اخبار محرمانه

آخرين مطالب

رشد جمعیتی ایران در سال 2050 به صفر خواهد رسید وزارت رفاه

رشد جمعیتی ایران در سال 2050 به صفر خواهد رسید
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - رئیس سازمان بهزیستی کشور در دهمین جلسه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه رشد جمعیتی ما در سال 2050 به صفر خواهد رسید، گفت: نمودار رشد جمعیتی جهان تا سال 2099 به صفر نخواهد رسید لذا نگرانی کنونی ما که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است و حتما باید جدی گرفت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ، «وحید قبادی‌دانا» در دهمین جلسه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه طبق مصوبه وزیران ریاست شورای ملی سالمندان با وزیرتاون، کار و رفاه اجتماعی است و دبیرخانه آن در سازمان بهزیستی کشور مستقر است، افزود: شرایط سالمندی کشور بسیار ویژه است و باید تمهیدات جدی برای آن اندیشه شود البته تدوین سند ملی سالمندی اقدام بزرگی بود که به نتیجه رسید و در 31 شهریورماه با امضاء وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان برنامه و بودجه به تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ابلاغ شد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه وضعیت سالمندی در کشور باید طبق بند 7 سیاست کلی جمعیت مقام معظم رهبری پیش رود، اذعان کرد: وظیفه داریم موضوع فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب را فراهم کنیم؛ لذا با توجه به این دستور و سیاست کلی و شرایط خاصی که در کشور وجود دارد در حال حاضر 8 میلیونو 300 هزار نفر از سالمندان در ایران زندگی می‌کنند و این فرصتی ارزشمند است.
وی سن سالمندی را براساس استانداردهای جهانی در ایران 60 سال و در برخی از کشورهای توسعه‌یافته 65 سال برشمرد و ادامه داد: تقریبا 10 درصد جمعیت کنونی کشور سالمندان تشکیل می‌دهند این در حالی است که در سال 135 این رقم 5 درصد بود به عبارتی ظرف 40 سال جمعیت سالمندی دو برابر رشد کرده است اما در بسیاری از کشورهای پیشرفته ظرف 100 سال این رشد مضاعفی صورت می‌پذیرد علیرغم اینکه ما در 20 سال آینده شاهد دو برابر شدن این جمعیت در کشور خواهیم بود که نسبت جنسی در آمار سال 1375 از 116 مرد سالمند، 100 زن سالمند وجود داشت که این نسبت از سال 1385 به سمت زنانه شدن جمعیت سالمندی سوق پیدا کرده است بطوری که در سال 1395 از 97 مرد سالمند، 100 زن سالمند وجود داشته است.
قبادی‌دانا، تصریح کرد: وضعیت سواد سالمندان در آمار سال 1355، 12.9 درصد از سالمندان باسواد بودند که این رقم در سال 1395 به 46.4 درصد رسیده است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی افزایش قابل توجهی داشته باشد؛ پنجره جمعیتی زمانی اتفاق می‌افتد که دو سوم جمعت موجود در کشور سن مولد(15 تا 65 سال) باشد که این فرصتی برای هر کشور در راستای جهش اقتادی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند باشد. از سال 1385 پنحره جمعیتی به روی کشور ما باز شده است و تا سال 1425 نیز ادامه خواهد داشت و این فرصت طلایی برای استفاده از پنجره جمعیتی در کشور است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به وضعیت شهرنشینی در کشور، عنوان کرد: در سال 1355، 44 درصد سالمندان شهرنشین بودند این در حالی است که در سال 1395 این آمار به 72 درصد رسیده است و در حال حاضر 27 درصد سالمندان در روستا زندگی می‌کنند اما در این سال‌ها امید به زندگی افزایش پیدا کرده است در حالی که اکنون میانگین به 72 سال رسیده است؛ همچنین درخصوص وضعیت تاهل 72 درصد سالمندان زوج و مشترک زندگی می‌کنند و 26.6 سالمندان دیگر دارای همسر نیستند؛ نکته مهم برای آینده‌نگری وضعیت تجرد قطعی سالمندان است که امروز 0.9 درصد سالمندان تجرد قطعی دارند و در تنهایی بسر می‌برند.
وی استان‌های گیلان، مازندران و تهران را دارای بیشترین میانگین سنی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: کمترین میانگین سنی را در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بریراحمد شاهد هستیم اما نگرش بعدی درصد جمعیت سالمندی به کل جمعیت در استان است که بیشترین جمعیت را استان گیلان با 13.2 درصدف مازندران با 11.4 درصد و استان مرکزی با 10.8 درصد دربرمی‌گیرند. استان سیستان و بلوستان نیز به سبب موالید میانگین سنی 0 تا 15 سال بیشتری دارند.
قبادی‌دانا با بیان اینکه رشد جمعیتی ما در سال 2050 به صفر خواهد رسید، تصریح کرد: نمودار رشد جمعیتی جهان تا سال 2099 به صفر نخواهد رسید لذا نگرانی کنونی ما که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است حتما باید جدی گرفت؛ میانه جمعیت در سال 1349 در ایران 17 سال بوده در حالی که در سوئد 35 سال، در ژاپن 28 سال بوده است و آنچه پیش‌بینی می‌شود در 30 سال آینده میانه سنی جمعیت در کشور ما به 45 سال می‌رسد و در رتبه‌بندی نزدیک به کشور ژاپن خواهیم شد در حالی که براساس پیش‌بینی‌ها میانه سنی در دنیا 36 سال خواهد بود لذا در یک مقایسه کلی اگر با این وضعیت پیش برویم در 30 سال آینده جمعیت ایران از میانگین جمعیت جهان پیرتر خواهد بود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به افزایش 20 ساله امید به زندگی و افزایش پوشش حمایتی از سالمندان، ادامه داد: در حال حاضر با ارتقاء میانگین سطح سواد سالمندی مواجهیم که در سال‌های آتی رشد آن بیشتر خواهد شد؛ یکی از موضوعات که با آن مواجهیم کاهش بعد خانوار است بطوری که در سال 1365 بعد خانوار 5.1 بوده که در سال 1395 به 3.3 رسیده است که طبیعتا با کاهش آن در سال‌های آتی روبرو خواهیم بود؛ از طرفی دیگر افزایش سالمندان بدون همسر را شاهد هستیم که براثر فوت و یا طلاق ایجاد شده است که در سال‌های اخیر تعداد آنها به 2 میلیون نفر رسیده است و مهمتر از این موضوع روند رو به رشد تجرد قطعی سالمندان است اگر اکنون 80 هزار سالمند مجرد قطعی داریم در سال‌های آتی شاهد حدود 1 میلیون سالمند مجرد قطعی خواهیم داشت که زندگی تنها را تجربه می‌کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 0.3 درصد سالمندان در خانه‌های سالمندان و مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: افزایش چالش‌های مراقبت غیرسمی از سالمندان، افزایش تقاضای سالمندان به خدمات حمایتی و رفاهی و لزوم ارتقاء توانمندسازی سالمندی با توجه به سرعت رشد تکنولوژی از پیامدهای جمعیت سالمندی محسوب می‌شود. 
قبادی‌دانا به آمار مرگ و میر ناشی از کرونا اشاره کرد و یادآور شد: آمار در کشورهای توسعه‌یافته بطوری بود که بیش از 40 تا 50 درصد فوتی‌های کرونا را سالمندان مستقر در خانه‌های سالمندان تشکیل می‌داد که این نشان‌دهنده جمعیت بالا سالمندان مستقر در این خانه‌هاست اما در کشور ما بیشتر سالمندان در خانه‌های خود زندگی می‌کنند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: امسال برای 3 هزار و 500 خانواده تحت پوشش بهزیستی که نیازمند هستند ولی سالمند بالای 90 سال را در خانه نگهداری می‌کنند با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تقدیر و فرهنگسازی این امر مبلغ یک میلیون تومان به همه این خانوار اهدا شد. انشالله به زودی لایحه جامع سالمندی تدوین شود و سند ملی کاملا اجرایی و عملیاتی شود.
یادآوری می‌شود، در ادامه دهمین جلسه شورای ملی سالمندان آئین‌نامه داخلی سند ملی سالمندی با حضور اعضاء بررسی شد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/400578/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بهرام عظیمی برای ساخت مجموعه سیا ساکتی چقدر دستمزد گرفت؟!/ ویدئو

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

محبت کردنشون خیلی جالبه

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گزیده‌های نفتی هفته

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین از سوی آمریکا

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

سقوط سهام آسیا

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی