اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ترامپیدن حاکمیت آمریکا تحلیل ویژه

ترامپیدن حاکمیت آمریکا
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - وطن امروز / متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
علی آران/ مرگ یک قاضی ارشد آمریکایی در 87 سالگی، بیش از پیش توجهات را به سونامی تغییرات در حاکمیت این کشور معطوف کرد. عناوین خبری درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و بالطبع حاکمیت ایالات متحده در ماه‌های اخیر به اندازه کافی با نام 2 نامزد 74 و 77‌ساله ریاست بر کاخ سفید از 2 جناح جمهوری‌خواه و دموکرات، با مشکلات سالخوردگی عجین شده بود که نقش‌آفرینی یک قاضی ارشد 87 ساله، معادلات قدرت در سرای سالمندان واشنگتن را بغرنج‌تر کرد. 
«روث گینزبرگ» این جمعه پس از 27 سال عضویت در دیوان عالی ایالات متحده، با مرگش، ساختار سیاسی ظاهری آمریکایی مبتنی بر توازن قوا میان 2 حزب همیشه حاکم جمهوری‌خواه و دموکرات را هم رو به زوال برد. 
او یکی از 4 قاضی ارشد وابسته به حزب دموکرات در دیوان عالی ایالات متحده بود که در سال‌های گذشته نقشی حیاتی در ایجاد موازنه در مقابل 5 قاضی ارشد جمهوری‌خواه، در حساس‌ترین نهاد رسمی حکمیت در نظام حکمرانی آمریکا داشت. مرگ او اما در آستانه انتخابات نوامبر باعث شده فرصتی طلایی در اختیار ترامپ و هم‌حزبی‌های محافظه‌کارش قرار بگیرد تا برتری کرسی‌های خود در این دیوان را مطلق (6 در برابر 3) کنند. 
بر هم خوردن توازن بین 2 طیف محافظه‌کار و لیبرال به نفع طرف اول در حاکمیت یکپارچه الیگارشی آمریکایی 2 اثر کوتاه و بلند‌مدت در فضای سیاسی و اجتماعی این کشور خواهد داشت. 
در کوتاه‌مدت و در ماه‌های قبل و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر، این وضعیت دست جمهوری‌خواهان حاکم را برای تقلب در هر 2 انتخابات ریاست‌‌جمهوری و کنگره باز می‌گذارد که این حس ترس را به دموکرات‌ها القا کرده و به منزله شدیدتر شدن روحیه تنازع بقای آنها و حامیان لیبرال‌شان خواهد بود که قطعا دعوای ترامپ و بایدن را به جنگی تمام‌عیار در هفته‌های پیش رو بدل خواهد کرد. این در حالی است که پیش از این هم انتخابات 2020 به نقطه آغاز جنگ داخلی و از هم گسیختگی نظام و جامعه این کشور تشبیه شده است. 
دیوان عالی ایالات متحده 2 دهه پیش شکایت «ال‌‌گور» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات 2000 نسبت به اختلاف آرا در ایالت فلوریدا را نادیده گرفت و حکم به پیروزی نهایی جورج بوش (پسر) داد. حال غلبه رای هم‌حزبی‌های ترامپ در این دیوان، بایدن را از نتیجه انتخابات پیش رو مأیوس می‌‌کند. با توجه به سابقه خراب ترامپ در سوءاستفاده از هر مزیت یا حفره قانونی، او و طرفداران متعصبش حالا می‌توانند با خیال راحت دست به هر اقدام خلاف قاعده‌ای در جریان رای‌گیری‌ها بزنند و خاطرجمع باشند که دیوان عالی ترتیب اثری به شکایات طرف مقابل ندهد. به عبارت دیگر اصرار ترامپ برای معرفی جایگزین گینزبرگ پیش از موعد انتخابات، نشان از برنامه‌ای هدفمند برای تقلب سیستماتیک در انتخابات دارد تا بلکه علاوه بر باقی ماندن خود در کاخ سفید و حفظ اکثریت جمهوری‌خواه سنا- بویژه 6 کرسی بشدت در خطر سناتورهای این حزب- تنها سنگر رقبای دموکرات در قدرت یعنی اکثریت خانه نمایندگان را هم از چنگ آنها در آورد. 
مطمئنا دموکرات‌ها این خطر را از قبل احساس کرده و دست به مقابله به مثل خواهند زد؛ از صحن کنگره تا کف خیابان‌ها. نولیبرال‌های جریان اصلی حزب دموکرات در 4 سال اخیر با نزدیک شدن به بخشی از چپ‌ها و آنارشیست‌های ضد ترامپ و حمایت از جنبش‌های ضدنژادپرستی‌ ‌ (BLM)تدارک شورش ضددولتی بزرگی را به بهانه تقلب دیده‌اند. در مقابل ترامپ هم با حمایت آشکار از شبه‌نظامیان نژادپرست «سفید‌برتر‌پندار» مثل کوکلوکس‌کلان‌ها و بخش گسترده‌ای از مسیحیان افراطی (پروتستان، اوانجلیست و کاتولیک) و جامعه بزرگ نظامیان آمریکا (اعم از نظامیان و پلیس‌های فعال یا بازنشسته و خانواده‌های آنها) از همان نخستین روزهای ورودش به کاخ سفید آماده جنگ داخلی شده بود. 
از چشم‌انداز کوتاه‌مدت شورش انتخاباتی که بگذریم، در بلند‌مدت، سایه مرگ گینزبرگ بر حاکمیت آمریکا نیز مخرب خواهد بود. 
همان‌طور که گفته شد دیوان عالی ایالات متحده قدرتمندترین نهاد قضایی و حقوقی در این کشور بوده و مهم‌ترین وظایف آن نظارت بر مصوبات کنگره و مجالس قانونگذاری ایالت‌ها و رسیدگی به شکایات ایالات علیه یکدیگر است. اگر این مصوبات مغایر اصول قانون اساسی شناخته شود، از سوی دیوان عالی از درجه اعتبار ساقط می‌شود. به عبارت دیگر، این دیوان نقش دادگاه قانون اساسی را ایفا می‌کند. 
از سقط جنین گرفته تا تبعیض، محدودیت حمل اسلحه و خدمات درمانی و خیلی از مهم‌ترین مسائل روز سیاست آمریکا با رای 9 عضو دیوان عالی ایالات متحده حل‌وفصل می‌شود. احکام دیوان در نظام حکومتی آمریکا جز شرایط بسیار استثنایی و تقریبا محال، قابل تغییر نیست. از جمله کارهایی که دیوان عالی در یک دهه گذشته انجام داده ‌است می‌توان به مواردی چون قائل شدن حق ازدواج برای همجنس‌بازان، تأیید حق مالکیت اسلحه، تغییر قوانین ناظر بر بودجه فعالیت‌های سیاسی و تأیید اصلاحات خدمات درمانی اوباما اشاره کرد. همین اواخر بود که روث گینزبرگ قبل از مرگش با نفوذ بالای خود در میان 5 عضو جمهوری‌خواه دیوان کاری کرد تعدادی از آنها هم در ملغی کردن دستور اجرایی کاخ سفید مبنی بر دیپورت فرزندان مهاجران به او و 3 دموکرات دیگر دیوان ملحق شوند. آن روز ترامپ بشدت عصبانی شد و زخم‌هایش را لیسید و منتظر انتقام بود. حالا فرصت انتقام برای او فراهم شده است. از طرف دیگر شخصیت‌های دیوان عالی، به عنوان بالاترین نهاد حکمیت در آمریکا همواره برای بخش‌های پایین‌تر هرم قدرت نمادین بوده‌اند. خود قاضی گینزبرگ نمود نفوذ معنوی یک قاضی ارشد بر تمام ارکان سیاسی و اجتماعی آمریکا محسوب می‌شد. این زن گاه یک تنه تفکرات نولیبرالی خود را در رأس حاکمیت به پیش می‌برد و عامل چانه‌زنی از بالا برای فشار جریان‌های فمینیست و دگرباش از پایین بود. به همین دلیل اکثریت قاطع جمهوری‌خواهان در دیوان، آن هم در شرایطی که متحدان ترامپ در زمره ارتجاعی‌ترین و تندرو‌ترین محافظه‌کاران هستند، معنایی جز آغاز پروسه ترامپی شدن حاکمیت آمریکا از رأس تا پایین ندارد. در حال حاضر ترامپ فهرستی 20 نفره از گزینه‌های محافظه‌کار یا تندرو موردنظر خود را برای نامزدی کرسی‌های خالی دیوان معرفی کرده که انتصاب هر کدام از آنها می‌تواند موازنه را در این نهاد مهم قضایی به نفع جمهوری‌خواهان تغییر دهد. بدین ترتیب بزودی همان چهره بزک شده پست مدرن آمریکا هم با تصویر گاوچران‌ها و نژادپرستانی جایگزین می‌شود که به بدیهی‌ترین حقوق مدنی یانکی‌ها قهقهه می‌زنند. 
* پالس‌های حاکمیت محافظه‌کاران بر آمریکا
31 شهریور: ترامپ (در جمع هوادارانش در فیلادلفیا): شاید من فرمانی اجرایی امضا کنم برای اینکه شما نتوانید او [بایدن] را به عنوان رئیس‌جمهورتان داشته باشید. 
31 شهریور: ترامپ (در مصاحبه با فاکس‌نیوز): آخر خط این است که ما برنده انتخابات شویم؛ وقتی ما تعهد داریم که اقدام درست را به سریع‌ترین شکل ممکن انجام دهیم. اوباما وقتی در سال 2016 نامزدی (برای کرسی دیوان عالی) معرفی نکرد، سنا را نداشت ولی وقتی ما سنا را داریم، هر چه بخواهیم انجام می‌دهیم!»
30 شهریور: بیل کلینتون (رئیس‌جمهور اسبق آمریکا): تصمیم ترامپ برای معرفی فوری جایگزین برای قاضی گینزبرگ بشدت ریاکارانه است. 
26 شهریور: نظرسنجی مدرسه حقوقی مارکت (3 روز پیش از مرگ قاضی گینزبرگ): 67 درصد آمریکایی‌ها از هر دو حزب خواهان آنند برای هر کرسی خالی دیوان عالی به سرعت در مدت زمان باقیمانده در سال 2020 نامزد معرفی شود. 
24 شهریور: ترامپ (در سخنرانی انتخاباتی در نوادا): ما مذاکره خواهیم کرد، درست است؟ چون ما احتمالا به سبب چگونگی رفتاری که با ما شد، لیاقت یک 4 سال دیگر را بعد از آن دور داریم!
19 شهریور: انتشار فهرست 20 نامزد مطلوب ترامپ برای کرسی‌های دیوان عالی (‌10 روز پیش از مرگ گینزبرگ): رئیس‌جمهور آمریکا با ذکر اینکه می‌تواند در دوره آتی خود برای 4 کرسی دیوان جایگزین معرفی کند، در قالب این فهرست بویژه 5 جمهوری‌خواه شاخص را به ترتیب زیر معرفی کرد:
- تد کروز (سناتور تگزاس، یکی از رهبران جوان جمهوری‌خواه که نفوذ زیادی در میان امنیتی‌ها و مسیحیان افراطی (اوانجلیست‌ها) دارد.)
- تام کاتن (سناتور آرکانزاس که به داشتن روحیه جنگ‌طلبانه و ضدایرانی معروف است.)
- آمئل تاپر (معرفی شده توسط میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا برای خدمت در دادگستری آمریکا در بخش شرقی کنتاکی‌)
- ایمی کانی برتت (دفتردار سابق قاضی اسکالیا، از قضات پیشین دیوان عالی)
- جاش هاولی (جوان‌ترین سناتور کنگره از ایالت میسوری، یک حقوقدان 40 ساله بسیار محافظه‌کار و حامی همیشگی ترامپ).

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/384150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی