اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ختم موقت یک غائله تحلیل ویژه

ختم موقت یک غائله
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
آن روز که حسن روحانی در قامت رییس‌جمهوری در میان وزرا و معاونانش در جلسه هیات دولت مشغول سخنرانی بود و از بایدها و نبایدهای جمهوری اسلامی می‌گفت و بار دیگر ماجرای صلح امام حسن مجتبی(علیه السلام) را بازخوانی می‌کرد، احتمالا انتظار هزار و یک انتقاد ازسوی مخالفان همیشگی‌اش را داشت ولی شاید این تصور را هم نمی‌کرد آتش اعتراض دلواپسان چنان تند شود که رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از «بارها اعدام رییس‌جمهوری» سخن گفته و همزمان یارانش درون و بیرون از ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان، اقدام به تهیه طرحی برای استیضاحش کنند. روحانی برای حدود 72 ساعت شاهد جولان تندترین مخالفانش بود ولی با این تفاوت که این‌بار حامی پر و پاقرصی هم در پارلمان نداشت، البته به‌جز حمایتی از سوی اصولگرایان. یاران دیروز رییس‌جمهوری به‌واسطه بالا گرفتن مصائب معیشتی و البته عقب‌نشینی آشکار از شعارهای مصلحانه انتخاباتی، دسته دسته از او جدا شدند و هرکدام به مسیری رفتند اما از قضا حمایت غیررسمی اصولگرایان از روحانی کافی بود تا او این‌بار نیز از غائله استیضاح جان سالم به در برده و طرح استیضاحش لغو شود.
ماجرای نیمروز
پیش از اعلام خبر عقب‌نشینی مجلس از استیضاح حسن روحانی، همه نگاه‌ها به همایش طیف تندرو اصولگرایان متشکل از یاران محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری سابق ایران و اعضای جبهه پایداری در قم برای «مطالبه استیضاح رییس‌جمهوری» بود. حمید رسایی، مجتبی ذوالنوری، جواد کریمی قدوسی و جمعی دیگر از مخالفان روحانی گرد هم آمده بودند تا در همایشی چندساعته از چرایی لزوم استیضاح رییس‌جمهوری ایران بگویند تا حداقل بدین شیوه بتوانند مخالفان این مساله در یازدهمین دوره مجلس را قانع کرده و به اهداف خود دست یابند. درجریان این نشست و بنابر آنچه که فرید مدرسی، روزنامه‌نگار نزدیک اصولگرایان میانه‌رو در توییتی اعلام کرد، جواد جاویدنیا که در روزگاری نه چندان دور در قامت معاون دادستان‌کل جمهوری اسلامی مشغول فعالیت بود و حالا به عنوان معاون دادگستری تهران شناخته می‌شود، از سخنرانان این همایش عجیب بوده و از آن‌جا که ازجمله حامیان فیلترینگ به شمار می‌رود، به تندی از اقدامات دولت روحانی در قبال شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرده است. 
همزمان با فعالیت این گروه دلواپس، رسانه‌های اصلی جریان اصولگرا اما یکی پس از دیگری به انتقاد از طرح استیضاح رییس‌جمهوری پرداختند و از مخالفت عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی با این موضوع نوشتند. در نخستین اقدام مجتبی توانگر نامه سال 83 رهبر انقلاب به غلامعلی حدادعادل، رییس وقت مجلس را منتشر کرد که طی آن، رهبری صراحتا مخالفت خود را با استیضاح رییس‌جمهوری وقت و وزرایش، آن هم در سال پایانی فعالیت دولت دوم سیدمحمد خاتمی اعلام کرده است. پس از این اقدام، موافقان استیضاح رییس‌جمهوری به‌حق قانونی خویش اشاره کرده و تاکید کردند که شرایط امروز ایران با آن زمان یکسان نیست.
مخالفت وابستگان
جدال‌ها و زد و خورد رسانه‌ای اصولگرایان موافق و مخالف استیضاح روحانی همچنان ادامه پیدا کرد ولی در این میان، طیفی از این رسانه‌های اصولگرا از یک سو و حامیان محمدباقر قالیباف، رییس مجلس و یارانش، ازسوی دیگر به انتقاد از طرح استیضاح روحانی پرداختند. امیر ابراهیم رسولی، مشاور قالیباف و مدیرکل هیات رییسه مجلس در همین راستا از پروژه نفوذ سخن به میان آورد و آن را به تلاش‌ها برای استیضاح روحانی ربط داد. حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان نیز گفته‌های آنان را به صریح‌ترین شکل تکرار کرد و در یادداشتی نوشت که «طرح توطئه‌آمیز «دولت بی‌سر» علیه جمهوری اسلامی ایران هم کلید خورد و به صحنه آمد و به یقین می‌توان گفت که ایران اسلامی اصلی‌ترین هدف آن بوده است چرا که ایران خاستگاه، اردوگاه و پشتیبان نهضت مقاومت در سراسر منطقه و جهان است. بنابراین به آسانی می‌توان نتیجه گرفت توطئه یاد شده، قبل از همه روی ایران اسلامی که خاستگاه و اردوگاه اصلی مقاومت است هدف‌گذاری شده و به صحنه آمده باشد.»
همسو با کیهان، پایگاه خبری فردا نیوز نیز در گفت‌وگوها و گزارش‌هایی جداگانه به انتقاد از مواضع مخالفان استیضاح رییس‌جمهوری پرداخت. این رسانه که نزدیکی غیرقابل انکاری به قالیباف و مشاورانش دارد، به‌نقل از عباس سلیمی نمین نوشت که «نتیجه استیضاح و استعفای رییس‌جمهور هیچ فرقی با هم ندارد چون در این مقطع کنونی حساس هرکدام آنها انجام شود، یک بی‌دولتی در کشور به وجود می‌آید. البته استعفا حداقل خواسته امریکا را تأمین می‌کند و استیضاح حداکثر خواسته امریکا را، چون استیضاح همراه با تنش خواهد بود.» این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه استیضاح‌کنندگان را متهم به عدم استفاده از «عقلانیت» کرد و از سوی دیگر غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با این رسانه، موضع «قطعی» عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی در قبال استیضاح رییس‌جمهوری را اعلام کرد و گفت: «دولت‌ها باید تا پایان کار خود بمانند و به فعالیت خود ادامه دهند. این مهم نظر مقام معظم رهبری هم هست و ایشان چندی پیش به صراحت بر این موضوع تأکید کردند مگر آنکه شرایطی به وجود آید که واقعا ادامه کار دولت میسر نباشد؛ مانند آنچه بنی‌صدر رقم زد که واقعا غیرقابل تحمل بود.»
تصمیم غیابی
در شرایطی که موافقان ‌این استیضاح رییس‌جمهوری یا به قم رفته و سرگرم همایش دلواپسان بودند یا مشغول کار و باری جز آن‌چه به این غائله مربوط بود، محمدباقر قالیباف و یارانش در هیات رییسه مجلس با تشکیل نشستی، اقدام به تصمیم‌گیری درباره طرح تهیه شده برای استیضاح روحانی کردند. قالیباف که این روزها شبیه به علی لاریجانی، رییس مجلس دهم، مانع از تلاش‌های نمایندگان برای استیضاح و سوال از رییس‌جمهوری و وزرا می‌شود، براساس آنچه که احمد امیرآبادی فراهانی، ازجمله اعضای هیات رییسه مجلس که به قالیباف نزدیک است، در برنامه «تهران 20» گفته، خبر از خروج طرح استیضاح رییس‌جمهوری از دستورکار داده و تاکید کرده که «حقیقت این است که اگر الان استیضاح رییس‌جمهوری را در مجلس شروع کنیم، روند آن در حدود 2 ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم. بعد از آن نیز معاون اول رییس‌جمهور به مدت 3 ماه رییس دولت می‌شود و بعد از آن هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود بنابراین ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود.» امیرآبادی فراهانی که این روزها سخنگوی غیررسمی رییس مجلس است، نگفته تصمیم مجلس برای عدم استیضاح رییس‌جمهوری در کدام جلسه اتخاذ شده ولی دو تن از حامیان استیضاح روحانی در مجلس به «اعتماد» گفتند که جلسه‌ای با آنان برگزار نشده است.
خودزنی دست‌راستی‌ها
با این حال از قرار معلوم عزم مجلس برای خارج کردن طرح استیضاح رییس‌جمهوری و البته سوال از حسن روحانی از دستورکار خود جدی است و احتمالا همین مساله سبب شده تا پایداری‌ها دوباره توپخانه خود علیه مجلس یازدهم را فعال کنند. در آخرین نمونه، محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی مورد علاقه صداوسیمای جمهوری اسلامی و ازجمله کارشناسان نزدیک به جبهه پایداری به تندی از تصمیم مجلس یازدهم برای منع استیضاح حسن روحانی انتقاد کرده است. او در جریان اظهاراتی که پایگاه خبری «انتخاب» آن را منتشر کرده، تلویحا مجلس یازدهم را «غیرانقلابی» خطاب کرده و گفته است: «مجلس اگر انقلابی عمل کرده بود باید تا امروز آقای روحانی از اریکه قدرت خارج می‌شد و اگر این اتفاق رخ داده بود امروز قیمت ارز 11 یا 12 هزار تومان بود، نه 30 هزار تومان و بلکه بیشتر. مجلس فعلی مجلسی اصولگرا با اکثریت ضعیف است و بخشی از نمایندگان، افرادی فرصت طلب هستند که تا امروز چندین بار طیف و جناح خودشان را تغییر دادند.» با این حال و به رغم خروج از دستور طرح استیضاح رییس‌جمهوری و بازگشت آرامش نسبی به پارلمان و همچنین تصریح علی خضریان ازجمله نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس مبنی بر اینکه این تشکیلات خواهان استیضاح رییس‌جمهوری نیست، همچنان نمی‌توان غائله استیضاح روحانی را ختم شده درنظر گرفت.
اصولگرایان هنوز دست از توهین و تشر به روحانی برنداشته و صرفا با استیضاح او مخالفت می‌کنند؛ آن‌هم شاید به‌دلیل نگرانی از بازگشت دوباره اصلاح‌طلبان به قدرت، درصورت تداوم این تندروی‌های اصولگرایانه. از این رو به نظر می‌رسد پایداری‌های درون و بیرون پارلمان مترصد فرصتی باشند برای ظهور دوباره و حمله‌ای شدیدتر به حسن روحانی و دولتش؛ حمله‌ای که هرچه به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری و خروج روحانی از کاخ پاستور نزدیک شویم، احتمالا شدیدتر خواهد شد و بعید است آن زمان همچون امروز تلاشی ازسوی قالیباف و یارانش در توقف این حملات صورت گیرد و آبی شود بر آتش خشم دلواپسان.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/405956/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جت شخصی چند؟

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

پیدایش ابرقدرت اسلامی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

سختی‌های کار «سلطان و شبان» که کمتر شنیدید

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

تصاویر متفاوتی از شاهزاده سریال «جومونگ 3»

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌گذشت؟

به نظرتون بچه سیر شده یا نه؟

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند

عصر ایران: احضار پریسا صالحی برای اجرای حکم حبس

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی