اخبار محرمانه

آخرين مطالب

منتفی شدن استیضاح؛ گزک دست فرصت‌طلبان نباید داد تحلیل ویژه

منتفی شدن استیضاح؛ گزک دست فرصت‌طلبان نباید داد
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
چند روزی می‌شد که بحث درباره استیضاح رییس‌جمهوری، به سوژه اول رسانه‌‌‌های کشور تبدیل شده بود؛ بحث بی‌حاصلی که تحقق آن جز خسران برای کشور، چیزی به همراه نداشت. اکنون که استیضاح رییس‌جمهوری به‌امری منتفی تبدیل شده، بازخوانی درس‌ها و عبرت‌های این مساله برای جریان انقلابی، مفید به نظر می‌رسد.
احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیات‌رییسه مجلس، روز دوشنبه، 28 مهر در برنامه‌‌ای تلویزیونی، با منتفی‌اعلام‌‌کردن ماجرای استیضاح رییس‌جمهوری گفت: «حقیقت این است که اگر الان استیضاح رییس‌جمهور را در مجلس شروع کنیم، روند آن در حدود دو ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعد از آن نیز معاون اول رییس‌جمهور به مدت سه ماه رییس دولت می‌شود و بعد از آن هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود؛ پس اگر نتیجه‌ای داشت، انجام می‌شد، بنابراین ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود.» استیضاح رییس‌جمهوری پس از آن مطرح شد که تعدادی از نمایندگان مجلس، نامه‌‌ای را با این هدف به امضا رساندند؛ نامه‌‌ای که البته در نهایت به سقف قانونی تعیین‌شده یعنی 72 امضا نرسید.
سستی و ناتوانی در اداره قوه‌مجریه، سوء‌مدیریت در بازار ارزی کشور و عدم‌کنترل قیمت‌ها، عدم‌موفقیت در برخورد با مقوله بیکاری، عدم‌کنترل قاچاق، قانون‌گریزی، اجرانکردن اصول 24گانه اقتصاد مقاومتی، عدم‌موفقیت در دیپلماسی داخلی و خارجی و برجام، نداشتن صداقت و امانتداری، عدم‌رعایت شایسته‌‌سالاری انتخاب مدیران، ایجاد دلهره و ناامنی اقتصادی و سوء‌مدیریت در بازار بورس، از جمله محورهای استیضاح درخواستی تعدادی از نمایندگان بود. درخواست برای استیضاح رییس‌جمهوری بی‌شک از حقوق حقه و قانونی نمایندگان ملت به شمار می‌آید و محورهای استیضاح نیز تا حدود زیادی ریشه در واقعیت دارند اما فارغ از اطاله روند استیضاح، آیا نفس این اقدام می‌توانست دردی از دردهای کشور درمان کند یا خدای ناکرده، بر زخم‌‌‌های قبلی، زخمی مضاعف می‌شد؟ طبق آنچه از شرایط امروز کشور برداشت می‌شود، بخش دوم بیشتر به واقعیت نزدیک است.
محدود‌های سیاست
در باب سیاست، تعاریف زیادی عرضه شده اما در تعریفی همه‌فهم، سیاست یعنی تصمیم‌گیری همراه با مصلحت‌سنجی و معطوف به دایره ممکنات. در سیاست‌ورزی آنچه باید مورد نظر اولیای امر باشد، هزینه و فایده احتمالی است. به یقین اگر هزینه سیاست مدنظر، از فایده‌اش پیشی بگیرد، آن سیاست غیرقابل پذیرش و مردود خواهد شد. طبق این منطق عقلی ساده، استیضاح رییس‌جمهوری در شرایط فعلی، هیچ توجیهی نداشت و دورنمای تاریک و مبهمی از آینده کشور ارائه می‌داد. دغدغه استیضاح‌کنندگان از آن رو که مترصد پویایی بیشتر در اعمال دولت بودند، برای همه مردم ایران محترم است اما آیا ابزار استیضاح، پرکاری دولت را در پی می‌داشت؟ آیا پس از اعلام عدم‌کفایت رییس‌جمهوری، قرار بود نرخ ارز به ثبات برسد و قیمت اجناس و کالاها به وضعیت نرمال بازگردد؟ اینها همگی سوال‌هایی است که ذهن هر ناظری را به خود مشغول می‌کند. تعلل در پاسخگویی به این سوالات و سوالاتی از این دست، نشان می‌دهد که قطعیت کارکرد استیضاح هنوز که هنوز است، در هاله‌‌ای از ابهام قرار دارد.
با درنظر‌گرفتن این امر، شاید بد نباشد یک‌بار دیگر، حدود و ثغور و بایدها و نبایدهای امر سیاست را به برخی چهره‌‌‌های اصول‌گرایی و مدعی انقلابی‌گری گوشزد کرد. شاید در ذهن برخی چهره‌ها و فعالان، انقلابی‌گری، امری بی‌نسبت با عقلانیت و محاسبه‌گری‌‌‌های معمول است و رفتارها هر چه بی‌محاباتر باشند، در منظر و مأوای ایشان، عیار انقلابی‌گری‌اش بالاتر خواهد رفت. این درحالی است که طبق فرمایش بزرگان نظام، کمیت انقلابی‌گری و آرمان‌گرایی بدون لحاظ واقعیات و محسوسات و ممکنات، حتما لنگ می‌زند. بی‌گمان و در شرایطی که دولت و ملت ایران، از بیرون و درون با مضایقات پردامنه مواجه هستند، استیضاح رییس‌جمهوری و کنار رفتن وی، نه‌تنها گرهی باز نمی‌کند، بلکه مشکلی بر مشکلات کشور اضافه می‌شود.
زمینه‌ساز فرصت‌طلبان نباشیم
زمینه‌سازی نکردن برای کنشگری فرصت‌طلبانِ بی‌اعتقاد به روح انقلابی‌گری، مساله دیگری است که ادغام انقلابی‌گری و مصلحت‌سنجی را به طرزی فزون‌تر، مهم و واجب می‌گرداند. طی یک هفته از آغاز تبلیغات درباره لزوم استیضاح رییس‌جمهوری از سوی برخی سیاسیون نابلد، جریان تجدیدنظرطلب تلاش کرد بی‌اشاره به حضور حداکثری‌اش در ارکان قدرت طی این سال‌ها، صدر تا ذیل معضلات موجود را به پای گفتمان انقلابی‌گری بنویسد و خود را بری جلوه بدهد. ایشان با تصویر‌‌سازی غلط از فضای مجلس، درصدد آن بودند تا بهارستان و پاستور را رودرروی هم بکشانند و این‌گونه جا بیندازند که مجلس، مانع برنامه‌‌‌های دولت است. این فضا‌‌سازی‌ها در شرایطی است که کمتر از 9 ماه تا انتخابات ریاست‌‌جمهوری باقی مانده و تبلیغات‌چی‌‌‌های جریان تجدیدنظرطلب، هر روز بیش از گذشته، خود را پیشگام حل مشکلات و جریان انقلابی را مانع و رادع این روند، نشان خواهند داد. جریان انقلابی باید حداکثر هوشیاری را به خرج دهد تا گزک به دست دولت و جریان اصلاحات ندهد. نباید جای شاکی و متهم عوض شود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/405961/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

علت گرانی شدید قیمت پیاز

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

حمله روزنامه زاکانی به آرایش سحر دولت‌شاهی

«پایتخت 7» مرداد 1403 کلید می‌خورد

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

جلد نشریه آمریکایی تایم با عنوان، تأثیرگذارترین افراد جهان؛ یولیا ناوالنایا

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی