار موجود را از بین ببریم. از طرف دیگر وزارت صمت طرح دیگری را تحت عنوان «عدالت در توزیع و واقعی کردن تقاضا» در دستور کار دارد که بر اساس آن علاوه بر عرضه 153 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال، ایجاد محدودیت در تقاضا با قیمتسازی واقعی هم مد نظر قرار گرفته است. اضافه بر آن و بر اساس گزارش ایلنا، سهیل معمارباشی، مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، نیز اظهار داشت: درخواست شده که بر اساس ضوابط تعیین قیمت سازمان حمایت، هیات مدیره شرکتها قیمت پایه خودرو را اعلام کنند، لذا سازمان حمایت باید نظارت کند تا تمام ضوابط رعایت شود و خودروسازها متحمل زیان نشوند.
لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/406513/