اخبار محرمانه

آخرين مطالب

هوشنگ توکلی: خود من دیدم که چطور دست شاه به خون آلوده شد فرهنگی اجتماعی

هوشنگ توکلی: خود من دیدم که چطور دست شاه به خون آلوده شد
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فارس / هوشنگ توکلی عنوان کرد: در ماجرای 15 خرداد 42 آمار 14 یا 15 هزار نفر کشته را ما به چشم دیدیم.
نشست تخصصی بررسی چهار دهه تئاتر مقاومت با حضور هوشنگ توکلی، پیشکسوت تئاتر، مهرداد رایانی مخصوص، مجری کارشناس و قطب الدین صادقی، کارگردان تئاتر در سالن همایش های تئاتر شهر برگزار شد.
در ابتدای نشست هوشنگ توکلی با خیر مقدم به دکتر مکری برای حضورش در این نشست، گفت: امروز هر آنچه در مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری زیرساخت وجود دارد، مدیون فعالیت های دکتر مکری است.
وی درباره جنگ و مصائب مربوط بدان گفت: اینکه چگونه یک سرزمینی توسط دشمن به اشغال نزدیک می شود و نیروهای آن سرزمین با دست خالی و گاهی حتی نیروهای محلی و منطقه ای و به تدریج نیروهای نظامی و ارگانی جلو می آیند و تلاش می کنن که مورد تصاحب قرار نگیرد را ما از روز اول دفاع مقدس با تمام وجود احساس کردیم اما اینکه هنر چگونه در این میانه باید تعریف شود قدری کار می برد و به شرایط فرهنگی و اجتماعی آن دوران می بایست بپردازیم.
توکلی با اشاره به دوران جنگ که هنوز سازمان ها، ارگان ها و تشکل های اصلی مدیریتی کشور جان نگرفته بودند، افزود: جریانات قدری هم آن دوره از گوشه و کنار مملکت سر بر می آوردند از نیروهای تربیت شده و آموزش دیده و خارج رفته که به مسائل داخل ایران اشراف داشتند تا ابتدای دهه شصت که ما شاهد این مجموعه فعالیت ها بودیم.
وی همچنین درباره مسائل فرهنگی کشور نیز گفت: وضعیت فرهنگی ما در آن دوره به طوری بود که به دو دسته تقسیم می شد نسلی که قبل از 28 مرداد بودند و نسلی که پس از آن متولد شدم . در ماجرای 15 خرداد 42 نسل ما برای نخستین بار جنگ های خیابانی را به چشم دید و این آمار 14 یا 15 هزار نفر کشته در آن زمان را ما به چشم دیدیم که در تهران کشته شدند. خود من دیدم که چطور آن زمان دست شاه به خون آلوده شد و بعد از آن این مردم بودند که دیگر به شاه به عنوان یک نیروی خارجی نگاه می کردند.

اخبار محرمانه

توکلی با اشاره به اینکه رهبر این مردم بعد از قیام 15 خرداد امام خمینی(ره) می شود، گفت: بعد از 15 خرداد است که موضوع فساد وفحشای سینما مطرح می شود همه اینها واقعیت داشت و استنباط عمومی از فرهنگ و هنر ، همین فساد و فحشا بود. تلویزیون ملی هم که دست شاه بود و فیلمسازان روشنفکری را رشد می داد ، اما در کل تمام نیروهایی که وجود داشتند همه مقابل هم قرار می گرفتند یعنی یک شرایط خاصی بین هنرمندان به وجود آمد که یک عده ، عده دیگر را درباری و خائن و یک عده دیگر را سلطنت طلب و یک عده چپ و توده ای بودند یعنی هیچ محفل فرهنگی ـ هنری در ایران نبود که در آن این جریانات فکری مطرح نباشد.
وی با اشاره به برخی محافظ در تهران که به تربیت نیروهای انقلابی می پرداختند، گفت: مثلا مدرسه علوی که به ترین شیوه های آموزشی را داشتند و منابع دقیق نیرو تربیت و وارد جامعه می کردند. بسیاری از تماشاچیان دهه 50 تئاتر ما آن زمان از همین بچه ها بودند، این بچه ها بعدها عضو انجمن های اسلامی می شدند.
این پیشکسوت تئاتر توضیح داد: خاطرم می آید زمان جنگ اولین باری که هواپیمای عراقی در آسمان ایران دیدم، من هم در بسیج هنرمندان سمت داشتم بلافاصله ما هم لباس تن کردیم و برای وظیفه شروع به کار کردیم و برای تهیه عکس و اسناد و اینها راهی جبهه ها شدیم این فعالیت های ما تا فتح خرمشهر هم ادامه داشت . هنرمندان زیادی را در دوره یک سال ونیم با داوطلبی خودشان به جبهه رفتند و اینطور بهترین آرشیو حال حاضر ایران را در همان سال های اول و دوم جمع کردیم.
وی با تشریح فعالیت های ارکستر سمفونیک در دوران جنگ گفت: حتی زمانی که جنگ به شهر کشیده شد ما ارکستر را برای مردم فعال کردیم و این یکی از کارهای برجسته مان شد . پس از موسیقی ، تئاتر هم راه افتاد و می بایست سرو سامان می گرفت ، گروه ها کم کم شکل گرفتند به تحقیق و پژوهش پرداختند و بعد تئاتر جنگ را داریم که توسط اداره تئاتر تقسیم بندی کامل صورت گرفت. هفت گروه آماده فعالیت شدند و در حوزه های مختلف شروع به کار کردند. تئاترهای با ارزشی از آن دوره باقی مانده است.
وی در پایان گفت: دوران اولیه انقلاب ما حضور عمیق هنرمندان را با همه اختلافاتی که وجود داشت، شاهد بودیم اما دوره دوم شکل جدیدی از فعالیت هنری با تلاش و کوشش شکل گرفت، دوره سوم دیگر بچه ها به پختگی در عرصه تئاتر دفاع و جنگ رسیدند وما شاهد شکوفایی حوزه فعالیت های تئاتر دفاع مقدس شدیم ، خیلی آثار استراتژیک تولید شد اما در دوره بعد شاهد رکود این عرصه شدیم که در نهایت امیدواریم از جنگ بهتر و بیشتر گفته شود. دفاع مقدس لحظات فوق العاده دراماتیکی دارد که در صورت گفته نشدن، به کلی فراموش خواهند شد.
قطب الدین صادقی در بخش دیگری از نشست سخنانی درباره تئاتر دفاع و آسیب های این عرصه پرداخت و گفت: آثار جنگی کیفیت لازم را دارند که برگرفته از جنگ دفاعی باشند. نمایش‌هایی که از نبرد‌های کشور گشایانه روایت می‌کنند، به دلیل اینکه انسانی نیستند ماندگار نشدند؛ نمایشنامه‌هایی که درباره جنگ‌های هیتلر هستند، جزو دسته دوم هستند.
وی در ادامه افزود: تمام آثاری که در لحظه جنگ اتفاق افتاده و روایت شدند، کاملا هیجانی و احساس برانگیز بودند چرا که برای تحریک جوانان و مردم تولید می شدند اما جنگ که تمام می شود و ده سالی می گذرد، شرایط منطقی تر می شود این را من نمی گویم مستندات می گویند در تمام جهان همینطور است برخلاف آن آثار لحظه ای هیجانی، عموما در تاریخ هنر جهان پس از آن تحلیل های عقلانی را شاهد هستیم به خصوص برای نسل جوان.
صادقی اظهار داشت: چیزی که برای نسل جوان مهم است و می بایست در نمایشنامه نویسی جنگ مطرح شود این است که چه نتیجه ای گرفتیم یعنی باید بگوییم چه درسی برای آیندگان از جنگ داریم.
وی با اشاره به اینکه دوره ابتدایی انقلاب در اداره تئاتر تصمیم بر این شد که همه هنرمندان زمان انقلاب ستاره دار و بازنشسته شوند، گفت: همه مدیریت ها هم در آن دوره هیجانی بود البته در ابتدای همه انقلاب ها شرایط همینطور است اما به مرور تغییر می کند. بسیاری از هنرمندان آن دوره به مشکل خوردند چرا که سیاست های تلویزیون و سینما و تئاتر با هم متفاوت بود بنابراین خیلی ها شروع به فیلم و سریال کردند و بنیه تئاتر یک مرتبه خالی شد.
وی با اشاره به ایرادات کارهایی که در این سال ها در عرصه دفاع و جنگ مطرح بوده ، گفت: خیلی از اینها درام خوبی نداشتند یا براساس واقعیت های جنگ نبودند حتی شخصیت پردازی هایشان مشکل داشت، روایت ها به درام تبدیل نشدند، موضوعات تکراری و انگار کپی برداری بودند یعنی کار نو و متفاوت کم بود و خیلی از کارها همین الان هم غیر قابل باور یا غیر حرفه ای هستند یعنی روح اماتوریسم بر اجرای بازی و متن حاکم است و کار به حرفه ای بودن نرسیده است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/383885/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

7 متهم طلاق بعد از 20سال زندگی

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

اشک‌های نماینده مالت از سخنان نماینده فلسطین درباره رنج‌ها و سربلندی غزه

ده بلایی که نتانیاهو بر سر اسرائیل آورد!

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

اعتراض دانشجویان دانشگاه آمریکایی کلمبیا به اخراج حامیان فلسطین

دستگیری چند کارمند شرکت گوگل پس از اعتراض به همکاری این شرکت با اسرائیل

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

آمریکا اولین اورانیوم غنی شده 90 کیلویی را تولید کرد

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

هنیه برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کره برای ترغیب جوانان به ازدواج

تصاویری از خودسوزی یک نفر مقابل دادگاه ترامپ

شولتس: جنگ اوکراین احتمالا چندین سال طول می‌کشد

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

خانواده های اسرای صهیونیست بزرگراه اصلی تل آویو را بستند

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی